Загубих болт от централното движение

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Загубих болт от централното движение

Мнениеот Bodom » Вто Юни 07, 2005 3:49 pm

Тая събота си карах леко по обиколната пътека на витоша и по едно време както си въртя ми пропадна севия крак.:bigeyes: Спирам оглеждам се... и що да видя: останал съм без курбел :eek2:. Което е станало в следствие на изпадане на болта, който го държи :eyebrow:

Изображение

Колелото е на два месеца. Сглабяно е от производителя. Аз не съм се сещал да ги гледам тия болтове как са завити. Ама хич не очаквах да ми се случи такова нещо:yawn2: Естествено не можах да намеря болта и се прибрах на един курбел прибутвайки. Беше ужасно.

Та въпроса ми е: Нормално ли е да се случи такова нещо? Може ли да се каже, че производителя (хората, дето са сглабяли колелото) не са си свършили добре работата по сглобяването, при положение, че са минали 2 месеца от покупката (аз си мисля, че трябваше да се случи по-рано, ако бяха виновни те)? Вие проверявате ли си редовно тези и други болтове по колелото ? :spin:

P.S. После дадох 4лв за нов болт :irked:
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот КапитанПланета » Вто Юни 07, 2005 4:52 pm

[quote]
Та въпроса ми е: Нормално ли е да се случи такова нещо? Може ли да се каже, че производителя (хората, дето са сглабяли колелото) не са си свършили добре работата по сглобяването, при положение, че са минали 2 месеца от покупката (аз си мисля, че трябваше да се случи по-рано, ако бяха виновни те)?
[/quote]


Новото колело има break-in период и е хубаво (да не кажа задължително) след 100-200 км да се направи един хубав преглед в сервиз и каквото трябва да се понатегне.

[quote]
Вие проверявате ли си редовно тези и други болтове по колелото ?
[/quote]

Да, почти преди всяко каране.

[quote]
P.S. После дадох 4лв за нов болт
[/quote]

Това да ти е проблема... дано не си карал дълго с разхлабен болт, защото тогава може да са пострадали и оста и курбела...
Four wheels move the body, Two wheels move the soul.
КапитанПланета
 
Мнения: 1102
Рейтинг: 1705
Регистриран на: Пон Окт 28, 2002 10:52 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Bodom » Вто Юни 07, 2005 5:00 pm

Ми надявам се не съм карал дълго така. Сега всичко изглежда наред. И вече ще го проверявам редовно :^:
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот Stuny » Вто Юни 07, 2005 6:02 pm

проверявам и дозатягам при първите няколко карания след монтиране на курбела , от там нататък ми се струва излишно
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Bodom » Вто Юни 07, 2005 8:27 pm

Тази вечер погледнах как са курбелите и установих луфт на левия курбел (този, дето падна) спрямо оста. И след като го натегнах (болта поддаде доста лесно на натягане) луфта изчезна. Та мисълта ми е следната: този луфт сигурно е нормален, но ми се струва, че наличието му предразполага към развиване на болта... Определено ще го гледам известно време след всяко каране! И това се е получило за доста малко каране след поставянето на новия болт и то в града (с малко бурдюр дропинг разбирасе :eyebrow:).
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот julybong » Вто Юни 07, 2005 8:57 pm

За курбела и за болтовете ти препоръчвам Loctite или някакво друго лепило. Този Loctite трябва да е за капилярни междини (т.е. много малки междини), шото има и други видове. Намазваш леко оста на средното и болта на курбела и затягаш. Съхне за около 12 часа. Проблем може да има при разглобяването. Локтаида се разрушава при нагряване до 200 градуса С, което мисля не е опасно за рамката.
http://www.hydrotech.bg - hydraulic of the future
Аватар
julybong
 
Мнения: 87
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Дек 07, 2004 5:00 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 9:02 pm

[quote="bodom"]

Тази вечер погледнах как са курбелите и установих луфт на левия курбел (този, дето падна) спрямо оста. И след като го натегнах (болта поддаде доста лесно на натягане) луфта изчезна. Та мисълта ми е следната: този луфт сигурно е нормален, но ми се струва, че наличието му предразполага към развиване на болта... Определено ще го гледам известно време след всяко каране! И това се е получило за доста малко каране след поставянето на новия болт и то в града (с малко разбирасе :eyebrow:).
[/quote]


Саморазвиването на болта и последващата поява на луфт в съединението се предразполагат от много различни неща - "бурдюр дропингът" например си е истински мадър факинг за квадратните ти курбелченца...

