Проблем и с двете дискови спирачки

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Lex » Нед Ное 18, 2012 8:57 pm

Здравейте,
имам проблем и с предната ББ7 и с задната ББ5.
При предната, проблемите са 2:
Преди време без да искам я омаслих. Изчистих хубаво диска с обезмаслител, свалих накладките, чистих ги и тях с обезмаслител, после ги горях на пламък (по съвет на вело майстор) за да се махне омасляването. И на пипане и на вид не са мазни, но:
1. При ниска скорост свири, все едно влак спира.
2. Спричаната сила намаля с около 30 %

Като стана проблема със предната, свалих да изчистя накладките и на задната профилактично и сега задната не може да спира... накладките са на по 2 мм от диска, спирачката съм я настроил да спира при леко стискане, т.е. има малък ход ръкохватката, но спирането е минимално. Спира само, като няма никой на колелото :)

Какво да направя, за да си оправя проблемите. В друга тема под мен видях пак проблем с омасляване и там има разни предложения, но тъй като си мисля, че обезмаслих както трябва, може да е друг проблема (или не...)
Чакам предложения.

P.S. Сега видях, че точно това свирене се появява и при чисто нови спирчаки, т.е. може и да не е свързано с омасляване.
Последна промяна Lex на Нед Ное 18, 2012 9:10 pm, променена общо 1 път
Lex
 
Мнения: 55
Рейтинг: 1100
Регистриран на: Съб Апр 09, 2011 5:59 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Ozzie » Нед Ное 18, 2012 9:10 pm

Смени накладките с нови и регулирай спирачките според предписанията на производителя.
Много хора подценяват изтъняването на накладките. AVID са посочили при каква минимална дебелина следва да се подменят накладките с нови.

Lex написа: и сега задната не може да спира... накладките са на по 2 мм от диска, спирачката съм я настроил да спира при леко стискане, т.е. има малък ход ръкохватката


При разстояние от 2 мм. между накладките и диска ми е любопитно, как успя да постигнеш минимален ход на лостчето?
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот hill » Нед Ное 18, 2012 9:29 pm

Тва за пламака не е много хубаво където си го правил...
Сега може да ги спасиш по един начин ,ако стане стане...
Махаш ги слагаш ги в джезва и ги вариш със сапун ,обезмаслител ,сода.После 2-3дни в шише с керосилин.После слагаш ,диска го намазваш със медна паста за спирачки и се спушкаш 2-3пъти с яко натисната спирачка с 5км по брутален терен.При мен се е оправяло...
hill
 
Мнения: 38
Рейтинг: 1216
Регистриран на: Чет Окт 18, 2012 11:06 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Lex » Нед Ное 18, 2012 11:34 pm

Ozzie написа:Смени накладките с нови и регулирай спирачките според предписанията на производителя.
Много хора подценяват изтъняването на накладките. AVID са посочили при каква минимална дебелина следва да се подменят накладките с нови.

Lex написа: и сега задната не може да спира... накладките са на по 2 мм от диска, спирачката съм я настроил да спира при леко стискане, т.е. има малък ход ръкохватката


При разстояние от 2 мм. между накладките и диска ми е любопитно, как успя да постигнеш минимален ход на лостчето?


С хванато по-нагоре жило.

"Махаш ги слагаш ги в джезва и ги вариш със сапун ,обезмаслител ,сода.После 2-3дни в шише с керосилин.После слагаш ,диска го намазваш със медна паста за спирачки и се спушкаш 2-3пъти с яко натисната спирачка с 5км по брутален терен.При мен се е оправяло..."
Ти ми приготви бахти манджата :)
Чак толкова процедури няма да напрвя, но мерси :) Видях на друго място, че с бензин се чистят, после с малко шкурка.
Lex
 
Мнения: 55
Рейтинг: 1100
Регистриран на: Съб Апр 09, 2011 5:59 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот pe60t0 » Пон Ное 19, 2012 2:20 pm

Такива предложения за варени накладки с чесън и магданоз хич не са добра идея :D

@автора: След като си ги обезмаслил както трябва и си ги настроил добре, трябва да ги разработиш отново, все едно е нова спирачка. Направи няколко силни спирания и виж какво ще стане. Може да се качиш на наклон и с натиснати спирачки да въртиш бързо надолу.
Make the sport fun not the fun a sport...
Аватар
pe60t0
 
Мнения: 1503
Рейтинг: 1390
Регистриран на: Сря Май 25, 2005 8:26 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Hell_Man » Пон Ное 19, 2012 3:25 pm

Хайде пак ще варим накладки!
Толкова ли е сложно да се проумее, че феродото е консуматив и не е рентабилно да се занимаваш с него освен когато го сменяш с ново?
did написа:А аз да питам, щото си омазах каплата с пръжки, трябва ли освен да си полирам калодките и да си шкуртаковам шината?

uCkPeH написа:Пръжки не беше ли джумерки ? Меглио-то и тях ще махне :agree:

Hell_Man
 
Мнения: 285
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Пет Апр 13, 2012 11:56 am

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Вилката » Пон Ное 19, 2012 3:58 pm

Ози добре попита, но май трябваше да пообясни.
Неподвижната(вътрешната, откъм спиците) накладка се държи почти опряна в диска. При прав диск това е по-малко от милиметър. С подвижната вече си регулираш свободния ход - при бб7 с врътката на калипера, при бб5 с натягане на жилото.
Ако дисковете ти са прави препоръчвам директно леко да допреш неподвижните накладки до тях(сигурно знаеш, че това с тава с врътката на калипера откъм спиците). След няколко км с по-интензивно спиране ще отлепят колкото трявба.
Омазнен диск се лекува с меглио, омазнени накладки - с нови!
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Lex » Пон Ное 19, 2012 6:17 pm

Вилката написа:Ози добре попита, но май трябваше да пообясни.
Неподвижната(вътрешната, откъм спиците) накладка се държи почти опряна в диска. При прав диск това е по-малко от милиметър. С подвижната вече си регулираш свободния ход - при бб7 с врътката на калипера, при бб5 с натягане на жилото.
Ако дисковете ти са прави препоръчвам директно леко да допреш неподвижните накладки до тях(сигурно знаеш, че това с тава с врътката на калипера откъм спиците). След няколко км с по-интензивно спиране ще отлепят колкото трявба.
Омазнен диск се лекува с меглио, омазнени накладки - с нови!


При ББ7 няма проблем с регулирането. Рамото е изцяло отпуснато и си ги регулирам както трябва с вътрешната и външна "врътка"
При ББ5 обаче, ако оставя рамото отпуснато, накладката от към рамото въобще не стига до диска или стига минимално, при положение, че има сигурно 1 мм от стената на тялото на спирачката. Може и да са износени и за това да не стигат, въпреки, че на пръв поглед са добре, а и преди тази процедура си спираха яко. За това вдигам рамото нагоре, все едно е стисната и тогава вече опира.
А вдигането на рамото и натягането на жилото, както казваш ти, едно и също ли е или натягането на жилото става от една черна конусовидна врътка, която е по нагоре по жилото?
Lex
 
Мнения: 55
Рейтинг: 1100
Регистриран на: Съб Апр 09, 2011 5:59 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот did » Пон Ное 19, 2012 8:12 pm

Тук очевидно става дума за технически неграмотни хора. Отивайте в сервиз - и те трябва да живеят от нещо.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Lex » Вто Ное 20, 2012 2:06 pm

did написа:Тук очевидно става дума за технически неграмотни хора. Отивайте в сервиз - и те трябва да живеят от нещо.

Къде са тия очевидно технически неграмотни хора?
Lex
 
Мнения: 55
Рейтинг: 1100
Регистриран на: Съб Апр 09, 2011 5:59 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Вилката » Вто Ное 20, 2012 2:18 pm

Lex написа:А вдигането на рамото и натягането на жилото, както казваш ти, едно и също ли е или натягането на жилото става от една черна конусовидна врътка, която е по нагоре по жилото?

Едно и също е. Рамото се вдига при натягане на жилото. Виж вече самото натягане става по два начина:
- единия чрез двата кухи винта, през които минава - единия на калипера, другия на лостчето,
- другия чрез обиране на жило от шестогранния винт на калипера
ББ5 имат скъсен ход на буталото, явно с цел да предпазят диска от надиране при изхабени накладки. Това обаче при магазинското центриране на апаратчето понякога пречи да си ползваш феродото до край. Затова при захабени накладки можеш да прецентрираш апарата от двата захващащи винта. Първо навиваш на макс неподвижната накладка, и ако тя почне да жули в диска прекалено силно правиш прецентрирането от двата винта със сферичните шайби. Обаче не прекалявай с карането с много тънко феродо, така или иначе накрая то вече спира много зле, вероятно защото вече си в зоната на лепилото.
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот blizzard » Вто Ное 20, 2012 3:12 pm

Значи как моят с-гимназиално-ниво-на-физика ум си представя нещата:

Дърпаш жилото със сила F. Обаче реално силата, която завърта винта (която от своя страна е пропорционална на силата, с която накладката натиска диска), е компонентата на F, която действа по допирателната на буталото. Ако си забелязал, спирачката има водач на жилото, който е концентричен с буталото, за да може силата, с която дърпаш жилото, да е насочена по допирателната през целия ход и да не губиш спирачна сила в някакви синуси. Когато натегнеш жилото обаче, тоя водач не си върши работата (само в долния край е) и реално част от силата, с която дърпаш лостчето действа радиално на буталото, т.е. не спираш с нея.

Поради тази причина прекаленото натягане на жилото не е начин да приближиш неподвижната накладка. Действаш по метода описан от Вилката. Най-вероятно и затова Вилката забелязва влошаване на спирането, когато свършват накладките.

Disclaimer: възможно е теориите, които са развити в този пост, да не са съвсем коректни. Факт е, че на практика като натегнеш жилото и завъртиш лоста на апарата до брутални ъгли, спирачката престава да спира. А теориите има кой да ги коригира, или най-малкото заклейми като глупост (@did ;)).
Аватар
blizzard
 
Мнения: 385
Рейтинг: 1835
Регистриран на: Чет Фев 23, 2006 12:42 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Вилката » Вто Ное 20, 2012 3:59 pm

blizzard написа:Значи как моят с-гимназиално-ниво-на-физика ум си представя нещата:

Дърпаш жилото със сила F. Обаче реално силата, която завърта винта (която от своя страна е пропорционална на силата, с която накладката натиска диска), е компонентата на F, която действа по допирателната на буталото. Ако си забелязал, спирачката има водач на жилото, който е концентричен с буталото, за да може силата, с която дърпаш жилото, да е насочена по допирателната през целия ход и да не губиш спирачна сила в някакви синуси. Когато натегнеш жилото обаче, тоя водач не си върши работата (само в долния край е) и реално част от силата, с която дърпаш лостчето действа радиално на буталото, т.е. не спираш с нея.
Поради тази причина прекаленото натягане на жилото не е начин да приближиш неподвижната накладка. Действаш по метода описан от Вилката. Най-вероятно и затова Вилката забелязва влошаване на спирането, когато свършват накладките.

Disclaimer: възможно е теориите, които са развити в този пост, да не са съвсем коректни. Факт е, че на практика като натегнеш жилото и завъртиш лоста на апарата до брутални ъгли, спирачката престава да спира. А теориите има кой да ги коригира, или най-малкото заклейми като глупост (@did ;)).

Прав си, ама не съвсем :)
Когато рамото иде в горно положение, водачът не работи, но и няма смисъл, защото там силата вече и без него е тангенциална (по допирателната). ;)
:beer:
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот blizzard » Вто Ное 20, 2012 9:45 pm

Вилката написа:Когато рамото иде в горно положение, водачът не работи, но и няма смисъл, защото там силата вече и без него е тангенциална (по допирателната). ;)
:beer:


Това обаче само ако лоста не мине хоризонтелното положение.
Аватар
blizzard
 
Мнения: 385
Рейтинг: 1835
Регистриран на: Чет Фев 23, 2006 12:42 pm

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Insight » Сря Ное 21, 2012 1:23 pm

Вилката написа:Когато рамото иде в горно положение, водачът не работи, но и няма смисъл, защото там силата вече и без него е тангенциална (по допирателната). ;)
:beer:


Това е вярно, стига рамото да не подмине въпросното "горно положение". След него обаче по-голямото дърво е риска от скъсване на жилото, поради пречупване в точката на захващане, отколкото изгубената в разни "синуси" спирачна сила.... поне такива са моите наблюдения на нисък клас шимански механики.
To call each thing
by its right name..
Аватар
Insight
 
Мнения: 526
Рейтинг: 1737
Регистриран на: Нед Ное 01, 2009 7:19 pm
Местоположение: София

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Stafref » Чет Ное 22, 2012 4:56 am

Последно си омаслих задния диск с фино машинно масло. Спирачката тотално умря и почти я бях отписал. Пробвах с различни методи - газ,бензин,сапун,няколко леки обезмаслителя - ефект нулев.
Нещата се оправиха с обезмаслител Meggle за 5-6лв,шкурене на известен слой от накладките, след което и няколко карания с "умряла" задна и яко стискане. Пробвай, ако не стане сменяй накладки :agree:
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Hell_Man » Чет Ное 22, 2012 10:23 am

Stafref написа: Нещата се оправиха с обезмаслител Meggle за 5-6лв


Meggle са марка млечни продукти. Те обикновено съдържат мазнини ^^
Meglio имаш предвид, нали?
did написа:А аз да питам, щото си омазах каплата с пръжки, трябва ли освен да си полирам калодките и да си шкуртаковам шината?

uCkPeH написа:Пръжки не беше ли джумерки ? Меглио-то и тях ще махне :agree:

Hell_Man
 
Мнения: 285
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Пет Апр 13, 2012 11:56 am

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Ное 22, 2012 1:12 pm

Няколко пъти горе го писаха вече - в такива случаи се сменят накладките и/или дисковете и карате спокойно. Просто е : - )
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4058
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Проблем и с двете дискови спирачки

Мнениеот Stafref » Чет Ное 22, 2012 1:35 pm

Meglio имаш предвид, нали?


:agree: Кофти спомени :)
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 15 госта