Колко да помпа гумите ?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Колко да помпа гумите ?

Мнениеот po_taka » Чет Юни 04, 2009 10:38 pm

Колко да помпя гумите ?
аз обичам да са 'камък' но така мисля че се изтъркват повече в средата.
Има ли някаква формула ? гледах гумите, нищо не пише по тях...

съдя от указанията за коли, предполагам и при колелата е подобно
Изображение
а-меки
б-супер
ц-тръвди
Аватар
po_taka
 
Мнения: 561
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Вто Юни 02, 2009 2:21 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот dido85 » Чет Юни 04, 2009 10:50 pm

Какъв стил караш и какви са ти гумите ? (надявам се че разбра, защо питам) :peace:
Аватар
dido85
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1665
Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 3:09 pm
Местоположение: Варна

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот koraviat_tip » Пет Юни 05, 2009 2:04 am

Ами братле какво да ти кажа, както попита колегата, ако си решил да си караш туристическата с 15км/ч вариянт б е добър, както и за жегите в момента не е добре да се помпят много, меката гума е за сускане е не много мека но да си стъпва на цялата площ за да има по голямо триене съответно да спира по добре; апък вариянт С най-много ми допада на мен понеже не обичам да карам бавно и съм стигал до 6 атмосфери февруари и март дори и април, но май месец ми изгърмя предната гума и вече си ги карам на по 4,5 атмосфери , то и зависи колко ти е широка гумата, колко въздух събира, от много неща зависи :) дано да съм ти бил полезен само за сравнение да ти кажа от обща култура на пистовите и шосейните велосипеди гумите им издържат и на 10 може би 11 атмосфери , но те си ги помпят на около 9 ;)
Аватар
koraviat_tip
 
Мнения: 5
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Юни 04, 2009 7:07 pm
Местоположение: Varna

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот Univer welo » Пет Юни 05, 2009 6:15 am

На всички гуми *без изключение* -външни има надпис за макс. налягане в PSI и /или / КРа - атм. За останалото решаваш ти. :crazy:
Н Е В Е Ж Е С Т В О Т О Е С И Л А !



[color=#FF0000] !!! ВСЯКО ПЛЕМЕ Е ДОСТОЙНО ЗА ВОЖДА СИ !!!
или по -ясно казано ВСЕКИ НАРОД СИ ЗАСЛУЖАВА УПРАВНИЦИТЕ!
Аватар
Univer welo
 
Мнения: 230
Рейтинг: 1238
Регистриран на: Сря Сеп 03, 2008 11:53 am
Местоположение: СВЕТЪЛ БАЛКАНСКИ СУБЕКТ

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот po_taka » Пет Юни 05, 2009 10:14 am

ясно :)
моите означения сигурно са прикрити под пеленките :D

Значи днес ще я напомпа яко, и като се качим на альоша, малко ще я спусна преди да тръгнем надолу !
Аватар
po_taka
 
Мнения: 561
Рейтинг: 1692
Регистриран на: Вто Юни 02, 2009 2:21 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот papi007 » Пет Юни 05, 2009 11:57 am

Дизел написа:
papi007 написа:... виж надписите по външната гума. Гледай за PSI или bar (мерни единици за налягане), като ако искаш да ти вози меко- помпай около долната посочена граница върху външната гума, ако искаш скорост-горната граница.


Това е вярно само за асфалт, която е последната по интерес настилка за един МТВ :)
За чакъл, земна настилка, трева, гумите с по-ниското налягане определено са предимство, поради по-ниското съпротивление на търкаляне и по-доброто сцепление в завой. Все пак, със спадане на налягането се увеличава риска от повреда на гумата (снейкбайт и т.н), така че се търси оптимума при конкретните материал, условия и колоездач. Обикновено оптимума е в интервала 2-2.5 атм.



Дизел написа:
vpravov написа:
Дизел написа:За чакъл, земна настилка, трева, гумите с по-ниското налягане определено са предимство, поради по-ниското съпротивление на търкаляне и по-доброто сцепление в завой.


Дизел, разясни малко това изречение. За това, че гумите с ниско налягане имат по-добро сцепление съм съгласен, но пък по-доброто сцепление не е ли синоним на по-високо съпротивление?


Не, точно за по-малко съпротивление става дума. В началото звучи малко парадоксално, но е така, измервано е многократно в най-различни тестове. Това е и една от причините безкамерните гуми да стават все по-популярни. Просто те могат да се карат безопасно с още по-ниско налягане.
Има просто обяснение за този ефект, може да има и сложно, но него не го знам. Простото обяснение е следното - ако гумата е достатъчно мека, при минаването си през дребни препятствия, като камъчета и леки неравности, те биват поемани навътре в гумата и тя просто се претъркалва през тях, с много малко съпротивление. Когато налягането на гумата е твърде голямо, то тя трябва да "изкачи" всяко едно от споменатите камъчета и препятствия, и да слезне от другата страна. Разбира се става дума за микро ефекти, но затова пък много на брой, които се сумират до чувствителни стойности.
На диаграмата по-долу се вижда ясно ефекта от налягането на гумите:

Изображение

(Wiese - ливада, Schotter - чакъл (макадам), Strasse - асфалт, по абсцисата е налягането на гумата в бар, по ординатата е съпротивлението във Ват)

Тука също:

Изображение
Това е моментната мощност прилагана от велосипедиста при движение с една и съща скорост и отсечка, с два модела гуми - тясна с високо налягане и широка с ниско. При втората се спестяват към 50 Вата мощност при конкретните условия. Това е МНОГО!


Другият парадокс в офроуда е, че широките гуми са по-бързи от тесните. Това е свързано с формата на стъпката и дължината на рамото, което се получава при преминаване на препятствие.
Няма да навлизам в подробности, разглеждането на схемата по-долу дава достатъчна представа:
Изображение
Тука са и резултатите от измерванията с три различни модела гуми.
(по абсцисата е ширината на гумите в мм, по ординатата е съпротивлението, и всичко това на шосе, ливада и макадам)
Изображение
С две думи, ширината почти не играе роля на асфалт, затова пък на макадам положителният ефект на по-широката гума е вече на лице, а пък на ливада ефектът е огромен.

За четящите немски препоръчвам тази статия:
http://www.mountainbike-magazin.de/know-how/expertentipps/alles-ueber-rollwiderstand.35972.2.htm?skip=0
Аватар
papi007
 
Мнения: 1084
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 13, 2008 9:16 am
Местоположение: Село София

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот рс » Пет Юни 05, 2009 3:41 pm

Загубите в меко идват от забиването и мачкането на пръстта.
Ето по-подковано с теория обяснение, което допълва горните експерименти:
Ефекта на повишеното съпротивление на ливада зависи от стойността на налягането върху повърхността и от начина на разпределение на същото в петното на контакта от една страна, и от друга от параметрите на ливадата.

Загубите идват от енергиятта, употребена за обемната деформация на материала под повърхността. Ливадата, и по-скоро калта е почти нееластична, а доста пластична и в същото време има съществено съпротивление при деформация поради триенето и трошенето на частиците (пясък, камъчета, органични, ...). Колкото по-малка деформация и за по-кратко време правим, толкова по-добре.
За нялягането в петното на контакта - то може да е по-голямо и по-малко, и освен това може да е разпределено равномерно и неравномерно. Колкото площта е по-голяма, имаме по-ниско налягане. От по-ниското налягане ползата би могла да е ако натоварването е около границата на пластична деформация - ако гумата леко да се отпечатва в повърхността - и се разминем без дълбоки следи (коментираната деформация). На практика от това си има полза, тъй като ако ще се кара в мазало, ние си газим, но пък обикаляме съвсем меките места - тъй, че редовно сме тъкмо преди и около това затъване, което прави загубите.
разпределението на налягането зависи от това, колко е твърда гумата и от формата и. Ако е много напомпена и профилът е остър - с изпъкнало в средата - това е най-неблагоприатният вариант. В средата на петното налягането преминава границата на еластичната деформация и започва пластичната - лошата, със загубите. Ако е леко мека, гумата се деформира и в най-изпъкналото място не се получава относително по-високо налягане и в края на петното по-ниско и забиването е по-малко.
Редки и стърчащи грайфери правят повече съпротивление, гладките гуми са по-изгодни.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот stallion » Пет Юни 05, 2009 3:58 pm

