За другите не знам, но за мен поне първата матура мина прилично (това преди да си знам резултата де, после може да съм на друго мнение

). Единственото, което беше тъпо, бяха шестте изпитни варианта, един от които щял да се падне на изпита и които се разпространяваха лавинообразно дните преди изпита. Честно казано, те доста ми смутиха душевния мир и съм искрено доволен, че се паднаха само няколко въпроса от тях и най-вече, че произведението за анализ не съвпадаше с никое от тях. Иначе наистина щях да загубя и последната си вяра в образованието ни.
Колкото за литературния анализ като учебен компонент, личното ми мнение е, че въобще не е без полза, защото има потенциал да тренира обосноваването на собственото мнение, което поне сред гимназистите не е много разпространено умение. А пък дали ще се оценява това или доколко са назубрени разработките на някой критик, предстои да видим (може и да не видим де). Това мое мнение може би е породено от факта, че през последните 5 години никой реално не ме е карал да правя нищо по литература - нито да зубря анализи, нито нищо - такива бяха изискванията на учителя ми, какво да се прави. А относно четенето на анализи, няма да се съглася с мнението на Alpina, че всеки трябва да възприеме творбата само и единствено по неговия си собствен начин. Това безспорно е важно, но е полезно да научиш и чуждия начин на възприемане на текста. Не знам доколко си се занимавал да четеш критика, но покрай тази матура аз попаднах на някои доста интересни мнения за творбите от конспекта, които в никакъв случай не бих нарекъл разтягане на локуми.
А пък за глупостите с ученическите дебати против матурите - истината е, че не могат да се посочат принципни съображения против матурите - това, че някои се опитват да ги изкарат по-субективни и неточни като метод на оценяване от годишните оценки, са си пълни безсмислици. Уча в сравнително елитно училище, където се предполага, че ще получа по-обективно оценяване и въпреки това критериите на различните учители се различават от земята до небето. Истина е, че нашият випуск е прецакан по някои параграфи, но все някои трябва да е пръв.
Неуредици и недомислици около провеждането на изпитите беше сигурно, че ще има, но да се надяваме, че ще се изчистят през следващите сесии. Като цяло моето впечатление е, че организацията беше на ниво, но категоричните оценки ще можем да даваме като излязат резултатите.
Честно казано, за мен мин. Вълчев постигна голям успех с това, че издържа на целия обществен натиск за отменяне на матурите, пък за нататък ще видим какво ще става.