Ех, че хубава тема

Защо в БГ не харесват особено AVID?
- Защото не са надеждни в контекста на българският потребител.
Спирачка на DOT ползвана в екстремни ситуации (разбирайте голяма специфична температура на малък обем спирачна течност) прави по-големи температурни разлики.
Големите температурни разлики водят до конденз+газ (при кипенето) който се абсорбира в медията (спирачната течност).
Особеност на DOT-а - освен че абсорбира вода в целият си обем и му пада точката на кипене също се повишава и киселинността а кисело не е хубаво за карантиите на хидравличната система.
Защо "само" AVID страдат от това? (Логичният следващ въпрос)
Малко по-комплексен е отговора обаче:
- AVID правят ДОСТЪПНИ спирачки на DOT което ги прави интересни на клиент на който не му пука особено за поддръжката. Клиент, който иска да има спирачки за да може да кара и е склонен да ползва това, с което идва оборудван велосипеда му (в повечето случаи - продукти Sram). Обслужването е разредено и резултатите са на лице.
Formula и Hope също правят спирачки на DOT но тази "любов" при тях липсва - причината е малко по-далеч от практична.
- Formula не предлага продукти от интерес на същият клиент (доста евтина спирачка или доста силна 4 бутална система) което малко изолира фирмата от тази същата любов. Притежавал съм Formula и третирани по същият начин като Avid създават същите проблеми.
- Hope са в тотално друг ценови клас. Клас в който клиента "знае в какво се забърква" и където хората си поддържат спирачките (сменят цялата спирачна течност веднъж годишно). В допълнение продуктите на фирмата са доста... по-разтоварени температурно и успяват да намалят от тази страна риска също.
При минералното масло също има вода и въздух. Разликата идва от това, че маслото стои над водата и под въздуха а балончетата си пътуват по-лесно в по-хлъзгавият флуид а и също защото не кипи цялата течност а само водата долу. Като резултат спирачка на минерално масло се обезвъздушава за секунди (отваряш отгоре и сменяш въздуха с масло) и обслужва сравнително бързо също - отдолу да излезе водата. Смяна на цялата спирачна течност е хубава, даже препоръчителна, но доста рядко е наистина нужна.
Заради описаното по-горе се чува как "Shimano-то си го оставям и на сутринта се е оправило". То може да не е, но симптомите са излекувани и системата е караема.
А защо точно Shimano се предлага като заместител?
Тук е доста практичен отговора: - Това има
Tektro/TRP правят продукти на минерално масло които, ако се загледате, ще ви се сторят доста близки до продуктите на Shimano. Склонен съм да спекулирам, че променят само дизайна а не самата инженерна работа отзад. (даже накладките са същите).
Magura - там е особено. От както няма Gustav M марката не е толкова интересна

- В добавка на това лостовете не са им... сила (солета ли исках да кажа тук или сила...) и като резултат славата им е далеч от добра.
Мое лично мнение/наблюдение - след първите ми хидравлични спирачки (Shimano Hone) следваха 4 комплекта DOT спирачки (Avid J5 / Code + Formula K24/K18) и честно казано не мога да се разправям с ежегодното обезвъздушаване + несигурност кога ще се нагълта с вода/въздух. В добавка едностранният лост на Shimano ми е далеч по удобен (сравнено с 4-те комплекта с обръщаеми лостове) и за това изборът ми е... избран

Е това и факта, че миналият уикенд за пръв път смених цялата течност на моите (Shimano Zee). Закупени на зимната разпродажба 2012 и обезвъздушени веднъж в началото на миналата година.
Ще забележите, че не конкретизирам на Avid - за мен са в една категория с другите DOT спирачки с "универсален" лост => не бих се занимавал.
В този ред на мисли... да ви напомня, че двустранният лост не е толкова от полза за нас, колкото за производителите, които ни продават една и съща спирачка с 2 дължини маркуч и разлика от 1 цент за производството на задна спрямо предна и ергономия в кофата.
Колкото до цял модул vs резервни части и дробинки - когато произвеждаш комбинации от лостове и апарати цената на модула пада а разликата се оправдава надеждността на цял нов модул сравнено с само едно уплътнение. Разбирайте - лост 50лв. срещу уплътнения + обслужване = 35лв като при второто има добавен риск лоста утре да се счупи или нещо друго да се предаде в него.