Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот index_00 » Чет Дек 03, 2020 10:24 pm

Ще започна с малко предистория.
Купих си колело от OLX втора употреба (на снимката). На колелото беше посочено, че е напълно изрядно само задната гума е спукана.

Като го взех залепих гумата и реших да си направя 20 км. преход за да го тествам. Тръгнах в едната посока добре вървеше, но на половината път взе да се измества каплата и опираше в долната част на рамката. Имах универсален ключ, който ме спаси да се прибера, защото над 10 пъти трябваше да слизам и да намествам каплата.

По пътя срешнах един майтор на колелелта (занимава се от 40 години непрофесионално с поправка), които ми предложи да му оставя колелото за да го погледне и оправи. Проблема се оказа в главината, в нея имаше една чашка в която влизат лагерите – тазичашка беше скъсана и хлътнала навътре. В един веломагазин имаха такава чашка, казаха че се пресова, но не ми я препоръчват, понеже пак щяла да се изплюе/повреди след време (не знам дали е вярно, но го послушах). Препоръчаха да си взема главина с ос и да я заменя с моята.

Взех си новата главина и имах голямо желние да се науча да пренареждам спици от нулата на капла. Само че въпросния майстор реши да ми я пренареди понеже знаел как става и аз по негови думи няма да се справя. Доверих се за 2 дни ми пренареди спиците с новата главина на старата капла, сложи и я на колелото и ми остави само да си оправя спирачките.

Обаче като тръгнах да си оправям спирачките и забелязах, че едната колодка е плътно до каплата дори не може да се регулирата, а другата е толкова отдалечена, че трябва да я изкарам напълно за да стигне до каплата. И също каплата беше изместена вдясно спрямо калника, който е абсолютно в центъра. С две думи проблема е че каплата от едната страна спрямо 2 допрни точки на рамката опира или максимум може да е настрои на 0,5 см. разстояние, а от другата стран е отдалечена на 3-4 см.

„Майстора“ поиска да оправи това отдалечване и започна да разголобява новата ос, като каза че „тази ос не е оригнинална“ и в нея е проблема и започна да сменя втулки, гайки, но колкото и да нагаждаше гумата спрямо рамката винаги вдясно от 2-те страни опираше, а от ляво отстоянието си оставаше голямо.

Взех колелото в това състояние и реших да прочета в интернет за подобен проблем. От това което четох из руските форуми се оказва, че проблема е в каплата и понеже е изкривена. И аз смятам, че при пренареждането на спиците не е центровани правилно, натегнати са вероятно в едната страна повече, макар и визуално да изглежда напълно права (при оглед преди да се сложи).

След като казах на велотехника, че ще проверя в интернет – той заяви „няма смисъл, там само ще те излъжат, трябва да ти заменя оста на задната капла и където се захваща (ушите) имам изкривяване“. А там реално нямам никакво изкривяване, визуално не се забелязва, освен това преди да заменя глаавината старата ос нямаше това изместване и пасваше от първия път. Как от едно каране ще се изкриви без да съм падал.

Мисля да си дооправя центровката сам и смятам, че всяка друга замяна на части или насилствено оправяне на изкривяване ще влоши проблема или най-малкото е излишно действие. Каква е вашата гледна точка, дали съм в правилната посока? Най лесния вариант е да си купя нова капла 28“, но идеята ми е да се науча от това което имам да го оправям сам. Малко дълго стана, но исках хронологично да посоча как стана проблема и ми е интересно най-вече вашето мение.

Copy of Firefox_Screenshot_2019-10-09T18-49-52.622Z - Copy.png
Copy of Firefox_Screenshot_2019-10-09T18-49-52.622Z - Copy.png (358.1 KiB) Прегледано 769 пъти
Аватар
index_00
 
Мнения: 10
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Вто Авг 04, 2015 1:36 pm

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот Вилката » Чет Дек 03, 2020 11:18 pm

Напиши в google wheel dishing и ще видиш къде бърка "майстора". Това за майсторите на Балкан и Украина идва малко непонятно, а е основна дейност при плетенето.
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот Alexi » Чет Дек 03, 2020 11:20 pm

отиди с байка при майстора и като му посочиш проблема ще ти оправи каплата ,наплетена е накриво ( а може и рамката да има някакъв офсет ,има такива рамки )
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6579
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот index_00 » Пет Дек 04, 2020 12:14 am

Alexi написа:отиди с байка при майстора и като му посочиш проблема ще ти оправи каплата ,наплетена е накриво ( а може и рамката да има някакъв офсет ,има такива рамки )


Точно това, че майстора не иска да чуе че проблема може да е оплетката на каплата. Даже се обижда като му говоря, приема го като омаловажавне на труда и способностите му.

