Дължина на веригата несъответствие,, уточнение?!

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Дължина на веригата несъответствие,, уточнение?!

Мнениеот EmZo » Пон Яну 09, 2006 11:48 pm

Значи, след леки терзания, у мен възникна въпроса аджеба колко трябва да е дълга точно веригата ми?
Е влязох в ЧЗВ, и там намерих изключително полезна информация, а именно златния закон на шимано, цитиран от bikerider, за това че когато се свали веригата и се извади извън дерейлиора, и се постави на най-голямата зъбчатка отпред и най-голямата отзад, при положението в което е опъната максимално се скъсява с две звена. По-надолу, прочетох другия вариант на TOYAGA:

превключваш на най-големия венец отпред и най-малкия отзад и проверяваш в каква позиция е обтегачът на дерайльора. Ако веригата е с правилна дължина, осите на колелцата на обтегача трябва да са ТОЧНО едно над друго върху мислената ВЕРТИКАЛНА ос, прекарана през тях. Съответно ако долното е по-напред – веригата е къса, а ако е по-назад – веригата е дълга.



Е изключително щаслив от новите знания реших да опитам веднага и двата варианта, първо опитах варианта на TOYAGA, и в случая оста на долното ми колеце беше една идея по напред може би около едно-две звена дължина, което би тярбвало да означава че веригата е къса, когато я свалих обаче, за да проверя и варианта на bikerider, и я извадих от колелцата на дерейлиора, опънах я докрай през най-голямото отпред и най-голямото отзад зъбно колело и недостигаше около едно звено(ОО).

+Това преди това съвсем без да си искам, в движение, превключих на най-гоялм отпред и отзад, е веригата беше доста здраво опъната, но с малко но послекато превкличих отпред на най долния венец, веригата се се свали, макатр и с малко зор но се свали нормално.

Е има ли несъответствие и на какво може да се дължи то?
Изображение
Аватар
EmZo
 
Мнения: 2650
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 11:59 pm
Местоположение: Враца

Мнениеот TOYAGA » Пон Яну 09, 2006 11:56 pm

Я пак, че съм малко тъп и не разбрах... Прекалено къса или прекалено дълга е оразмерената по моя метод верига?

[size=67]А, и понеже съм и леко сенилен, ще ми припомниш ли случаите, в които се налага едновременна употреба на най-голям преден и най-голям заден венец?[/size]
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Alpina » Вто Яну 10, 2006 12:18 am

Аз до колкото разбрах и в двата случая е установено, че е къса :dunno:
[size=67]
@TOYAGA
Предполага се в никой, но и на мен ми се е случвало да се отнеса и да карам на малък от пред и най-малък от зад[/size]
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот axelmax » Вто Яну 10, 2006 12:42 am

http://velomania-bg.com/downloads.html

изтегли си първото и карай ама загрявай преди тва
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот EmZo » Вто Яну 10, 2006 12:53 am

Явно способностите ми да обяснявам не са особено добри. :)

Значи TOYAGA, по твоя метод, тоест с минаваща верига през дерейлиора, при позиция на веригата отпред най-гоялм венец, отзад най-малък, долното колелце на обтегача е по-напред, тоест веригата следва да е по-къса. А вече със свалена верига която не минава през дерейлиора, в позиция най-голям венец отпред и най-голям отзад, като я опъна, има място само за един прешлен, а според шиманския при опъната верига в този случай трябва да се махнат два прешлена, следователно веригата е с един прешлен по-дълга.

Естествено че няма ситуация в която се кара на най голям отпред и отазад, казах че стана съвсем случайно.
Изображение
Аватар
EmZo
 
Мнения: 2650
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 11:59 pm
Местоположение: Враца

Мнениеот EmZo » Вто Яну 10, 2006 1:21 am

Много ви моля да приемете извиненията ми че чета през редовете, под "отпуснеш" две звена от шиманския метод посочен от bikerider съм разбрал скъсиш, стана ми малко чудно, но не се замислих.
Разбирам, много избързвам в действията си за което заслужавам да бъда порицан!:ashamed::ashamed::ashamed:

Хубаво че се сетих че имам някъде из дебрите на твърдия ми диск горепосочения Dealer manual, на Шимано и видях това:
[img]http://emzo-store.hit.bg/Bike/grrr.JPG[/img]
от което следва че всичко си е наред и веригата ми е по-къса с едно звено, което ще бъде коригирано.
Изображение
Аватар
EmZo
 
Мнения: 2650
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 04, 2004 11:59 pm
Местоположение: Враца

Мнениеот TOYAGA » Вто Яну 10, 2006 1:27 am

Ъ? Кво?
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот GECKO » Вто Яну 10, 2006 1:28 am

Не съм абсолютно сигурен но метода на TOYAGA съм го виждал описан в упътването на дерейльорите са шосейните велосипеди/дерейльори, а определението на Bikerider съм го виждал в опътването на MTB дерейльорите на Shimano та... не знам до колко и кое ще избереш да ползваш но ще ти кажа, че според Linkage веригата на Behemoth-a се "разпъва" с около 10мм ако трябва да сме груби да го кажем 20мм та ти можеш да направиш следното сложи веригата отпред на [color=orange]средния[/color](защото не вярвам да не забележиш неистовото тропане) отзад на големия и ако дерейльора може да компенсира разпъване с 20мм (тоест при разтворена верига просто застъпи двата края така, че единя да е с 20мм част над другия) значи няма да имаш проблеми с ползването и единствения проблем който евентуално може да се появи е по-бързо износване на колелцата или отхлабване на пружината, но нищо което би ти направило проблем в планината (поне според мен). Да ще има по-голям натиск върху веригата но това което го пиша е абсолютния минимум (според мен) с който колелото може да бъде карано (бавно и без много товар на движението докато не се смени/удължи веригата). Аз лично карам с системата описана от Bikerider защото тя ми беше в упътването за дерейльора, но след като минах на една плоча отпред малко поскъсих веригата, защото при малък заден венец дерейльора не оказваше достатъчно опън....

... е това е от мен надявам се да съм бил полезен :beer: и разбира се да кажа, че това си е мое лично мнение и не искам да се ангажирам с гаранции просто се опитвам да анализирам ситуацията с надеждата да съм в правилна насока.

P.S. ако все още обмисляш да слагаш по-дълъг амортисьор имай в предвид, че това което съм писал за опъна на веригата според хода ще придобие друг вид :angel2:

Edit: боже какво съм изписал и аз направо...

... ама няма да трия, че да си проличи колко мога да мисля и аз :headach:.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот Windstream » Пет Яну 13, 2006 3:27 am

То този метод с най-големите венци е хубав, ама ако курбелите са само с една плоча нали се сещате колко е приложим ;) А като вкараме и дължината на рамото на дерейльора в уравнението коня май съвсем у ряката отива.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот bikerider » Пет Яну 13, 2006 12:26 pm

Какво има да го вкарваме в уравнението?
Рамото на обтегача определя каква максимална разлика в брой зъби (сумарно) може да поеме drivetrain-a.

Тоест, ако говорим за mtb касета (32-34Т):
1. късо рамо е за един венец отпред
2. средно рамо е за два венеца отпред
2. дълго рамо е за три венеца отпред

Правилото на шимано важи за всякакъв брой предни венци/рамена на обтегачи, защото е абстрактно и говори за най-големите венци, а не кои са те точно.

Аз като си махнах третата плоча отпред отново приложих правилото, като "най-голямата плоча" отпред се явяваше втората, т.е. скъсих веригата.

Изобщо за мен правилото цели единствено веригата да стои максимално натегната, но не толкова, че да не може да се превключват предавките. Целта е една и съща при всички drivetrains, така че правилото важи и няма нужда да се намесва каквото и да е, особено рамото на обтегача в сметките за дължина на веригата.

Едиствената корекция в правилото на Шимано, която аз съм си нанесъл, е да отчитам и удължението на веригата при сгъване на задницата. Това е фиксирано число и се знае колко е за всяка рамка, т.е. лесно се изчислява в брой звена на веригата.

с две думи - KISS :D
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта