Смазка за жила и брони

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот airborneone » Вто Яну 17, 2012 2:12 am

subritual написа: ...смяна на посоката на бронята или завъртането й, би трябвало да удължи значително живота на системата.

Ако си слагал броня на рамка с вътрешно 'окабеляване'
ще знаеш, че това 'завъртане' ще скъси значително твоя живот...
:D :agree: :beer:
Аватар
airborneone
 
Мнения: 3689
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Авг 07, 2005 7:26 pm
Местоположение: София

Re: Re:

Мнениеот sailman » Вто Яну 17, 2012 2:10 pm

4getcredo написа: В продължение на по-горното и след необходимия опит, смея да твърдя, че на качествените брони и жила не трябва да се слага нищо!
Мхъм! :agree: Абсилютно!
ВЕЛО 2009 Sus scrofa domestica
Аватар
sailman
 
Мнения: 1443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Май 25, 2008 11:10 am
Местоположение: София

Re: Re:

Мнениеот bikerider » Вто Яну 17, 2012 8:59 pm

Случват се комбинации от по-хлабава пружина на дерайльора и зацапана броня...имах такъв случай - уж хубава броня с правилна сърцевина и маншети пред накрайниците, но жилото задържаше от мръсотия. Оттогава си мисля, че не е зле дори в такива брони все пак да има мъничко смазка за изолация от по-едрата мръсотия...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот M1010X » Пет Яну 20, 2012 11:07 am

Наскоро се зачетох в сайта на Шелдън и попаднах на тази статия - http://sheldonbrown.com/cables.html
Ето и един пасаж от нея, който касае конректната тема и въпрос:
Lubrication
Cable Lubrication
In the old days, before the development of plastic-lined housing, it was necessary to coat the inner cable with light grease or heavy oil.
Modern plastic-lined cables have made the use of grease inappropriate, because the viscosity of the grease makes for sluggish cable movement. This is a more critical concern with modern brake and gear systems that use weaker return springs, and with indexed shifting in general.
Many manufacturers now recommend against using any lubrication on cables.
(...)
Bicycles used in wet conditions, however, will often benefit by the application of a bit of oil, more as a rust-preventive than as a lubricant.

Цялата статия е хубава и си заслужава да се прочете.

Иначе - тъй като, както написах, я прочетох наскоро, преди яко смазвах всички жила и брони с грес. Сега си давам сметка, че е било малко или повече грешка и в началото на сезона поетапно ще сменям брони :) Може би капчица масло няма да навреди, но не смятам да ползвам грес.
Above and beyond
Аватар
M1010X
 
Мнения: 1272
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 28, 2002 11:06 pm
Местоположение: София

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот Hell_Man » Пон Юни 04, 2012 4:35 pm

На село имам Балканче МК-50 50 куб. см., което си нямаше предна спирачка. Намерих една в гаража, но беше страхотно запекла - наливах стабилно газ и нафта със спринцовка (как не драснах клечката не знам) и се раздвижи хубаво и мазно.
Според мен чистото жило в чиста броня си е най-добре. Има ли смазка - тя лепне и събира всичко, каквито и уплътнители да ѝ се слагат, а след това дере бронята отвътре. Най-добре е да се поглеждат жилата, броните и наконечниците им за деформации, да се чистят добре периодично с не много агресивни препарати, за да не се унищожават отвътре и ако ще се мокри - да се мацва съвсем, съвсем малко мазно (както е писано - против ръжда).
Скоро ми се наложи да смазвам жило в броня (задната спирачка буквално стържеше) и положението се подобри, но си знам, че трябва да се изчисти и продуха из основи всичко свързано с механизма, а най-добре да се смени.
Има и нещо друго - с годините механизмите се износват, колкото и добре да се поддържат - като сравних скоро спирачките и командите (Аlivio) на моето Ontario с едно малко по-ново - разликата е осезаема.
Така че за мен правилото е: "Смазвай брони преди да ги хвърлиш". И извечното: "Новият компонент ти спестява главоболия".
did написа:А аз да питам, щото си омазах каплата с пръжки, трябва ли освен да си полирам калодките и да си шкуртаковам шината?

uCkPeH написа:Пръжки не беше ли джумерки ? Меглио-то и тях ще махне :agree:

Hell_Man
 
Мнения: 285
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Пет Апр 13, 2012 11:56 am

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот Fujitzo » Вто Юни 05, 2012 12:48 am

Доста полезна информация събрах от тая тема, благодаря на всички ! При мен проблемното жило е на задния дерейльор. След едно изключително кално и мокро каране - Карлово XC 2012 :D , иначе новия дерейльор Аливио започна да трака и да не сменя добре. След като сам се мъчих безрезултатно 1ч да го настроя, отидох в Крос да ми го настроят. От там ме отблъсна леко отношението "Ти си го мил на пароструйка и за това ти е ръждясало(клеясало) жилото" Обясних им че това не е вярно, просто съм карал в дъжд и кал 40км , но механика настояваше, че от дъжд не можело да стане чак толкова зле.. Според мен пък просто са сложили най-евтините възможни жила и брони и толкова им трябва да се скапят - яко каране в кал. Та сложи ми той малко грес на оголената част от жилото и прокара крайното парче броня по намазаното и айде готово. Наистина се пооправи положението, но далеч не е както беше като купих колелото (преди 1 месец). Та си мисля, че по сериозна интервенция се налага. И понеже смазките с които разполагам са литиева грес (няква за 3лв от локалната железария) , моторно масло Castrol magnatec 10w40 (за колата) и WD40 и от изчетеното до тук излиза че нито една от тях не е особено подходяща нито за измиване, нито за смазване на жилото, по-скоро си мисля вместо да купувам разни там тефлонови масла по 10-15лв просто да купя качестено жило и броня. Къде се продават обаче (в София) ? В скриймбайкс не открих. Един приятел си купи сега РАМ НТ1 и броните на спирачките са някви шарени, не бях виждал до сега такива. Това ли са т.нар кевларени брони ? Последен въпрос :D Защо по дяволите има жила и брони за скорости и такива за спирачки ? Какво може да им е различното http://www.niko-bikes.com/shop/categori ... egoryID=72
Fujitzo
 
Мнения: 279
Рейтинг: 1303
Регистриран на: Чет Апр 08, 2010 11:11 pm

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот rarekin » Вто Юни 05, 2012 3:41 am

Fujitzo написа: Защо има жила и брони за скорости и такива за спирачки ?


Дебелината е различна.

В темата вече беше казано. При първа възможност препоръчвам на всеки да си подмени броните, жилата и прилежащите им уплътнения и накрайници с най-високия клас, който можете да си позволите (а цената на комплект XTR е такава, че това ще бъдат вероятно най-добре похарчените ви пари по колелото, след накладки за спирачки/спирачки и гуми).

Разликата в превключването между добри брони и жила и обикновени, с които идват масовите велосипеди на българския пазар, е значителна.

Също така, в зависимост от условията, при които се ползва велосипеда, брони и жила трябва да се сменят от време на време. Те са също консуматив. Никакво миене, чистене, смазване и продухване няма да върне качеството на представянето на въпросните, ако веднъж са се захабили. Разбира се, временно и това е вариант, но, дългосрочно, проблемът не се решава така.
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот M1010X » Вто Юни 05, 2012 10:48 am

Не е само дебелината - различни са по "структура". Повечето (ако не всички) брони за спирачки са направени от намотан материал (ламарина, стомана или каквото там), докато тези за скорости са от съосни метални "телове". Поради това при тях има по-голяма вероятност за тяхното разместване, от което жилото може да пробие бронята и спирачката да престане да спира. Още малко инфо от Шелдън:
Warning: Since compressionless housing relies on plastic to hold it together, it is not as strong as conventional spiral housing, and should never be used for brakes!
Above and beyond
Аватар
M1010X
 
Мнения: 1272
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 28, 2002 11:06 pm
Местоположение: София

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот Brave » Сря Юни 06, 2012 2:16 pm

Има спирачни брони със съосни телове, подобни на тези за скорости - примерно тези на Джагуайър с кевларената оплетка са точно такива. И наистина има разлика като усещане спрямо класическите спирални - няма никакво пружиниране в лостчетата. Явно в този случай, главна играе роля оплетката от кевлар, която придържа теловете на бронята заедно и не позволява това разкъсване на бронята, споменато в статята на г-н Браун.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Re: Смазка за жила и брони

Мнениеот M1010X » Чет Юни 07, 2012 7:58 am

Да, точно щях да напиша, че при тях не разчиташ на някакво PVC покритие, което се къса със зъби ( :D ), а на доста по-здрав мат'рял.
Above and beyond
Аватар
M1010X
 
Мнения: 1272
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 28, 2002 11:06 pm
Местоположение: София

Предишна

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 18 госта