Скърцане от BB7 '08

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Скърцане от BB7 '08

Мнениеот novice » Нед Окт 19, 2008 2:27 am

Здравейте, колеги!
Първо да спомена, че търсих в ЧЗВ конкретно за моя проблем и не открих нищо по въпроса. :dunno:
Спирачките ми почнаха да скърцат(свирят) при спиране от 1 време насам. Може би 2-та или 3-та седмица, след като почнах да карам новия байк. В началото не скърцаха въобще, а и спираха отлично. След някои фини настройки на апаратите(заради малко задиране на накладките в отпуснато положение на лостчетата) почнаха да го правят.
В момента пак спират добре, даже блокират гумите, но задната е малко твърда, колкото и да отпускам жилото и каквито и манупулации да и' правя. Но има и нещо, което ме притеснява още повече - задната спирачка при определен натиск на лостчето, има 1 специфично само за нея скърцане, като че ли породено от някаква вибрация(поне така се усеща при спиране) на апарата и ме е шубе да не прецакам ушите на рамката от това. И въпреки че задният ми преходник е за 160мм диск, гледам по износването на ротора, че накладките вместо да се въртят по вътрешната линия на ротора, при захващането му към паяка, те го правят на 2мм навън от тази линия. Да не би по странното скърцане отзад да е от задирането на остатъчните извън диска 2мм от накладките върху къдравите връхчета на ротора?! :crap: (и 1 пояснение - отзад карам само с 1 2-ка дистанционни шайби на преходника, но не мога да ги махна, понеже тогава ръбчетата на ротора вече дерат в апарата, а с тях роторът има 2мм неоползотворена площ) Отпред съм с 203, отзад със 160 къдрави дискове, оригинални накладки(на над 50%), точните преходници, спирачки '08.
Ако имате идеи от какво е целият "проблем" и как да го отстраня, ще съм благодарен да споделите!
:beer:


ПС:Съвсем леко задиране на ротора(предния 203мм) в 1 точка при отпуснато лостче от време на време нормално ли е? Че каквото и да правих, явно е леко крив и от време на време лекичко се чува да закача накладките. :dunno:
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот Sp0nG » Нед Окт 19, 2008 10:10 am

Това, че от вътрешната страна на ротора виждаш неизползвана повърхност не е болка за умиране, лошо е ако накладките 'висят' извън диска, т.е. ако спирачната повърхност на диска е по-широка от накладките проблем няма да има, ако те не стърчат навън от самия диск. Явно обаче диска и спирачката са комплект, така че по всяка вероятност ширините са съгласувани и може и да стърчат накладките, не съм настройвал специално бб7 '08. Това все пак се вижда като се завърти колелото и се гледа внимателно.

Не знам как точно си направил фината настройка, но тя се прави по следния начин (писано е много, но ми е по-лесно пак да го кажа, вместо да търся): затягаш вътрешната накладка 2-3 щраквания, разхлабваш болтовете между апарата и преходника, стискаш лоста на спирачката, така че тя като се стегне сама ще заеме нужната позиция спрямо диска. Затягаш болтовете на преходника като ги затягаш по-леко и редуваш ту единия, ту другия, без да пускаш лостчето докато не ги затегнеш добре. След това разхлабваш статичната накладка с врътката и съответния брой щраквания, които си чул при затягането в началото. :)
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот novice » Нед Окт 19, 2008 4:10 pm

Ще пробвам пак да я настроя по този начин, макар че в самото начало, още като сглобявах колелото опитах и после все дереше от време навреме, без да е натиснато лостчето, а понякога дори и така, че да не може да се кара, та нагласях накладките на око, без лостчето да е натиснато. Интересното е, че в началото не свиреха така, а след повторна настройка започнаха.
Иначе не знам защо накладките "стърчат" над външния диаметър на диска, , когато има по 1 2-ка шайби(а стандартно са 2х2 - четири 2-ки шайби на апарат), като всичко е комплект(и доколкото при къдрав диск можем да говорим за външен диаметър), а като махна единствената 2-ка шайби, апаратът вече се закача в ръбчетата на ротора.
ПС:При предната 203мм проблемът със "стърчащите" навън или още по-лошото навъртре накладки се оправи с подлагане на шайби, различни по дебелина от оригиналните в комлекта. Но въпреки всичко пак скърца. :crap:
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот Sp0nG » Нед Окт 19, 2008 5:07 pm

Относно свиренето при спиране или просто при каране, то се елиминира по описания горе начин. Това е най-човешкия начин накладките да застанат в успоредни равнини с диска. Ако не са, се получава въпросното скърцане. Така че пробвай пак, аз винаги така съм настройвал всички спирачки.

Относно пристъргването - очевидно диска не е идеален, но това е често срещано явление. След като извършиш горната процедура си поиграй повечко (и единствено) с врътките за накладките, може да се наложи да ги отдалечиш повечко, за да не стърже въобще, но и лостчето ще поомекне. Тук вече е въпрос на личен избор дали ще търпиш лек звук, или ще се задоволиш с мекото лостче :D

Понеже задния преходник го взе от мен до колкото помня, наистина би трябвало той да си е наред - при мен беше точно всичко. Обаче имам спомен, че някой от форума се беше оплакал от същото разминаване на накладките и диска точно при 08 модела. Потърси темата, аз също ще пробвам. Възможно е просто така да са я създали :)

Edit: Ето въпросната тема.
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот novice » Пон Окт 20, 2008 4:25 pm

Снощи за пореден път си играх да намествам накладките със стиснато лостче и статична накладка в положение такова, че да опира ротора, но колкото и пъти да опитах, резлултатът дори след връщане на статичната накладка в пръвоначално положение беше все 1 и същ - такова скържене, при което не само въртене на врътките, но и отпускане на жилото от болта не помогна, за да може да се кара, без накладките да спират ротора насилствено, без да натискам спирачката. Впоследствие си регулирах накладките на око, без да стискам лостчето - сега накладките не опират в диска, но спирачките(особено задната, а преди не беше чак така) скърца, като трамваи 1 и 7 по Витошка... :dunno: Предната при бавно движение уж не задираше леко, а при движение с над 30км/ч си стърже на всеки оборот, но това го оправих(просто роторът 203 има лека 1 кривина на 1 място)
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Окт 21, 2008 8:21 am

След инсталация, лека настройка и при прав диск не би трябвало да опират.

Ето едно клипче, което показва нагледно описаното от Sp0nG:
http://www.youtube.com/watch?v=x1kezXQVnLY

Иначе при спиране даже и в опътването пише, че е напълно възможно да има стръжене. Например, когато при мен диска бе леко крив и опираше в накладката се чувеше тънък и писклив звук, а при натискане на спирачката всичко бе наред. След изправяне и настройка няма вече подобни звуци.
Последна промяна Pr3d4t0R на Вто Окт 21, 2008 9:00 am, променена общо 1 път
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4043
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Мнениеот novice » Вто Окт 21, 2008 8:41 am

Как си изправял диска, без да се счупи, ако не е тайна?:dunno:
Проблемът при мен е, не е че правя спирачките мекички(с голям ход на лостчето) и не че не спират, а даже напротив, доволно блокират и 2-те гуми, ами че и 2-те(много повече задната) свирят при спиране, като сипарчките на стар БГ трамвай. :D
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Окт 21, 2008 8:51 am

Диска не го изправях аз, тъй като не се имам за толкова сръчен. Иначе диска се изправя с лек и внимателен натиск с отверка в противоположна посока на биенето му.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4043
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Мнениеот jivkonik » Вто Окт 21, 2008 9:21 am

Pr3d4t0R написа:Диска не го изправях аз, тъй като не се имам за толкова сръчен. Иначе диска се изправя с лек и внимателен натиск с отверка в противоположна посока на биенето му.


MAN6 (майстора при Иван "Каймата") има машинка за изправяне на дискове мисля. ;)
НЕ препоръчвам отвертка, правил съм си по-гадни разцентровния с нейна помощ (S образни участъци) - натиска с нея е прекалено концентриран в една точка и от там идва проблема.
Предпочитам хващане на спирачната повръхност на диска с раздвижен ключ ("френски"), който предварително е с много щателно обезмаслени и почистени челюсти и леко огъване в нужната посока. Ако няма такъв ключ може и с много добре почистени ръце.
Метода с ключа го видях от един известен байк-механик в DVD - Fundamentals - бонус частта за ремонтите по колелото.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот novice » Сря Окт 22, 2008 7:49 pm

Всичко от филмчето в поста на Pr3d4t0R го изпълних щателно на задната спирачка, мо-та-мо за н-ти път (с изключение на монтажа на жилото естествено :D ) и ефектът е... скърцане като преди!!! :D :bigeyes: :crap: Явно ще си карам така. Предната не ща и да я пипам пак по тоя метод, щото още не съм нацелил настройката на накладките, след последното "настройване" по setup-а, така че да не задират леко в диска по време на движение от време на време. :nono:
Други свежи идей? :popcorn: :D

ПС:Може да си поиграя с френския ключ и ротора... :rofl: :D а може и да отскоча до Иван и MAN6
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот bikerider » Сря Окт 22, 2008 8:22 pm

@novice: а как стоят нещата откъм луфт в главина, разхлабващ се QR и подобни неща, които да прецакват равнината на ротора?

Аз лично никога не съм имал особено доверие на коравината на къдравите ротори, може да е и някаква комбинация от няколко проблема.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот novice » Сря Окт 22, 2008 10:48 pm

Задната главина е чисто нова формула, няма луфтове в лагерите или QR-а. Предната не е нова, bontrager на 20мм, но и тя няма луфтове, а и предният ротор не скърца въобще, в сравнение със задният. Роторите също са нови, но интересно защо имат тези леки кривини в 1 точка. Така че съмението за няколко причини май отпада. :dunno:
Интересното е, че същите къдрави дискове със същите кривини не свиреха така първите няколко дни, след като овен-ът стъпи на ... гуми. :D после регулирах отдалечеността на накладките заради задирането в кривините(което само по себе си не толкова спира байка, колкото дразни ухото) и положението им спрямо роторите(понеже имаше неизполвана площ, която не се триеше в роторите, махнах дистанционните шайби отзад, сложих 2 обикновени тънки, понеже иначе накладките стоят сякаш извън ротора, въпреки че и преходникът е точният, а отпред сложих само 2 2-ки дистанционни шайби) и след това почна скърцането. :dunno:
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот bikerider » Чет Окт 23, 2008 7:49 am

Може ротора вече да не лежи в една равнина с накладките, а след замяната на полукръглите шайби с обикновени спирачката не може да се регулира правилно.
Ходил ли си да ти фейснат ушите на рамката? Може от тях да идва поначало проблема.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот novice » Чет Окт 23, 2008 6:09 pm

Ами ушите не са пипани след пребоядисването на рамката.
Иначе колкото до тънките шайби - те не отклоняват апарата повече от 2 двойки дистанциони регулиращи шайби. Друг въпрос е ако без шайби или с 2 обикновени апаратът стои под ъгъл спрямо ротора.
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот bikerider » Пет Окт 24, 2008 6:54 am

novice написа:ако без шайби или с 2 обикновени апаратът стои под ъгъл спрямо ротора.


Аз точно това имах предвид. Може би няма да е зле да се провери този вариант, особено щом си я пребоядисвал,
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот novice » Съб Окт 25, 2008 2:06 pm

Върнах 2 двойки дистанционни шайби, позволяваши настройка на положението на апарата и най-смешното е че... оттогава насам въобще не мога да я настроя да не стържат накладките в диска, без да е натиснато лостчето... А жилото е наистина ХЛАБАВО и накладките са може би на макс отдалечени от ротора! :D Днес пак ще си играя... :D Най-тъпото е, че в началото(първите няколко седмици) карах с преден преходник за 160 ротор и повече от 4 двойки шайби и тогава не скърцаше. А сега, след като сложих заден преходник, не само, че уж точният преходник не позволява да се сложат повече от 2 двайки шайби(а спирачката идва с 4 2-ки), ами и с тях настройката е много по трудна, отколкото с повече шайби и преден преходник! И скърцаааа... :dunno: :crazy: ...луда работа!
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот novice » Съб Окт 25, 2008 6:57 pm

Съжалявам за втория пореден пост, но съм изпуснал срока за редакция на предишния.
Установих, че причината за пристъргването на накладките отпред е не само леката кривина на ротора на 1 определено място, но и получил се наскоро съвсем лек луфт в предната главина - Бонтрагер.
Въпрсът ми сега е дали може това да повреди/разлуфти и Пайк-а? Или вече да го е повредил, понеже сега забелязах луфта и неминуемо съм карал с него 50-ина км сигурно. (понеже смятам да закарам 'убавеца на собствен ход до БАС да му пренаплетат предното колело) И каква главина препоръчвате да му сложа за в бъдеще?

ПС: Задната спирачка я настроих по метода от филмчето, но пак ще скърца. :D
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот bikerider » Съб Окт 25, 2008 10:14 pm

novice написа:Въпрсът ми сега е дали може това да повреди/разлуфти и Пайк-а?


Не.

Още нещо да ти вметна за CPS шайбите (полукръглите) - има един малък трик - мини полусферичните повърхности с фина шкурка. На моя Коуд имаше нужда, защото бяха леко грапави и не се регулираше съвсем фино апарата. Може да помогне, може и да не помогне, но всеки случай няма да навреди. Ако ти се занимава... :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот novice » Съб Окт 25, 2008 11:21 pm

ОК, да съм си спокоен за вилката, че днес като вдигнах предницата при настройката на спирачката и усетих тропането от луфта на предното колело - не че е голямо, но го има. Не беше от оста на вилката, понеже пробвах неколкократно да не е разхлабена или от ботушите, явно е от главината, понеже не е нова. ;)
Иначе си прав, че самите шайби не са идеално гладки и... сега като ще си имам работа с китове и 15 вида големина шкурки, все ще намеря 10 мин. и за тези шайби. :D ...ако от това ще зависи дали спирачката ще скърца като трамвай или не. :D
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF

Мнениеот bikerider » Нед Окт 26, 2008 12:16 am

Не мога да ти гарантирам, просто споменах да го имаш предвид. Ако решиш да се занимаваш, виж първо ушите на рамката.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот novice » Вто Окт 28, 2008 8:41 pm

Не съм карал с новата главина отпред(Marzocchi :beer: ) и диска на спирачката монтиран на нея, за да кажа дали стърже при ненатиснато лостче, но като го направя, ще напиша отзив в темата. Преди стържеше само при бързо движение, сега по първи впечатления, които не могат да са меродавни, при монтажа и пробата на място не стърже.

Задната спирачка след последната настройка си скърца, макар и доста по-малко, но и спира супер добре. При определена ниска скорост и точно 1 слаб натиск на лостчето обаче, се получава 1 много странен звук и нещо като вибрация(или поне така ми се струва, карайки) към него, което едва ли е най-полезното за задницата на рамката, затова ще се ходи на фейс-ване май. :agree:

И още 1 въпрос - в манията както ми бяха монтирали оста и главината, пак имаше 1 лек луфт на предното колело, когато се прибрах, както със старата главина преди това.Дали са проверили за луфт при монтажа и стягането на оста не знам. Стегнах QR-а и луфтът изчезна, но ме притесни да не би вилката да е заминала. При демонтажа, преди на пренаплетат колелото ми казаха, че съм стегнал повече от необходимото QR-а. Възможно ли е ушите на Пайк-а да са прекалено разширени или оста да е повредена и затова да прави луфт, както я бяха затегнали те или просто са я затегнали хлабаво?! :dunno: :confused:
Аватар
novice
 
Мнения: 1021
Рейтинг: 1960
Регистриран на: Вто Сеп 06, 2005 9:54 pm
Местоположение: Bulgaria, SF


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 11 госта