Въпроси след минаване на 2Х10

Въпроси, коментари и дискусии за ХС велосипеди с ход на окачването до 130 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот b1k3ra » Съб Окт 11, 2014 11:57 pm

От скоро минах на 2Х10 на твърдака HT2. Курбелите са Sram X5 24-38 и касета 11-36.
Четох много как уж основните предимства тук били рядката смяна отпред на плочите и това, че едва ли не всичките комбинации били караеми.
До сега при 3Х9 най-използваната комбинация от мен беше средната плоча и средна зъбчатка отзад или една надолу. Това ми беше най-удобно из града и по равни пътеки/черни пътища.
След монтажа на новите скорости се оказа, че голямата плоча и някъде по средата отзад ми идва по-тежко от преди. За да въртя с горе долу същото усилие и скорост, трябва да използвам по-горни зъбчатки. Опитвам и с малката плоча, но там пък отивам към долния край на касетата.
Знам, че на теория при 2Х10 нямало проблем с такова кръстосване, но все пак веригата да е така през повечето време няма ли да я износи много?
И тук идва другият ми въпрос. До сега при 3Х9 заради избягване на подобно усукване винаги съм правил така: от споменатата дифолтна комбинация средно-средно постепенно при нужда качвах зъбчатките докато стигна 3-та от голяма към малка. При нужда от още по-леки свалях на най-малката плоча и ако се налага продължавах да качвам отзад. По този начин винаги съм минавал само с единично превключване на следваща по лекота предавка.
Сега обаче, ако тръгнем от дифолтната ми нова предавка (голяма плоча и грубо някъде над средата на касетата, много бързо стигам до втората по големина зъбчатка. След това като мина на малката плоча, това прави прекалено лека предавка и се налага да ползвам едновременно и другата команда за да сваля пък няколко отзад.
Може би аз нещо още не мога да свикна с разликата, но вместо лекота и плавност на превключването, аз на практика имам много повече играчка с командите.
Ще се радвам ползващите 2Х10 с подобни плочи да споделят как карат и дали проблема е само при мен.
XC setup: Ram XC1 26", 2х10, SR Suntour Axon RL - 10.29 kg
Road setup: Ram XC1 26", Java carbon rigid fork, Schwalbe Kojak 1.35 - 9.465 kg
b1k3ra
 
Мнения: 210
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Нед Апр 22, 2012 7:15 pm
Местоположение: София

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот mikebike » Нед Окт 12, 2014 7:23 am

Хората са го измислили 3×9 за маунтин байк,а 2×10 за бегач....
mikebike
 
Мнения: 8
Рейтинг: 1120
Регистриран на: Сря Сеп 16, 2009 4:47 pm

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот darki » Нед Окт 12, 2014 10:25 am

b1k3ra написа:От скоро минах на 2Х10 на твърдака HT2. Курбелите са Sram X5 24-38 и касета 11-36.


Ползвай този калкулатор http://gears.mtbcrosscountry.com/#26I1I1
Чрез него ще разбереш дали ти бъркаш със предавките или просто тези предавки не са теб.
darki
 
Мнения: 412
Рейтинг: 1555
Регистриран на: Вто Мар 17, 2009 12:57 pm

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот Вилката » Пон Окт 13, 2014 8:28 am

Аз съм с 3х10, и при смени м-у плочи 24 и 32 задължително меня и задни венци, най-често 2 предавки. Иначе се получава голяма разлика в каданса. При теб смяната е м-у плочи 24-38 и ще се налага да мениш дори и 3 задни за да запазиш темпото. Просто си изгради навика да мениш едновременно и двете - с едно облекчаване на натиска в-у педалите щракаш и двете команди. Така няма никакво забавяне в смяната.
:beer:
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот b1k3ra » Пон Окт 13, 2014 9:12 am

Благодаря за полезните отговори.
Сега остава да си изясня как аджеба се предполага да се комбинират предавките, без да си съсипвам веригите ненужно бързо.
Защо на някои места се казва, че почти всички комбинации са караеми, а при справки с различни калкулатори винаги има някакви съотношения в червено? Аз това го разбирам като такива, които не стават, както и при 3Х9. А този от линка по-горе в темата е съвсем рестриктивен и показва цели 6 в червено.
Истината явно е някъде по средата, въпроса е да разбера къде точно.
XC setup: Ram XC1 26", 2х10, SR Suntour Axon RL - 10.29 kg
Road setup: Ram XC1 26", Java carbon rigid fork, Schwalbe Kojak 1.35 - 9.465 kg
b1k3ra
 
Мнения: 210
Рейтинг: 1475
Регистриран на: Нед Апр 22, 2012 7:15 pm
Местоположение: София

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот Vorac » Пон Окт 13, 2014 12:56 pm

22,26 отпред; 11-36 отзад

Най-грубо малка плоча ползвам за баир, а голямата - за равно и спускане.

Тази схема ми върши много добра работа за неочаквани изкачвания - както съм въртял надолу яко и зад завоя изскочи баир, пускам рверигата отпред на малката плоча и вече докат окатеря баира се погрижвам за крос-чейнинга отзад.

Иначе казано настройвам предната плоча според какъв терен очаквам, а задните венци ги сменям често според моментната нужда.
Vorac
 
Мнения: 818
Рейтинг: 1513
Регистриран на: Съб Окт 04, 2008 3:47 pm
Местоположение: София, Дружба

Re: Въпроси след минаване на 2Х10

Мнениеот cyclopz » Пон Окт 13, 2014 1:30 pm

Този от линка показва, че при 10 скоростна касета като моята, с 38т плоча отпред не трябва да качваш на двата най-големи отзад, което е логично, както и че при 24т плоча не трябва да кръстосваш до 4-те най-малки скорости отзад. Така или иначе, би било безсмислено да го правиш, понеже кръстосваш здраво веригата и не получаваш нищо смислено като съотношение :dontknow:
Аватар
cyclopz
 
Мнения: 179
Рейтинг: 1372
Регистриран на: Пон Авг 05, 2013 10:29 pm


Назад към Продукти за крос-кънтри

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта