аз обичам да са 'камък' но така мисля че се изтъркват повече в средата.
Има ли някаква формула ? гледах гумите, нищо не пише по тях...
съдя от указанията за коли, предполагам и при колелата е подобно

а-меки
б-супер
ц-тръвди
Дизел написа:papi007 написа:... виж надписите по външната гума. Гледай за PSI или bar (мерни единици за налягане), като ако искаш да ти вози меко- помпай около долната посочена граница върху външната гума, ако искаш скорост-горната граница.
Това е вярно само за асфалт, която е последната по интерес настилка за един МТВ
За чакъл, земна настилка, трева, гумите с по-ниското налягане определено са предимство, поради по-ниското съпротивление на търкаляне и по-доброто сцепление в завой. Все пак, със спадане на налягането се увеличава риска от повреда на гумата (снейкбайт и т.н), така че се търси оптимума при конкретните материал, условия и колоездач. Обикновено оптимума е в интервала 2-2.5 атм.
Дизел написа:vpravov написа:Дизел написа:За чакъл, земна настилка, трева, гумите с по-ниското налягане определено са предимство, поради по-ниското съпротивление на търкаляне и по-доброто сцепление в завой.
Дизел, разясни малко това изречение. За това, че гумите с ниско налягане имат по-добро сцепление съм съгласен, но пък по-доброто сцепление не е ли синоним на по-високо съпротивление?
Не, точно за по-малко съпротивление става дума. В началото звучи малко парадоксално, но е така, измервано е многократно в най-различни тестове. Това е и една от причините безкамерните гуми да стават все по-популярни. Просто те могат да се карат безопасно с още по-ниско налягане.
Има просто обяснение за този ефект, може да има и сложно, но него не го знам. Простото обяснение е следното - ако гумата е достатъчно мека, при минаването си през дребни препятствия, като камъчета и леки неравности, те биват поемани навътре в гумата и тя просто се претъркалва през тях, с много малко съпротивление. Когато налягането на гумата е твърде голямо, то тя трябва да "изкачи" всяко едно от споменатите камъчета и препятствия, и да слезне от другата страна. Разбира се става дума за микро ефекти, но затова пък много на брой, които се сумират до чувствителни стойности.
На диаграмата по-долу се вижда ясно ефекта от налягането на гумите:
(Wiese - ливада, Schotter - чакъл (макадам), Strasse - асфалт, по абсцисата е налягането на гумата в бар, по ординатата е съпротивлението във Ват)
Тука също:
Това е моментната мощност прилагана от велосипедиста при движение с една и съща скорост и отсечка, с два модела гуми - тясна с високо налягане и широка с ниско. При втората се спестяват към 50 Вата мощност при конкретните условия. Това е МНОГО!
Другият парадокс в офроуда е, че широките гуми са по-бързи от тесните. Това е свързано с формата на стъпката и дължината на рамото, което се получава при преминаване на препятствие.
Няма да навлизам в подробности, разглеждането на схемата по-долу дава достатъчна представа:![]()
Тука са и резултатите от измерванията с три различни модела гуми.
(по абсцисата е ширината на гумите в мм, по ординатата е съпротивлението, и всичко това на шосе, ливада и макадам)
С две думи, ширината почти не играе роля на асфалт, затова пък на макадам положителният ефект на по-широката гума е вече на лице, а пък на ливада ефектът е огромен.
За четящите немски препоръчвам тази статия:
http://www.mountainbike-magazin.de/know-how/expertentipps/alles-ueber-rollwiderstand.35972.2.htm?skip=0
рс написа:...
floydogi написа:http://mtb.ubiqyou.com/
Ей тук си сметни.
Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта