Наплитане на спици - здрава логика и бабини деветини ?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Наплитане на спици - здрава логика и бабини деветини ?

Мнениеот borovinka » Пон Мар 02, 2009 8:42 pm

Прави ми впечетление, че по MTB форумите сред някои хора битува едно странно (според мен) схващане относно плетката на спиците при колела за дискови спирачки. Става въпрос за асиметричната позиция на тези спици, които работят на опън при спиране. И по-точно - тези отляво трябва да са от външната страна, а десните от вътрешната. Цялата тази работа е с оглед да се противодейства на усукването на каплата при спиране. Вероятно логиката на подобна философия се корени в това, че дискът е монтиран практически директно върху лявия фланец на главината, който би трябвало един вид да дърпа по-силно при спиране. Добре де, десният фланец също е неделима част от тази главина, демек, при спиране усилието се разпределя симетрино между двата фланеца. Излиза, че усукването не е проблем на каплата сама по себе си. Проблемът е в усукването на вилката или рамката(при задна спирачка), както и в здравината на захващането оста на каплата към съответната конструкция.
Та, питам се за логиката на асиметричното наплитане. Дали цялата работа е с цел да се противодейства на усукването на вилката или рамката при спиране посредством по-твърда плетка отляво или някой си мисли, че каплата сама по себе си се усуква при спиране ? Теоретически е възможно корпусът на главината да търпи някакво усукване, ама не ми се вярва нещо . . .

Та, прав ли съм, или да спирам с бирата за днес ? :beer:
Карайте с каска !
Аватар
borovinka
 
Мнения: 31
Рейтинг: 1460
Регистриран на: Вто Май 20, 2008 8:15 am
Местоположение: София

Мнениеот bdz43r » Пон Мар 02, 2009 8:54 pm

Отпред не виждам причина двете страни да са различни.
На задното колело обаче освен при спиране, има и натоварване при въртене, което е с обратна посока.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Мнениеот borovinka » Пон Мар 02, 2009 9:03 pm

Да, така е. Опитвам се да изясня до каква степен има здрава логика в идеята за асиметрично наплитане на каплата.
Карайте с каска !
Аватар
borovinka
 
Мнения: 31
Рейтинг: 1460
Регистриран на: Вто Май 20, 2008 8:15 am
Местоположение: София

Мнениеот Stancho » Пон Мар 02, 2009 11:46 pm

За такава асиметрия, за каквато говориш, не съм чувал и звучи безсмислено. Иначе при някои модели и марки спици съм виждал каплата да се натяга повече откъм диска, но само дотам. Това, което ти казваш, не съм го виждал и чувал.
Аватар
Stancho
 
Мнения: 1501
Рейтинг: 1699
Регистриран на: Пон Юни 02, 2008 8:53 am
Местоположение: Sofia

Мнениеот Voiso » Вто Мар 03, 2009 12:26 am

Така е има такова нещо ако си наплитал капла за диск знаеш оставя се "балон" за да може да минава апаратчето на спирачката а и самата главина е така устроена прави се със спици с различни дължини . Ама аз лично не виждам смисъл в темата каво те вълнува хорта са го исчислили затова не можеш да сложиш 203 ротор на SR Suntour XCM сяка рамка и вилка си има параметри а за спицие при плетака 4X (всяка спица се преплита с 4 съседни) ъгала на допиране на спиците е по голям и натоварването се разпределя равномерно при точката на допир и сученето е по малко ако си забележил наплетено колело отзад спиците от към дикса почти не се виждат а от към венците си стърчът доста . Хората са го изчислили иначе нямаше да караме с дискове .
:popcorn:
Изображение
Аx ти Black Metal ,прееееб*х си цигулката ....
Аватар
Voiso
 
Мнения: 255
Рейтинг: 1250
Регистриран на: Чет Май 01, 2008 2:55 pm

Мнениеот bdz43r » Вто Мар 03, 2009 12:31 am

Stancho написа:За такава асиметрия, за каквато говориш, не съм чувал и звучи безсмислено.
На задната капла е така - от двете страни е различно.
Stancho написа:Иначе при някои модели и марки спици съм виждал каплата да се натяга повече откъм диска, но само дотам.
Това е нормално за предните капли, защото откъм диска фланеца е по-навътре. При задните е същото, доколкото единия фланец е по-навътре от другия.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1222
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Наплитане на спици - здрава логика и бабини деветини ?

Мнениеот bikerider » Вто Мар 03, 2009 10:04 am

@borovinka: плетките за диск за разисквани многократно. С една дума целта е при спиране плетката да се втвърдява, тоест опъващите се спици да са отвън при последното пресичане. Това се препоръчва и от доста водещи производители на главини за диск. Дори само това е достатъчно да опровергае тия странни теории, за които споменаваш.

Асиметрична плетка отпред при хлабави спици и яко спиране би довела до биене наляво или надясно. За отзад ползата е спорна, но се практикува широко, както вече казаха преди мен заради опъна при въртене. Моята задна капла е наплетена симетрично и не съм забелязвал проблеми като губене на сила при въртене.

Всичко опира до това колко е натегната плетката, някой майстори-ветерани с богат шосеен опит все още практикуват т.нар. "еластична капла" с леко хлабави спици. Там плетката определено има доста голямо значение. Лично аз предпочитам солидна симетрично наплетена капла за диск със здраво натегнати спици. KIS.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот V8 » Вто Мар 03, 2009 2:03 pm

Както каза Марто - асиметрична плетка отпред а абсолюто безмислена, отзад е по желание но препоръчителна. На мен единия ми байк е със симетрична задна плетка (все едно че няма диск), за другия вече се усетих и я оправих, разлика не съм забелязал в спирачната сила или в коравината на колелото. Идеално някой ден бих могъл да разплета лявата страна на "сбърканото" колело и да ги наместя спиците, ама плетенето е една от най-омразните ми дейности свързани с велосипедите, тъй че най-вероятно ще си остане така докато нещо се потроши (я колелото, я карача)...
Sometimes it's entirely appropriate
Изображение
to kill a fly with a sledge-hammer!
Аватар
V8
 
Мнения: 355
Рейтинг: 1800
Регистриран на: Сря Мар 14, 2007 9:29 am
Местоположение: USMC


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 18 госта