Азот / въздух

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Азот / въздух

Мнениеот Climber » Вто Яну 08, 2008 9:44 pm

chiMol написа:2от студа въздуха в камерата (ако е пипан и не е азот) се е свил от студа и налягането не е достатъчно


:offtopic: Колко хора си помпат шоковете (говоря главно за 4, 6 way) с азот и какви са резултатите?
Все пак от Маниту пишат, че трябва да се помпат с въздух - никъде не видях да препоръчват азот т.е. може ли да навреди на работата на шока?

Admin: Тази тема е отделена от ТУК
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица

Мнениеот bdz43r » Вто Яну 08, 2008 9:49 pm

Въздухът е 3/4 азот, не би трябвало да има особена разлика ако е чист азот.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот Climber » Вто Яну 08, 2008 10:11 pm

И все пак.........
То по тази логика не би трябвало да има голяма разлика ако се напълни с чист азот!?
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица

Мнениеот chiMol » Вто Яну 08, 2008 10:38 pm

climber химик не съм незнам колко азот има във въдуха ,но факт е че :

азота не си променя толкова плътността при студ както въздуха

разликата е очевидна ако не при шоковете(чак толкова осезаема),
но при гумите е супер видимо


"Азота е газ , който не се свива и разширява при температурни промени и осигурява постоянно налягане, така не ти се налага да помпаш сутрин и да спадаш в жегата ."
Цитат от друг форум става дума за надуваеми лодки
http://www.tiarakm.hit.bg
Don't leave your bike, live your life......
https://easycryptobot.com
Аватар
chiMol
 
Мнения: 1900
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 05, 2005 3:00 pm
Местоположение: Bulgaria/sofia/lozenez

Мнениеот 4getcredo » Вто Яну 08, 2008 10:39 pm

bdz43r написа:Въздухът е 3/4 азот, не би трябвало да има особена разлика ако е чист азот.


'Въздухът' in total съдържа 3/4 азот, но не и този в 'нашата'/общодостъпната част от атмосферата... това е за протокола... поне това си спомням от уроците по роден край ;)
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот bdz43r » Вто Яну 08, 2008 11:04 pm

Върти ми се нещо като да беше 74% азота, не че е съществено.
Малко проучване и излиза, че разликата идва от водната пара във въздуха, част от която на студено кондензира и налягането намалява. В чистия азот няма водни пари и проблемът липсва, а иначе азота и въздуха се разширяват и свиват еднакво при промяна на температурата.
В шоковата история има и друг момент - на студено се свива маслото и това може да доведе до увеличаване на въздушната камера и отново намаляване на налягането. Това последното е съвсем теоретично разсъждение, отделно че маслото се и сгъстява.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот 4getcredo » Вто Яну 08, 2008 11:31 pm

Имах предвид, че в нормална човешка среда имаме достъп до... примерно 10% (това е произволно) от всичкия 'въздух' на планетата Земя, а съдържанието на азот в тази относително малка достъпна част не е никак ~74%. Т.е. въздухът, който ще влезе в камерата на една вилка или шок, процентно съдържа много по-малко азот отколкото в атмосферата (моментното съдържание на елементи в газово състояние) въобще. В този смисъл, примесите в нормалния въздух спрямо чистия азот ще са много повече от 25% => разликите в поведението при топлинни промени на нормалния въздух и чистия азот ще са много по-големи. Теоретично ползата от вкарването на чист азот за сметка на 'достъпен' въздух е повече от 25%... :) Накратко, има смисъл и 'приликата' между тях е доста по-малко от 3/4... ;)!

Изяснявам казаното от мен без да съм много сигурен в правотата му... а и то има много далечна връзка с конкретната тема. :angel:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Чет Яну 10, 2008 9:02 am

bdz43r написа:азота и въздуха се разширяват и свиват еднакво при промяна на температурата.


