Смяна на стержен или нова вилка?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Смяна на стержен или нова вилка?

Мнениеот novice » Пет Апр 05, 2013 2:04 pm

Здравейте!
Знам, че заглавието изглежда налудничаво и малко в стил Overhaulin' без оригинални резервни части, но...
Става въпрос за някакво нестандартно колело, куча марка на един приятел, не е планинско, някаква градска каляска. Станал някакъв зверски удар докато прибирал колата в гаража и потрошил стержена и краката на вилката. Сега иска да си го поправи, но е решил да си прави вилка, понеже не е сигурно, че ще стане нещо от осуканите крака на старата и не знае от къде да намери друга такава вилка, понеже не намира нито производител на колелото, нито части за него онлайн. Купувал го е от... нейде из Китай.
Изображение

До колкото мога да видя от снимката, която той ми прати, стерженът е набит във вилката. Това, което не може да измери е външният размер на стоманената тръба с шлиците и вътрешния на алумиевата, в короната на вилката, в която е набита стоманената тръба с шлици.
Имам вътрешния диаметър на стоманената тръба - 19.5мм и външния на алуминиевата -35мм. За вътрешния на алуминиевата се колебаем между 25.5 и 26мм, както и за външния на стоманената.
Проблемът е, че ако набием прекалено голям D стоманена тръба в прекалено малък d алуминева тръба, втората ще се счупи, а при обратния случай може да се извади, въпреки рапидката, която е завита към двете.
Може ли някъде да се намери каталог с конкретни външни/вътрешни диаметри, понеже в китайските сайтове на дилъри на тръби дават диапазон на минимален и максимален диаметри - т.е. едва ли не могат да изработят почти всичко и ще излезе, че въпросните тръби не са стандартен, а поръчков размер.
Или по какъв начин да сметна какъв D стоманена тръба няма да счупи d на алуминиевата тръба? То си е един вид съпромат това. Благодаря в аванс за съветите!
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Смяна на стержен или нова вилка?

Мнениеот marsa » Пет Апр 05, 2013 2:29 pm

Освен футуристичният вид на чашките, се съмнявам да има нещо нестандартно в колелото. Така какво описваш нещата мяза на вилка със стержен 1'', което е 25.4мм диаметър. Има два варианта - единият, по-вероятен и често срещан е с резба в горната част на стержена, кормилото се захваща с колче, което се заклинва в стержена, а системата на чашките се държи от контрагайка. Вторият, по-непопулярен вариант е като съвременните масови оувърсайз вилки - стержен без резба, на който се захваща лапа и тя държи системата на чашките.

И в двата случая ще си намери вилка, но във вторият малко по-трудно. Мисля, че времето, усилията и рискът които ще вложите в смяна на стержена не си струват, освен ако не ви доставя удоволствие самата работа по ремонта.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Смяна на стержен или нова вилка?

Мнениеот novice » Пет Апр 05, 2013 2:37 pm

Ами така е, ама той е... голям авантюрист и си е навил на масрафа, че ще си я прави. Вилката е 1 1/8 (28.6мм стержен) с някакви къси крака за 20 или по-малко инча капли, с уши за диск, но и с оси за v brake. Освен това той ми обясни, че там където свършва чашката и почва короната на вилката свършва тръбата на стержена 28.6 и в нея е набит и заварен другия, по-малък диаметър тръба (около 25.5-26мм), с шлиците на нея, която е набита в алуминиевата корона.

ЕDIT: Накарах го да измери пак, по-внимателно и доколкото е възможно и за d на алуминиевата корона измерва 25мм, а D на стоманения край на стержена набит в нея е 25.6мм или 26мм - дали е възможно да се набият една в друга тръби с 0.6-1мм разлика, без да се спука алуминиевата? И дали е достатъчно, за да се удържи разширението на алуминия и с времето, да не се извади стержена?
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Смяна на стержен или нова вилка?

Мнениеот Ozzie » Съб Апр 06, 2013 11:26 am

Сглобката "стержен - корона" се осъществява, след като короната се нагрее, за да се разшири отвора за стержена, а пък последния същевременно е охладен до много ниска температура, в повечето случаи се потапя в течен азот. След като всичко се възвърне към нормалната температура за експлоатация, се получава достатъчно надеждна и здрава сглобка.
Ако се опитате да набиете стержен с 1 мм. по- голям диаметър, най- вероятно ще спраскате короната.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Смяна на стержен или нова вилка?

Мнениеот novice » Съб Апр 06, 2013 2:13 pm

Ами тук короната не е стандартна, а е тръба, и наистина може да се спраска при такава разлика.
Стигнахме до извода, че стерженът, в частта си където е набит в алу тръба-корона е с диаметър D25.4 - точно 1 цол стоманена тръба, защото другия край на тази тръба е набит в самия стержен 28.6 - 1 1/8 стандарт с d25мм - т.е. стоманена тръба с D25.4 набита в другата стоманена тръба с d25/D28.6, а в другия и край набита в алуминиевата корона с d25/D35 - 0.4мм разлика в диаметрите с нагряването не би трябвало да спраска коронатаq дебела 5мм, нали? И същевременно трябва да са достатъчни, за да задържат детайлите заедно след това?
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 20 госта