
Макар и повечето читатели на този форум да са опитни колоездачи, аз съм сигурна, че тук понякога попадат и абсолютни начинаещи на всякакви възрасти, които искат да направят първите си стъпки в този чудесен спорт, но не знаят как точно да подходят. Тази тема е за всички тях, както и за тези, които отдавна са забравили как точно са се научили да карат колело, но искат да помогнат на свой познат/приятел/роднина да се научи независимо от възрастта му! Темата е и за всички родители, които искат да научат децата си да карат колело без помощни колелца, без бутане на седалката и без много тичане насам натам около малкия бъдещ колоездач!
И така, ето го този естествен, лесен и безболезнен метод, описан подробно стъпка по стъпка:
1. Избор на колело
Разбира се, важно е колелото, на което се учите да карате, да е съобразено с вашите размери - височина и килограми. Прекалено голяма или малка рамка ще ви затруднят. Можете да използвате калкулатор като този, за да изчислите подходящия за вас размер колело.
2. Избор на терен
За първите си стъпки в колоезденето изберете просторен, равен терен, защитен от коли и без много преминаващи пешеходци. Трябва да имате достатъчно място да маневрирате спокойно. Пуст паркинг, училищен двор, широка паркова алея и др. подобни места ще ви свършат работа. Ще ви е от полза, ако някъде на избрания от вас терен има лек наклон (по-късно ще бъде обяснено защо).
3. Протекция
Напълно нормално е когато се учите да карате колело да падате. Това не бива да ви плаши и да ви спира да се научите. За да намалите вероятността от наранявания, травми и контузии, носете подходяща протекция - каска, наколени, налакътници, ръкавици. С тях можете да се сдобиете в съответните спортни магазини срещу сравнително скромна сума. Може и да не ви е особено комфортно да карате с толкова неща по вас, но сигурността винаги трябва да бъде на първо място! По-нататък, когато се научите да карате добре, в зависимост от стила ви на каране, местата, където карате и скоростта, която развивате, част от екипировката може да отпадне.
Тук е мястото да призова всички - от начинаещите до най-големите ПРО-та, моля ви, ВИНАГИ НОСЕТЕ ПОНЕ КАСКА! ДОРИ В ГРАДА, ДОРИ САМО ДА ОТСКАЧАТЕ ДО НЯКЪДЕ, ДОРИ ДА Е ЗА МАЛКО, НОСЕТЕ СИ КАСКАТА! ТЯ МОЖЕ ДА ВИ СПАСИ ЖИВОТА! Всеки се е сблъсквал с тъпи коментари, шегички и подигравки относно носенето на каска - това не бива да ви прави впечатление. Не обръщайте никакво внимание на глупаците, които нищо не разбират и само се чудят как да си чешат езиците. Уважавайте себе си и се грижете за здравето и безопасността си.
4. Регулиране на височината на седалката
Докато се учите да карате, е хубаво седалката ви да е свалена до долу. Когато сте седнали, трябва да можете да стъпвате на земята (почти) с цял крак, а не само да се подпирате на пръсти. Височината на кормилото трябва да ви е удобна и съобразена с тази на седалката.
5. Сваляне на педалите
Махнете педалите на колелото.
6. Балансиране
Сега седнете на седалката. Краката ви трябва спокойно да достигат земята и да няма педали, които да ви се пречкат. Лека по лека започнете да бутате с крака, така че да се придвижвате бавно напред. Гледайте право напред, не надолу към колелото. Можете да използвате и двата кака едновременно, или да се отблъсквате ту с единия, ту с другия крак. Важното е да се движите напред, да започнете малко по малко за кратко да вдигате краката си от земята, и да започнете да "усещате" колелото. Правете това докато свикнете с движението. Постепенно се опитвайте да се движите по-бързо и да вдигате краката си от земята за все по-дълги периоди от време преди отново да стъпите на тях.
Опитвайте се да балансирате. Най-лесно се балансира когато колелото се движи с по-голяма скорост, но е хубаво да можете да балансирате и при бавно движение, а дори и когато стоите на едно място. Вие сами инстинктивно ще усетите как да балансирате, но принципът е следният: трябва да завъртате кормилото в същата посока, в която колелото се накланя - ако се накланя на ляво, завъртате кормилото на ляво, ако се накланя на дясно - завъртате кормилото на дясно. (Можете да се опитвате и да завивате, но като цяло за сега се концентрирайте върху движението в права линия.)
Тук идва на помощ споменатия по-горе лек наклон. Спускайки се по него, ще ви бъде по-лесно да наберете по-голяма скорост и да я запазите за по-дълго време без да бутате толкова усилено с крака.
Правете всичко това колкото време е необходимо, не се притеснявайте дори да ви се струва трудно, не бързайте.
7. Слагане на педалите
Когато се почувствате готови, сложете отново педалите на колелото. Отблъснете се с крака на няколко пъти и когато наберете скорост, започнете да въртите педалите. Другият вариант е да сложите единия крак на земята, другия да приготвите на педала (вдигнат малко по-високо от другия), да се отблъснете силно и да започнете да въртите. Може и да не се получи от първия път, но опитвайте докато стане. Когато въртите педалите, стремете се да поддържате равномерно темпо.
Ами, това е

Успех на всички и много приятни мигове с новото ви хоби!