Това не е вярно и няма как да бъде, защото въздуха е смес от газове, в това число азот. Азота е на практика неразширяем и несвиваем в сравнение с въздуха и затова се ползва. Второто предимство е, че не задържа влага, щото е азот, а не въздух :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот outfaced » Чет Яну 10, 2008 10:16 am

с риск пак да си го отнеса ... ама скромните ми познания по химия/физика от 8ми клас казват, че при нсики налягания (до 100 атмосфери) и нормални температури относно разширението е наистина все тая дали ще е въздух или чист азот ... и в двата случая имаш поведение на почти идеален газ.

има спекулации, че азота "бяга" по-трудно от въздуха ... защото кислородните молекули са мааалко по малки от азотноте и се "измъкват" по лесно. Раликата обаче е тооолкова минимална, че не си струва да се говори ... освен ако не си рекламен агент на фирма продаваща азот ;) (109,8 pm за кислорода срещу 121 pm за азота)

остава това за влагата, което е вярно по принцип ... обаче имайки предвид че шоковете са с алуминиеви корпуси и колко е количеството на въздуха в тях ... :dunno: се пита де е ползата от файдата
в края на краищата, нищо не пречи и да си помпиш шока на лято, когато влажността на въздуха е малка ;) а не в някоя мъгла

признавам си, че си поопресних малко познанията с помоща на WiKipedia-та
и разбира се просто казвам какво аз знам и си признавам без бой, че не съм го изпитал на свой гръб и ще се радвам да чуя други аргументирани мнения

:angel: :peace:

междодругото едно време се е ползвало (поне за помпане на гуми) SF6
а във F1 и при самолетите гумите се помпят с азот против запалване при прегряване.
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот bdz43r » Чет Яну 10, 2008 10:26 am

Азота даже се ползва в газовите манометрични термометри, където температурата се измерва точно чрез разширяването и свиването на газа (и съответно промяна в налягането).

За влагата е така и от там идва различното поведение, и то не че не задържа влага, ами си е фабрично без влага. :idea:
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот outfaced » Чет Яну 10, 2008 10:32 am

4getcredo написа:Имах предвид, че в нормална човешка среда имаме достъп до... примерно 10% (това е произволно) от всичкия 'въздух' на планетата Земя, а съдържанието на азот в тази относително малка достъпна част не е никак ~74%. Т.е. въздухът, който ще влезе в камерата на една вилка или шок, процентно съдържа много по-малко азот отколкото в атмосферата


Състав и строеж на атмосферата

Съставът на въздуха близо до земната повърхност е установен с голяма точност. Освен основните газове - азот, кислород и аргон, в механичната смес участват и други газообразни примеси с много по-малка концентрация. Съставът на въздуха не е еднакъв на различни височини.

Азот (N2) 78,084 % от обема
Кислород (O2) 20,946 % от обема
Аргон (Ar) 0,934 % от обема


До височина от около 800 km в атмосферата преобладават азотът и кислородът. Над 400 km започва да нараства съдържанието на леките газове - в началото на хелия, а след това и на водорода. Над 800 km основното съдържание на атмосферата е главно водород.
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот kotka12 » Чет Яну 10, 2008 10:59 am

в рейсинг автомобилите
се ползва азот
поради няколко причини
всички са изброени по-горе
1. нищожно влияние от температурата /а там гумите са си топлички :D /
2. НИКАКВА влажност
3. не гори

при шоковете
тия неща /поне според мен/ имат нищожно влияние /освен запалването на шока :rofl: /
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот 4getcredo » Чет Яну 10, 2008 11:00 am

outfaced написа: ...


:agree: ОК, значи аз грешно помня :)
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот chiMol » Чет Яну 10, 2008 11:07 am

Азота е инертен газ и почти не се влияе от температурата. При t -20 +30 градуса, отклонението при налягане 2.2атм. е +/ - 0.2 атм.При въздуха отклонението за -20 +30 градуса е +/- 1.4 атм . Става дума за наляганията в обем на гума на кола ....корпуса на шока е малък като обем но зависимостта на разшерение на дали се променя ,а е и алуминиев и предава мн лесно околната температура.....


факти
Физични свойства АЗОТ
Агрегатно състояние газ
Плътност 1,2506 kg/m³
Температура на топене 63,14 K (-210 °C)
Температура на кипене 77,35 K (-195,8 °C)
Моларен обем 13,54×10-3 m³/mol
Специф. топлина на топене 0,3604 kJ/mol
Специф. топлина на изпарение 2,7928 kJ/mol
http://www.tiarakm.hit.bg
Don't leave your bike, live your life......
https://easycryptobot.com
Аватар
chiMol
 
Мнения: 1900
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 05, 2005 3:00 pm
Местоположение: Bulgaria/sofia/lozenez

Мнениеот outfaced » Чет Яну 10, 2008 11:27 am

как така азота има едни свойства
а смесен с кислорода (75:25), който има доста близки стойности на ключовите в случая параметри се получава смес с толкова различни свойства в пъти :dunno:

Физични свойства
Агрегатно състояние газ
Плътност 1,42934 kg/m³
Температура на топене 50,35 K (-218,4 °C)
Температура на кипене 90,18 K (-182,9 °C)
Моларен обем 17,36×10-6 m³/mol
Специф. топлина на топене 0,22259 kJ/mol
Специф. топлина на изпарение 3,4099 kJ/mol

забравил си
Специф. топлинен капацитет 920 J/(kg·K)

при азота
Специф. топлинен капацитет 1040 J/(kg·K)


хм? :confused: :dunno:
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот bikerider » Чет Яну 10, 2008 11:59 am

bdz43r написа:За влагата е така и от там идва различното поведение, и то не че не задържа влага, ами си е фабрично без влага. :idea:


По-скоро исках да кажа, че не кондензира влага, щото няма нито H, нито O2 в чисто азотна среда.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот outfaced » Чет Яну 10, 2008 12:11 pm

относно влагата ...
при 40 градуса атмосферния въздух може да поеме до 50гр. вода на кубичен метър (100% влажност)

т.е. като го пресметнеш криво-ляво излиза 0,04г - 0,08г. вода в един шок (ако се помпи на 40 градуса в мъгла ;) )

те ви още малко по темата

http://audibg.com/index.php?showtopic=3191&st=0

http://www2b.abc.net.au/science/k2/stn/ ... 25474.shtm
Последна промяна outfaced на Чет Яну 10, 2008 12:22 pm, променена общо 2 пъти
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот did » Чет Яну 10, 2008 12:16 pm

bikerider написа:По-скоро исках да кажа, че не кондензира влага, щото няма нито H, нито O2 в чисто азотна среда.

Да не намекваш, че в шокове, напомпани с въздух, от наличния водород и кислород се синтезира вода?

Това няма как да стане!

Водните пари са си в газовата смес, наречена "въздух", по принцип. Там може да има и кислород, може даже да има и маааалко водород (ако си помпиш шока в близост до химическа станция за производство на водород), но те си остават такива, освен ако не ги възпламениш :D

Водата, за разлика от другите съставки на въпросната смес "въздух", претърпява фазов преход от първи род при 0 градуса по целзий и налягане 1 атмосфера. При по-големи налягания този преход става при значително по-високи температури. Справка - фазова диаграма на водата. При азота тва става при мнооооого по-ниски температури. Същото е и с кислорода, и въглеродния диоксид и всякакви техни смески, които не съдържат вода.

Фазов преход от първи род означава, че свойствата на водата се изменят скокообразно - огромна промяна на свойствата при безкрайно малка промяна на параметрите. Това не е нещо, което аз бих желал да ми се случва в шока.

Отделно от тоя преход на замръзване, има и друг (изпарение-кондензация), който има огромна енталпия на фазовия преход и гълта сума ти енергия, когато част от водата премине от едното състояние в другото.

Абе водата е кофти нещо, има ужасна фазова диаграма и по нищо не прилича на идеален газ, за разлика от другите съставки на въздуха.

Иначе свойствата на напълно сухия въздух (0% относителна влажност) и чистия азот са доста близки.
Последна промяна did на Чет Яну 10, 2008 1:06 pm, променена общо 3 пъти
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chiMol » Чет Яну 10, 2008 12:18 pm

И на мен не ми е пределно ясно ,но се усеща се доста ако караш с ниско налягане на шока (тествано с Reimon) при застудяване (центъра на софия лято 40+градуса на слънце голи връх хлад ~25 за 10-15 градуса шока почна да работи се 1 нама грам въздух после в софия пак си беше ок .... после напълних с азот и при аналогични условия намаше УаУ ефекта от преди ..... но е вярно че последната година не съм ползвал азот за пълнене защото се ме мързи да кятеря баира на семинарията и да давам 1лв за 3 лъжици :rofl: (последното е посфесионално количествено определение спрямо 1 авто гума ) :rofl: :rofl:
Еdit did въпроса е за влагата явно тя ебава всичко , а влагата са си молекули водица а както знаем тя се разширява добре 8)
http://www.tiarakm.hit.bg
Don't leave your bike, live your life......
https://easycryptobot.com
Аватар
chiMol
 
Мнения: 1900
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Яну 05, 2005 3:00 pm
Местоположение: Bulgaria/sofia/lozenez

Мнениеот bikerider » Чет Яну 10, 2008 2:43 pm

did написа:
bikerider написа:По-скоро исках да кажа, че не кондензира влага, щото няма нито H, нито O2 в чисто азотна среда.

Да не намекваш, че в шокове, напомпани с въздух, от наличния водород и кислород се синтезира вода?


кондензира = синтезира :confused::confused:

Казвам, че в азота няма как да кондензира влага, щото е азот и няма ни H, ни O2, ни H2O в което и да е агрегатно състояние.

А както вече казахте във въздуха има и H, и O2 и H2O.

Но лично за мен влагата е пренебрежим недостатък на въздуха в един шок. След 10 години всекидневно помпане може и да кородира алуминия, но това едва ли касае някого.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот PtD » Чет Яну 10, 2008 4:57 pm

Това че азотът бил инертен газ беше едно от най-тъпите неща, които съм чувал напоследък :) :popcorn:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот bdz43r » Чет Яну 10, 2008 5:24 pm

bikerider написа:кондензира = синтезира :confused::confused:

Казвам, че в азота няма как да кондензира влага, щото е азот и няма ни H, ни O2, ни H2O в което и да е агрегатно състояние.
Синтезирането на H2O от H и O2 е химическа реакция свързана с отделяне на топлина (или просто горене) и за щастие във въздуха има достатъчно малко водород.
Кондензирането на влагата е втечняване на газообразна вода (водна пара, която пак си е H2O) и именно това е недостатъка на въздуха.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот kotka12 » Чет Яну 10, 2008 5:45 pm

PtD написа:Това че азотът бил инертен газ беше едно от най-тъпите неща, които съм чувал напоследък :) :popcorn:


а замислял ли си се
колко по-добър би бил този свят
ако Хелия не беше толкова дребничък :D
и имаше същите свойства ;)
тогава щяхме да имаме доста по-леки вилки
шокове
гуми /и трябвашеда внимаваме при дроп да не се
обърне байка с гумите нагоре :rofl: /
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот Climber » Чет Яну 10, 2008 7:56 pm

А все пак кой друг освен chiMol е пробвал с азот? И дали е усетил някаква разлика в поведението на шока?
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица

Мнениеот bikerider » Чет Яну 10, 2008 11:55 pm

Climber написа:А все пак кой друг освен chiMol е пробвал с азот? И дали е усетил някаква разлика в поведението на шока?


На въпроса ти може да отговори човек, който е карал повече от един сезон така. Аз не съм, щото не виждам смисъл за такъв малък обем, плюс това дори да има някаква по-голяма прогресивност през лятото, то си е за хубаво :)

Иди и покарай някой нов Фокс (те идват фабрично с азот) някъде където можеш да караш на топло, после го изкарай за 10 минути навън и карай на студено.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Climber » Пет Яну 11, 2008 8:36 pm

Аз не съм, щото не виждам смисъл за такъв малък обем

Ясно! Нещо подобно си помислих и аз, но нали не съм карал... :D

Иди и покарай някой нов Фокс (те идват фабрично с азот) някъде където можеш да караш на топло, после го изкарай за 10 минути навън и карай на студено.

Доста сложно и си иска пари. Засега само ще следа коментарите :thumb:
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 29 госта