Manitou Kingpin -историята за грозното пате станало на лебед

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването 180 мм или повече, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Manitou Kingpin -историята за грозното пате станало на лебед

Мнениеот GECKO » Пон Окт 20, 2008 8:29 pm

Здравейте,

Както може би сте се досетили ще ви приказвам за този продукт, чиято слава... не се дължи на хубави емоции.

Както сигурно знаете, или всеки малко по-опитен/възрастен ездач ще ви каже, тази вилка има славата на "течаща" и "гърмяща" - неща за които мога да се убедя и без да съм я карал. С ваденето от кутията ми направи впечатление факта, че има масълце на дъното на десният крак (за незапознатите хидравликата на тази вилка се намира изцяло там)... и общо взето това ми бяха впечатленията от продукта. Всичко останало видяно на пръв поглед ми хареса. Височината на вилката реално не е толкова по-висока, колкото мислех - вилката има A2C (височина от оста до чашките) от 545мм, здрава конструкция с 20мм HEX ос и като цяло добър продукт за 400-те лева, които похарчих за нея. Въпросът е дали може да се направи наистина стойностен продукт за тези пари (защото не много хора имат възможностите за по-скъп продукт).

И така започваме техническата част - отварям вилката и ето на какво се натъкнах:

От лявата страна (където се намира пружината и Air Assist-а) има едно бутало завито на горната капачка с дупка в средата и винтил отгоре. Това е въпросният Air Assist и честно казано си нямам грам идея, защо фирмата е избрала да ползува тази система. Това е амортисьор предвиден да струва малко и да предлага добри възможности за инвестицията, и ще предположа, че Air Assist-а е там, за да предложи безкрайна настройка на твърдостта без да намаля усещането за пружина в началото - да ама не. Всеизвестен факт е че точно този Air Assist успява да изгърми/изпусне когато бъде прекалено с налягането.

Ето как изглежда буталото налично в левият крак:

Изображение

В случаят без тапата на краят, чиято функция е да подпира отгоре пружината.

Лично аз смятам, че тази вилка би имала по-добър живот с конвенционален preload, но понеже няма врътка за целта реших да ползувам обикновенното бутало и за регулиране на твърдостта да се използват Spacer-и (втулчици) както при Boxxer. Добро като идея, но не мога да знам дали пружината е измислена за такъв тип настройка или може да и свърши хода преди да свърши хода на вилката (да bottom out-не пружината). За това решението ми беше малко по-различно.

В десният крак:

Изображение

Живее същото бутало, но на края му има вместо тапа 2 буталца. Очевидно е (дори на снимката) как се отвиват те, и решението бе взето на тяхно място да монтирам тапата от другият крак, и в този си вид зглобката отиде от ляво.

Та, какво имаме до тук:

Лявата капачка е сменена от дясната и вече няма винтил за помпане на въздух в страната с пружината.

Какво следва... ами от тук има два пътя за развитие.

1. Да се направи вилката малко по-добра
2. Ако имате Boxxer да го направите него по-добър за сметка на Kingpin-а.

Понеже при мен е наличен 2-рият вариант ще стигна и до него, но за сега да обясня как ще се направи вариант 1.

Та... при отварянето на дясната страна забелязах няколко прекрасни елемента за вилка на тази стойност. Единят беше наличието на 2-степенен Rebound (е това го знаех преди да я отворя и за това я купих по начало, но ако не знаех, това би ме изненадало доста приятно). Какво ще рече това... ами чисто и просто освен дупката в буталото с регулируем отвор => скорост на разгъването, има и 2-ри ред клапани покрити от амортисьорни шайби. Тяхната функция е една, и само дна => да разгънат вилката с по-висока скорост, когато няма земя (упора) отдолу. Нещо което може да видите при прегледите на новите (2010) Boxxer-и. Същото... е не реализирано по този начин, но все пак със същият ефект е налично при HSCV хидравликата на Marzzochi (особенно забележимо при Shiver-а) и като цяло чудесно нещо, което да срешнеш във амортисьор за 400лв. Друго прекрасно нещо, на което се натъкнах е наличието на Enduro (ТъМъ) уплътнение за високо налягане около Rebound-а на дъното на десният крак (това се оказа доста полезно за по-нататаъчната разработка.

TPC+ хидравликата има и 2 бутала за компресията (тях можете да ги видите на снимката по-горе). Те използват същата 2-степенна схема като на Rebound-а и тяхната функция е да задържат до определен момент маслото да минава през дупката в шиша, и когато силата премине една граница шайбите да пуснат по-голям дебит на маслото и по този начин разделят хода на амортисьора на 3 степени:

1-ва Всички шайби са затворени - нискоскоростна компресия, регулируема с винтчето на края на буталото.

2-ра Шайбите на първото плаващо бутало са се отворили. В този момент пружинката го изтласква надолу, отваряйки допълнителни 2 дупки на шиша под него, през които малко по-голям дебит на масло да премине през системата.

3-та степен, е когато и горните шайби се отворят. Тогава дебита е най-голям, и това се случва при най-силните (високоскоростни) удари.

Последното нещо, което ще забележи човек при отварянто на този амортисьор е липсата на уплътнение около врътката за настройка на Rebound-а.

Сега идва момента да направиме вилката по-добра.

Започнах с Rebound-a. Излълнението при него е прекрасно с изключение на течовете. Аз лично реших проблема с един O-ring на края на врътката, който да се грижи за маслото, което излиза отдолу (то нито е с високо налягане, нито е с голям дебит, просто е неприятно). За да съм съвсем сигурен в системата добавих малко силиконова лента на болтчето което фиксира врътката. Това беше напълно достатъчно да се елиминира този проблем, дори при високо налягане вътре във системата.

Сега за горната част на амортисьорът. Тук имаме вече един шиш с винтил на края, и цялата сглобка с буталата от TPC+ системата. Как да подобриме това, и да помогнем по някакъв начин за липсата на въздушното помпане от дясната страна?

Ами започваме с това, да пробием една дупчица на шиша. Системата в десният крак не е уплътнена, и ако решите да върнете вилката във старият и вид тази дупка не би навредила по никакъв начин, само гледайте да е по-малка (всъщност най-малката възможна). Функцията на тази дупка е да изпуска въздухът напомпван във шиша отвъен и над маслото в хидравликата, тъй-като сглобката с 2-те бутала, за разлика от другото буталце няма дупка в средата.

Когато свършите със дупката можете да завиете сглобката с 2-те бутала на новият (левият) шиш, и... сте готови.

Какво постигнахте?

Ами вече имате един Kingpin, чиято хидравлика не тече, и има една настройка повече. Сега вече активно можете да регулирате налягането в маслената камера а наличието на уплътненията за високо налягане на дъното на сглобката ще подсигурят надеждност на системата. Освен налягането с помпане на тази камера постигате своеобразно втвърдяване на вилката - Marzocchi описват това, като въздушен preload при тяхните вилки, Fox го наричат Tuning range (промяна в обсега на настройките). Във всички случаи това ще ви е полезно да настроите вилката по нуждите си.

Когато приключите ще сте дали пари колкото за уплътнението за Rebound-а (на синята врътка) и ще сте похарчили няколко сантиметра силиконова лента. Ако имате желание можете да ползувате маслото, което е било преди това във вилката (100мл източих аз, не съм сигурен, дали това е номиналната стойност).

Сега... идва ред на вариант номер 2.

Да предположим, че имате някакви тъмни и дълбоко користни намерения за буталцата във вилката... е освен ако не искате тотално да преместите хидравликата ще ви трябват само 2 от 3-те.

Аз имам такива планове, за това сглобката ми се различава от описаната по-горе.

На моята вилка сглобката за компресията (2-те буталца със пружинката между тяхІ не е монтирана, вместо тях там стои само тапата с винтила... и да, това намаля до известна стойност качествата на вилката, но все пак какво се получи:

3-те степени на компресията ги няма, вместо тях има само помпането на въздух - тук би бил уместен въпроса "Както тогава се регулира комресията?" и отговора - "Тя баба ти все с бутала си е карала колелото!" :rofl:

Сега сериозно - компресията не е степенирана на 3 части, ами се регулира прогресията на амортисьорът, чрез наливане/отливане на маслото. Във вилката, която аз сглобих има малко повече масло:

Изображение

(150мл минимум)

За да има все пак някаква прогресия вилката. Какво се получава в крайна сметка?

Ами регулира се компресията в началото на хода чрез налягането на въздушната камера, и компресията в края на хода, чрез обема на маслото - колкото повече масло, толкова по-трудно за издънване (и обратното), и колкото по-високо налягане, толкова повече съпротивление в началото на хода (и обратното)

Системата се ползваше неотдавна при продуктите от серията DropOff на Marzocchi, но при тях липсваше 2-степенният Rebound, също така, заради по-голямият обем на маслото там налягането на въздухът в системата е по-ниско, но за щастие Manitou са се погрижили поне да сложат хубави уплътнения, за да държат по-високо налягане.

В крайна сметка вилката е малко по-лека, доста по-надеждна и... чака новият си собственик, който да и се радва, а аз мога да му обещая първото настройване на прогресията (смяна на маслото в хидравликата) да е за моя сметка ;)

Аз взех всичко, което ми трябва от нея, и се радвам, че в крайна сметка тя е годна за употреба, че даже и малко по-добра от оригинала.

Надявам се да ви е от помощ ако решите да се пробвате с този продукт.

Дали ще изберете моята вилка (вариант 2), или ще си преправите нова си зависи изцяло от вас (вариант 1), но и в 2-та случая смятам, че ще се радвате на един продукт на високо ниво и за неприлично малко пари.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот ddevil » Пон Окт 20, 2008 9:00 pm

Браво! :agree:
If the milk turns out to be sour, i ain't the kind of pussy to drink it
Продавам: Рамка Giant Faith + Fox DHX5.0 + още доста части или цяло колело
Аватар
ddevil
 
Мнения: 1176
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Яну 30, 2006 10:42 pm
Местоположение: Entropy

Мнениеот Attention-rider » Пон Окт 20, 2008 9:14 pm

Нещо ме хвана яд, че съм с боксер и нямам kingpin! :^: :bowdown: :crazy: Иначе браво! И от къде ти хрумнаха всичките тези работи?

Attention to the ride, Attention to the rider!
Аватар
Attention-rider
 
Мнения: 395
Рейтинг: 999
Регистриран на: Нед Юли 13, 2008 4:49 pm

Мнениеот GECKO » Пон Окт 20, 2008 9:24 pm

Attention-rider написа:Нещо ме хвана яд, че съм с боксер и нямам kingpin! :^: :bowdown: :crazy: Иначе браво! И от къде ти хрумнаха всичките тези работи?


Честно казано тази вилка е най-подходящата за преправянето на моят Boxxer и това беше причината за покупката, а след като я взех и отворих, доста се впечатлих от някои детайли, и реших да се постарая малко, че да не е просто купчина части хвърлена в ъгъла, ами да може някой да и се радва.

В крайна сметка е доста добра вилка, най-малкото защото има един куп хубави идеи в нея. Друг е въпроса, че не са се постарали максимално с изработката... но все пак това им е икономичната серия, какво може да очакваме.

В крайна сметка няма да е мекичка и мазничка, като JrT например, когато я мачкате в магазина или на улицата (все пак се смазва с грес), но съм убеден, че в планината тази вилка ще надиграе кои да е конкурент в класа си.
Аватар
GECKO
 
Мнения: 2688
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Мар 03, 2005 1:22 am
Местоположение: GCB

Мнениеот R.monster » Пон Окт 20, 2008 11:11 pm

Доста старания и работа са вложени,но за сметка на това резултата е на лице :popcorn:

Бтв евала за създаването на една от малкото поредни добри теми за сервизиране/ъпгрейдване"...(много добри описания по работата и процеса,както и снимки,които също са налице :beer: ) ;)
Аватар
R.monster
 
Мнения: 181
Рейтинг: 1279
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 5:49 pm


Назад към Продукти за спускане и фрийрайд

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта