[quote="Jacket"]
Всъщност чесно да си кажа и на мен зати технология на Manitou - SPV нещо не ми се струва читава... Гледах принципа на действие и имам чувството, че това нещо спъва доста вилката/амортисьора. Доколкото разбрах тази технология е използвана при тежкотоварни камиони с цел предотвратяване на килването в завои.
Принципа е че имаме някакъв праг (threshold) под който SPV клапата е затворена и не разрешава движение на амортисьора и в полето под този праг влизали силите породени от педалиране, а над него силите породени от неравности по пътя (bumps). Глупаво ми се струва, защото при здраво натискане на педалите силите от педалиране могат да са много по-големи от тези от малки камъчета и много леки, но осезаеми неравности. Тази клапа уж била "умна" и разпознавала LF силите породени от педалирането и HF силите породени от неравности по пътя, обаче като й гледам устройството нищо умно не виждам... Просто една обикновена клапа както всяка друга, която след определено налягане от едната страна се отваря...
Дали тази клапа не спъва окачването, като го прави по-слабо чувствително към леки неравности, което е много желано за едно приятно каране.
Също така се чудя как вилка/рамка с тази технология може да има sag. Нали като седнеш ти пораждаш сила подобна на тази при педалиране. Демек колко "умна" трябва да е тази клапа, за да разбере че не натискаш педалите, а просто сядаш върху колелото... Има ли нещо общо air chamber-а със този случай, защото със сигурност sag има.
На мен лично тази технология никак не ми харесва, не защото съм пробвал как се държи и не ми е харесало, а просто защото не обичам, така да се каже самоинициативите на нещо, което ползвам, така както не обичам софтуера ми да се самонастройва според това как го ползвам.
Не знам за U-turn, какъв му е принципа, как се държи и т.н., но съм пробвал ETA-та на Marozcchi и определено ми хареса, защото когато е изключено вилката е супер, ама супер чувствителна към неравности и имаш чувството, че караш по една хипер равна пътечка, а в същото време гледаш камънаците отдолу. След това идва момента на изкачване, където "bobbing"-а пречи, включваш ETA-та, натискаш вилката и тя си оставя компресирана, като в същото време ти оставя 3см ход за да продължи да си върши работата на "изглаждач". В същото време челния ъгъл се променя за да е още по-удобно катеренето...
Е, пак казвам, че не съм се качвал на SPV окачване и нямам впечатления как се държи, но съм 100% сигурен, че е по-спънато отколкото едно нормално окачване без тази клапа, макар и едва забележимо...
Ride fast, yet ride smart!
;)
[/quote]
По принцип е добре преди да съставиш изречение, в което използваш определения от рода на "глупаво", да изчистиш от същото аргументи от рода на "струва ми се/не ми се струва", "доколкото разбрах/не разбрах", "не виждам", "не знам" и "не съм пробвал"... Казвам го не за да се заяждам, а за да ти обърна внимание, че именно по този начин можеш да предотвратиш вкореняването на заблуди в собствената си глава.
Технологията си е много читава и доказва предимствата си от доста отдавна първо при "тежкотоварни камиони" (в случая има малка грешка в превода - става въпрос за състезателни бъгита-пикапи), по-късно при MX, после при дългите вилки на Foes, после в "петия елемент", за да стигне накрая до SPV. Brain/PPD и TerraLogic на Fox имат малко по-различно устройство но използват същата принципна идея, за да функционират. Действително "при здраво натискане на педалите силите от педалиране могат да са много по-големи от тези от малки камъчета и много леки, но осезаеми неравности", но СТОЙНОСТТА на силата в случая няма никакво значение. Значение в случая има ЧЕСТОТАТА/АМПЛИТУДАТА на ТРЕПТЕНИЯТА в изпадащата във ВЪТРЕШЕН резонанс при педалиране система на рамката и ПРИВНЕСЕНИТЕ от работата на окачването в тази система ВЪНШНИ ТРЕПТЕНИЯ, а още по-точно – съществените РАЗЛИКИ в тези честоти. Правилно си забелязал, че става въпрос за "LF и HF", но просто не знаеш, че словосъчетанието "високо/нискочестотна сила" е абсурд. Има високо/нискочестотни трептения, породени от различни по характер въздействия – в конкретния случай от различни по характер сили. Устройството на клапана на SPV действително е "глупаво" и действително той не е (пък и не може да бъде) нищо повече от един клапан, който отваря или затваря при определени условия, но за да разбереш какво му помага да разпознае разликите в честотата на трептенията и да действа "умно", трябва да си представиш следния опростен модел. Приеми, че цялата кинематична сложнотия с трептенията за клапана се свежда до едно просто нещо – до СКОРОСТТА (не налягането!!!, защото става въпрос за т.нар. "инерционен" принцип на работа, който няма нищо общо примерно с редуцир-вентилите или възвратните клапани), с която флуидът се опитва да му въздейства. На практика клапанът действа като своеобразен филтър, който "изрязва" нискочестотните (бавни за него) трептения и пропуска високочестотните (бързи) трептения. Надявам се да си разбрал...
Ако е така, тогава ще разбереш и значението на споменатия от теб "treshold", респективно неговото регулиране. Въпросният праг е именно граничната стойност, която инициира "работата" или "неработата" на клапана. С помощта на "изместването" на този праг, карачът може да избере един от двата възможни режими:
- фино поемане на ВСИЧКИ неравности с цената на лек "bobbing"
- пълно изрязване на "bobbing"-a с цената на друскане по малки/бързи неравности
Всичко останало във вилката/амортисьора е напълно конвенционално – и sag-a и всичко друго. Sag-ът може да се регулира или с баланса между позитивната и негативната камера на въздушната пружина или с preload-а на стоманената пружина.
И накрая - въпросът за "самоинициативите на нещо, което ползвам" е доста спорен, защото е въпрос на вкус и субективно виждане за нещата от живота. Просто някои пият сини, а други – червени хапчета...
:D:D
Get mad, then get over it.