Помощ при избор на градски велосипед

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с цена до 1200 лв. (за твърдаци) и до 1800 лв. (за байкове с двойно окачване), независимо от предназначението им, както и за компоненти, определени от производителя им като начален клас в планинското колоездене.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Сря Юли 17, 2024 9:39 am

motomarzel написа:стремейки се да бъдеш добър в две доста различни приложения, обикновенно резултата е, че не се справяш добре с нито едно от тях.

Да, точно това не искам.

Благодаря, разбрах идеята.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Сря Юли 17, 2024 12:26 pm

motomarzel написа:Това е хубаво, но не нога да преценя размера от снимките:
https://www.olx.bg/d/ad/velosiped-victo ... 9hpGP.html

Не знаят точния размер, но човекът, който караше велосипеда, е с моя ръст.
Модел на колело е Victoria 8.5G
https://www.fehmarn-fahrrad.de/fahrradk ... howOffer=0

Дали си заслужава?
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Сря Юли 17, 2024 12:52 pm

Landarn написа:
motomarzel написа:Това е хубаво, но не нога да преценя размера от снимките:
https://www.olx.bg/d/ad/velosiped-victo ... 9hpGP.html

Не знаят точния размер, но човекът, който караше велосипеда, е с моя ръст.
Модел на колело е Victoria 8.5G
https://www.fehmarn-fahrrad.de/fahrradk ... howOffer=0

Дали си заслужава?


Да, заслужава си, стига да е подходящ размер - помоли продавача да измери разстоянието от центъра на средното до края на седалковата тръба.

До колкото аз виждам, велосипеда е произвеждан в 4 размера - 48, 53, 58 и 61, които отнесени с букви съответно са S, M, L и XL. По принцип за теб е подходяща рамка размер L, като с малък компромис можеш да караш и M или XL, но размер S (48cm) е твърде малък за теб.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Сря Юли 17, 2024 1:39 pm

3.jpg
(130.18 KiB) 123 пъти
2.jpg
(136.58 KiB) 119 пъти
1.jpg
(116.76 KiB) 129 пъти

Изглежда, че е размер M.

И се притеснявам, че не виждам капачка на вилката, как ще се регулира?
Последна промяна Landarn на Сря Юли 17, 2024 2:03 pm, променена общо 1 път
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Сря Юли 17, 2024 2:02 pm

Landarn написа:
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Изглежда, че е размер M.

Не е твоят.
Първо, че ще ти е малък, второ - от снимка 1 можеш да си направиш заключение как е поддържан и в какво състояние е. Болтовете на лапата потънали в ръжда, ама спейсърите златни…
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Сря Юли 17, 2024 3:23 pm

Много благодаря на всички!
Вече нямам търпение да търся :look: и лятото минава бързо, така че ще отида да пазарувам в събота и ще си купя нещо ново.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Сря Юли 17, 2024 4:28 pm

Sprinter написа:
Landarn написа:
Прикаченият файл 3.jpg вече е недостъпен
Прикаченият файл 2.jpg вече е недостъпен
Прикаченият файл 1.jpg вече е недостъпен

Изглежда, че е размер M.

Не е твоят.
Първо, че ще ти е малък, второ - от снимка 1 можеш да си направиш заключение как е поддържан и в какво състояние е. Болтовете на лапата потънали в ръжда, ама спейсърите златни…

Велосипеда е експлоатиран в Германия (Victoria е германски бранд на Hermann Hartje), където средата е доста по-корозионна от тази при нас. Ръждата по тези болтове не е признак за лоша поддръжка. Спейсърите са златни фабрично.

М размер за градски велосипед е допустим компромис - това са 10мм разлика в горната тръба, Иначе казано ще стоиш една идея по-изправен докато караш, което за градски велосипед не е проблем, при тях по принцип позицията е по-изправена, за да можеш да разглеждаш.