Ще потърся за начало предложения Wheel Dishing Tool и там вероятно ще покаже отклонение. Понеже в интернет в България не видях да продават, мисля да си изобретя един.
Аватар
index_00
 
Мнения: 10
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Вто Авг 04, 2015 1:36 pm

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот ЕДИН ЗАВЕТ » Пет Дек 04, 2020 9:17 am

Да обобщим с две думи казаното от Вилката и Алекси. Най-вероятните причини са :1. Неправилен чадър. 2. Крива задна вилка /Колелото е старичко и доста " нежно "-вероятноста -при падане да е изкривено не е за подценяване/. Останалото са "подробности в пейзажа ". Действай. :wavey:

ПП ...ако разрешиш съвет - не ти трябва Wheel Dishing Tool , а стойка /стенд / за центровка на капли.
ЕДИН ЗАВЕТ
 
Мнения: 192
Рейтинг: 1183
Регистриран на: Пон Окт 07, 2019 2:04 am

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот Вилката » Пет Дек 04, 2020 9:37 am

Не е нужно да си правиш Wheel Dishing Tool, има лесни методи за замерване на Dishing-a и без инструмент.
Най-лесен е методът от тая снимка.
Слагат се три чаши в триъгълник на равна повърхност (плот, маса). Слагаш шината да легне на трите чаши а под оста редиш монети, докато достигнееш до последната гайка(не до оста, на снимката се вижда, че може да се добави още една монета). После обръщаш каплата на другата страна и гледаш каква е разликата в разстоянието от плота при двете положения. Ако разликата е примерно 1 см, ще се наложи да изместиш шината в дадената посока с 5 мм.
Изместването става чрез развиване на всички спици от едната страна(лява или дясна) с еднакъв брой обороти, а след това навиване на стрещуположните, отново с еднакъв брой. Няма точна формула колко оборота с колко изместват, затова периодично се замерва дишинга.
Аз контролирам дишинга със стенд с линийка, като завъртам каплата и следя да е еднакво изместването.
Ако нямаш стенд, можеш да ползваш рамката - обръщаш велосипеда, слагаш каплата без гума и верига, лепиш с тиксо една линийка до средното, успоредно на него и близо до шината. Отново обръщаш каплата и гледаш каква е разликата.
Стана дълго обяснение, но работата ще е многократно повече :D
Последна промяна Вилката на Пет Дек 04, 2020 9:59 am, променена общо 2 пъти
Аватар
Вилката
 
Мнения: 944
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юни 20, 2007 3:21 pm

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот Ivan_NL » Пет Дек 04, 2020 9:47 am

Още по-лесно. Сваляш каплата и я монтираш на обратно (с касетата на грешната страна). Ако проблема е в неправилно цетрирана шина той ще дпойде от другата страна. Ако не - крива ти е рамката. Рамкта мпожеш да провериш с канапче през челната тръба до оста - от двете страни трябва да е еднакво дълго.
Аватар
Ivan_NL
 
Мнения: 96
Рейтинг: 1490
Регистриран на: Съб Сеп 13, 2008 9:48 am
Местоположение: Холандия

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот batkovan » Пет Дек 04, 2020 10:49 am

Понеже гледам за релакс от време на време един шемет Calvin от parktools :). Та точно вечра попаднах на едно видео за колелата, наплитане, главини.

Възможно е самата задна главина да е с такъв дизайн, тоест центъра, който е между фланците ѝ и центъра между ушите на рамката да са изместени и да попадат на различни места >> https://www.youtube.com/watch?v=oWQ14hVn0Vc&feature=youtu.be&t=635

Каплата се наплита винаги спрямо центъра на рамката, а не на фланците на главината. Та понеже казваш, че на теб каплата ти изглежда симетрична, ако обаче тези центрове не съвпадат, а са с изместване, трябва да ти изглежда несиметрично наплетена, но поставена в рамката трябва да е в центъра(цялото видео по-горе е за тези неща). Тоест, ако задната главина е по дизайн с такъв изместен център, каплата изглежда крива(edit: несиметрична имам предвид :smash: ) като я погледнеш, понеже спиците са на фланците и под различен ъгъл от двете страни, но пък каплата е центрирана в рамката и това е важното.
drag hardy-te-2
batkovan
 
Мнения: 39
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Нед Авг 25, 2019 9:00 pm

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот Alexi » Пет Дек 04, 2020 1:38 pm

говорим за задна капла .. там шината никога не е в средата между фланците и спиците винаги са под различен ъгъл ( и дължина от ляво и от дясно ) освен ако не е специално проектирана за спици с еднаква дължина каквато тази не е :beer:
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6579
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Отклонение на каплата спрямо рамката – къде е причината

Мнениеот batkovan » Пет Дек 04, 2020 2:37 pm

ясно, не знаех, че не съществуват симетрични задни главини :beer: но видях, че съществуват несиметрични. Може и човека, който пита, да не е знаел за вторите :dontknow:

И понеже е написал>>
"И аз смятам, че при пренареждането на спиците не е центровани правилно, натегнати са вероятно в едната страна повече, макар и визуално да изглежда напълно права (при оглед преди да се сложи)."

си мисля, че може да е симетрично наплетена спрямо фланците на главината. Иначе защо да очаква да е погрешно, че са натегнати спиците в едната страна повече, като точно така трябва да е + да са i под различен ъгъл. :beer:
drag hardy-te-2
batkovan
 
Мнения: 39
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Нед Авг 25, 2019 9:00 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта