Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот ekzidua » Пон Апр 07, 2025 10:28 pm

Здравейте,
Карам велосипед CROSS Fusion Pro 29" и обмислям ъпгрейд на главините, като премина към по-новите стандарти с проходна ос - Thru Axle
В момента колелото е с оригиналните главини:

Предна: Shimano AHBTX505B5

Задна: Shimano AFHMT401BB41B

И двете са с отворени лагери, което ги прави по-уязвими към замърсяване и с по-малка издръжливост. Основният проблем е, че при свободен ход (когато спра да въртя педалите) от задната главина се чува доста силен шум. Минувачите ме чуват, без да натискам звънеца! Предполагам, че идва от механизма на свободното движение – т.н.р. freehub, чувам как се блъскат съчмите вътре.
Търся по-здрави и тихи главини със запечатани лагери с преходна ос - Thru Axle.( явно съм свикнал да не чувам шум при свободен ход ) Добре е да се предлагат в BikeCenter, тъй като оттам ще извършат самия ъпгрейд.
Ще се радвам да получа препоръки за конкретни модели изпитани главини, както и за съвети относно технически аспекти, които трябва да се вземат предвид при подобен ъпгрейд.

bike_wheel_qr_and_thru_axle.jpg
bike_wheel_qr_and_thru_axle.jpg (64.35 KiB) Прегледано 1639 пъти

FH-MT401-1200x1200.jpg
(47.47 KiB) 52 пъти

p-hb-tx505_12830_1_750_750.jpg
(24.49 KiB) 47 пъти
ekzidua
 
Мнения: 12
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Юли 23, 2014 2:03 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Sprinter » Вто Апр 08, 2025 6:27 am

Те и твоите главини са си с проходна ос ;)
Ако имаш предвид стандарта с 12/15 мм куха ос, то за отпред трябва да смениш вилката, отзад - колелото(рамката) :)
Безспорно, капсулованите лагери са да предпочитане, за твоя стандарт - 100 qr отпред и 135qr отзад има такива главини на Force и Novatec, но според мен, не си заслужава занимавката и инвестицията, освен ако няма да караш точно това колело още поне 5 години.
Достатъчно е да ти обслужват лагерите веднъж годишно - почистване, смазване и притягане. Ако те дразни шума от палчетата на храповика(freehub-a) им кажи да ти сложат малко грес на палчетата, до следващото обслужване ще е тих.
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот ekzidua » Вто Апр 08, 2025 8:25 am

Значи най-подходящият вариант за ъпгрейд е да запазя системата с бързо освобождаване (QR), но да премина към по-качествени главини със запечатани лагери – 32-спицови, с размери 9x100 мм отпред и 10x135 мм отзад.

Вариант с NOVATEC
ГЛАВИНА ПРЕДНА NOVATEC D041SB BLACK 9X100 32H
ГЛАВИНА ЗАДНА NOVATEC D042SB BLACK 10X135 32H
Общо: 168лв

Вариант с FORCE
ГЛАВИНА ПРЕДНА FORCE 6D-62 SEALED 9X100 32H
ГЛАВИНА ЗАДНА FORCE 6D-72 SEALED 10X135 32H
Общо: 118лв

Допълнителни разходи - пренаплитане на спиците.
ekzidua
 
Мнения: 12
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Юли 23, 2014 2:03 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот reddevil » Вто Апр 08, 2025 8:40 am

ekzidua написа:...

Допълнителни разходи - пренаплитане на спиците.
+ нови спици, понеже се съмнявам, че ще съвпаднат размерите с новите главини.
Както вече те посъветваха, не се заслужава разходите. Малко поддръжка и ги карай докато ги гръмнеш, после мисли за читава рамка за кухи оси.
reddevil
 
Мнения: 81
Рейтинг: 1420
Регистриран на: Сря Авг 15, 2018 7:33 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Sprinter » Вто Апр 08, 2025 9:55 am

reddevil написа:
ekzidua написа:...

Допълнителни разходи - пренаплитане на спиците.
+ нови спици, понеже се съмнявам, че ще съвпаднат размерите с новите главини.
Както вече те посъветваха, не се заслужава разходите. Малко поддръжка и ги карай докато ги гръмнеш, после мисли за читава рамка за кухи оси.

+ допълнителни разходи за нови дискове, че сегашните главини са CL (center lock), а новите 6 болта…
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот motomarzel » Вто Апр 08, 2025 10:23 am

Не мисля, че си заслужава да се инвестира сериозна сума за ребилд на тези капли с тези шини.
Аз бих потърсил готови капли или бих ребилднал наличните капли със същите главини (или подобни) като оригиналните, за да запазя спиците и да не се налага да купувам нови. А може би е възможно дори да купиш само нова задна главина и да подмениш само оста с конусите, лагерите (съчмите) и фрихъб-а, това би било най-икономично.
Като цяло аз съм на мнение, че обслужваемите лагери (cup and cone) имат предимство при употреба за велосипеди, тъй като те са предвидени за радиални и аксиални натоварвания, докато машинните лагери, които се използват за велосипедни главини са предвидени само за радиални. Освен това машинните лагери, използвани за тези главини, обикновенно са с ниско качество и определено не издържат повече от редовно обслужвани главини с конус и легло (в зависимост от употребата и средата, в която се експлоатират -1-2 годишно).
Освен това малко по-високия клас главини с конусни лагери имат така нареченото "лабиринтно" уплътнение, което определено осигурява по-добра зашита от капаците на машинните лагери.

Като цяло, ъпдейта само на главини би ти струвал стойността на главините+нови спици+труд = не по-малко от 300лв и си оставаш със старите шини (широки 19мм по спомен).
На същата цена може да се купи готов комплект капли - примерно тези - https://belbike.bg/kapli-i-komponenti-z ... h-mt500-qr
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Alexi » Вто Апр 08, 2025 11:47 am

само дето вече няма нито една капла от висок или дори от среден клас която да не е с капсуловани лагери .. да си вземеш капли с лагери на конуси е особен вид мазохизъм според мен .. разглобяваш ,чистиш ,често напасваш хлабината ,ма то вода влязло айде всичко наново ..
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6573
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот ekzidua » Вто Апр 08, 2025 11:53 am

Доста интересна комуникация се заформи :)
Ако се вземе капла за диск на шлици с QR 10X135 КОМПЛЕКТ КАПЛИ 29”: SHIMANO DEORE WH-MT500 - QR или M-WAV , би трябвало да могат да се използват старите дискове с CENTER LOCK монтаж на роторите и старата касета ?
Горе-долу толкова бях предвидил, като бюджет за този ъпгрейд - 300лв
Последна промяна ekzidua на Вто Апр 08, 2025 12:23 pm, променена общо 3 пъти
ekzidua
 
Мнения: 12
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Юли 23, 2014 2:03 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот azim83 » Вто Апр 08, 2025 11:55 am

Ще трябва да се смени и касетата, защото сегашната главина е micro spline,а тези на novatec и force са HG.
azim83
 
Мнения: 1
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Ное 10, 2021 3:32 pm
Местоположение: София

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот motomarzel » Вто Апр 08, 2025 12:57 pm

@Alexi - Shimano все още използват Cup and cone за XT
https://dassets.shimano.com/content/dam ... 9-4529.pdf

Fulcrum (Campagnolo) също:
https://www.fulcrumwheels.com/en/techno ... s/cup-cone

Кое според теб е по-лесно за разработка и внедряване в производство? Cup and cone или машинен лагер, който купуваш наготово?
Cup and cone изисква много повече разработка, know-how и немалка инвестиция в производството на отделните компоненти.



@ekzidua - Сега обърнах внимание, че задната ти главина е Boost на QR с Microspline, това е доста рядка комбинация и трудно ще намериш готови капли с точно твоята комбинация.

Има вероятност да можеш да прехвърлиш преходниците към QR от твоята главина на тази капла, но трябва да се провери...
https://belbike.bg/kapli-i-komponenti-z ... ore-mt501-–-boost-–-12-speed
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Alexi » Вто Апр 08, 2025 4:04 pm

каплите на Фулкрум са с машинни лагери с регулиране на хлабината .. само Шимано останаха да правят тази архаична сглобка ,явно имат много големи запаси от конуси и съчми :rofl: за това капли с техни главини не се купуват ,даже ако се подаряват не се взимат
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6573
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот ekzidua » Сря Апр 09, 2025 9:51 am

Темата доста се разводни към края, затова ще внеса малко яснота:

Задната главина на CROSS Fusion Pro 29" е SHIMANO DEORE FH-MT401-B-32H, със следните характеристики:

Съвместима с 12-скоростна касета (стандарт SHIMANO MICRO SPLINE)

Размер: 10x141 мм – QR (бърз демонтаж)

Монтаж на ротора: CENTER LOCK

32 отвора за спици

Не е по BOOST стандарт!

Главините на велосипеда са от среден клас в гамата на SHIMANO, просто марката следва собствена инженерна философия: в нито един от класовете си не използва капсуловани (машинни) лагери. Вместо това SHIMANO разчита на конусно-курникова (cup-and-cone) система с отворени лагери, дори при топмоделите, като залага на гумени контактни уплътнения за защита от замърсяване и удължен живот.

Следователно, ако ъпгрейдна към главини с капсуловани (машинни) лагери, това означава преминаване към решения на други производители, като например Formula, които предлагат такава система.

2025-04-09 10.31.42.jpg
(305.25 KiB) 44 пъти

2025-04-09 10.31.25.jpg
(265.84 KiB) 38 пъти
ekzidua
 
Мнения: 12
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Юли 23, 2014 2:03 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот motomarzel » Сря Апр 09, 2025 10:10 am

141мм си е точно BOOST, но за QR. "Нормалното OLD е 135мм...

Трудно ще намериш главина с тези характеристики, различна от Шимано.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот ekzidua » Сря Апр 09, 2025 10:18 am

Стандартна (не-BOOST) ширина:

Предна главина: 100 мм

Задна главина: 135 мм или 141 мм

BOOST ширина:

Предна главина: 110 мм

Задна главина: 148 мм

Тоест, BOOST добавя:

+10 мм отпред

+7 мм отзад

CROSS Fusion Pro 29" не е по BOOST стандарта.

@motomarzel както вече стана ясно SHIMANO НЕ предлагат капсуловани (машинни) лагери, т.е. отиваме на вариант на главина от друг производител.
ekzidua
 
Мнения: 12
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Юли 23, 2014 2:03 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Sprinter » Сря Апр 09, 2025 11:16 am

[url][/url]
ekzidua написа:Стандартна (не-BOOST) ширина:

Предна главина: 100 мм

Задна главина: 135 мм или 141 мм

BOOST ширина:

Предна главина: 110 мм

Задна главина: 148 мм

Тоест, BOOST добавя:

+10 мм отпред

+7 мм отзад

CROSS Fusion Pro 29" не е по BOOST стандарта.

@motomarzel както вече стана ясно SHIMANO НЕ предлагат капсуловани (машинни) лагери, т.е. отиваме на вариант на главина от друг производител.

Boost QR e междинен стандарт, целящ да намали (неизвестно с колко точно) производствените разходи и за това се използва в колела от ниският ценови клас. От една страна може да се използват стандартни Boost главини (със съответни капачки), от друга се пести с евтините 5мм QR-и.

По отношение на капсулованите лагери, ще трябва да ви разочаровам, но Шимано от 2 години ползват капсуловани лагери. Явно майстора на конусите се е пенсионирал. FH-TC500-MS-B


Аз първоначално се подведох от качената картинка в първият пост, която е на 135мм версията на главината, има такава и за 141. Както и да е - има различни варианти за главини 141 - Force, Novatec. Аз за себе си, когато бях пред подобна дилема, реших че ще инвестирам повече пари в качествен сет - главини DT Swiss 350, Competition спици и Newmen шини със капачки за QR и Boost. Вече ги карам на 3-та рамка - кеф ти 141, 148, имам си XD и HG храповици и не мисля скоро да инвестирам в нови капли.
Sprinter
 
Мнения: 183
Рейтинг: 1742
Регистриран на: Съб Апр 22, 2023 6:35 am

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот motomarzel » Сря Апр 09, 2025 11:23 am

Boost добавя точно 6мм към OLD на задната ос:

Boost 148mm - 142mm Non-Boost = 6mm

141mm е точно Boost, но QR.

Не случайно кода на Шимано на твоята главина е FH-MT401-B, има и версия без "-B", която е на 135мм

Сега погледнах чертежа на твоята главина - тя си е с машинни лагери:

https://dassets.shimano.com/content/dam ... -4714A.pdf

Ако лагерите ти са износени, може да се заменят с 6903-2RS
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 732
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Stromkern » Пон Апр 14, 2025 10:53 am

ekzidua написа:@motomarzel както вече стана ясно SHIMANO НЕ предлагат капсуловани (машинни) лагери, т.е. отиваме на вариант на главина от друг производител.

Конкретно задната ти главина, стига наистина да е MT401, не е с конуси.

Ето съставните и части:
https://si.shimano.com/en/ev/FH-MT401-4714

#4 - Y3HV48000 Ball bearing (17 x 30 x 7)
Stromkern
 
Мнения: 79
Рейтинг: 1360
Регистриран на: Съб Мар 31, 2012 7:26 pm

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот gssatcc » Вто Апр 15, 2025 8:47 am

Понеже и аз минах преди време подобен път - тогава заложих на главина Koozer + нови спици и наплитане (300 лева). След няма и година отворих главината и видях, че единият лагер, не е капсулован. Хайде още 80-90 за хубави лагери (SKF). Финансово не си заслужава наистина тази галимация, но пък на мен ми беше интересно и затова си го 'причиних'.
Аватар
gssatcc
 
Мнения: 427
Рейтинг: 1820
Регистриран на: Чет Яну 02, 2020 1:42 pm
Местоположение: Мордор

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Kkrase » Вто Апр 15, 2025 9:04 pm

Въпросната задна главина както вече се разбра е с капсуловани лагери. На едно аверче Кюба (атеншън) е точно със същата главина и от него знам, защото се беше разлуфтила и човека е беше отварял. Мога да кажа, че тази главина за мен цъка много приятно, малко по шумна е от евтините шимански, но явно всеки си знае. Успех
Аватар
Kkrase
 
Мнения: 181
Рейтинг: 1441
Регистриран на: Пон Мар 08, 2021 11:45 am

Re: Ъпгрейд на главините за CROSS FUSION PRO

Мнениеот Alexi » Сря Апр 16, 2025 6:38 am

кои по евтини визираш ,че тази главина е 20Е .. колкото струват 2 лагера на сносна главина ( а вътре са 4 ) .. главината е пълен боклук но и аз съм на мнение че не си заслужава да се сменя защото и шината и спиците ще са възможно най нисък клас .. да се търсят цели капли според мен
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6573
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot], kulkata и 369 госта