Според мен велосипеда си заслужава!

https://issuu.com/hartje/docs/victoria-prospekt-eb_2015

Landarn написа:И се притеснявам, че не виждам капачка на вилката, как ще се регулира?
Това е "Lock-out", чиято идея е да заключва вилката, когато караш велосипеда прав, за да не се губи енергия от свиването на вилката. За градски велосипед, според мен е непотребна екстра.
Ако много държиш да я имаш - продават се афтърмаркет - https://www.bike24.com/p2285724.html
Ето и Exploaded view на вилката:
https://www.srsuntour.com/fileadmin/use ... 75-_4_.PDF
Прикачени файлове
image_2024-07-17_171927240.png
image_2024-07-17_171927240.png (80.95 KiB) Прегледано 11201 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Сря Юли 17, 2024 5:09 pm

motomarzel написа:Велосипеда е експлоатиран в Германия (Victoria е германски бранд на Hermann Hartje), където средата е доста по-корозионна от тази при нас. Ръждата по тези болтове не е признак за лоша поддръжка. Спейсърите са златни фабрично.

М размер за градски велосипед е допустим компромис - това са 10мм разлика в горната тръба, Иначе казано ще стоиш една идея по-изправен докато караш, което за градски велосипед не е проблем, при тях по принцип позицията е по-изправена, за да можеш да разглеждаш.

Според мен велосипеда си заслужава!

Не всички велосипеди, експлоатирани в Германия са в това състояние :) Виж му и веригата и касетата...
Както и да е - това се почиства, смазва, болтчетата може да се сменят.
Но, за размера не съм съгласен - Landarn с височина 185 е между L и XL, M просто няма да му е удобен. Освен капачката, да не се окаже, че го няма и демпфера :magnify:
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Чет Юли 18, 2024 8:59 am

Sprinter написа:Не всички велосипеди, експлоатирани в Германия са в това състояние :) Виж му и веригата и касетата...
Както и да е - това се почиства, смазва, болтчетата може да се сменят.
Но, за размера не съм съгласен - Landarn с височина 185 е между L и XL, M просто няма да му е удобен. Освен капачката, да не се окаже, че го няма и демпфера :magnify:


Пак казвам - за градски велосипед, по-малкия размер рамка не е критичен - виж при шосеен или XC вече е друга работа.
Тази вилка няма демпфер!
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Чет Юли 18, 2024 10:08 am

motomarzel написа:Според мен велосипеда си заслужава!

Благодаря ви много за толкова подробния отговор. Вие сте голям човек!

По ваш съвет днес отидох да видя колело лично. Според моето непрофесионално мнение(гледах този клип https://www.youtube.com/watch?v=tp3-5bwlpyY) като цяло всичко изглежда добре, но за съжаление има проблем с предната спирачка, тя спира лошо и свири/скърци много. Нямах възможност да го карам, гумити не бяха напомпани. В край на деня ще се срещнем отново и вече с напомпани гуми ще го опитам.

Може би спирачките могат да се поправят лесно в сервизен център, а може би трябва да се сменят, нямам представа.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Чет Юли 18, 2024 10:35 am

Landarn написа:
motomarzel написа:Според мен велосипеда си заслужава!

Благодаря ви много за толкова подробния отговор. Вие сте голям човек!

По ваш съвет днес отидох да видя колело лично. Според моето непрофесионално мнение(гледах този клип https://www.youtube.com/watch?v=tp3-5bwlpyY) като цяло всичко изглежда добре, но за съжаление има проблем с предната спирачка, тя спира лошо и свири/скърци много. Нямах възможност да го карам, гумити не бяха напомпани. В край на деня ще се срещнем отново и вече с напомпани гуми ще го опитам.

Може би спирачките могат да се поправят лесно в сервизен център, а може би трябва да се сменят, нямам представа.


Тава са надеждни спирачки, всеки сервиз може да направи обезвъздушаване и смяна на накладките. Това, че скърцат може да е по 2 причини:
- накладките са омаслени и трябва да се подменят, а ротора старателно да се почисти с обезмаслител и Изопропилов алкохол
- в следствие на дълго стояне без експлоатазия, върху накладките се образува повърхностен оксиден слой слой (или подобен, не претендирам за точност), който след известен период на експлоатация изчезва - за да се забърза този процес може велосипеда да се покара 5-10мин на най-леката предавка с натисната проблемната спирачка - това повишава температурата на накладките и ротора и бързо сваля въпросния слой. Ако не проработи - обезмасляване на ротора и смяна на накладките. Ако спирачката се усеща мека - обезвъздушаване.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Чет Юли 18, 2024 10:40 am

motomarzel написа:Ако спирачката се усеща мека - обезвъздушаване.

Да, спирачката се усеща мека, задържах спирачката до самия край и колело се движеше малко.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Чет Юли 18, 2024 10:43 am

motomarzel написа:Пак казвам - за градски велосипед, по-малкия размер рамка не е критичен - виж при шосеен или XC вече е друга работа.
Тази вилка няма демпфер!

Критичен е дотолкова, че да ти докара болки в колена, кръст, гръб при продължително каране и да си мислиш, че е от възрастта ;)

FUN027-18 - 16-та позиция от твоята диаграма. Тая капачка нали се завива на нещо :D
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Чет Юли 18, 2024 10:54 am

Sprinter написа:Критичен е дотолкова, че да ти докара болки в колена, кръст, гръб при продължително каране и да си мислиш, че е от възрастта ;)

Това е важно, дори и без велосипед понякога имам болки в гърба :D
Ще видим как ще се чувствам, когато покарам малко, забравих да седна и да проверя размера, когато се срещнахме.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Чет Юли 18, 2024 11:02 am

Sprinter написа:
motomarzel написа:Пак казвам - за градски велосипед, по-малкия размер рамка не е критичен - виж при шосеен или XC вече е друга работа.
Тази вилка няма демпфер!

Критичен е дотолкова, че да ти докара болки в колена, кръст, гръб при продължително каране и да си мислиш, че е от възрастта ;)

FUN027-18 - 16-та позиция от твоята диаграма. Тая капачка нали се завива на нещо :D


Описаните от теб неща се случват и при съвсем точно подбран размер рамка, но неподходящо настроен велосипед - болки в колената и кръста могат да бъдат причинени от много неща - неправилно настроена височина на седалката, неправилен налкон на седалката, неправилна позиция на седалката (напред-назад) спрямо средното - това променя ъгъла на краката, неправилна позиция на краката върху педалите, неправилна техника на педалиране, твърде ниско настроено кормило, неотговарящо на степента на подготвеност на колоездача, диспропорция в дължината на краката, каране продължително на нисък каданс и др.

Определящ за размера на рамката е размера на виртуалната горна тръба, а тя както вече писах за градски велосипеди е по-къса, защото позицията на тялото при тях е по-изправена. Тези 10мм разлика могат да се компенсират от дължината на лапата, ъгъла на кормилото, но в случая на градско рекреативно, не състезателно каране това не е нужно.

За врътката вече писах достатъчно - според мен тази "екстра" за градски велосипед е напълно не нужна.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Чет Юли 18, 2024 1:08 pm

motomarzel написа:
Sprinter написа:
motomarzel написа:Пак казвам - за градски велосипед, по-малкия размер рамка не е критичен - виж при шосеен или XC вече е друга работа.
Тази вилка няма демпфер!

Критичен е дотолкова, че да ти докара болки в колена, кръст, гръб при продължително каране и да си мислиш, че е от възрастта ;)

FUN027-18 - 16-та позиция от твоята диаграма. Тая капачка нали се завива на нещо :D


Описаните от теб неща се случват и при съвсем точно подбран размер рамка, но неподходящо настроен велосипед - болки в колената и кръста могат да бъдат причинени от много неща - неправилно настроена височина на седалката, неправилен налкон на седалката, неправилна позиция на седалката (напред-назад) спрямо средното - това променя ъгъла на краката, неправилна позиция на краката върху педалите, неправилна техника на педалиране, твърде ниско настроено кормило, неотговарящо на степента на подготвеност на колоездача, диспропорция в дължината на краката, каране продължително на нисък каданс и др.

