от RaveUnit » Чет Авг 27, 2020 11:17 pm
понеже най-много време съм карал точно това - SS HT надолу, то ще си позволя малко да споделя
първо - едноскоростната вилка е мъчение да я направиш ок и за планината и за другото (в моя случай беше с евтина марцоки хидравлика SPV мисля), двускоростната е вече ОК (в моя случай беше TPC+)
второ - липсата на окачване се компенсира с Cr-Мо, a не с гуми. И то не се компенсира наистина, но алуминка за надолу не си взимай, освен ако не е нещо наистина добро (3.5кг), такова нещо поне ще е здраво
трето - хода ти започва от 150мм ако караш надолу каквото и да е, особено ако амортизатора е само един, представи си го както е наистина - всичкото друсане се обира само от вилката
четвърто - големите гуми тежат, освен това само тежат, а на всичкото отгоре и са тежки; отзад задължително ще си с двустенна, ако си с вътрешна то ще е 2.5мм. Това е просто ако караш нормално гумата да издържа по поне 1 сезон (т.е. да не правиш повече от 10-15 лепенки на сезон). В моя случай нищо освен максис дх за вътрешна не вършеше работа и издържаха по година и половина -две (карах целогодишно), 70кг; шините трябва да са нещо около и над 30мм (тесните шини пукат и вадят гуми); гума над 55-57мм има само едно предимство - безмислено тежка е, и има само едно достойнство - отвратително тежка е. Това е сарказъм.
пето - вилка със заключване не ти трябва на твърдак за спускане, не искаш да станеш чак такъв педал, освен това ще изкъртиш заключването и да си беше взел нормална вилка направо
шесто - движенията идват с рамката, дали ще се сменят или не, в моя случай задното беше поне с 10мм ос, но рамката си беше за UA/FR поначало, ако гледаш някви боклуци за XC/AM то е общо-взето безмислено да се сменя и ще си останеш със сегашното движение, стига да са здрави кученцата; като го счупиш ще си вземеш някво нормално движение за 200-300лв и нататък
седмо - гумата работи с материала си, после с шарката и накрая е размера. Размера е да направи чудесния за целта материал на перфектен за целта. Материал значи не само мекота но и колко слоеве са и обръчите и оплетката. Това значи че 47мм гума от хубав материал и универсална шарка ще е по-добре от 57мм кофти материал същата шарка ... още си говорим за спускане, нали ... това в първите 2 години, но така или иначе гуми над 2 години не се карат. Пиша това, защото пишеш за размери на първо място. А първото място трябва да е за двустенна гума среден или мек материал в средата на грайфера и среден или твърд отстрани.Спускане все пак. Едностенката и 80мм да е пак ще я спукаш където 55мм двустенна ще си мине като пич. Освен това безкамерните трябва да са на по-високо налягане (когато спускаш), защото се вадят (което реално зависи от шините много), или най-малкото влизат камъчета и клончета и издишат. Това е, не можеш да свалиш под 2-2.1 бара на задната и да караш номрално. А с нормална вътрешна се кара на 2.2-2.3 ... Практическия пример - карах отпред с едностенна, защото имах перфектна вилка и това ми го позволяваше. Е, спестих 300гр, но бордовете вече имаха разпрано на края на първия сезон. Да, изкара ми пълните 2 години, но имаше 7-8 раздирания и едно от тях дори оплетката се беше прокъсала (но с хубава вътрешна и като предна - поносимо е, пък и бях подложил някво парче от нещо че балончето беше станало плашещо). Безкамерната на практика трябва да се кара по-твърда, това 2-2.1 дето написах е абсолютния минимум да си сигурен че ще караш, а няма да буташ (защото не си носиш компресор). Бонуса на безкамерната не е да вози по-меко, а по-леко. Иначе ако я държиш на същото налягане като с вътрешна вози доста по-меко, да. Цял един сезон бях така докато не натрупах бройката да ми излезе 3 пъти и не вадих камъчета няколко пъти и един от тия пъти изобщо не можах да я напомпам щото изповръща цялата боза и бутах и до там. После карах на 2.6 и дори повече (а с вътрешна карам на 2.2-2.3) и то нито се усещаше по-лека нито изобщо по-мека от вътрешната. Та с голямото налягане не ми излизаше и всичко си беше наред, но се бях наплашил вече и от друга страна не усещах разлика от с вътрешна.
осмо - хардтейла за спускане нито е по-лек, нито е по-евтин от мекицата. Смисъла на такова колело е само и единствено да се научиш да караш (което на мекицата е трудно). В този аспект едва ли ще го караш повече от 2-3 години, освен ако не си беден изтрещеняк като мен де.
Първо следствие - не си купувай евтини боклуци
Второ следствие - следи за теглото! В моя случай карах SS освен защото не можех да си купя свестен дерейльор (тогава беше трудно с читавите втора ръка, сега не е никак трудно) който да не почупя за няколко месеца, то и защото като се махнат и скоростите и дерейльора нещата олекват с едни 400 грама. Освен това така може да се сложи SS верига (10мм) и само башгард. Такива вериги държат по над 15к километра, а липсата на водач олеква с още 150-250гр (което се компенсира от по-тежката верига де). Задните венци се разбиват, малките се ползват за спейсъри а се слага само 1 с пълноразмерни зъбци за движение т.е. там олекване на практика няма. Огромния бонус на това решение е, че колелото е много тихо, и започваш да чуваш какво се случва, в резултат на което още по-лесно се научаваш да караш.
девето - хардтейла за спускане е наравно с която и да е АМ мекица при приятелските карания. Все пак, бил съм на АМ състезание около Стара Загора и завърших точно в средата с това колело, и то в средата както на първия ден (30км изкачване и 10км спускане) така и на втория ден (предимно спускане) така и на общото класиране.
Да минеш някое трасе 1-2 пъти няма голяма разлика, вече ако караш цял ден с такова колело е по-уморително. Както написах - целта на това колело е да се научиш да караш, а не да ти е възможно най-лесно карането. Това са 2 точно противоположни неща.
допълнителен подарък - ако си около средно висок и се чудиш какво да правиш, вземи си 165мм курбели. Разликата е малко трудно доловима ако не внимаваш със себе си.
допълнителен подарък 2 - ако ще караш със скорости, купи си китайски зъбци с капсуловани лагери за дерейльора, идея си нямаш колко много се усеща. Това са 10лв дето правят разлика като 200лв.
допълнителен подарък 3 - ще се изкушиш да си сложиш дебели грипове, недей (освен ако не са ти големи дланите, ако си S ползвай тънки грипове, ако си M или L - нормални). Дебелите са проблем, не е случайно, че читавите марки не правят, а само жълтурите. Не, че нещо ще ти стане, дори в началото ще ти е супер благо. Но след няколко месеца ... ами незнам как да го обясня, просто не стават и вече не можех да ги понасям моите. Не, че нещо ме е боляло или в тоя дух. Просто някакси не стават и не може да се кара.
допълнителен подарък 4 - не вдигай седалката, не си чак такъв педал (това май го пиша вече няколко пъти, хм); особено като караш само в града трябва да си възможно най-често на педали. Минимума е 20мин наведнъж без да сядаш, това е за да се поддържаш във форма за планината. Вече като си вземеш мекица ще почнеш да се чудиш за педалщините - подвижно колче, ама сега на 100мм ли да го натопорча или на 103. Докато си на твърдак карай на височина да си седнал, двете пети опрени долу и колената едва-едва сгънати (т.е. отпуснато-спокойно опънати). По-късите курбели помагат. И не, смисъла не е да караш седнал на ниска седалка, ни най-малко, точно обратното, смисъла е да се научиш да караш, и по-специално да се научиш да караш прав. Щото кьопавите краченца дето ги вадят тия с мекиците ако ги качиш на твърдак се почва един хленч и жалби ... та да не си като тях.
Знам, че сигурно не си се сетил, но колело се кара с крака, и чак после идват техниките (в които също има бая крака).
И те така те. Успех и като се усетиш нещо да се задълбочаваш в глупости си го премести в другия крачол да не стяга или по-добре иди да покараш.
Човекът с косачката 37OH55V O773H \../{o.O}..l. Гот ми е сред тия идиопати в тая идиокрация