
bikerider, ами пак мисля, че значително влияе, като аргументът ми е точно този с начинаещите велопедисти, пазещи равновесие при потегляне.
PtD написа:bikerider, ами пак мисля, че значително влияе, като аргументът ми е точно този с начинаещите велопедисти, пазещи равновесие при потегляне.
bikerider написа:Хайде все пак за пълнота да разгледаме и другия случай - ти си траялджия и определено имаш пълен поглед върху нещата - кажи ми при теб жироскопичния ефект каква роля играе докато въртиш нагоре?
Защото коригираш залитането със завъртане на кормилото, което поражда жироскопичния ефект в предното колело. При голяма скорост необходимия ефект се получава с минимално завъртане (съответно минимално отклонение от правата линия), при малка скорост се криволичи повече и занимавката с тежестта има по-голямо значение. На това се основава като цяло класическото движение с велосипед. На прохождащия велосипедист му липсват точно навиците да компенсира падането със завиване в съответната посока.PtD написа:С други думи - при по-висока скорост се налага да играя с преместване на тялото доста по-рядко.
Т. е. въртящото се кормило е задължително изискване за балансиране на велосипеда. Второто изречение е още по-интересно - при премахнат жироскопичен ефект, велосипеда продължава да се балансира лесно. Не е казано обаче дали е също толкова лесно, както и преди това. Според мен по-скоро балансирането ще е подобно на това при много ниска скорост.If the steering of a bike is locked, it becomes virtually impossible to balance while riding. On the other hand, if the gyroscopic effect of rotating bike wheels is cancelled by adding counter-rotating wheels, it is still easy to balance while riding.
The rider applies torque to the handlebars in order to turn the front wheel and so to control lean and maintain balance. At high speeds, small steering angles quickly move the ground contact points laterally; at low speeds, larger steering angles are required to achieve the same results in the same amount of time. Because of this, it is usually easier to maintain balance at high speeds.
Ако заменим колелетата със ски е видимо, че равновесие може да се пази и без жироскоп. Посъщата причина и аз не падам като вървя прав, макар че нищо върящо се нямам по мен (да не говорима за "трейл"bdz43r написа:Статията е много интересна, както и линковете към нея.Т. е. въртящото се кормило е задължително изискване за балансиране на велосипеда. Второто изречение е още по-интересно - при премахнат жироскопичен ефект, велосипеда продължава да се балансира лесно. Не е казано обаче дали е също толкова лесно, както и преди това. Според мен по-скоро балансирането ще е подобно на това при много ниска скорост.If the steering of a bike is locked, it becomes virtually impossible to balance while riding. On the other hand, if the gyroscopic effect of rotating bike wheels is cancelled by adding counter-rotating wheels, it is still easy to balance while riding.
Пише и за разликата между ниска и висока скорост. Пак е свързано със завъртане на кормилото:The rider applies torque to the handlebars in order to turn the front wheel and so to control lean and maintain balance. At high speeds, small steering angles quickly move the ground contact points laterally; at low speeds, larger steering angles are required to achieve the same results in the same amount of time. Because of this, it is usually easier to maintain balance at high speeds.
Велосипед без велосипедист стои прав точно заради жироскопичния ефект, който обаче единствено предизвиква завиване по посока на накланянето. Това се получава само при достатъчно голяма скорост. При малка скорост велосипедистът е този, който насочва колелото и компенсира залитането настрани.NovemberCharlie написа:ОБАЧЕ велосипедът стои прав САМО докато има досатъчно жироскопичен момент да го държи прав. Иначе, ако няма външна помощ, пада.
Аз пък бих помолил, дори и след поста на Калин, хората да помислят малко за ъглите при автомобилните колела и...при пазарските колички.PtD написа:Aз ще изчакам по-дългия пост на zero knowledge, преди да се включа отново по темата. Уверен съм, че има какво да сподели.
П.П. Ако това, което казва, е вярно, то би трябвало велосипед с вертикална челна тръба и нулева извивка на вилката (т.е. trail = 0) да бъде нестабилен, независимо от скоростта, с която се движи.
PtD написа:... то би трябвало велосипед с вертикална челна тръба и нулева извивка на вилката (т.е. trail = 0) да бъде нестабилен, независимо от скоростта, с която се движи.
zero knowledge написа:Двукоронните вилки поне ще спрат преди 90-тия градус, докато еднокоронните ще се доближат до 90 - не е много забавно.
С много условности би могло, но за мен по-подходящ е описателният вариант. Все пак ако считате, че е подходящо да намерим термин може да кажем и "изоставане". В смисъл изоставане на точката на допир между колелото и пътя спрямо пресечната точка на въображаемата ос на управление на колелото и пътя. Може да си му викаме и "трейл", но съществува вариант да се сбърка с другото значение на trail.4getcredo написа:Коректно ли е "trail" да се свърже като понятие с "траектория"?
И аз си го мислех това, но се сетих, че при колите терминът означава друго и може да стане объркване.PtD написа:Мисля, че по-точен превод би бил "следа".
zero knowledge написа:Експериментите, с които се занимавах тази зима докато бях в бг засягаха точно стабилността произлизаща от trail-a и как това се отразява на поведението и усещането за колелото. Някои от резултатите се оказаха интересни и спомагащи за продължително и контролируемо поддържане на 2-wheel drift.
outfaced написа:A за жироскопните ефекти и сили ... 2кг въртяща се маса с 3-5 оборота в секунда ... няколко нютона сравнени с кинетична енергия на
95 кила байк+ездач ... пренебрежимо(поне за колело с колездач на него)
Напротив! Съвсем достатъчно, щом не падашoutfaced написа:A за жироскопните ефекти и сили ... 2кг въртяща се маса с 3-5 оборота в секунда ... няколко нютона сравнени с кинетична енергия на
95 кила байк+ездач ... пренебрежимо(поне за колело с колездач на него)
NovemberCharlie написа:Напротив! Съвсем достатъчно, щом не падаш
:agree:bikerider написа:А вилките със steering damper ще спрат преди 25-ия градус
PtD написа:@zero knowledge, добре, да предположим, че имаме trail = 0. Такова колело по-лесно ли ще стои self-stabilized, или няма да има значение? Като под "по-" имам предвид дори и минимална разлика в стабилността?
Контактната точка не, но преместваш центъра на тежестта, което води до същия ефект.zero knowledge написа:не можеш да преместиш предната контактна площ на гумата със завъртане на кормилото...
bdz43r написа:Контактната точка не, но преместваш центъра на тежестта, което води до същия ефект.zero knowledge написа:не можеш да преместиш предната контактна площ на гумата със завъртане на кормилото...
zero knowledge написа:Но дори и да успееш, кормилото ще е завъртяно надясно, а не напред, което не е точно състоянието от което тръгнахме.
Човече, току що си завъртях кормилото и ако щеш ми вярвай, но контактната точка се премести. По-близо от тая реалност (на 50-60 см от мен) ми е трудно да си представя. Поне в света на Нютон.И понеже спорът отдавна стана от типа "На мен ми е по-дълъг", аз ти предлагам да се върнем на въпроса, поставен в началото, а той беше за жироскопа.Сигурен съм, че си достатъчно осведомен за това как се кара колело, но докато не ми докажеш с цифри, че "трейл"-ът е по-важен от жироскопичния момен за пазенето на равновесие върху движещо се колело, ще смятам, че само се замяраме с линкове и нищо повече.(без лоши чувства)zero knowledge написа:NovemberCharlie, предполагам не си прочел никой от трите линка по-горе. Хубаво отбелязваш, че ако тръгнеш да падаш наляво, вдигайки десен крак би върнал центъра на тежестта над правата от двете контактни площи. Но пренебрегваш някои съществени неща що се касае до корекцията с врътване на кормилото. Описанието което даваш е далеч от реалността, не можеш да преместиш предната контактна площ на гумата със завъртане на кормилото, въпреки че това е първото нещо което се прави, за да може да се изправи колелото. Но дори и да успееш, кормилото ще е завъртяно надясно, а не напред, което не е точно състоянието от което тръгнахме.
Без смятане няма да стане, но аз съм сигурен, че смятането не е проблем за теб.zero knowledge написа:bdz43r написа:Контактната точка не, но преместваш центъра на тежестта, което води до същия ефект.zero knowledge написа:не можеш да преместиш предната контактна площ на гумата със завъртане на кормилото...zero knowledge написа:Но дори и да успееш, кормилото ще е завъртяно надясно, а не напред, което не е точно състоянието от което тръгнахме.
без четене няма да стане ...
Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 367 госта