Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Пон Юли 08, 2013 6:57 pm

Здравейте!
Имам луфт в ухото, в което влиза проходната ос на шока. И в трите дупки на кобилицата има лек луфт който може би е технологичен луфт, макар че както се вижда на снимката, дупките изглеждат елипсовидни с вертикална дълга ос, точно както би се овализирал отворът от движението на амортисьора нагоре-надолу: Изображение
Както се вижда на снимката, просветът е разстоянието което прави луфтът. Той се усеща като хлопане, когато повдигна велосипеда за оста на шока или въобще при каране. Опитах се да заснема видео на хлопането, но безуспешно, твърде малко е движението за да се види ясно на камерата ми.
Чудя се дали да сложа лагери в отворите на кобилицата? В широките отвори(леглата за главите на оста-болт). Ще ми трябва и по-дълга ос, направена на стругар. Но се чудя, дали може да намеря такива лагери с D13,8mm или ако не успея, трябва да се разширят отворите на стругар до 14мм? И ако сложа лагери там, дали няма да се отслаби кобилицата, защото тя сега лагерува на вътрешния отвор d8mm с оста-болт, където има повече материал. А ако сложа лагерчета във външните отвори, леглата на главите на болтовете с d=13,8mm, ще лагерува на отвор в по-малко материал около него.

Мислех, че е разлуфтена тефлоновата втулка, даже съм купил лагерчета, да ги смени Маншо от сервиза на скот (който първо ми се обади, че има втулки за моя шок) и да ми направи дистанционни втулки за кобилицата, понеже лагерът е дълъг 12мм и старите втулки може да са къси, но луфтът се оказа в отворите на кобилицата - и в 3-те, макар галванизацията да не е протъркана никъде и да не съм ползвал първият от отворите на кобилицата никога. Та да им сложа ли лагери и да изработвам нова ос при Маншо, или да оставя нещата с този луфт, който е дразнещ? Или да изработя нова ос със същата дължина и D=8,1-2mm? Сега ако остане с лагера мога да разрежа тръбичката от тефлоновата втулка и от нея да си направя спейсъри за оста-болт.
Eто как беше преди с втулката, оста-болт, пронизващата тръбичка и двата алуминиеви спейсъра и сега с лагера, но още без спейсъри на оста-болт:
ИзображениеИзображениеИзображение
Даже имам чувството, че макар оста да е 8мм и вътрешния диаметър на лагера да е d=8мм има повече луфт между тях, отколкото между оста и тръбичката, нанизана на тефлоновата втулка, служеща като лагер на оста-болт, или може би луфтовете са им еднакви.
Гледам тук няма лагери на ухото на тази кобилица (или това под гайката е лагер, а не проста шайба?):
Изображение
та да не би луфтът ми да е само между оста-болт и проходната тръбичка, преминаваща през тефлоновата втулка? Защото лагерът има същия луфт с оста-болт, но луфтът който се усеща на рамката, като че ли идва от ушите на кобилицата, не от ухото на шока, независимо с телоновата си втулка ли е или с лагерчето?

Edit: И другото, което ме гложди - тази тръбичка, проходната, нанизана през тефлоновата втулка, в която се помещава реалния болт-ос, да не би да го подсилва и като аксиална здравина, и когато я махна заради лагера, с тази дължина на оста тя просто да се изкриви и пречупи някъде при сгъване на шока? Някъде в БГ да се продават лагерите от тук http://www.enduroforkseals.com/id323.html или някой да прави поръчка от там, да я направим заедно? Че тамошните лагери си имат някаква проходна ос, както четох и така няма да се търкалят иглите директно върху оста-болт на шока. Пък и този лагер, дето го купих ръждясвал...
Благодаря за помощта в аванс, колеги! :beer:
Последна промяна novice на Пон Юли 08, 2013 7:35 pm, променена общо 11 пъти
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагерува ли се там?

Мнениеот did » Пон Юли 08, 2013 7:00 pm

Ей така, за разнообразие, да беше написал каква е рамката?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Пон Юли 08, 2013 7:08 pm

Сори, RAM AM, то почти се вижда де... :D
Последна промяна novice на Пон Юли 08, 2013 7:10 pm, променена общо 1 път
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот Ozzie » Пон Юли 08, 2013 7:09 pm

RAM AM майна
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот bdz43r » Пон Юли 08, 2013 7:33 pm

novice написа:Edit: И другото, което ме гложди - тази тръбичка, проходната, нанисана през тефлоновата втулка, в която се помещава реалния болт-ос, да не би да го подсилва и като здравина, и когато я махна заради лагера, с тази дължина на оста тя просто да се пречупи някъде?
Не само подсилва, ами поема цялото вертикално огъващо натоварване. Болтът има единствено аксиална функция да притяга тази тръбичка към кобилицата и затова е с луфт - за да не се натоварва на огъване и срязване, което без тръбичката ще го счупи като солета.
Ако си мислил да махаш тръбичката и да караш само с болт и спейсъри, ще имаш късмет ако се счупи веднага, а не по камъните.

За тази работа има иглени лагери, които се монтират на мястото на втулката. С такива е шока на последната снимка.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Пон Юли 08, 2013 7:42 pm

То спейсър ще се сложи, само с болт няма дори как да се стегне. Но явно ще трябва да поръчам специалните лагери, освен ако някой БГ магазин не се е усетил да внесе вече и няма налични?
А в този сайт не са ли само за D=15мм уши на шока? Моето е 14мм, понеже шокът е стар.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот bdz43r » Пон Юли 08, 2013 7:58 pm

Трудно някой магазин ще ги внесе, защото няма пазар за тях на местно ниво. Те са един куп размери.
Освен, че без тръбичката болтът ще се натоварва на срязване между спейсърите и лагера, за което изобщо не е предвиден, като стегнеш, тялото на лагера ще се окаже стегнато между двата спейсъра (съответно към кобилицата) и вместо да се върти заедно с ухото на шока, ще се върти целия вътре в ухото или спрямо спейсърите, или заедно с тях спрямо кобилицата - което изпусне първо.
И в трите случая няма да има лагеруване, а триене с трайни последствия.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Пон Юли 08, 2013 8:49 pm

Благодаря за разясненията, разбрах те! :beer:
Ще търся или лагери специално за шокове с "око" 14ка или такъв с D14 и d12, за да запазя сегашните сглобки, който едва ли ще се намери.
И другото - има ли смисъл и възможност да лагеровам безопасно отворите на кобилицата, които сега като че ли че имат луфт с оста на шока?
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот Brave » Пон Юли 08, 2013 10:17 pm

Казах ти го и на лично, ама ще повторя - втулките, през които преминават болтовете не бива да се движат спрямо рамката или кобилицата. Цялото движение трябва да става между тях и плъзгащите лагери набити в ушите на шока. Явно при теб тези лагери не работят, защото са ненормално стегнати и от там ти идват всички проблеми. Оправи си това и недей да се мъчиш да решаваш прроблема от там от където не идва. Като си направиш новите втулки, просто ги стегни така, че да са неподвижни - нито радиално, нито аксиално, нито въртеливо спрямо кобилицата и рамката. Тогава въпросния луфт на болта спрямо кобилицата няма изобщо да те бърка.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Вто Юли 09, 2013 9:24 pm

При мен освен че проходната подсилваща тръба, нанизана в тефлоновата втулка е заклинена във втулката, има и луфт между болта, преминаващ през тази тръбичка и ушите на кобилицата, в които се затяга той както и между болта и самата подсилваща тръбичка, защото щом тя се е заклинила във втулката лагероването вече става между нея и болта, вместо между втулката и тръбичката, която се явява подсилваща обвивка на болта.
Не знам от къде обаче е първият луфт, отворите на кобилицата не са дори с износено черното анодизирано покритие. Тези дни ще отида при Маншо да смени втулката, понеже лагер за 14мм ухо на шока, предназначен да премине през него тръбичката с D=12мм не можах да намеря.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Re: Луфт в ухото на кобилицата? Лагери там?

Мнениеот novice » Сря Юли 10, 2013 7:12 pm

Луфтовете бяха поправени от Маншо днес! :beer: Адмирации за него!
Смени втулката, оказа се, че рамката, която съм купувал втора ръка от тук не е с тефлонова втулка на шока само с някаква бронзова втулка, която се беше заклинила в тръбичката-кожух на болта. Сега окачването е много по-отзивчиво.
Луфтът в ушите на кобилицата беше от това, че на проходния болт му е била нужна по-дебела шайба под главата му, за да стегне кобилицата добре.
И също единият алуминиев спейсър, който се нанизва на тръбичката-кожух на проходния болт- ос на шока беше късичък, затова Маншо скъси тръбичката-кожуж и така сега всички луфтове са обрани и ги няма вече! Още веднъж му благодаря за намесата, както и на всички, намесили се по темата! :beer:

ПС: От варианта за лагер се отказах, защото не мога да се намеря лагер за ухо на шока 14мм с проходен отвор 12мм, в който да влезе тръбичката-кожух на проходния болт-ос на шока. Всички специализирани лагери, които намерих бяха за за шокове с уши 15мм.
Изображение
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта