[b]halcor[/b], калници от такъв тип (визирам най-вече задния калник) са по-добре от нищо, но не пазят достатъчно, особено ако се кара по асфалт. Улиците ни са много мръсни - при най-лекия дъжд се образува лепкава, гнусна, кална "каша", която не се стича бързо по гумата както водата (по-голямата част от която "отлита" назад малко след като гумата се отдели от асфалта), ами се "отлепя" от центробежните сили почти по цялата периферия на гумата, вкл. и в предната й част, като полепва както по велосипеда, така и по колоездача.
С закачащ се за колчето калник, наистина трябва да се кара много бавно и да се подбира внимателно пътя, за да има някакъф ефект, макар и недостатъчен. Това не винаги е добра идея, особено ако минаваш близо до локви - по законите на Мърфи, точно в този момент покрай теб ще "прелети" някой Голф или Джип и ще те оплиска от глава до пети. Точно това ми се случи снощи, докато си се прибирах бавно и внимателно към къщи

.
Карах с такъв калник преди 3 години и след първите дъждове набързо го смених с комплект полукръгъли, покриващи около 1/3 от периметъра на задната гумата и по-малко от 1/4 - от предната. Мисля, че са този модел - [url]http://eshop.dimibike.com/product_info.php?cPath=90&products_id=263[/url]. С тях бях до вчера и при [b]внимателно[/b] каране, ако не ме оплиска някой кретен с автомобил, можех да навъртя 10-ина км в града без капка кал по дрехите си. За съжаление, калниците не бяха достатъчни за да предпазят добре велосипеда. Задният не покриваше изцяло гумата в предната й част, и в резултат се събираше много мръсотия по рамката и около/върху предния венец, а предния беше къс и пропускаше към долната част на рамката и обувките ми. Поради тази причина, а и защото карам ежедневно през цялата година (вкл. и зимата), вчера си купих още по-сериозни калници (не мога да ги открия из он-лайн магазините, а на тях не пише производител или модел; купих ги от байк-центъра в Младост за 18лв, но мисля, че ги има из повечето магазини; цвят металик са). Този път задния покрива 1/2 от периметъра на гумата (вкл. и предната й част), а предния - над 1/4. Имат и пластмасова козирка на края, която също изглежда обещаваща. Днес ще ги "сефтосам", но при всички случаи ще са по-добри от предишните. Лошото при този тип калници е, че не могат да бъдат монтирани на повечето съвременни рамки и вилки... поне не както "пише по книгите". За да ги закрепя на моето колело (Drag Alien + Zoom 550), се наложи да впрегна на работа прословутият български "майсторски" гений, и с помощта на 10-ина "свински опашки" (то без тях никой майстор не може да се нарече Български Майстор

) и 2 болта, успях да ги монтирам достатъчно стабилно върху велосипеда. Е, получи се малко грозно - особено отпред, но пък си личи че го е правил "Майстор"

, а и определено изглежда по-добре от омазан с кал от глава до пети колоездач.
Моята препоръка към [b]jeep0700[/b], базирана на над 3 1/2 години каране по софийските улици в пeк, дъжд и сняг, е да се насочи към "полукръгли" калници, покриващи колкото се може повече от периметъра на гумата. Това, разбира се, в случай, че рамката и вилката му позволяват монтирането им. Ако ли не - предложението на [b]halcor[/b] е максимално универсално и ще е по-добре от нищо, но не бива да се очакват много добри резултати.
Аз лично - след снощната случка, мисля за този сезон да се оборудвам и с някой приличен дъждобран, който да ме пази и от минаващите покрай мен "висококултурни автомобилни състезатели".
Написаното по-горе се отнася главно за каране в градски условия, където запазването на приличен външен вид е от по-голямо значение. За каране в планина, големите калници може да са пречка при някои терени и стилове. По-удачнен избор в този случай, е предложения от [b]halcor[/b]. Пък и малко пръски кал при каране за удоволствие не са проблем , поне за мен
