Владо, чудесно е, че я започна тази тема.
Аз от... хмм... почти две години имам Kind Shock, като гледам опаковката, точният модел е нещо като Nox Dropzone - хидравличен, със 125 мм ход, 31.6 мм, без дистанционен спусък. Теглото му е 535 грама.
Още когато го купих, този модел вече бе тръгнал да излиза от каталога, затова и не съм намерил време да споделя впечатления в ревю, така че сега тази тема ме улеснява много.
Казано накратко, продуктът има един куп дребни недостатъци и едно много голямо предимство, което е основната му финкция и което за мен лично компенсира всички недостатъци. А сега ето и по-надълго:
Нарочно си го взех без дистанционен спусък, за да избегна проблема с намиране на място за още един маркуч/жило/броня, както и за да не счупя спусъка, монтиран на кормилото, където и без това имах вече доста неща. Преди това бях карал за кратко един подобен кол с дистанционен спусък и се бях убедил, че e трудно да го прокарам така, че да не ми пречи. Освен това по тогавашни измервания дистанционната команда + жилото и бронята добавяха около 50 грама към теглото, което и без това не е ниско. Реално погледнато, нито имах намерение тогава, нито се е налагало впоследствие да променям височината на седалката прекалено често и за единични препятствия, така че бързото командване на кола не ми е било приоритет, макар че в никакъв случай не отричам и удобството от него. Та така, реших, че ще си ръчкам с ръка под седалката и макар да не е толкова удобно, колкото от кормилото, не съм имал никакви проблеми, освен един - лостът за опериране е сравнително голям, което е плюс при боравене с него, но е минус, когато се наложи да нося колелото нарамено, със седалката, опряна с носа си на рамото ми. Иначе казано, това упражнение стана почти невъзможно и доста неудобно.
Ходът на кола е 125 мм, което ми е напълно достатъчно за 95% от спусканията - за останалите 5% все още съм с ексцентриков лост на скобата на седалковата тръба, така че не е проблем да я сваля и съвсем до долу. Може да ви се стори смешно, че го споменавам, но функцията по промяна на височината е полезна не само при каране, по и при транспортиране, когато трябва да се наместят колелата така, че да не си пречат кормила и седалки.
Да се върнем към карането обаче - да имаш възможност за бърза промяна на височината в движение е толкова хубаво, толкова улесняващо, че дори миналата година в 24-часовия маратон, когато от съображения за максимално олекотяване на байка избрах стандартен кол, после дълбоко съжалявах, че не съм си сложил регулируемия. Както казах, тази едничка и основна функция на продукта компенсира всичките му недостатъци. Системата е хидравлична, не съм забелязал връщането да ми е твърде бързо или твърде бавно, значи излиза, че ми е таман. Можете да оставите кола във всяко положение между минимума и максимума. В това отношение напълно съм съгласен и с написаното от outfaced:
Доколко това е плюс и е нужно също е малко спорно. Обикновено се търсят 3 позиции - макс.горе-за катерене, макс.долу-за спускане и една междинна за технично катерене и леко спускане, която е да кажем около 2-3см. под макс.горе. Когато въпросната междинна позиция е фиксирана тя лесно се "намира". При Reverb-a понякога се случва да искам да го сваля съвсем малко, но по инерция отива повече и после се налага да отпусна отново и да наглася.
Едно от най-дразнещите неща за мен е малкият луфт, който дори не мога да разбера къде точно е - привидно сякаш е при скобата за хващане на седалката, все едно не стяга достатъчно релсите, но реално хлабината си е някъде в телескопичната конструкция на кола. Вярно е, че не се усеща при каране, т.е. реално не пречи, но си е дразнещо.
Друг малък недостатък е точно скобата на седалката, която не е фино регулируема. "Шейната" е с едри зъбци, притягането е с един голям болт и като цяло системата изглежда малко грубовата и не мога да настроя фино наклона на седалката.
С течение на времето се появи и въздух в системата - симптомът за това е, че колът започна да се сгъва с половин-един сантиметър, като седна на седалката. Т.е. вече е не само регулируем, но и амортисьорен, защото като стана пък, този 1 см се връща с едно леко потропване.
Доколкото зная, проблемът е отстраним, но още не съм ходил до сервиза за това - като дойде зимата, ще го направя.
Разбира се, за всеки любител на ниското тегло, 535 грама за кол за седалка са страшно много, с около 200-300 повече от нормален, нерегулируем кол. 300 грама обаче човек може да спести от много места, без никаква промяна във функционалността, докато удобството, доставено от такива продукти, за мен е сравнимо единствено с фундаментални неща като окачване, геометрия и т.н. Иначе казано, регулируемият кол ми носи при спускане огромно предимство, много по-важно за мен и от теглото, и от куп други неща, така че за all-mountain велосипед трудно бих се върнал към обикновен кол за седалка.