Бих те посъветвал редовно да попритягаш (не душмански!) болтовете и да се въздържаш от тръшкане/джасане, ако искаш да ползваш курбелите си достатъчно дълго.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Bodom » Вто Юни 07, 2005 10:48 pm

@TOYAGA:
Курбелите и касетата са ISIS, а не квадрат, което предполагам си имал предвид с "квадратните ти курбелченца...". А иначе ако не го блъскам/джаскам... за къф ми е :dunno:
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 11:26 pm

[quote="bodom"]

@TOYAGA:
Курбелите и касетата са ISIS, а не квадрат, което предполагам си имал предвид с "квадратните ти курбелченца...". А иначе ако не го блъскам/джаскам... за къф ми е :dunno:
[/quote]


Оооопс! ISIS-курбелченцата ти имах предвид... А иначе ако ти се блъска/джаска, то си е за твоя сметка... :beer:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Сря Юни 08, 2005 10:56 am

@модераторите: :thumb:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот MOD » Сря Юни 08, 2005 12:41 pm

[quote="bikerider"]

@модераторите: :thumb:
[/quote]


:beer:
--------------------------------------------------------------------

MOD = Master Of Disaster :D:D:D
"Никога не спори с тъпак, хората може да не забележат разликата."
MOD
 
Мнения: 2011
Рейтинг: 1715
Регистриран на: Сря Авг 27, 2003 2:58 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Bodom » Сря Юни 08, 2005 12:59 pm

Аз не разбрах какво искаш да кажеш bikerider, но щом модераторите са те разбрали... всичко е наред.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Сря Юни 08, 2005 1:27 pm

[quote="bodom"]

Аз не разбрах какво искаш да кажеш bikerider, но щом модераторите са те разбрали... всичко е наред.
[/quote]


така е, всичко е наред :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Bodom » Пон Юли 04, 2005 10:53 am

Проблемите с курбела изчзнаха, след като отидох при Тонката, и той го монтира наново, но с малко гресчица :D (аз не знаех че се гресира).

Обаче след известно време ми се появи скърцане от централното при набиране, върху педалите. Пак отидох при Тонката и след като свали касетата, се оказа, че е била монтирана без никаква грес!! Вследствие на което се беше поразрушила и резбата на рамката :eek: Колелото ми е сглабяно от Веломания. Тия добре ли са ? :crazy: Аз предполагам, че и курбелите са били завити без грес, и най-вероятно за това се е самразвил ония болт. :dunno:
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот Windstream » Пон Юли 04, 2005 11:22 am

[quote="bodom"]

Тия добре ли са ? :crazy: Аз предполагам, че и курбелите са били завити без грес, и най-вероятно за това се е самразвил ония болт. :dunno:
[/quote]

Резбово съединение + смазочен материал + вибрации = саморазвиване. Демек болтовете за курбелите не само не се гресират, ами даже и Loctite им се слага в резбите точно за да не стават случки като твоята.

Резбата на рамката обикновено не се разрушава при монтирането на "сухата" касета, а при свалянето й. При нормално стягане на касетата дори и без грес байк на два-три месеца не би трябвало да има проблем със запичане на резбите, особено пък през лятото.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Bodom » Пон Юли 04, 2005 12:24 pm

Не се гресира болта, който държи курбела, а съединението между курбела и оста. Аз не разбирам. За това съм отишъл и на майстор, а не съм го правил сам. Считам, че Тонката знае най-добре кое как се прави. Освен това не знам кое как се слага и натяга, но колелото ми е точно на 3 месеца и ми се разскърца централното, което не е сваляно. След като беше свалено, оправена резбата на рамката и навито наново с грес всичко се оправи.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот Windstream » Пон Юли 04, 2005 1:42 pm

[quote="bodom"]

Не се гресира болта, който държи курбела, а съединението между курбела и оста.[/quote]

Това ми е пределно ясно, обаче ти каза че курбелите ти са били завити без грес, и понеже самите курбели не се завиват никъде предположих че си имал предвид болтовете им. А за касетата не си мисли че само греста в резбите й е спряла скърцането - то се е породило от някакъв луфт, греста този луфт не може да го обере. Тони Центровката има репутацията на добър веломеханик значи би трябвало да се е погрижил за правилния монтаж на касетата (при който луфт и скърцане не се получават), а греста я е сложил само за по-лесен демонтаж ако се наложи. Това всичкото ти обяснявам за да не си мислиш че греста е някаква панацея против скърцания, а не защото ми се спори с теб :beer:
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Bodom » Пон Юли 04, 2005 2:11 pm

Защо се хващате за думата? Завити, монтирани, поставени, сложени... има ли значение ?! Мисля е достатъчно проста сглобката между касетата и курбела, за да ми е ясно как и защо работи. Два пъти си монтирах сам курбела, като почистих добре двете контактуващи повърхности и стегнах добре болта, но не се получаваше. За едно каране курбела се разлуфтваше. Накрая отидох при Тони, той сложи малко грес между курбела и оста на касетата, зави болта и повече не е мръднал. От тук си правя изводите, че на тази сглобка и трябва грес при монтиране.

След това касетата. Хич не ми е ясно по какъв начин трябва да се монтира и демонтира. Карал съм колелото 3 месеца , като при това смятам, че съм го тормозил в разумни граници (TOYAGA по горе ме съвета да се въздържам от тръшкане/джаскане). Нямаше да си купя Climber, ако смятах да не го отделям от земята и да го карам по равно. Та след 3 месеца каране започва да ми скърца нещо от централното. Отивам при Тони (там не смея да пипам сам, точно щот не разбирам). Той го сваля и ми казва "тази касета е монтирана на сухо" и "не ми е леко да ти го кажа, но резбата на рамката ти е повредена" (сам видях, как изглеждаше).

В крайна сметка писах наново в тази позабравена тема, за да споделя как съм оправил проблема с курбела. И да разкажа и за проблема с касетата, за който според мен нямам вина. И дори смея да си мисля, че Веломания не са сглобили колелото кадърно. Това си е мое мнение.
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пон Юли 04, 2005 3:23 pm

Грес е нужна по две причини:

Първата и по-маловажна е да се предотврати "заваряването" на алуминия на курбела към оста и скапването му при последващо разглобяване.

Втората и по-важна причина (в този случай това е причината за отхлабването) е, че греста помага за пресоването на курбела върху оста. Иначе не може да се сглоби докрай с нормално усилие и нормален шестограм с дълго рамо. Дори има риск да се скъса болта. Затегне ли се хубаво докрай курбела върху оста, по-никакъв начин не може да се отхлаби освен от ЗВЕРСКО блъскане с отхлабен болт, а това така или иначе анулира всякакви нормални гаранции.

Затова тук не съм съгласен с Windstream относно loctite - болта не държи курбела сглобен, а е само за сглобяване и осигуровка. При нормални условия върху него изобщо не би трябвало да има радиални или аксиални усилия, докато при недокрай сглобен курбел той лесно се разлуфтва минимално и да шава върху оста, с което отхлабва болта. С това не искам да кажа, че болта е излишен, а че функцията му след сглобяване е да осигурява сглобката срещу разлуфтване. За целта изобщо не му е нужен loctite на резбата. Аз си сглобявам курбелите с грес на четири места: много грес по оста и отвътре на шлиците на курбела, грес по резбата на болта и оста, както и един момент който много хора пропускат - грес между болта и шайбата му (чието наличие е АБСОЛЮТНО задължително при алуминиеви курбели).
Така стягам курбела, след една седмица дозатягам и чат-пат на около месец проверявам болта. Досега никога не ми се е случвало да се отхлаби болт (първия път се получава от евентуално донагласяне на сглобката и улягане на курбела върху оста, но това важи повече за квадратна ос). Като казвам никога, имам и предвид всякакви екстремни изпълнения с него.

@Windstream: за да няма недоразумения - не казвам, че loctite е излишен, но го мисля за overkill.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Cocko » Пон Юли 04, 2005 7:46 pm

А откъде да си намеря такива шайби, че в момента карам без? Става ли от някоя железария?
Пиши на кирлица!
Pi6i na kirilica!
Cocko
 
Мнения: 511
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Чет Май 26, 2005 8:20 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пон Юли 04, 2005 10:49 pm

Мисля, че не, размерите не са стандартни. Болтовете би трябвало да идват с шайби. Ако нямаш такива като краен вариант може да се смаже обилно самия болт.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Windstream » Пон Юли 04, 2005 11:02 pm

[quote="bikerider"]

@Windstream: за да няма недоразумения - не казвам, че loctite е излишен, но го мисля за overkill.
[/quote]

Бе то и аз не слагам, но някои го слагат, затова и го споменах. А в overkill-а няма нищо лошо :D

@bodom
Споко бе човек, нали ти казах че не се заяждам с теб - не е нужно да се нервиш.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот bikerider » Пон Юли 04, 2005 11:38 pm

така е :D:agree::beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Bodom » Вто Юли 05, 2005 10:12 am

Дори и да не се заяждаш исках да обясня по-подробно какво искам да кажа, щото явно не ме разбраха всички (правилно).
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот Cocko » Вто Юли 05, 2005 12:03 pm

От шйбата има нужда, защото болта изяжда леглото и от това се прецаква курбела. Шайбата е от материал по-твърд или твърд поне колкото болта, а като се гресира обилно не се върти от триенето с болта и така намалява развалянето на курбела. Не знам обаче кой ще си сваля толкова често кутбелите, че да ги прецака безвъвратно.
П.С. поправете ме ако греша.
Пиши на кирлица!
Pi6i na kirilica!
Cocko
 
Мнения: 511
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Чет Май 26, 2005 8:20 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Bodom » Пон Фев 13, 2006 8:21 pm

Сагата продължава :bawling:
От известно време (2-3 седмици, но сега карам по-рядко) се наблюдава пак луфт в курбелите, но този път курбелите са стегнати и трябва да се приложи известна сила за да се "прескочи" луфта и курбела да застане в другото "устойчиво" положение. След което пак с известна сила в обратната посока се премества обратно. Тази вечер го свалих (разбирасе в левият е проблема) и прегледах. Забелязва се леко износване на "гърбиците" на шлиц-а на самият курбел. Оста на касетата изглежда невредима. Точно от това се опасявах... Явно шлиците са тръгнали да си ходят :banghead:. Почистих си го добре, гресирах го и го затегнах добре и луфта изчезна, но ме гложди мисълта, че съм го повредил трайно и след известно време пак ще отвори луфт и т.н.. ще си плаче за смяна... Мислите ли, че процесът е необратим? И че след като веднъж е почнал да се "яде" шлицът - ще продължи. Мога ли да направя нещо за да го спася? Да ползвам примерно някаква по-специална грес за уплътнение между оста и курбела. И разбирасе да го наглеждам по-внимателно и при отварянето на най-малкият луфт да го затягам, защото точно карането с луфт му е е*ало м****а.:splat: И накрая: Дали се продава само ляв, или само десен курбел (освен на старо разбирасе), или само комплекти вървят. Някой знае ли?
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот RaveUnit » Вто Фев 14, 2006 8:08 am

до скоро casper продаваше някви трювативи в мн.добро състояние за 50лв, разцъкай може още да седят
Човекът с косачката 37OH55V O773H \../{o.O}..l. Гот ми е сред тия идиопати в тая идиокрация
RaveUnit
 
Мнения: 798
Рейтинг: 1720
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 8:28 pm

Мнениеот tailor » Вто Фев 14, 2006 11:57 am

[quote="Bodom"]

Сагата продължава :bawling:
От известно време (2-3 седмици, но сега карам по-рядко) се наблюдава пак луфт в курбелите, но този път курбелите са стегнати и трябва да се приложи известна сила за да се "прескочи" луфта и курбела да застане в другото "устойчиво" положение. След което пак с известна сила в обратната посока се премества обратно. Тази вечер го свалих (разбирасе в левият е проблема) и прегледах. Забелязва се леко износване на "гърбиците" на шлиц-а на самият курбел. Оста на касетата изглежда невредима. Точно от това се опасявах... Явно шлиците са тръгнали да си ходят :banghead:. Почистих си го добре, гресирах го и го затегнах добре и луфта изчезна, но ме гложди мисълта, че съм го повредил трайно и след известно време пак ще отвори луфт и т.н.. ще си плаче за смяна... Мислите ли, че процесът е необратим? И че след като веднъж е почнал да се "яде" шлицът - ще продължи. Мога ли да направя нещо за да го спася? Да ползвам примерно някаква по-специална грес за уплътнение между оста и курбела. И разбирасе да го наглеждам по-внимателно и при отварянето на най-малкият луфт да го затягам, защото точно карането с луфт му е е*ало м****а.:splat: И накрая: Дали се продава само ляв, или само десен курбел (освен на старо разбирасе), или само комплекти вървят. Някой знае ли?
[/quote]
Нямаш ли гаранционна карта?
Аватар
tailor
 
Мнения: 1181
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Ное 14, 2002 8:27 pm
Местоположение: Соф

Мнениеот Bodom » Вто Фев 14, 2006 1:41 pm

Имам, но проблемите ми са в следствие на каране на колелото с луфт, а не в дефект в курбелите. Мисля, че нямам за какво да претендирам, защото аз съм си виновен. И няма да е честно да ги убеждавам хората в друго. Ти защо смяташ че трябва да се възползвам от гаранцията в този случай?
Аватар
Bodom
 
Мнения: 484
Рейтинг: 1722
Регистриран на: Сря Апр 20, 2005 12:01 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Вто Фев 14, 2006 3:51 pm

[quote="Bodom"]
Мисля, че нямам за какво да претендирам, защото аз съм си виновен.
[/quote]


А това как го разбра? Щото може да е дефект, може и да е разхлабване.

Може да го покрива гаранцията, може и да не го покрива. Мисля, че tailor по-скоро имаше предвид това, или?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 30 госта