за спирачките и хората

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

за спирачките и хората

Мнениеот obelia » Нед Фев 22, 2004 10:59 pm

Това което разбрах докато четох постовете е , че ако имаш две различни спирачки по-добрата трябва да се сложи на предното колело . Прав ли съм и защо е така.
Аватар
obelia
 
Мнения: 28
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Авг 14, 2003 11:23 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Zozka » Нед Фев 22, 2004 11:14 pm

задната спирачка служи предимно за баланс...спирачната сила идва предимно от предната (съотношение 75:25 - субективно, при 0-ва денивелация) с еднакви спирачки, т.е. да, по-добрата спирачка е за отпред
Идат кат овци, бегат кат Офци
Аватар
Zozka
 
Мнения: 2167
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юни 02, 2003 2:46 pm
Местоположение: Cuba

Мнениеот Georgi » Нед Фев 22, 2004 11:16 pm

Hi obelia.
Тук Света Троица.
Аз не смятам така. Но вече много съм го слушал това за спирачките.
Може би идеята е, че по-добрата спирачка е по-лесна в смисъл на ABS и по-трудно можеш да излетиш през предницата.

В общи линии се присъединявам към твойто питане :)
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот Georgi » Нед Фев 22, 2004 11:24 pm

[quote="Zozka"]

задната спирачка служи предимно за баланс...спирачната сила идва предимно от предната (съотношение 75:25 - субективно, при 0-ва денивелация) с еднакви спирачки, т.е. да, по-добрата спирачка е за отпред
[/quote]


Съотношението, за което пишеш, не е ли функция на центъра на тежеста?
Аз лично при спиране се изнасям много назад. Така гледам да спирам равномерно с двете и да не фръкна :). Всъщност доста по-често сменям задните накладки. Навсякъде се говори точно обратното. Защо не съм прав? 8)
:)
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот Avid » Нед Фев 22, 2004 11:26 pm

Zozka - това е съотношение при моторите.
При колелата цифрите не са точно такива.

По-добрата спирачка се слага отпред, защото за блокирането на предната гума е необходима по-голяма спирачна сила.
Задното колело се блокира много по-лесно.
Но ще ти е доста трудно ще спреш по такъв - \ наклон само със задна :)
Спирачката отзад ти е необходима повече при взимането на завои.

Абе общо взето най-добре е и двете ти спирачки да са добри :)
Човек е изобретателен. Когато не може да се освободи от някой недостатък, започва да го култивира съзнателно. И със самия факт, че е вече искан, недостатъкът му добива и за него, и за другите вид на качество.
Avid
 
Мнения: 214
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Яну 25, 2004 5:02 pm
Местоположение: Greenland

Мнениеот Georgi » Нед Фев 22, 2004 11:40 pm

Avid при такива наклони \ не е ли редно да стискасх повече задната и въобще да гледаш усилието да е максимално изравнено. За блокирането на предна гума вижте topic "zoom na 2" - така стана белята :(
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот Windstream » Пон Фев 23, 2004 1:05 am

[quote="Georgi"]

Avid при такива наклони \ не е ли редно да стискасх повече задната и въобще да гледаш усилието да е максимално изравнено. За блокирането на предна гума вижте topic "zoom na 2" - така стана белята :(
[/quote]

Ми ти стискаш, стискаш, в един момент задното колело блокира а ти продължаваш да се носиш надолу набирайки скорост. Точно тук се включва яката предна спирачка - общо взето идеалното спиране се получава когато и двете ти колела са една идея пред блокиране, за да го постигнеш обаче при еднакви спирачки трябва да стискаш предната много по-силно, особено при спускане. Лично аз спирам основно с диска отпред, задната ми спирачка е V-Brake настроен да работи почти в двоичен режим (on/off) и я използвам едва ли не само когато трябва да взема някой по-остър завой в който без влачене на задницата не мога да вляза.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Avid » Пон Фев 23, 2004 1:36 am

[quote]Аз лично при спиране се изнасям много назад. Така гледам да спирам равномерно с двете и да не фръкна :). [/quote]


Аз спирачки не ползвам :р
<hr noshade size="1">
Представи си следната ситуация:
Позасилил си се на равното в парка.. и изведнъж ти искачат 50 пенсии в редици :) Нямаш накъде да завиеш! Делят те само няколко метра от крехките старци! Какво правиш?

а)засилваш се още повече :)
б)спираш 50 метра със задна
в)спираш 5 метра на преден баланс(е ако искаш и задната стискай :))

Аз лично бих избрал а) :)
Човек е изобретателен. Когато не може да се освободи от някой недостатък, започва да го култивира съзнателно. И със самия факт, че е вече искан, недостатъкът му добива и за него, и за другите вид на качество.
Avid
 
Мнения: 214
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Яну 25, 2004 5:02 pm
Местоположение: Greenland

Мнениеот Georgi » Пон Фев 23, 2004 8:55 am

Az na preden balan spiram...hm...za da se prawq na gyzar...ama sigurno ste prawi de :)
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот TheUndertaker » Пон Фев 23, 2004 10:11 am

Abe probvaite da ne spirate po veselo e :)!
Ne iskam da sum na toq deto si e blokiral prednata guma sus spira4kata , boli!
A kato otgovor s prednata spira4ka se namalq po lesno skorosta bez da iznosva6 gumite kato gi trie6 blokirani akto za svetovno .
Nai lesno i burzo se spira s boravene i s dvete ,no vseki s predpo4itaniqta si !
Аватар
TheUndertaker
 
Мнения: 1253
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 10:33 am
Местоположение: Plovdiv

Мнениеот TOYAGA » Пон Фев 23, 2004 10:16 am

[quote="obelia"]

Това което разбрах докато четох постовете е , че ако имаш две различни спирачки по-добрата трябва да се сложи на предното колело . Прав ли съм и защо е така.
[/quote]


Точно така е. Поради три основни причини:

1. Съществува явлението/понятието "триене". В случая ни интересува триенето между гумата и настилката, което е по-популярно като "сцепление" и на свой ред е толкова по-добро, колкото НАТОВАРВАНЕТО на въпросното колело Е ПО-ГОЛЯМО. Има и други фактори, които влияят върху коефициента на сцепление, но тук ще ги изключим, допускайки, че грайферът, широчината и налягането в гумите на предното и задно колело са еднакви.

Извод – колелото с по-добро сцепление е в състояние да осигури по-ефективно спиране преди да загуби сцепление (да започне да се влачи неконтролирано, да предава клонящо към нула спирачно усилие и практически да стане неуправляемо).

2. Съществува понятието явлението/понятието "инерция". Именно поради инерцията предното колело в режим на спиране се оказва по-натоварено, респ. с по-добро сцепление. Получава се така, защото в прогимназиалните класове (май) всеки трябва да е научил, че телата, притежаващи характеристиката "маса", се стремят (много опростено) да продължат движението си, съпротивлявайки се (изоставайки) на намаляването на скоростта на същото това движение. В конкретния случай такива две тела са самият велосипед и ПО-ВАЖНО (главно поради неколкократно по-високата си маса) – ездачът върху него. В разултат от инертността си, ездачът се стреми да отива напред, натоварвайки предното и разтоварвайки задното колело. Важен фактор в това отношение е обстоятелството, че триенето между задника на последния със седалката е пренебрежимо малко в сравнение със стабилността на контакта между ръцете му и кормилото.

Извод – в режим на спиране предното колело се натоварва (създават се условия за по-добро сцепление), а задното се разтоварва (създават се условия за загуба на сцепление).

3. Системата "ездач-велосипед" не е статична, поради което в процес на спиране се наблюдават и други изменения, произтичащи от факторите, описани в т. 1 и т. 2. Най-важното такова изменение е "гмуркането" на предницата в случай, че велосипедът има предно окачване. Вследствие на него:
а) геометрията на велосипеда се променя така, че центърът на тежестта на системата "ездач-велосипед" се измества в посока, разтоварваща още повече задното колело;
б) натоварването върху предното колело първоначално отслабва (натискът се поема от елемента на окачването), а след това се възстановява в пълна степен (поради прогресията на работата на окачването и/или изчерпването на хода на същото);
в) вследствие на а) и най-вече на б) възниква значителен въртящ момент, вследствие на който ездачът често се оказва неволно в ролята на изпълнител на ефектен акробатичен номер.

Извод – в режим на спиране настъпващите в геометрията на велосипеда изменения разтоварват още повече задното колело (до степен на неговото отлепяне от настилката).

ИЗВОД ОТ 1, 2 И 3 – В 99% ОТ СЛУЧАИТЕ КОЛЕЛОТО С ПО-ДОБРО СЦЕПЛЕНИЕ (РЕСП. С ПО-ДОБРА ВЪЗМОЖНОСТ НА ПРЕДАВАНЕ НА СПИРАЧНО УСИЛИЕ) Е ПРЕДНОТО. ПОРАДИ ТАЗИ ПРИЧИНА ПО-ДОБРАТА (ЕФЕКТИВНА, С ПО-ГОЛЯМ РОТОР) СПИРАЧКА ТРЯБВА ДА БЪДЕ ОТПРЕД. СЪОТНОШЕНИЕТО 75:25 Е ВАЛИДНО И ПРИ ВЕЛОСИПЕДИТЕ.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Georgi » Пон Фев 23, 2004 8:18 pm

Тояга, бих казал изчерпателно. Тоя въпрос винаги ми е бил много интересен. :)
Монетът, за който пишеш е максимален ако натискаш кормилото (или ако седнеш на него). Съгласен съм, че сцеплението със седалката е малко (даже никакво - кой спира седнал). Мисълта ми е, че човек (а и аз) "кеси" най-вече на педалите. Та при един максимално нисък център на тежестта (с почти изпънати лакти и колене, "седнал зад седалката") може да се окаже, че дърпаш кормилото (а не го буташ). Тогава момента би клонял към нула. (Посоката на инерцията, центъра на тежестта и приложната точка са почти на една линия). До колкото съм виждал батковците, намаляването по много стръмно е в горе-долу такава стойка. Освен това с малко повечко заор , човек може да заоре със задната гума, докато предната е във въздуха (даже аз мога).
Цялото ми писание се свежда до това, дали не е правилно да търсиш еднакво сцепление с двете гуми, до колкото баланса с тялото ти го позволява.

...und was nicht passend machbar ist, wird gehammert :)
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот TOYAGA » Пон Фев 23, 2004 9:01 pm

Щом всичко си разбрал, значи съм бил достатъчно изчерпателен... В горното не съм си поставял за цел да посочвам какво трябва да се прави, за да се осигури максимално добро разпределение на натиска върху двете гуми – само обясних какво влияе на този натиск/разпределение, отговаряйки на въпроса ти за големината/ефективността на предната/задна спирачка... За останалото си се сетил сам.

[quote]дали не е правилно да търсиш еднакво сцепление с двете гуми, доколкото баланса с тялото ти го позволява.[/quote]


Точно това е правилното търсене. Загубилото сцепление (влачещо се/намиращо се във въздуха) колело е неуправляемо и неспособно да предава усилие – както въртящ момент за задвижване, така и спирачен момент за спиране.

...und was nicht passend gemacht werden kann, wird schnell erfahren wo der Hammer haengt! Uebrigens "machbar" und "gehaemmert" passen einfach nicht in diesem Satz...:)))
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Georgi » Пон Фев 23, 2004 9:52 pm

...значи съм бил прав всичките тези години...
Следващия ми извод по тази явно неизчерпаема за
мен тема (тема отдавна не за "веломеханик" :)) :
Колкото по-добре си се научил да спираш, толкова
по-равномерно износваш накладките и гумите? Ще
почна да си водя статистика за тия работи :)


Doch, die passen in den passivkonstuierten Saеtzеn
ganz gut.
Kennst du mein Lieblingswort am Duetschen Gymnasium:
Gutzensurunbekommung. :))
Ich hasse diese Sprache.
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот Black » Пон Фев 23, 2004 10:10 pm

Аз лично при спиране се изнасям много назад. Така гледам да спирам равномерно с двете и да не фръкна :).
--------------------------------------------------------------------------------



Аз спирачки не ползвам :р

--------------------------------------------------------------------------------

Представи си следната ситуация:
Позасилил си се на равното в парка.. и изведнъж ти искачат 50 пенсии в редици :) Нямаш накъде да завиеш! Делят те само няколко метра от крехките старци! Какво правиш?

а)засилваш се още повече :)
б)спираш 50 метра със задна
в)спираш 5 метра на преден баланс(е ако искаш и задната стискай :))

Аз лично бих избрал а) :)



--------------------------------------------------------------------------------
Невъзможно е да се изобрети нещо глупакоустойчиво, защото глупаците са безкрайно изобретателни.


ne mislq taka stiskam i dvete spira4ki pove4e prednata razbirase iznasqm te6esta na zad,zad sedalkata i spiram za 3-metra
a) e dosta priemliv variant:D:D
BMW,колела,и некви руси каки с големи цици
Аватар
Black
 
Мнения: 868
Рейтинг: 1697
Регистриран на: Вто Яну 06, 2004 1:42 pm
Местоположение: Bulgaria,София,Лозенец

Мнениеот TOYAGA » Пон Фев 23, 2004 10:20 pm

@ Georgi

[color=red][b]BIGOFFTOPIC[/b][/color]

Die passivkonstuierten Saеtzеn koennen mich mal... So spricht kein lebendiger Deutscher... Ganz am Rande und nur zum Spass – mein Lieblingswort war, ist und wird immer der "Oberdonaudampfschiffahrtgesellschaftkapitaen" sein. Aber jetzt Schluss damit...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Georgi » Пон Фев 23, 2004 10:28 pm

@TOYAGA
:)
Край на OFFTOPICA.
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот PtD » Вто Фев 24, 2004 6:23 pm

Бих добавил още, че триенето между накладките и диска (или шината) е по-голямо отколкото между блокирала гума и асфалт (т.е. триене при хлъзгане), затова когато гумата не е блокирала се спира по-ефективно, т.като се преобразува повече механична енергия в топлинна.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот MAN6 » Вто Фев 24, 2004 11:08 pm

[quote="TOYAGA"]

@ Georgi

[color=red][b]BIGOFFTOPIC[/b][/color]

Die passivkonstuierten Saеtzеn koennen mich mal... So spricht kein lebendiger Deutscher... Ganz am Rande und nur zum Spass – mein Lieblingswort war, ist und wird immer der "Oberdonaudampfschiffahrtgesellschaftkapitaen" sein. Aber jetzt Schluss damit...

[/quote]


Супер си драги ми капитане на горно-Дунавската корабоплавателна компания. Но както ти сам каза- СТИГА. хахаха
xund
Аватар
MAN6
 
Мнения: 4227
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 10:03 pm
Местоположение: 4-ти километър

Мнениеот Georgi » Сря Фев 25, 2004 11:34 am

Цък, цък, сички знаят немски :)
Georgi
 
Мнения: 57
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Окт 03, 2003 8:27 am

Мнениеот MAN6 » Чет Фев 26, 2004 12:48 am

[quote="Georgi"]

Цък, цък, сички знаят немски :)
[/quote]

Верно ли?
Кажи ми к'во е Samenleiter, Eichel, Mutterkuchen, Harnsamenroehre...
Хахаха (не глей в речника)Щях да питам и за девствена ципа, ма го забравих
хахахахах
Олигоfriend оф майн...:)
xund
Аватар
MAN6
 
Мнения: 4227
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 10:03 pm
Местоположение: 4-ти километър

Мнениеот LiFo » Нед Фев 29, 2004 1:06 am

DEUTSCHLAND UEBER ALLES!:8D:
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот Rankor » Нед Фев 29, 2004 12:31 pm

[quote="LiFo"]

DEUTSCHLAND UEBER ALLES!:8D:
[/quote]


Hora, zapochvate da se ligavite!!! :}): Praznoslovieto e Minus ot kolkoto Plius.
Best Winds!
Rankor
 
Мнения: 176
Рейтинг: 1705
Регистриран на: Чет Ное 28, 2002 4:49 pm
Местоположение: Germany

Мнениеот bikerider » Пон Мар 01, 2004 10:47 am

[quote="LiFo"]

DEUTSCHLAND UEBER ALLES!:8D:
[/quote]


[OFFTOPIC]
нещо си изостанал от историята с около 70 години... заложил си на мъртъв кон, Lifo... :D:8D:
[/OFFTOPIC]
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 1 госта


cron