Определящ за размера на рамката е размера на виртуалната горна тръба, а тя както вече писах за градски велосипеди е по-къса, защото позицията на тялото при тях е по-изправена. Тези 10мм разлика могат да се компенсират от дължината на лапата, ъгъла на кормилото, но в случая на градско рекреативно, не състезателно каране това не е нужно.

За врътката вече писах достатъчно - според мен тази "екстра" за градски велосипед е напълно не нужна.

Освен разлика в хоризонталната тръба (която е 15 мм между M и L и 30 мм между M и XL) има разлика и във височината на челото, пак с 15 мм. И като си вдигне колчето на седалката с 4 см повече, за да компенсира разликата в седалковата тръба между M и L (за да са му достатъчно изправени краката при педалиране) - станаха твърде много променливи. За инфо - гледам геометрията оттук https://velomotion.net/2018/11/test-vic ... ing-spass/

Карал съм (и още имам) колело с по-малък размер от препоръчителния за моят ръст (аз съм между L и XL, рамката се води L, но е по-скоро M/L, което разбрах по трудният начин ;) ).
Да, някои елементи могат да се компенсират в известни граници, но не дотолкова, че да е напълно комфортно.

Мека вилка без демфер (макар и базов) не съм карал, сигурно e забавно само на пружина :D
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Чет Юли 18, 2024 2:27 pm

Sprinter написа:
motomarzel написа:
Sprinter написа:
motomarzel написа:Пак казвам - за градски велосипед, по-малкия размер рамка не е критичен - виж при шосеен или XC вече е друга работа.
Тази вилка няма демпфер!

Критичен е дотолкова, че да ти докара болки в колена, кръст, гръб при продължително каране и да си мислиш, че е от възрастта ;)

FUN027-18 - 16-та позиция от твоята диаграма. Тая капачка нали се завива на нещо :D


Описаните от теб неща се случват и при съвсем точно подбран размер рамка, но неподходящо настроен велосипед - болки в колената и кръста могат да бъдат причинени от много неща - неправилно настроена височина на седалката, неправилен налкон на седалката, неправилна позиция на седалката (напред-назад) спрямо средното - това променя ъгъла на краката, неправилна позиция на краката върху педалите, неправилна техника на педалиране, твърде ниско настроено кормило, неотговарящо на степента на подготвеност на колоездача, диспропорция в дължината на краката, каране продължително на нисък каданс и др.

Определящ за размера на рамката е размера на виртуалната горна тръба, а тя както вече писах за градски велосипеди е по-къса, защото позицията на тялото при тях е по-изправена. Тези 10мм разлика могат да се компенсират от дължината на лапата, ъгъла на кормилото, но в случая на градско рекреативно, не състезателно каране това не е нужно.

За врътката вече писах достатъчно - според мен тази "екстра" за градски велосипед е напълно не нужна.



Освен разлика в хоризонталната тръба (която е 15 мм между M и L и 30 мм между M и XL) има разлика и във височината на челото, пак с 15 мм. И като си вдигне колчето на седалката с 4 см повече, за да компенсира разликата в седалковата тръба между M и L (за да са му достатъчно изправени краката при педалиране) - станаха твърде много променливи. За инфо - гледам геометрията оттук https://velomotion.net/2018/11/test-vic ... ing-spass/

Карал съм (и още имам) колело с по-малък размер от препоръчителния за моят ръст (аз съм между L и XL, рамката се води L, но е по-скоро M/L, което разбрах по трудният начин ;) ).
Да, някои елементи могат да се компенсират в известни граници, но не дотолкова, че да е напълно комфортно.

Мека вилка без демфер (макар и базов) не съм карал, сигурно e забавно само на пружина :D


Един и същ производител, различни моделни години:
https://www.victoria-bikes.com/en/archi ... r=02973535
https://www.victoria-bikes.com/en/archi ... r=02969707

В примера, който ти даваш виртуалната горна тръба за рамер XL е 630мм, а при този по-късен модел, отново за размер XL е 610мм. 20мм разлика за един и същ размер. Трети модел отново XL - 640мм.
Сега отвори сайтовете на още 5 производителя и погледни как стоят нещата при тях за подобен тип велосипеди - подобни са... Ако размера точно за тези велосипеди беше толкова важен, дали нямаше да се движи в по-тесни граници?
За това писах, че:
1. Това е градски велосипед на който не се очаква да прекарваш по 4-6-7 часа на едно каране, както е примерно при един шосеен или Крос кънтри велосипед.
2. Важно е да знаеш как да настроиш велосипеда си, за да предотвратиш контузии.

Още един пример от реномиран производител като Bianchi - тук на размер XXL горната тръба е 605мм, а на XL 585mm...
https://www.bianchi.com/store/int_EN/ys ... 9sp-2.html

По-голямата част от вилките на велосипедите от начален клас нямат демпфер, а само стоманена пружина.
Извадка от каталога на Suntour от 2014г. показва, че в действителност вилката има демпфер, но той не е регулируем. Има хидравлично заключване, за което вече писах, че за градски велосипед не е екстра от критична важност.

image_2024-07-18_155843837.png
(83.37 KiB) 103 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Чет Юли 18, 2024 3:40 pm

motomarzel написа:

Колкото и сайтове да отворя, във всички има разлики в размерите. Дали са значителни или не, не мога да преценя, защото не съм конструктор на рамки.
Твърдя, че да се опираш на един размер (хоризонтална тръба в този случай) за да прецениш дали едно колело е подходящо за някой или не, категорично не е правилно, ако ще да става въпрос и за ходене до магазина и обратно.
Също така, твърдя, че 10 минути не са достатъчни за да усетиш едно колело (дори и в размера, препоръчан от производителя за теб, а не 2 надолу), колко ти е удобно и къде трябва да пипнеш, за да стане по-удобно.
И за вилката - не знам защо продължаваш да говориш за заключването, когато по-големия проблем е ако липсва демпфера изобщо. Колкото и да е базов и без настройки, той има една много важна задача, която е свързана с безопасността и стабилността и чак после с комфорта при каране. Не заключването е важно, а това да не ти подскача предницата неконтролируемо на всяка дупка или бордюр.
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Чет Юли 18, 2024 4:19 pm

Sprinter написа:
motomarzel написа:

Колкото и сайтове да отворя, във всички има разлики в размерите. Дали са значителни или не, не мога да преценя, защото не съм конструктор на рамки.
Твърдя, че да се опираш на един размер (хоризонтална тръба в този случай) за да прецениш дали едно колело е подходящо за някой или не, категорично не е правилно, ако ще да става въпрос и за ходене до магазина и обратно.
Също така, твърдя, че 10 минути не са достатъчни за да усетиш едно колело (дори и в размера, препоръчан от производителя за теб, а не 2 надолу), колко ти е удобно и къде трябва да пипнеш, за да стане по-удобно.
И за вилката - не знам защо продължаваш да говориш за заключването, когато по-големия проблем е ако липсва демпфера изобщо. Колкото и да е базов и без настройки, той има една много важна задача, която е свързана с безопасността и стабилността и чак после с комфорта при каране. Не заключването е важно, а това да не ти подскача предницата неконтролируемо на всяка дупка или бордюр.


А аз пиша всичко това с опита на инженер-конструктор на велосипеди, включая конструиране на рамки. Работя за OEM производител на велосипеди, през мен минават хиляди спецификации и чертежи на рамки. Тъй като съм забелязал това разминаване и силно пожелателния характер на размерите на рамките при различните брандове, твърдя че дори препоръките които дават "производителите" по сайтовете са силно пожелателни.
Като се има предвид, че при тези велосипеди челния ъгъл и ъгъла на седалковата тръба са едни и същи за повечето брандове и размери и тъй като колчето на седалката е продължение на седалковата тръба, единствения размер, който остава да бъде съотнесен към пропорциите на колоездача е виртуалната горна тръба. Иначе казано един и същ размер рамка може да има седалкова тръба между 440 и 530мм (примерно), без това да променя ергономията и позицията на колоездача.

Разбирам мнението ти - щом не си карал велосипед с вилка без демпфер, имайки предвид това което се случва с автомобилите, когато са с повреден амотрисьор... това при велосипедите в градска среда не се случва.
Повече от 80% от амотрисьорните вилки, които се влагат в производството на велосипеди нямат такава функционалност - а голяма част от тях имат ISO стандарт и са тествани в лаборатория, за съответствие със стандарта за планински велосипеди.
Имам и личен опит - първия ми планински велосипед (преди 13г) беше с вилка Suntour XCM, само пружина, Preload и механично заключване. Това не ми попречи съвсем безопасно да завъртя няколко пъти Обиколката на Витоша, няколко пъти Велорали Черни връх, Кривата, както и още купиша планински пътеки с него за по-малко от година.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Sprinter » Чет Юли 18, 2024 5:23 pm

motomarzel написа:А аз пиша всичко това с опита на инженер-конструктор на велосипеди, включая конструиране на рамки. Работя за OEM производител на велосипеди, през мен минават хиляди спецификации и чертежи на рамки. Тъй като съм забелязал това разминаване и силно пожелателния характер на размерите на рамките при различните брандове, твърдя че дори препоръките които дават "производителите" по сайтовете са силно пожелателни.
Като се има предвид, че при тези велосипеди челния ъгъл и ъгъла на седалковата тръба са едни и същи за повечето брандове и размери и тъй като колчето на седалката е продължение на седалковата тръба, единствения размер, който остава да бъде съотнесен към пропорциите на колоездача е виртуалната горна тръба. Иначе казано един и същ размер рамка може да има седалкова тръба между 440 и 530мм (примерно), без това да променя ергономията и позицията на колоездача.

Като инжинер-конструктор, би трябвало да знаеш, че това няма как да е вярно, чисто геометрично. Опростен пример със Sirrus - трекинг велосипед, на някакъв "производител", не много нов модел.

Изображение

Също така, би трябвало да си запознат, че размерите на рамките се определят на базата на осреднени антропометрични характеристики и понеже хората не са правени под калъп, производителите "препоръчват" даден размер рамка спрямо ръста като основен (базов) показател. Това не значи, че е 100% ще пасне на даден човек, но в по-голямата част от случаите ще е близо до оптималното. Дали можеш да не се съобразиш с препоръките - да, разбира се, стига да знаеш защо го правиш и какво печелиш/губиш с избора на по-голяма или по-малка рамка от препоръчителната.

Ако някой "производител" не го прави по този начин, а гледа каталози с някакви рамки, без те да са подкрепени със съответните измервания и статистика си е негов проблем.

motomarzel написа: Разбирам мнението ти - щом не си карал велосипед с вилка без демпфер, имайки предвид това което се случва с автомобилите, когато са с повреден амотрисьор... това при велосипедите в градска среда не се случва.
Повече от 80% от амотрисьорните вилки, които се влагат в производството на велосипеди нямат такава функционалност - а голяма част от тях имат ISO стандарт и са тествани в лаборатория, за съответствие със стандарта за планински велосипеди.
Имам и личен опит - първия ми планински велосипед (преди 13г) беше с вилка Suntour XCM, само пружина, Preload и механично заключване. Това не ми попречи съвсем безопасно да завъртя няколко пъти Обиколката на Витоша, няколко пъти Велорали Черни връх, Кривата, както и още купиша планински пътеки с него за по-малко от година.

Ако говориш за вилка, проектирана да работи без демпфер - да, мога да се съглася с теб. Не знам твоят XCM какъв е бил, но тази на Victoria-та не е ОК да се кара така.
Тези 80% амортисьорни вилки без амортисьор, също не знам къде ги видя... може би само ZOOM в момента са такива.
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Пет Юли 19, 2024 8:31 am

Страхотна скица - погледни добре разликата в двата размера рамки - единственото, което не можеш да регулираш с промяна на височината на колчето или позицията на лапата е дължината на рамката.
"Производителите" (повечето нищо не произвеждат) подбират размера на рамката спрямо ъгъла на торса, който концептуално си представят да има колоездача за определения модел велосипед, след това по обратен ред, точно както ти казваш би следвало спрямо антропологичните особености да подберат дължината на рамките, но това обикновено почти никога не се случва тъй като размерите на рамките за определен тип велосипеди или са установени преди много, много години, или са сравнително свободни за интерпретазия, както е при градските/хибридните велосипеди.
https://www.rei.com/learn/expert-advice/bike-fit.html - тук са писали нещо подобно:
For road bikes, your torso will form a 45-degree angle with your hips, and a 90-degree angle with your arms. If you have tight hamstrings or short arms, you can swap out the stem to bring the handlebar closer and keep the strain off your back and shoulders.

For mountain and hybrid bikes, these exact angles are not as critical since the riding positions are often more upright and relaxed. With mountain bikes especially, more time is spent out of the saddle, so dialing in the perfect seated pedaling position isn't as crucial.


Производителите на седалки предлагат такива точно спрямо наклона на торса - виж прикачения скрийншот от сайта на Selle Royal.

Има велосипеди с къси рамки има и такива с дълги - при шосейните и състезателните XC велосипеди ъгъла на торса е 45 градуса. Това означава ли, че останалите велосипеди - градски, хибридни, сгъваеми, товарни, рекумбент и т.н., при които позицията на торса се променя в границите 45-90++ градуса са грешен размер? Или че карайки такъв велосипед задължително ще си причиниш контузия?

Защо дължината на седалковата тръба се променя с размерите - от гледна точка на сигурност и надеждност на рамката, това се налага да се прави, тъй като колчето на седалката се явява лост, който с приложеното тегло на колоездача лесно може да повреди ниската рамка при твърде висок колоездач (ако тя не е предвидена за това). Защо се променя дължината на челната тръба - за да може да се запази позицията на тялото на по-високия колоездач, без да се променя монтажа на лапата, което би довело до различно изглеждащи велосипеди за различните ръстове, както и до допълнителни разходи.

Има ли велосипеди, за които няма размери? Има - сгъваемите велосипеди нямат размери. Значи те са грешни и със сигурност ще се контузиш, ако ги караш в града? Едва ли...

За вилката съм съгласен, че ако патрона на демпфера напълно липсва, това може да е проблем, но не такъв, който ти описваше до преди това, свързан с опасността от отскачане на гумата...
Прикачени файлове
image_2024-07-19_083528430.png
image_2024-07-19_083528430.png (12.24 KiB) Прегледано 11022 пъти
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Пон Юли 22, 2024 1:04 pm

Олеле, какъв разгорещен дебат, радвам се, че моята тема го предизвика!)

Ще ви разкажа малко за моя случай, купих си този колело, размерът е добър,макар че все още има нужда от малко регулиране, но нямам чувството, че ми е малък.

Имам проблеми с предната спирачка, които описах по-горе(скърцане и като като цяло слаба спирачна сила). Предишният собственик на колело каза в петък, че го е завел в сервиз и почистиха дисковете, доляха масло и обезвъздушиха предната спирачка. Всъщност отначало нямаше скърцане, но предното колело все пак се въртя малко, когато дръжката на спирачката беше дръпната докрай. Половин час по-късно тези ужасни звуци се появиха отново. Но не звукът ме притеснява, а фактът, че колелото се движи дори когато ръкохватката е издърпана докрай.

И когато сменям предавки веригата не се работи плавно (с изключение на 2х4, 2х5, 2х6 - дори в началото си помислих, че нещо не е наред, но тези предавки са много тихи и плавни) и те са много шумно и грубо се превключват и усеща това при педалиране. Тук проблема дори не в усещане, а в страх, че това грубо превключване намалява се живот на венци.

Все още нямах време да го измия, направих малко проучване и разбрах, че трябва да се използва обезмаслител за веригата, дерайльорите, касетите/венци.
А за дисковата спирачка(ротор) дори капка обезмаслител не трябва да попадне върху ротора. Как да обслужва тези спирачки? Някои казват, че с WD-40, другите казват, че това е лошо. Има вариант още с обезмаслител Meglio или със спирт 95%/97%. И трябва да потъркам накладките със спирт и шкурка.
И след това добре да направя нещо подобно(https://www.youtube.com/watch?v=Gt3XRYiFsqg).
Надявам се, че след това спирачките ще работят по-добре и по-тихо. Ако не, ще отида в сервиза.

Съжалявам, може би трябва да пиша в друга тема.

P.S. Започнах да разбирам защо се препоръчаха планинският велосипед, всъщност усещам всички неравности по пътя, но може би е защото налягането в гумите е твърде високо, ще отида до някоя бензиностанция и ще проверя.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Вто Юли 23, 2024 10:26 am

Честита придобивка!

Най-добре закарай велосипеда в някой читав сервиз, за да го прегледат и да му направят профилактика. Поискай профилактика на вилка, главини, спирачки. Накладките на спирачките са консуматив, така че най-добре смени тези на предната - в сервиза ще те посъветват най-добре какво да направиш.
Трябва да се смени верига. Венците могат да се почистят с обесмаслител или разтворител като WD-40.

По отношение на комфорта на возене - ако не си карал велосипед от много дълго време има един период на привикване, в началото всички седалки са неудобни и предизвикват болки в седалището, постепенно това изчезва...
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот perfor » Вто Юли 23, 2024 9:01 pm

Закарай го при Нико и Тедо ще го обслужи подобаващо. Всички проблеми ще ги изчистят, че и нещо може да си харесаш от магазина. :agree: :D
Ich trinke um meine Probleme zu ertrinken, aber diese Bastarde koennen schwimmen!
Аватар
perfor
 
Мнения: 242
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Фев 12, 2005 3:19 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Вто Юли 23, 2024 10:06 pm

perfor написа:Закарай го при Нико и Тедо ще го обслужи подобаващо. Всички проблеми ще ги изчистят, че и нещо може да си харесаш от магазина. :agree: :D


Niko Bikes имате предвид?
Последна промяна Landarn на Вто Юли 23, 2024 10:17 pm, променена общо 1 път
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот Landarn » Вто Юли 23, 2024 10:14 pm

motomarzel написа:Честита придобивка!

Благодаря :liplick:

motomarzel написа:Поискай профилактика на вилка, главини, спирачки.

Погледнах цените, профилактика на вилка е поне 90лв, не мислех, че е толкова скъпо. Ще трябва да похарча не малко пари, за да го вкарам във форма, но няма друг изход.
Landarn
 
Мнения: 26
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Юни 29, 2024 12:10 am

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот motomarzel » Сря Юли 24, 2024 9:01 am

Landarn написа:
motomarzel написа:Честита придобивка!

Благодаря :liplick:

motomarzel написа:Поискай профилактика на вилка, главини, спирачки.

Погледнах цените, профилактика на вилка е поне 90лв, не мислех, че е толкова скъпо. Ще трябва да похарча не малко пари, за да го вкарам във форма, но няма друг изход.


За твоята вилка цената ще е 30-40лв:

https://www.niko-bikes.com/print/Cenorazpis.pdf

1. Обслужване на вилка - 1х40лв
или
2. Обслужване на ботуши на вилка - 1х30лв
6. Подмяна или ремонт на верига 1х8лв + верига ~30лв
3. Профилактика на главина 2x10лв = 20лв
1. Смяна на накладки и регулиране на спирачки 1х12лв + накладки 12лв

В най-лошия случай ще платиш 130-140лв общо.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Помощ при избор на градски велосипед

Мнениеот perfor » Сря Юли 24, 2024 9:00 pm

Landarn написа:
perfor написа:Закарай го при Нико и Тедо ще го обслужи подобаващо. Всички проблеми ще ги изчистят, че и нещо може да си харесаш от магазина. :agree: :D


Niko Bikes имате предвид?



Да, това е мястото и хората за Варна. :)
Ich trinke um meine Probleme zu ertrinken, aber diese Bastarde koennen schwimmen!
Аватар
perfor
 
Мнения: 242
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Фев 12, 2005 3:19 pm
Местоположение: Bulgaria

Предишна

Назад към Начален клас велосипеди и компоненти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта