



Sheldon Brown написа:Има четири вида настройки, които трябва да направите, за да приключите работата - странично и вертикално настройване, центроване и натягане. Докато работите, продължавайте да следите тези четири фактора и обръщайте най-много внимание върху този, който е в най-лошо състояние в момента.
Опитайте се да работите върху различните видове настройки независимо една от друга. За страничното настройване завъртете колелото на стенда, за да откриете частта, която се отклонява максимално от останалата част от шината (която бие най-много). Ако шината бие наляво, затегнете спиците, които влизат в десния фланец и отпуснете тези, които влизат в левия. Ако прилагате еднакво отпускане и натягане върху спиците, влизащи в различните фланци - няма да окажете влияние върху овалната форма на колелото. Например, ако шината е изкривена наляво и центъра на изкривяването, частта с най-голямо отклонение е между две спици, затегнете спицата, която влиза в десния фланец с четвърт оборот и отпуснете другата, влизаща в левия, с четвърт оборот. Ако центърът на отклонението е близо до спица, влизаща в десния фланец - затегнете тази спица с четвърт оборот и отпуснете съседните й, влизащи в левия фланец с по една осмина оборот. Ако центърът на отклонението вляво е в съседство до спица, влизаща в левия фланец, отпуснете тази спица с четвърт оборот и затегнете съседните спици, влизащи в десния фланец с по осмина оборот. След като изправите най-голямото отклонение вляво - намерете най-голямото отклонение вдясно и го настройте. Продължавайте да работите като редувате страната (лява/дясна) от шината, чиито отклонения коригирате. Не се опитвайте да направите всяка област с отклонение перфектна, просто я подобрете, след това се прехвърлете на следващата. В процеса на работа колелото ще става все по-изправено и по-изправено.
За вертикалната настройка на колелото открийте най-високата част на шината. Ако центърът на тази област е между две спици - затегнете всяка от тях с по половин оборот. Ако центърът на областта е разположен над една спица - затегнете тази спица с цял оборот и всяка от съседните й с по половин оборот. Коригирането на вертикалните отклонения изисква прилагането на по-сериозни натягания/отпускания. Вертикалното настройване обикновено трябва да се прави основно чрез натягане на спиците, като постепенно се увеличава напрежението на спиците в процеса на работа. След като страничната настройка на каплите е сравнително добре направена (с отклонение до няколко милиметра), започнете центровката. Сложете подвижния край на инструмента (dish stick) върху оста от едната страна и го настройте така, че двата края на инструмента да докосват шината, докато централната част стои срещу контра-гайката (locknut) на оста на главината.
"Dish stick" - инструмент за центровка на капли
След това обърнете колелото от другата страна и сложете инструмента върху него, без да променяте настройката на подвижната част. Ако подвижната част опира в оста, а краищата висят във въздуха над борда на каплата, спиците от тази страна на колелото трябва да се затегнат, за да изтеглят шината. Ако краищата на инструмента стоят върху шината, но подвижната част не достига оста, спиците от тази страна на колелото трябва да бъдат отхлабени (или да бъдат затегнати спиците от другата страна). Ако каплата дава отклонения от повече от два или три милиметра, трябва да започнете от отвора за вентила и да затегнете всичките осемнайсет спици от определената страна, например с по половин оборот.
Когато центровката е достигнала до максимум един или два милиметра отклонение - започнете да работите отново върху страничната настройка на каплата, само че този път няма да сменяте страните, върху които работите. Ако каплата трябва да се центрова вдясно, за да се подобри центровката - намерете мястото, където отклонението вляво е най-лошо, коригирайте го и после намерете следващото място с по-сериозно отклонение вляво, коригирайте и т.н.
През цялото време трябва да внимавате за вертикалната центровка и когато отклонението на вертикалната центровка е по-голямо от това на хоризонталната - концентрирайте усилията си върху вертикалната центровка.
Също трябва да внимавате и за напрежението върху дясната страна на каплата (тази с венците). Има два начина да проверявате натегнатостта. Единият - от усилието, необходимо за да завъртиш спицата с инструмента за спици. Ако усилието е достатъчно голямо, че да се притеснявате да не повредите четвъртития край на нипела (инструмента да прескочи), значи сте достигнали до максимума. Това разбира се важи за качествен инструмент и качествени спици - при евтин ключ и евтини спици този максимум се достига доста по-лесно, което прави този метод за определяне на напрежението неверен. Преди петнайсет години това е било границата на допустимото и идеята е била спиците да са максимално обтегнати, без да се поврежда външната повърхност на ниплите. В днешно време, спиците и ниплите имат прецизно обработени резби, но въпреки това и днес съществува възможност да ги обтегнете прекалено много и да съсипете резбата.
Вторият начин за определяне е чрез звука - дръпвайки спицата на мястото, където се кръстосват и да съдите според звука, който издават. Ако не сте добър "слушател" и нямате пиано, можете да сравнявате звука с този от добре наплетена капла със същия размер спици. Преди да започне да използва силомер, с който да измерва натегнатостта на спиците, автора на статията (Шелдън Браун) е държал сред инструментите си аудиокасета, на която е записал тон, изсвирен на пиано - фа диез, (f#, тона "фа", повишен с половин тон) - сравнително добър звук, по който да съдим. За този метод е писано повече в тази статия.
Третият и най-добрия метод е със силомер (tensionmeter). Всеки добре оборудван велосервиз би трябвало да разполага с такъв. Средното натягане на дясната част би трябвало да е по стандартите на съответните спици и шини. По-важно е да е равномерно. Не се притеснявайте за напрежението в спиците на лявата страна на задните колела. Ако дясната част (с венците) е добре настроена и колелото е правилно центровано, лявата страна ще е малко по-хлабава.
Потребители, разглеждащи този форум: CrossGRX82 и 7 госта