Е аз имам същия въпрос. Вмомента се уча и естествено постоянно пукам гуми. Отзад външната ми е MAXXIS Mobster а вътрешната е Kenda и се чудя освен от мен, проблема дали е от гумите или от твърдостта. Винаги пукам задната гума, винаги с две дупки (от двете страни), значи я праскам в бордюри най често..... :dontknow:
ИзображениеИзображение
Аватар
stallion
 
Мнения: 198
Рейтинг: 1102
Регистриран на: Чет Юни 04, 2009 6:24 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот dido85 » Пет Юни 05, 2009 8:38 pm

@Stallion, проблема по-скоро е в ниското налягане, а не в самите гуми. Пробвай да караш с малко по-надута задна гума (под малко имам предвид +0,5 до 1 атм) би трябвало да проработи...

П.П. След доста пукания и прехапвания на задната ми гума и с доста игра с налягането, намерих минималното налягане при което никога не я прехапвам (лично при мен, то е 2,5 атм., (тежа към 75кг)).
Аватар
dido85
 
Мнения: 150
Рейтинг: 1665
Регистриран на: Чет Мар 16, 2006 3:09 pm
Местоположение: Варна

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот Capoeira » Пет Юни 05, 2009 10:09 pm

рс написа:...

Ето за такива постове човек с удоволствие да ги чете, пък и едно две + да сложи.
Bikes Intelligence Life
Proud of Boxxer
Аватар
Capoeira
 
Мнения: 1188
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Дек 10, 2003 9:49 pm
Местоположение: 2025

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот gofren » Съб Юни 06, 2009 1:15 am

добре а я нещо което съм се чудел. примерно на гумата ми пише да е до 3 бара. ок помпам я малко по-малко за да карам МТВ по не асфалт (примерно 2.5бара). добре сега обаче като мина с някаква по голяма скорост върху камък с размери да речем ~5х5х5см гумата няма ли да се вдлъбне поради ниското налягане и голямата скорост и камъка да удари или повреди шината на колелото. :dontknow:

@Stallion
трябва да надуеш малко виж картинка А от първия пост, за това пукаш така :D
http://ford-sierra-club.hit.bg/guma1.jpg
ПП: поне сега знаеш, че ако напомпаш прекалено много ще спкаш само на 1 място (картинка С) :nuts:
Аватар
gofren
 
Мнения: 620
Рейтинг: 1309
Регистриран на: Нед Фев 10, 2008 8:24 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот thegmin » Съб Юни 06, 2009 10:39 pm

Аз обичам да карам с предна на 2 а задна на 4,5. Досега вилката не ме е предавала и въпреки че често удря на капла досега не съм кривил.
Аватар
thegmin
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1150
Регистриран на: Пет Ное 21, 2008 11:39 am
Местоположение: София

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот ianiovski » Пет Юли 10, 2015 9:13 pm

Тежа 77 кг 26" ми е гумата с грайфер , въпроса ми е на колко атмосфери трябва да помпам предната и задна гума ???
Bianchi Grizzly
Аватар
ianiovski
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Юли 09, 2015 4:30 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот pufa » Пет Юли 10, 2015 9:20 pm

Предната на 2.5, а задната на 3
Аватар
pufa
 
Мнения: 87
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Сря Апр 29, 2015 10:45 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот Ozzie » Пет Юли 10, 2015 10:46 pm

много е относително
зависи от широчината на гумата, как ще се кара - ще се върти ли, ще се спуска ли...
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот floydogi » Съб Юли 11, 2015 6:56 am

http://mtb.ubiqyou.com/

Ей тук си сметни.
floydogi
 
Мнения: 120
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Сря Мар 05, 2014 6:09 am

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот ianiovski » Съб Юли 11, 2015 7:43 am

Благодаря момчета ,иначе широчината е 2.2 :beer:
Bianchi Grizzly
Аватар
ianiovski
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Юли 09, 2015 4:30 pm

Re: Колко да помпа гумите ?

Мнениеот bokouser » Чет Юли 16, 2015 12:27 am

floydogi написа:http://mtb.ubiqyou.com/

Ей тук си сметни.


По този калкулатор цялото семейство излизаме около 2 атм с малки разлики
Аватар
bokouser
 
Мнения: 7
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Апр 30, 2015 10:22 am
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта