Здравейте, искам да споделя една модификация за free stroke adjustment на спирачки Zee (би следвало да важи и за SLX), на която се натъкнах търсейки решение за един мой проблем с тези спирачки. Видях, че е споменавана тук-там във форума, но не видях да има описание на процедурата, затова я споделям.
Проблемът за мен се състои в това, че от една страна спирачките на Шимано имат един известен празен начален ход на лоста, а от друга страна имат тенденция към т.н. spongy усещане, или мек и потъващ лост. Това се дължи на следната особеност - колкото по-близо до кормилото бива настроена отдалечеността на лоста - толкова по-меко е усещането му. Хората с дълги пръсти и големи ръце, държащи си лоста далеч от кормилото може и да нямат представа за какво говоря, но тези като мен с относително малки ръце, държащи лоста близо до кормилото и обичащи твърд лост и моментално хващащи спирачки знаят за какво иде реч. Всъщност ефекта на "внезапен лост" при Шимано спирачки не може да се постигне на 100% или поне това важи за модела Zee.
Проблемът се усилва допълнително при изтъркване на диска или накладките, което води до още по-голямо приближаване на накладките една към друга и съответно по-голямо потъване на лоста. Това може да стигне до степен спирачките да се държат така сякаш има въздух в тях. Обичайното за други марки спирачки "лекуване" на проблема с препълване на системата с течност тук също не работи, като препълването до една степен няма никакъв видим ефект, а на следващата води до силно опиращи у диска накладки. Златна среда няма, или поне аз не успях да я намеря.
Решението. То е с минимален ефект, но все пак ефект. Модела Zee официално няма настройка за момента на хващане на накладките или както го наричат от Шимано free stroke adjustment. На практика обаче Zee ползват вътрешностите на Saint и настройката си е там, но от Шимано са я "скрили", затапвайки я с един по-къс болт с доста странна глава. Така единственото, което трябва да направите е да смените този болт с по-дълъг, както е при Сейнт, така че при навиване болта да съумява да избутва поставената вътре пластина, с което да промени положението на лоста. На снимките по-долу можете да видите двата винта и къде точно се намират.
- photostudio_1608757441996.jpg (134.37 KiB) Прегледано 2344 пъти
- photostudio_1608758060262.jpg (143.93 KiB) Прегледано 2357 пъти
Винтовете са със съответните размери:
оригинален винт: M4x10
нов винт: М4x12
Повечето хора заменят шиманския винт със подходящ имбусен винт с глава. На мен лично това ми се струва грозновато и предпочетох да ползвам стопорен винт с вътрешен шестостен. Точният тип е DIN913 с размери M4x12.
Самата процедура е елементарна, но трябва да се внимава да не пренавиете винта. За това обаче след малко.
Единственият проблем е отвиването на шиманския винт, тъй като главата му е някаква изчанчена. Прилича на глава за отвертка тип вилица и може би е такава, но аз нямам такава под ръка и така и не успях да се уверя какъв точно размер би ми свършил работа са да си купя. Това, което използвах аз бе огъната тел от кламер за отвиването на единия винт. Другия се опъна, понеже телта се огъва лесно при натиск и там трябваше да ползвам острите зъбчета за мерене вътрешни диаметри на един шублер. В крайна сметка се справих и с двата винта, макар и не много лесно. Вие може да се сетите и за нещо по-удачно като способ за отвиване.
В крайна сметка приемам че вече имате отвит винт. Не се притеснявайте, от отвора няма да изтече никаква течност понеже там няма такава. Следва да завиете по-дългия винт и точно тук трябва да внимавате много. Изглежда че при пренатягане пластината, която винта избутва може да се счупи и дa загубите завинаги настройката за промяна позицията на лоста спрямо кормилото. Точно тук използването на винт с глава би имало практическа полза понеже главата ограничава възможността за пренавиване. На стопорния винт, който аз ползвам оставям около 1 мм да се подава, макар да е с точния размер и да би било достатъчно да се навие на нивото на лоста. Аз си оставям аванс от около 1 мм за всеки случай.
Имайте предвид, че самата настройка се извършва на практика с няколко милиметра. (Всъщност два милиметра, ако пуснем математиката в действие, каквато е разликата между дължините на винта на Сейнт и "тапата" на Zee) Тоест отнема доста навиване преди да усетите как болта избутва пластинката, а след това пък имате въпросния малък диапазон за навиване.
Този много малък диапазон за настройка навярно е една от причините хората да имат негативно отношение към ефекта от free stroke adjustment-а на Шимано (и с право). Другата причина, е че не всички разбират какво точно настройката прави. На практика единственото, което се случва е да приближите допълнително лоста към кормилото, но този път по начин който е назависим от системата (вижте линка по-долу). Това значи че сте приближили лоста, без той допълнително да "омеква", както това се случва при приближаване с настройката с винта за отдалеченост на лоста. И когато в този момент върнете лоста в предишното му и предпочитано от вас положение с ВИНТА ЗА ОТДАЛЕЧЕНОСТ на лоста, то лоста допълнително ще се втвърди.
Трябва да спомена, че твърдостта на лоста при максимална приближеност се повлиява сериозно от дебелината на ротора. При задният ми ротор с дебелина около 1.6 мм и максимално приближен лост, спирачката бе неизползваема. Преместена отпред само за пробата, където ротора е с дебелина 1.8 мм, проблемът изобщо не се наблюдаваше. Говорим за почти нови, оригинални накладки.
В заключение ще посоча, че гореописаната модификация има малък ефект, крие известен риск от пренавиване на винта и счупване на пластинката, но на практика в моя случай при максимално приближен лост и дебелина на диска 1.6 мм, беше единственото възможно спасение, ако исках да си запазя максималната приближеност на лоста и да имам работеща спирачка.
Извинявам се, ако тази публикация е непълна, или неясна, но публикуването ѝ се проточи доста във времето и мисълта ми се позагубваше с времето
Ако има някакъв интерес и въпроси с радост ще се опитам да поясня.
Ето линк с темата, от която ползвах идеята, на английски:
https://www.mtbr.com/threads/shimano-zent.812550/#post-9681031Линк към видео, описващо чудесно работата на free stroke adjustment-а:
https://m.youtube.com/watch?v=9ZYmW8i8TWQ