Метални маркучи

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването 180 мм или повече, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Метални маркучи

Мнениеот obelix » Вто Авг 02, 2011 10:49 pm

Моля, колегите, които имат опит с метални маркучи (Goodridge, Hope и подобни), да споделят, до колко е голяма разликата и в какво точно се състои - в твърдоста на лоста, охлаждането на маслото или друго.

Върти ми се идеята за такива, основно с цел да направя лоста по-твърд (по-малко ход след захапването) и така да мога, да го настроя да хапе много близо до кормилото, но без да може да опре и така да ми ограничава спирачната сила. Принципно, хидравличната преса няма нужда от ход за да прилага сила, следователно в идеалния случай лоста трябва да е като камък след захапването. Факта, че не е, следва да се дължи основно на разширяване в системата поради налягането и, отделно, минимални количества въздух, разтворен в маслото, които няма как да се махнат на практика.

Ако основното разширяване е в маркуча, би трябвало, добре обезвъздушена спирачка с метален маркуч, да е почти като камък, след като захапе. Така ли е?
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот SenDog » Вто Авг 02, 2011 11:49 pm

Браточка, не бих казал че съм корифей на хидравличните спирачки, ама се чудя от къде го измъдри това сравнение м/у хидравличните преси и такива спирачки.При пресите едва ли има нещо като модулация, която да се цени от техните потребители.Под "захапване" какво разбираш, ако ще е блокиране на колелото, то зависи от скороста, масата и ако е така за какъв ход въобще говорим след блокиране.Съмнявам се че искаш със скорост над 35 км/час,по каменаците, спирачката ти да блокира предното колело.При автомобилите ти е известно отдавна наличието на ABS, която именно предотвратява блокиране на колелата!Каква спирачка ползваш, какво точно мислиш че ти липсва, кога го усещаш? Спирачната течност по принцип може да се обезвъздуши до голяма степен.Относно позицията на лостчето до кормилото, има такива на които им се регулира.Аз лично не мисля че има осезаема разлика м/у двата типа маркучи , естествено ако не си професионален downhill състезател! :).
Естествено нека потребителите на такива спирачки с метални маркчи да споделят и техните мнения, може да греша в разсъжденията си :)
Аватар
SenDog
 
Мнения: 110
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Пет Юли 31, 2009 11:17 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот obelix » Сря Авг 03, 2011 12:41 am

Сравнението го измислих от обща култура, и аз не съм специалист но ми се струва разумно ;). Модулацията във всички случаи идва основно от това, колко силно стискаш лоста, не съм убеден, че е нужно и да се движи, пък и повече от няколко милимера. Под захапване разбирам контакт на накладките със диска. Спираката е Code 5. Това, което искам, е да настроя лоста да хапе много близко до кормилото (сантиметър примерно), за да ми се уморява минимално ръката. Проблема е, че ако го направя, лоста опира в кормилото преди да успея да стисна със според мен максималната нужна сила.

За старателното обезвъздушаване е ясно, имам го предвид, това няма нужда от обсъждане. Целта на темата е мнения за конкретната разлика от металните маркучи при равни други условия.
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот gesh0898 » Пет Авг 05, 2011 9:35 pm

Аз от опит ще ти споделя, че ръката не се изморява по-малко, ако ти потъва повече лостчето. Дори не виждам логика в това. Реално си движиш пръста повече. Не знам дали си я обезвъздушавал, но моята като я обезвъздуших ходът и беше доста малък. Така ми е по-удобно.
Спирачки като Hope идват фабрично с метални маркучи и хора, които ги карат могат да споделят опит. @aganjaholic има такива (по спомен). Все пак това не са единствените такива спирачки.
ТАЙНАТА
Никога не излизаш с намерение да паднеш, затова винаги слагай каска.
Аватар
gesh0898
 
Мнения: 652
Рейтинг: 1278
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 5:43 pm
Местоположение: София

Re: Метални маркучи

Мнениеот obelix » Пет Авг 05, 2011 10:33 pm

:offtopic:
gesh0898 написа:Аз от опит ще ти споделя, че ръката не се изморява по-малко, ако ти потъва повече лостчето. Дори не виждам логика в това. Реално си движиш пръста повече. Не знам дали си я обезвъздушавал, но моята като я обезвъздуших ходът и беше доста малък. Така ми е по-удобно.

Гледай ми постовете докато се убедиш, че казвам същото ;). Точно това искам - твърд лост с малък ход. Иначе, има какво да се иска още от обезвъздушаването при мен и ще се поработи и в тази посока. Мислех, че повече хора карат с металните маркучи, но, съдейки по активноста в темата, май не е така. Това навежда на мисълта, че разликата не е голяма.
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот gesh0898 » Съб Авг 06, 2011 2:11 am

Не мога да разбера как
obelix написа: твърд лост с малък ход
=
obelix написа: да мога, да го настроя да хапе много близо до кормилото

Аз се чудя дали за отзад да си взимам Hope... Много корава спирачка изглежда, особено с тия маркучи. Ако си я взема, ще споделя впечатленията си, но на този етап само това мога да ти дам като отговор :agree:
Еdit: Друго предимство според мен е трудното късане и почти невъзможното прещипване.
ТАЙНАТА
Никога не излизаш с намерение да паднеш, затова винаги слагай каска.
Аватар
gesh0898
 
Мнения: 652
Рейтинг: 1278
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 5:43 pm
Местоположение: София

Re: Метални маркучи

Мнениеот GECKO » Съб Авг 06, 2011 8:34 am

obelix написа::offtopic:
... Мислех, че повече хора карат с металните маркучи, но, съдейки по активноста в темата, май не е така. Това навежда на мисълта, че разликата не е голяма.


Доста е грешно да смяташ, че хората всекидневно следят форума и да очакваш незабавен отговор. Също така грешно е да си правиш заключения от липсата на такъв.
В интернет има доста сериозно количество информация по въпроса като алтернатива на форума и всичката клони към обратното - че разлика има.

Моят личен опит с металните маркучи е сравнително положителен. По-голяма част от силата, която упражняваш с пръста се пренася към накладките => по-малко загуби.
Хода дали ще се намали не зависи от това обаче. Тази по-качествено пренесена сила може да отиде в мачкането на супер меки органични накладки например и реално хода да е същият.
Друго нещо което леко се долавя е по-добро/директно усещане на процеса на зацепване... доста приятно когато трябва да зацепи спирачката точно 2мм след корена а не на него
Има разбирасе и минуси - липсата на леко раздуващ се маркуч значи че тази сила се затваря между буталата на системата и в някои редки случаи това може да създаде проблеми.
В крайна сметка беше ми мерак да пробвам и пробвах. За себе си не мога да оправдая допълнителният разход, но за някой който иска да разцепи секундата на състезанията най вероятно ще има полза. Казвайки това не изключвам М4 с маркуч е метална оплетка в бъдещето си :)
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Re: Метални маркучи

Мнениеот obelix » Съб Авг 06, 2011 11:21 pm

gesh0898 написа:Не мога да разбера как
obelix написа: твърд лост с малък ход
=
obelix написа: да мога, да го настроя да хапе много близо до кормилото

Пиша ти на ЛС, за да не спамим темата. Та, първо

, не съм убеден, че е нужно и да се движи, пък и повече от няколко милимера.

= смятам, че лоста трябва да се движи малко = да е твърд и късоходен.

Второ, да хапе много близо до кромилото също е = твърд и късходен, защото ако не е, при стискане лоста ще потъне и опре в кормилото, преди да е достигнал максимална спирачна сила, което не е добре.

Благодаря за мнението, ще ти оговоря по същество в темата.
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот obelix » Съб Авг 06, 2011 11:36 pm

GECKO написа:Има разбирасе и минуси - липсата на леко раздуващ се маркуч значи че тази сила се затваря между буталата на системата и в някои редки случаи това може да създаде проблеми.

Това е интересно, би ли обяснил по-подробно?

GECKO написа:В крайна сметка беше ми мерак да пробвам и пробвах. За себе си не мога да оправдая допълнителният разход, но за някой който иска да разцепи секундата на състезанията най вероятно ще има полза. Казвайки това не изключвам М4 с маркуч е метална оплетка в бъдещето си :)

Сега се сетих, че по снимките в Pinkbike и подобни от световната купа по спускане, не съм виждал нито един да кара с метална оплетка. Струва ми се странно ,предвид че те имат най-голяма нужда да цепят секундата. Някакви идеи защо е така?

[quote="gesh0898"]Друго предимство според мен е трудното късане и почти невъзможното прещипване[quote]
Прещипване на спирачния маркуч? Как би се постигнало това?
Аватар
obelix
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Пон Май 24, 2010 4:49 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот SenDog » Нед Авг 07, 2011 1:46 am

obelix написа::offtopic:
gesh0898 написа: Точно това искам - твърд лост с малък ход.
Не съм сигурен дали няма да сбъркаш тук.Ход умерен е задължителен според мен!Представи си ако имаш лошият късмет нещо да те удари през пръста на спирачката със твърдият лост,малкият ход и захапването на диска!Мисля че риска от загуба на управление на велосипеда в този варянт на спирачката е по-голям.Незнам защо точно това търсиш в една спирачка!?
Аватар
SenDog
 
Мнения: 110
Рейтинг: 1365
Регистриран на: Пет Юли 31, 2009 11:17 pm

Re: Метални маркучи

Мнениеот GECKO » Нед Авг 07, 2011 10:48 am

obelix написа:
GECKO написа:Има разбирасе и минуси - липсата на леко раздуващ се маркуч значи че тази сила се затваря между буталата на системата и в някои редки случаи това може да създаде проблеми.

Това е интересно, би ли обяснил по-подробно?


Ами това си е само теория за която нямам факти но става въпрос за това, че без раздуването на маркуча се образува много голямо налягане на клапанчето което отговаря за връщането на спирачна течност в резервоара и реално прагът при който това се случва става по-нисък. Това би-трябвало да води до загуба на спирачна сила при много екстремна ситуация, но според мен това, ако се случва наистина е конструктивен проблем на спирачката а не нещо свързано с маркуча.

GECKO написа:В крайна сметка беше ми мерак да пробвам и пробвах. За себе си не мога да оправдая допълнителният разход, но за някой който иска да разцепи секундата на състезанията най вероятно ще има полза. Казвайки това не изключвам М4 с маркуч е метална оплетка в бъдещето си :)

Сега се сетих, че по снимките в Pinkbike и подобни от световната купа по спускане, не съм виждал нито един да кара с метална оплетка. Струва ми се странно ,предвид че те имат най-голяма нужда да цепят секундата. Някакви идеи защо е така?
[/quote]

На световната купа никога не можеш да знаеш какво ползват. Стив Пиит си беше спонсориран от Goodridge а сега нищо не му пречи да вземе черният маркуч, който предлага фирмата и да си го сложи на Code-овете, които му предлага другият спонсор. Тук е момента да се замислиш, колко хора всъщност карат за SRAM и дали тази фирма би се радвала ако се вижда допълнителен тунинг на продукта и. Дали това няма да говори "Може и по-добре от този продукт".

Иначе... Nico Vink, Mark Boumont и още няколко карача на Hope си ползват металната оплетка по подразбиране.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Re: Метални маркучи

Мнениеот gesh0898 » Нед Авг 07, 2011 11:27 pm

obelix написа:Прещипване на спирачния маркуч? Как би се постигнало това?

Ами, моят е леко прещипан, не знам точно от какво. Може нещо да го е затиснало.
SenDog написа:
obelix написа::offtopic:
gesh0898 написа: Точно това искам - твърд лост с малък ход.
Не съм сигурен дали няма да сбъркаш тук.Ход умерен е задължителен според мен!Представи си ако имаш лошият късмет нещо да те удари през пръста на спирачката със твърдият лост,малкият ход и захапването на диска!Мисля че риска от загуба на управление на велосипеда в този варянт на спирачката е по-голям.Незнам защо точно това търсиш в една спирачка!?

Според мен имам много по-бърза реакция по този начин. А пък и колко са тези неща (клони, да речем), които биха ме уцелили точно там, с точно такава сила, при положение, че не карам толкова бързо по тесни терени. А нищо че пиша в тоя раздел, не спускам. И смятам, че колкото по-мек е лостът, толкова по-малко сила трябва да бъде приложена от въпросния клон, за да го натисне.
@obelix, няма ЛС :dontknow:
ТАЙНАТА
Никога не излизаш с намерение да паднеш, затова винаги слагай каска.
Аватар
gesh0898
 
Мнения: 652
Рейтинг: 1278
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 5:43 pm
Местоположение: София

Re: Метални маркучи

Мнениеот GECKO » Пон Авг 08, 2011 8:50 pm

gesh0898 написа:...


Мисля, че и двамата имате грешка. Твърдостта на лоста не е свързана с хапливостта на спирачката. Твърдостта също така не изморява, да не кажа обратното.

Пръстите се уморяват когато влачиш спирачки с мек маркуч, защото след като опре накладката ти започваш да натискаш за да направиш 2 неща:
1 да раздуеш маркуча
2 да накараш накладките да захапят по-силно

Когато ограничиш раздуването всичката ти сила отива в натиска на накладките и респективно спирането. За това са тези толкова по-скъпи маркучи.

Колкото до мекото и твърдото като функция на спирането - това зависи от рамото, с което притискаш системата. Колкото по-голямо рамо използваш толкова по-лесно ще мачкаш накладките и респективно толкова повече сила ще има в края на хода на рамото. Това ОК но докато стигнеш до края ще мине много разстояние пръста. Ако ползваш по-късо рамо спирачката ще се усеща по-хаплива (по-рязко, с по-малко движение ще зацепва) но когато стигнеш края на хода на лоста ще имаш по-малко спирачна сила за същото количество упражнена сила на лоста. От там се ражда и ServoWave на Shimano. При нея точката, на която е окачено буталото се променя в зависимост от позицията в хода на лоста и в началото има по-малко рамо -> по-малко спирачна сила -> по-бързо се приближават накладките до диска. В последствие точката се премества и става по-голямо рамо -> повече спирачна сила -> по-бавно движение на накладките към диска -> повече усет за еденица ход и повече сила на спирането.

Та твърдостта на лоста и спирачната сила зависят от спирачката. От маркучите ви зависи по-качественото предаване на усилието след момента в който накладките докоснат диска. Мекият лост не винаги е неприятно усещане - на механиките ми лостовете винаги се усещаха меки въпреки металните бронии (Goodridge), металните накладки и хубавите лостове. Това не значи, че има раздуване. Значи, че мачкам по-лесно накладката защото рамото, с което работех беше максималното, което позволяваха лостовете. Този тест може да го направите със Avid Single Digit 7 лостове на коя да е спирачка. Колкото повече навъртате врътката и прибирате точката към кормилото толкова повече сила има за спиране но и лоста се усеща по-мек. Хода става двоен докато за същата сила. Когато е максимално развита хода намаля и става доста по-рязко зацепването. Хидравликите са същите просто носителя не е жило ами масло.

В общият случай - ако човек влачи спирачките маркуч с метална оплетка ще му дойде много добре. Няма да го изморява толкова и ще разсейва топлина една идея по-качествено. Също така ще позволи по-директен контрол над разпределянето на спирачното усилие (движението на пръста движи накладките а не маркуча).
Ако човек спира само при нужда и формата на спиране представлява нашепване (колко чудесна думичка) преди тегав участък след което пускане и нашепване чак преди следващият участък - тогава няма голямо значение какъв е маркуча, защото борбата с него ще трае секунди.

И за да няма спорещи и твърдящи кое е по-правилно ще отбележа, че дори според участниците в световната купа има 2-та вида спиращи хора. Пиит и Минаар са тези крайности и това се вижда по настройката на лоста. Хората дето се нашепват обикновено държат лоста по-близо до кормилото за да могат да излеят гнева си върху него с най-силното на пръста си. Хората, които регулират фино ще го държат по-изпъчен за да работят с финната част на пръста.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Re: Метални маркучи

Мнениеот gesh0898 » Сря Авг 10, 2011 11:26 am

Наистина си прав, прочетох мнението ти три пъти. Очевидно си и по-запознат и с устройството на спирачката.
И имам няколко въпросчета:
Всички метални маркучи ли стават за всяка сприрачка? (ако мога така да си формулирам въпроса)
И понеже не мога да направя смяна на маркуча сам, колко би струвало в сервиз?
Въпросът е към всички запознати с процедурата.
@GECKO, благодаря ти за този пост, научих нови неща. :beer:
ТАЙНАТА
Никога не излизаш с намерение да паднеш, затова винаги слагай каска.
Аватар
gesh0898
 
Мнения: 652
Рейтинг: 1278
Регистриран на: Вто Авг 10, 2010 5:43 pm
Местоположение: София

Re: Метални маркучи

Мнениеот airborneone » Сря Авг 10, 2011 11:31 am

gesh0898 написа: Всички метални маркучи ли стават за всяка сприрачка? (ако мога така да си формулирам въпроса)
И понеже не мога да направя смяна на маркуча сам, колко би струвало в сервиз?

Маркучите в 99% от случаите е един и същ.
Има сменяеми накрайници, които са нещото, за което питаш в случая.
Иначе казано, ако си смениш спирачките спокойно можеш да си запазиш маркучите.
В Бг няма гудрич на склад (поне по спомен)
Поръчва се от црц, след това инсталацията е лесна, ако толкова се страхуваш, може и в сервиз / познат да ги занесеш.
Аз лично карам с такива маркучи от 2008ма, вече 2ри комплект и съм адски доволен.
За мен си струват и похарчените пари и няколкото грама по-високо тегло.
Аватар
airborneone
 
Мнения: 3689
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Авг 07, 2005 7:26 pm
Местоположение: София

Re: Метални маркучи

Мнениеот crossenduro2 » Чет Окт 13, 2011 8:05 pm

За такъв маркуч ли става на въпрос http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=2938 , защото съм си го набелязал отдавна.. :beer:
Изображение
crossenduro2
 
Мнения: 884
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Чет Окт 01, 2009 9:15 pm
Местоположение: Добрич

Re: Метални маркучи

Мнениеот airborneone » Пет Окт 14, 2011 10:07 am

Да
Аватар
airborneone
 
Мнения: 3689
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Авг 07, 2005 7:26 pm
Местоположение: София


Назад към Продукти за спускане и фрийрайд

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта