Покрай друг въпрос стана дума за особената спирачна течност RFB 600 на Мотул.
След като някой я спомена, погледнах какво ми продават с това име. Пише "напълно синтетична" спирачна течност, с дебели букви. Отговаря на изискванията за DOT4, a превъзхождала DOT5.1. "Превъзходството" е в по-високите температури на завиране.
След като е обявена като ДОТ4, се очаква да може да се налее вместо истинска ДОТ4 (гликолна - разтваряща вода). Но пък РФБ се разтваря във въглеводороди, не във вода. Възниква въпрос - след като гликолните течности са от водоразтворими химикали и вода, как да бъдат смесени с нещо, което се разтваря в органични ратворители (неполярни, предполагам)?
Това "синтетична" не знам защо така се натъртва навсякъде и каква е ползата от него, но докато не се намери някакво друго тълкуване, това РФБ заедно с ДОТ5 другата "синтетична" спирачна течност са продукти с особен начин на употреба, различнa от посочения за безгрижен примерно "DOT 4 brake fluid". На мене това ми светна червената лампа за висока цена, втора за неприложимост за ежедневна или продължителна употреба без специално обслужване, и трета за въпросително относно търпимостта на смесване между водоразтварящи/водоразтворими, ограничено водоразтварящи и водоотблъскващи продукти.
Накратко за всичките спирачни течности
ДОТ3/4/5.1 - гликолни, не се сгъстяват на студено, изчистват системата от попаднала в нея вода като я разтварят без да това да развали нужните ни качества. Съдържа почти само гликоли, разтварящи вода отлично, и вода.
ДОТ5 - "синтетична", версия 1, или технически - основно съдържа масло от силиций-органични съединения - силиконово накратко. Не се смесва с водата, ако такава попадне в спирачките и капките си дебнат коварно из тръбичките.
РФБ 600 - "синтетична", версия 2, - търговско наименование на продукт на Мотул - пак "синтетична", но от нещо друго. Ако излезе, че е с по-малко гликолни чудеса, ще има ограничена способност да обезврежда водата. Като се "удави" достатъчно, ще си промени експлоатационните качества. Очаквам да вземе да завира при по-ниска температура, и ще започне да отделя водата във вид на капчици или емулсия. РФБ според коментари за продукта се сгъстява при ниски температури, но на кой ли му трябва супервисокотемпературна течност в студа... има си 5.1 и разликата е малка.
Малко повече за капчиците - цялата история с водата е, че капките вода са агресивни към металните части, способни са да замръзнат и да се превърнат в твъррди ръбести кристалчета точно под най-финото ръбче гума или метал, и събират продукти от реакцията си с металите - пак неприятно твърди. Капката вода разкъсва тънкият мазен гликолен или маслен слой, когато става дума за действоето на раб течност като смазка. С водата трябва да се внимава особено много в студ.
Данни за въпросните продукти може да се търсят в гугъл. Примерно за таблиците за безопасност при работа се пише DOT4 MSDS.
DOT4 http://www.championbrands.com/MSDS/1420.pdf
RFB 600 http://motul-canada.com/en/products/pro ... 0_MSDS.pdf
Има едни други таблици, със състава и свойствата. Утре може да ги потърся. Надявам се някой да ме изпревари.
Остава да се изрови - РФБ 600 колко по-малко вода може да обезвреди от гликолна ДОТ течност, с колко намалява температурата на завиране, ако се окаже, че водата е дошла в повече заради двойно по-малкото гликол в сместа, и може ли след като казват, че е ДОТ4 да се смесва с ДОТ4 гликолна спирачна течност.
ДОТ5 е чудесна за високи температури и където има нужда от добро мазане на движещи се части (примерно хидравлични помпи), но не търпи вода - май не е за колело освен при изрична инструкция
ДОТ3/4/5.1 - ако пише ДОТ4, това е нещото. ДОТ3 може да "размекне" лостчето на спирачката при прегряващо спускане, но за ДОТ4, да не говорим за 5.1 се съмнявам. Веднъж като се налеят, могат да си стоят вътре с години - вода поемат с цели проценти, и в крайна сметка просто започва да пада температурата на завиране (стотици градуси).