Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот Петър Велков » Чет Юли 28, 2016 10:00 am

Kobeto написа:Но за гума, на която пише 3,5 бара макс. Да се помпа на 6-7 дори за малко ... Това го наричам издевателство. Все едно да си напомпаш шока или вилката + още 2/3 над капацитета, дори за малко. Аз лично не бих карал с вече претоварван компонент


А замислял ли си се какви налягания се достигат в гумите и газовите пружини при близки срещи с големи препядствия? Знаеш ли какво се случва с тях когато се приземяваш след скок? Ако имаше някаква представа, едва ли щеше да се изказваш толкова крайно ;)

Друг въпрос е, че това пренапомпване е насилствен и излишен метод за наместване на инатлив борд. А е толкова лесно по описания от мен метод...
"В авангарда винаги вървят онези, чиито живот прилича на сигнална ракета. Те светят, докато летят нагоре, и гаснат нависоко по обратния път. За безкрайно целеустремените обратен път няма."

Giant Reign 1.5 (Fox + XT)
Pulse TSA⌁2 custom
Drag Izoard Dura-Ace
Giant Defy Advanced 1 Ultegra
Аватар
Петър Велков
 
Мнения: 507
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юли 30, 2012 10:28 am
Местоположение: х. Червената шапчица

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот Kobeto » Чет Юли 28, 2016 10:54 am

Приемам критиката :) и въпреки това не бих си напомпал гумите на 6-7 бара. Предполагам се сещаш каква е разликата между това да ти гръмне гумата докато я помпаш с малката помпичка, близо до лицето и ушите и това да ти гръмне гумата докато си караш колелото :) Не го пожелавам на никой! Само да споделя, че преди много години ми гръмна маркуча за помпата (онези стари помпи, онези маркучлета с текстилната оплетка, дето се късат много лесно при пречупване). Въпросното маркучле го бях надянал на крачна автомобилна помпа с манометър. Чувството беше меко казано ужасно. А в по-близо време, при грешка в монтажа, вътрешната гума за част от секундата образува балон между борда на каплата и външната гума. Съответно се пръсна. Тоя път имаше и осколки, но демидж по лицето нямаше, само по ушите. Айде живи и здрави и да внимавате как помпате :evil: :beer:
The moon is full... the night is cold... the stars are bright... the wind so moans...
A fire burns... within our forest... the blood is thick... and only black
Аватар
Kobeto
 
Мнения: 386
Рейтинг: 1580
Регистриран на: Чет Юни 09, 2016 9:11 pm

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот marsa » Чет Юли 28, 2016 11:03 pm

В последните постове се разисква доста критичен въпрос и се изписаха доста глупости. Без да се засягате, но с някои неща експерименти не бива да се правят, защото може да имат буквално фатални последствия. Когато даден производител дава ограничения в дадени стойности за продуктите си се придържайте в тях! Изключително важно е да се спазват тези ограничения, те са резултат от тестове на професионалисти - хора с много по-богат опит от вас, хора с подходящото образование, също така хора които в дадени ситуации поемат рискове вместо вас, за да е сигурно, че вие като потребители ще сте обезопасени.

Баце_КЗ е дал напълно адекватно мнение - около 4 бара е ориентировъчното максимално налягане за типичните байкови размери гуми (около 2" ширина), чете се какво пише на гумата и точка. Леките шини имат допълнително ограничения - факт, и това е обосновано, а не случайност или прищявка на някой инженер.

Така наречените "кратки натоварвания" могат дори да не се проявят като проблем на момента, но да увредят компонентите безвъзвратно и това да доведе до последствия в още по-неочакван момент. Какво може да се случи на шината при 3, при 7 бара или при колкото и да било - няма универсалено отговор, защото и компонентите не са с еднакви параметри. Например има еднакви размери шини с тегла вариращи неколкократно, да не споменавам останалите характеристики на една шина, за които повечето потребители въобще не се замислят (материал, ширина/форма, отвори и др.). Абсурдно е да се твърди, че всички 26" шини (примерен размер) не биха се разцепили, защото една конкретна шина веднъж не се е разцепила.

Това е един добър съвет:
Kobeto написа:Аз лично не бих карал с вече претоварван компонент


По повод повишаване на налягането в гумата при каране или с други думи "при близки срещи с големи препядствия", отговора е прост - повишаването е минимално. За да удвоиш налягането трябва да намалиш наполовина обема на камерата (гумата) при същото количество газ и температура. Спекулирам, но според мен при ботъмване на гумата на равно (шина в земята), общия обем на гумата е намален с не повече от 10%, което ще увеличи налягането приблизително с толкова. И отново към спецификациите - нека оставим това "пиково претоварване" на плещите на производителя и да не си правим заключения на база наши разсъждения.

Стигам и до теорията - защо всъщност байковите гуми не се помпат на толкова много?! Ето ги сметките, много добре синтезирано на следния линк:
http://flocycling.blogspot.bg/2014/11/f ... -tire.html

В обобщене да повторя: Надхвърлянето на спецификации на производителя е опасно, а препоръката за това е безотговорно деяние.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот Петър Велков » Пет Юли 29, 2016 8:35 am

marsa написа:По повод повишаване на налягането в гумата при каране или с други думи "при близки срещи с големи препядствия", отговора е прост - повишаването е минимално. За да удвоиш налягането трябва да намалиш наполовина обема на камерата (гумата) при същото количество газ и температура.


Тъй като индиректно отговаряш на мой коментар, а аз индиректно с него отговарях на друг - държа да отбележа, че визирах основно шокове/вилки с газови пружини, за които някой говореше преди мен. При тях намаляването на обема в проценти при големи натоварвания е в пъти по-голям от аналогичното явление при гумите. Освен това, някои хора, писали в темата, са инженери и термодинамиката и механиката не са им чужди ;) Други забележки нЕмам. :beer:
"В авангарда винаги вървят онези, чиито живот прилича на сигнална ракета. Те светят, докато летят нагоре, и гаснат нависоко по обратния път. За безкрайно целеустремените обратен път няма."

Giant Reign 1.5 (Fox + XT)
Pulse TSA⌁2 custom
Drag Izoard Dura-Ace
Giant Defy Advanced 1 Ultegra
Аватар
Петър Велков
 
Мнения: 507
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юли 30, 2012 10:28 am
Местоположение: х. Червената шапчица

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот Вилката » Пет Юли 29, 2016 10:43 am

Приемам забележката, че е важно да се спазват предписанията на производителите, но в случая се появи едно леко драматизиране на възможните последствия. Много важно е човек добре да осъзнава какво прави, когато не спазва дадени граници. В случая с гумите, нещата, които описах че съм правил, не са поставяли на риск мен, здравето ми и здравето на гумата!
Максималните стойности на налягането, изписани на гумите(и шините), се задават от юристите на компаниите, а не от инженерите. Идеята е отговорността да се прехвърли от производителя на клиента. Как иначе ще обясните как коренно различни класове гуми с огромна разлика в здравината имат една и съща максимално допустима стойност? Реалните максимални стойности се знаят от инженерите, но не им се позволява да ги популяризират. В средния и високия клас гуми вероятно надминава два пъти предписаното налягане.
Съгласен съм с Петър, че по-добре гумата да се изправи ръчно при ниско налягане, но при по-тежки случаи го правя както описах, просто защото ми е по-лесно, но на своя отговорност!
А от глупостта, за радост, все още съм далеч.
:beer:
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Крива гума Schwalbe Rapid Rob! Помощ!!

Мнениеот Kobeto » Чет Авг 11, 2016 5:56 pm

Вчера на два пъти попаднах на проблем с лягането на гумата в каплата - на моето и на едно друго колело. Става въпрос за Ноби Ник и Рапид Роб. Първата се намести при нормално напомпване и 10м. каране. Втората се спука в края на карането и при сглобяването се получи точно това "подскачане" на гумата нагоре-надолу при завъртане на колелото. Днес собственикът на велосипеда е демонтирал въпросната гума и е извършил монтажа с постепенно напомпване и често наместване на гумата с ръце. Без вода и без сапунка е минало като по учебник.
The moon is full... the night is cold... the stars are bright... the wind so moans...
A fire burns... within our forest... the blood is thick... and only black
Аватар
Kobeto
 
Мнения: 386
Рейтинг: 1580
Регистриран на: Чет Юни 09, 2016 9:11 pm

Предишна

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта