DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот рс » Сря Дек 29, 2010 12:27 am

Покрай друг въпрос стана дума за особената спирачна течност RFB 600 на Мотул.
След като някой я спомена, погледнах какво ми продават с това име. Пише "напълно синтетична" спирачна течност, с дебели букви. Отговаря на изискванията за DOT4, a превъзхождала DOT5.1. "Превъзходството" е в по-високите температури на завиране.
След като е обявена като ДОТ4, се очаква да може да се налее вместо истинска ДОТ4 (гликолна - разтваряща вода). Но пък РФБ се разтваря във въглеводороди, не във вода. Възниква въпрос - след като гликолните течности са от водоразтворими химикали и вода, как да бъдат смесени с нещо, което се разтваря в органични ратворители (неполярни, предполагам)?
Това "синтетична" не знам защо така се натъртва навсякъде и каква е ползата от него, но докато не се намери някакво друго тълкуване, това РФБ заедно с ДОТ5 другата "синтетична" спирачна течност са продукти с особен начин на употреба, различнa от посочения за безгрижен примерно "DOT 4 brake fluid". На мене това ми светна червената лампа за висока цена, втора за неприложимост за ежедневна или продължителна употреба без специално обслужване, и трета за въпросително относно търпимостта на смесване между водоразтварящи/водоразтворими, ограничено водоразтварящи и водоотблъскващи продукти.

Накратко за всичките спирачни течности
ДОТ3/4/5.1 - гликолни, не се сгъстяват на студено, изчистват системата от попаднала в нея вода като я разтварят без да това да развали нужните ни качества. Съдържа почти само гликоли, разтварящи вода отлично, и вода.
ДОТ5 - "синтетична", версия 1, или технически - основно съдържа масло от силиций-органични съединения - силиконово накратко. Не се смесва с водата, ако такава попадне в спирачките и капките си дебнат коварно из тръбичките.
РФБ 600 - "синтетична", версия 2, - търговско наименование на продукт на Мотул - пак "синтетична", но от нещо друго. Ако излезе, че е с по-малко гликолни чудеса, ще има ограничена способност да обезврежда водата. Като се "удави" достатъчно, ще си промени експлоатационните качества. Очаквам да вземе да завира при по-ниска температура, и ще започне да отделя водата във вид на капчици или емулсия. РФБ според коментари за продукта се сгъстява при ниски температури, но на кой ли му трябва супервисокотемпературна течност в студа... има си 5.1 и разликата е малка.

Малко повече за капчиците - цялата история с водата е, че капките вода са агресивни към металните части, способни са да замръзнат и да се превърнат в твъррди ръбести кристалчета точно под най-финото ръбче гума или метал, и събират продукти от реакцията си с металите - пак неприятно твърди. Капката вода разкъсва тънкият мазен гликолен или маслен слой, когато става дума за действоето на раб течност като смазка. С водата трябва да се внимава особено много в студ.

Данни за въпросните продукти може да се търсят в гугъл. Примерно за таблиците за безопасност при работа се пише DOT4 MSDS.
DOT4 http://www.championbrands.com/MSDS/1420.pdf
RFB 600 http://motul-canada.com/en/products/pro ... 0_MSDS.pdf
Има едни други таблици, със състава и свойствата. Утре може да ги потърся. Надявам се някой да ме изпревари.

Остава да се изрови - РФБ 600 колко по-малко вода може да обезвреди от гликолна ДОТ течност, с колко намалява температурата на завиране, ако се окаже, че водата е дошла в повече заради двойно по-малкото гликол в сместа, и може ли след като казват, че е ДОТ4 да се смесва с ДОТ4 гликолна спирачна течност.
ДОТ5 е чудесна за високи температури и където има нужда от добро мазане на движещи се части (примерно хидравлични помпи), но не търпи вода - май не е за колело освен при изрична инструкция
ДОТ3/4/5.1 - ако пише ДОТ4, това е нещото. ДОТ3 може да "размекне" лостчето на спирачката при прегряващо спускане, но за ДОТ4, да не говорим за 5.1 се съмнявам. Веднъж като се налеят, могат да си стоят вътре с години - вода поемат с цели проценти, и в крайна сметка просто започва да пада температурата на завиране (стотици градуси).
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот bikerider » Сря Дек 29, 2010 12:45 am

рс написа:Но пък РФБ се разтваря във въглеводороди, не във вода.


рс написа:RFB 600 http://motul-canada.com/en/products/pro ... 0_MSDS.pdf

9. PHYSICAL AND CHEMICAL PROPERTIES
...
Water solubility: soluble
Solubility in other solvents: Soluble in hydrocarbons
...


Предлагам да спреш със свободните интерпретации дотук.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот рс » Сря Дек 29, 2010 1:25 am

Най-после се научи как трябва да се аргументира човек! :beer: :rofl:
Ако съумееш да дадеш още данни за РФБ, ще е интересно. С колко по-висока е температурата и на завиране в сравнение с ДОТ гликолните 4/5.1?
ДОТ5 остава да е съвсем черната овца.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот doba78 » Сря Дек 29, 2010 10:17 am

с 50 градуса
doba78
 
Мнения: 78
Рейтинг: 1167
Регистриран на: Пет Сеп 25, 2009 3:21 pm
Местоположение: сливен

Re: DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот Capoeira » Сря Дек 29, 2010 4:23 pm

Без никой да се обижда:
бла...бла-бла...блабла....
РФБ 600 е напълно сертифицирана DOT4.0 спирачна течност, отгоаряща на всички изисквания за това. Има си изисквания към всички ДОТ( Department of Transportation (DOT)) спирачни течности, ако ти се занимава ето ти част от стандаритизацията за тях:
http://www.fmcsa.dot.gov/rules-regulati ... on=571.116
Като всяка ДОТ 4 течност тя е разтврима във вода и разтваря вода, но за експоатационни нужди е недбходимо процентното съдържание на вода да е под 3.5%. T.e тя елиминира водни пари и остатъци от спирачната сиситема, като качествата на самата спирачна течност се променат драстично, затова си има и таблица с температурите на кипене при "суха" и "мокра" спирачна течност:
Код: Избери целия код
Dry boiling point   Wet boiling point
DOT 3   205 °C (401 °F)   140 °C (284 °F)
DOT 4   230 °C (446 °F)   155 °C (311 °F)
DOT 5   260 °C (500 °F)   180 °C (356 °F)
DOT 5.1 270 °C (518 °F)   190 °C (374 °F)

Стандартизацията за ДОТ спирачни течности има много малко изисквания към химическия състав, никъде е опоменат точно какви и в какво съотношения трабва да са полиетилен гликолите в състава й. Има изисквания по-скоро за това която трябва и не трабва да прави и точно описание на стандартните методи за тестване.
Ако ти се занмава ето ти примерна таблица със съставките:
Код: Избери целия код
One particular brand of DOT 4 brake fluid lists the following
ingredients on its MSDS:                  Chemical   Percent
Triethylene glycol                                 5-25
Tetraethylene glycol                               5-25
Dibutoxy tetraglycol                               10-50
Tetraethylene glycol diethyl ether                 10-50
Propane, 2-methoxy-1-(2-methoxy-1-methylethoxy)-   10-50

Всичко това можеше да се намери и прочете само с едно стандартно трсене в GooGle. Въобще какво има да се коментира РФБ 600 си е стандартно ДОТ 4 спирачна течност кото просто има силно завишена температура на кипене в сравнение с останалите конкурентни спирачни течности, това е всичко което тебе като потребител, а и като евентуален производител трябва да те интересува.
Bikes Intelligence Life
Proud of Boxxer
Аватар
Capoeira
 
Мнения: 1188
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Дек 10, 2003 9:49 pm
Местоположение: 2025

Re: DOT3/4/5.1, DOT5 или RFB 600 - кое (за) какво е

Мнениеот рс » Сря Дек 29, 2010 10:12 pm

Ясно и лесно за четене, съвсем на място. Аз се чудех защо след като е ДОТ4, няма да съответства - както се бях заблудил, пропускайки някоя дума. Защо не отговаря на 5.1, някой знае ли?
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 24 госта