За "ниските круши" при МТБ

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с цена до 1200 лв. (за твърдаци) и до 1800 лв. (за байкове с двойно окачване), независимо от предназначението им, както и за компоненти, определени от производителя им като начален клас в планинското колоездене.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот oduh » Пон Май 17, 2010 12:44 pm

Нали знаете приказката, че често с 20% усилие се постига 80% резултат, а останалите 20% резултат отнемат 80% от усилието.
Предлагам да систематизираме най-удачните ъпгрейди на начален клас велосипеди. Т.е. да си кажем кои компоненти оказват най-голямо влияние за общото усещане при всеки от нас?

Например - имаш Драг Гризли, и намираш 100лв бюджет за ъпгрейд. Какво сменяш първо? Гуми? Капли? Педали? Средно? Колодки на спирачките?

Започвам аз - първото, което сложих бяха "рога" - най-добре похарчените 8лв :) Промяната на захвата при качване/спускане си е голяма далавера.
oduh
 
Мнения: 101
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Пет Юни 22, 2007 2:48 pm

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот crossenduro2 » Пон Май 17, 2010 1:02 pm

oduh написа:Нали знаете приказката, че често с 20% усилие се постига 80% резултат, а останалите 20% резултат отнемат 80% от усилието.
Предлагам да систематизираме най-удачните ъпгрейди на начален клас велосипеди. Т.е. да си кажем кои компоненти оказват най-голямо влияние за общото усещане при всеки от нас?

Например - имаш Драг Гризли, и намираш 100лв бюджет за ъпгрейд. Какво сменяш първо? Гуми? Капли? Педали? Средно? Колодки на спирачките?

Започвам аз - първото, което сложих бяха "рога" - най-добре похарчените 8лв :) Промяната на захвата при качване/спускане си е голяма далавера.

Аз бих започнал със сменянето на спирачки и гуми , а на по - късен етап вилка. :beer:
Изображение
crossenduro2
 
Мнения: 884
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Чет Окт 01, 2009 9:15 pm
Местоположение: Добрич

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот Criten » Пон Май 17, 2010 2:25 pm

Аз бих започнал със смяна на спирачки, вилка и т.н. :beer: :beer: :beer:
DOWNHILL
Аватар
Criten
 
Мнения: 75
Рейтинг: 1103
Регистриран на: Чет Апр 01, 2010 7:32 am

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот 5roff » Пон Май 17, 2010 4:43 pm

oduh написа:Нали знаете приказката, че често с 20% усилие се постига 80% резултат, а останалите 20% резултат отнемат 80% от усилието.
Предлагам да систематизираме най-удачните ъпгрейди на начален клас велосипеди. Т.е. да си кажем кои компоненти оказват най-голямо влияние за общото усещане при всеки от нас?

Например - имаш Драг Гризли, и намираш 100лв бюджет за ъпгрейд. Какво сменяш първо? Гуми? Капли? Педали? Средно? Колодки на спирачките?

Започвам аз - първото, което сложих бяха "рога" - най-добре похарчените 8лв :) Промяната на захвата при качване/спускане си е голяма далавера.


Като цяло темата ти би била доста полезна, НО е много индивидуално. Ако човек се замисли би могъл да направи различни случаи... т.е. да "тегли чертата" и да прецени какво има, а именно:

Добра рамка- рамка която си заслужава надграждането. Какви са критериите за т.нар. добра рамка... ами рамка, която е с поносимо тегло, over size чело, уши за диск, сменяемо ухо за дерайльора. Това за мен са основните изисквания към рамката.

Ако имаме горното, се концентрираме на другите компоненти и тяхната подмяна. Подмяната ще се определи от нуждите и финансовите възможности на колездача.

Примера ти съвпада с моето положение преди 6-7 месеца. Имах Гризли и се чудех кво да сменя. Първо си бях набелязал спирачките. Те бяха сравнително евтин и нужен Ъп. След това стана лошо- лапнах въдицата и е ме сега... всичко което имам на 90% отива за колелото (в сл. за новото, че старото го Украднаха). Започна се мисъл за нов монтаж, за вилка, за Дискове иииии...

Тази цялата бъркотия, която изписах е да ти кажа, че "най-удачно" се определя от изискванията (определени от нуждите) на ездача към колелото му. За един може да му е по-удачно да си сложи рога и огромна и мека седалка, а на друг да си "повдигне" спирачната сила с подмяна на спирачки ;)

За да подкрепя идеята на темата ще изброя според мен какво е приоритетно за подмяна на един велосипед. Това при условие, че имаме рамка (а не куп непотребно желязо).
1. Монтаж (дерайльори преден и заден, венец касета--понякога това води до смяна поне на главина--, курбели, верига, команди и не на последно място жила и брони);

2. Спирачки (по-скоро калотки за Ви-Брейк) или ако колелото е с евтин механичен диск, подмяна с по-висок клас такъв или преминаване на добър Ви-Брейк;

3. Вилка- преминаване на по-висок клас "мека вилка" или ако финансите не го позволяват по- добре "твърда вилка" отколкото мека и тежка (Логан, Зум... и некви безименни);

4. Ако горните 3 точки са изпълнени и9 колездача има още желание за Ъп... ами вече идват- лапа, кормило, колец за седло и т.н.

Успех на темата :agree:
Antares написа: Форума не е явно отражение на това, какви са хората, не може и да бъде. Виртуалната комуникация винаги ще е осакатена като съдържание
Аватар
5roff
 
Мнения: 676
Рейтинг: 1944
Регистриран на: Пон Ное 09, 2009 10:22 pm
Местоположение: Белоградчик / Стара Загора

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот oduh » Пон Май 17, 2010 7:06 pm

Според мен вилката изобщо не е сред "ниските круши"... т.е. времето за избор на рамка/вилка е при купуването. Не после.
Въпросът е кои са евтините неща, които максимално променят усещането с малко пари.

Специално гумичките за спирачки са супер пример: за 10-15 лв премахват (минимизират) онзи ужасен шум при спиране на мокро, с който просто не се свиква.
Гуми с подходящ за целите грайфер/дебелина.
Акцентирам и върху удобната седалка, защото си е доста важна.
Гуми с подходящ за целите грайфер/дебелина - не е като да са евтини, но за шосе и планина са си различни. Т.е. ако се кара по шосе е добре да има непрекъснат централен грайфер (простете за израза), като ако от таралежи смениш на сликове усещането се променя, нали така :)
oduh
 
Мнения: 101
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Пет Юни 22, 2007 2:48 pm

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот kris40o. » Пон Май 17, 2010 9:16 pm

Първо вилка,рамка и после по-дребни работи.
Аватар
kris40o.
 
Мнения: 64
Рейтинг: 1115
Регистриран на: Вто Авг 25, 2009 10:10 am

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Май 18, 2010 8:25 am

1. Вилка - повечето идват с вилки Zoom, чиято работа клони към 0;
2. Скоростна система - повечето са с нисък клас Gripshift-команди, дерайльор обикновенно Tourney ;
3. Периферия - педали, лостчета за спирачките, гуми - педалите са пластмасови, сцеплението е нулево, лостчетата за спирачки също са пластмасови, губиш половината от спирачната сила в огъване на лостчето, гумите са непоносими за каране, твърди, хлъзгави, с телени бордове;
4. Нататък би могло да се помисли за тегло - смяна на лапа, кормило, курбели - всичко с алуминиеви.

Въпреки всичко все още съм на мнение, че с ъпгрейд не може да постигнеш ефекта на цяло колело. Излиза скъпо, никога не уцелваш пълната съвместимост, все нещо куца. Най-добрият ъпгрейд е смяната на велосипеда.
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот TENDER » Вто Май 18, 2010 9:22 am

oduh написа:Нали знаете приказката, че често с 20% усилие се постига 80% резултат, а останалите 20% резултат отнемат 80% от усилието.
...първото, което сложих бяха "рога" - най-добре похарчените 8лв :) Промяната на захвата при качване/спускане си е голяма далавера.
Рога? За шосейно каране - добре, но в планината... Защо ли професионалните XC състезатели не ги използват?
Ако под резултат имаш предвид ефективност - трябва да се започне с олекотяване на каплите и гумите. Намаляването на теглото на които и да са други компоненти, не оказва така силно влияние върху ефективноста както каплите и гумите. Ако байка е с пластмасовите педали от 5 лв ги сменете веднага. Такива съм чупил при слизане от бордюр с лек отскок. Да не говорим че са с много лош грип.
TENDER
 
Мнения: 793
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Яну 03, 2005 5:41 pm

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот t.kyosev » Вто Май 18, 2010 11:00 am

За 100 лв бих наблегнал на гумите, понеже там ще осетиш най-осезаема разлика. С останалите пари бих купил едни хубави калодки за v-brake-овете. Ако педалите не са хубави бих сменил и тях. Така ще се подобри хем търкалянето/сцеплението хем спирачната сила. Смяната на монтажа- дерейльор, касета, курбели и тн излизат доста по скъпо удоволствие. Не казвам, че не си заслужава но и инвестицията е по-голяма. Същото се отнася и за вилката.
Изображение
Аватар
t.kyosev
 
Мнения: 371
Рейтинг: 1724
Регистриран на: Нед Апр 13, 2008 9:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот Stanev » Вто Май 18, 2010 3:42 pm

До голяма степен съм съгласен с казаното от 5roff за "ъпгрейда". Аз бих допълнил зависи и най-вече каква машина имаш, на какъв терен караш (градско, планина и т.н.) и дали парите, които би дал за промените са оправдани.

Аз мога да споделя своят опит. От един кофти китайски велосипед и една хубава рамка (онтарио) с малко части по нея успях да направя едно относително прилично градско (XC) колело. За мен приоритет при смяната бяха:

1. Спирачките - V-brake Шимано ацера, нови брони и хубави лостчета.
2. Вилката - Suntour 5000 - евтина, но същевременно с малко ход. Доста е мека, което я прави изключително приятна за каране в градски условия (заради дупките естествено).
3. Каплите (старите бяха едностенни) - Купих готови наплетни капли MACH EXE с главини фирмула. Учудваяо здрави за 20-25 лева едната, а аз съм 90 килца :D
4. Два чифта гуми за различни терени. Семи сликове и CST Caballero 2.4.

Това е основното. Не съм сменял скоростната система умишлено, защото там се наливат много пари, а моята цел е да имам относително здраво колело, с евтини компоненти, които са лесни за подмяна и ако не дай си боже го откраднат да не ме е яд много.

Това не важи за вторият ми байк в който съм налял достатъчно кинти, но той не е тема на дискусията. Имам и трети на база на Онтарио ТЕ, който е много запазен, но жената каза или аз или "тия колелета" та той ще се продава вече няма място :bawling:
Изображение
Аватар
Stanev
 
Мнения: 300
Рейтинг: 1511
Регистриран на: Сря Окт 01, 2008 9:36 pm

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот veskoz » Вто Май 18, 2010 4:28 pm

1. Седалка
2. Педали
3. кУр мило
(3те опорни точки) :)
TENDER написа:Рога? За шосейно каране - добре, но в планината... Защо ли професионалните XC състезатели не ги използват?

:nono: Ползваха, ползваха... ама кормилата станаха по-широчки с годините. Рогата са си манна небесна за катерене с 600 mm кормило. Според мен... и опитът.
Последна промяна veskoz на Вто Май 18, 2010 4:38 pm, променена общо 2 пъти
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот bikerider » Вто Май 18, 2010 4:37 pm

:agree:

Това са моите приоритети за ъпгрейд на сглобена машина от магазин:
0. ГУМИ !!!
1. Интерфейси (седалка, педали, ръкохватки)
2. Контроли (команди, лостчета) плюс ако се налага и зависимостите (дерайльори, спирачки и прочее)
3. Спирачки
4. Амортисьори
5. Основни компоненти (кормила, курбели, венци, вериги, лагери и.т.н).
6. Аксесоари (водачи, башгардове и прочее не-жизнено важни компоненти)

т.0 и т.1 - ъпгрейдвам директно и безусловно след покупката, защото са по-важни от самото колело. Всичко друго - според конкретния случай.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: За "ниските круши" при МТБ

Мнениеот oduh » Чет Май 20, 2010 8:50 pm

t.kyosev написа:За 100 лв бих наблегнал на гумите, понеже там ще осетиш най-осезаема разлика. С останалите пари бих купил едни хубави калодки за v-brake-овете. Ако педалите не са хубави бих сменил и тях. Така ще се подобри хем търкалянето/сцеплението хем спирачната сила. Смяната на монтажа- дерейльор, касета, курбели и тн излизат доста по скъпо удоволствие. Не казвам, че не си заслужава но и инвестицията е по-голяма. Същото се отнася и за вилката.


bikerider написа::agree:

Това са моите приоритети за ъпгрейд на сглобена машина от магазин:
0. ГУМИ !!!
1. Интерфейси (седалка, педали, ръкохватки)
2. Контроли (команди, лостчета) плюс ако се налага и зависимостите (дерайльори, спирачки и прочее)
3. Спирачки
4. Амортисьори
5. Основни компоненти (кормила, курбели, венци, вериги, лагери и.т.н).
6. Аксесоари (водачи, башгардове и прочее не-жизнено важни компоненти)

т.0 и т.1 - ъпгрейдвам директно и безусловно след покупката, защото са по-важни от самото колело. Всичко друго - според конкретния случай.



Идеално :)
oduh
 
Мнения: 101
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Пет Юни 22, 2007 2:48 pm


Назад към Начален клас велосипеди и компоненти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта