Въпрос за задните касети

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Въпрос за задните касети

Мнениеот МИКИ МАУС » Съб Юни 20, 2009 8:48 pm

Бъдете по снизходителни към новобранците във Форума - Въпросът ми е /не успях да го открия с търсачка / - касети осмица, девятка за МТБ и шосеен велосипед. Прилики и разлики. Специални инструменти за ремонт. На кои марки шлиците са съвместими. Ако можете покажете и картинки. Благодаря Ви и простете наивитета ми. :banghead:
GENUG SCHON !
Аватар
МИКИ МАУС
 
Мнения: 221
Рейтинг: 1068
Регистриран на: Съб Юни 20, 2009 8:13 pm
Местоположение: Good bye

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот hitar_potter » Съб Юни 20, 2009 8:51 pm

Осмиците и девятките се различават по разстоянието между зъбите. Това означава, че ако искаш да минеш от 8 на 9, трябва да сменяш венци, верига, дерайльор, команди...
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Sasho_snegorina » Съб Юни 20, 2009 9:01 pm

Има два вида касети, на резба и на шлици, първите се използват за по нискобюджетни велосипеди, а вторите са по-разпространени при стиловете каране с по-голямо натоварване. Аз знам за два вида шлици, едните са стандарт (почти всички главини и венци), а вторите са на производителя Campagnolo и нямат съвместимост с обикновените шлици. Инструмента за монтаж и демонтаж на всички венци, било то на резба или на шлици е еднакъв, виж и тази статия -> http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair012 . Разлика във венците за шосеен велосипед и МТБ велосипед - няма, единствено разликата в броя на зъбите (ако се приема за разлика), също така зависи с колко зъбчатки е венеца, защото разстоятнието м/у зъбчатките не е еднаква и изисква смяна на веригата за съответните предавки. Някои спускачи (DH/FR) предпочитат да използват шосейните компоненти порати ниското тегло, по-голямата защитеност от удряне (венци 11-25 примерно). Заедно с тях и шосеен дерейльор, който също е доста малък ако е с късо рано, по-лек и т.н. Това е общо взето, надявам се да съм ти помогнал.
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Univer welo » Съб Юни 20, 2009 9:18 pm

Това с различното разстояние ми е ясно , става въпрос за шлиците на които се нанизва зъбния блок и за ремонта на самата касета - лагеруването ,вътрешното , не на оста. Благодаря. ПРедполагам ,че въпроса на мики маус беше този , който интерисува и мен - ремонт на самия задвижващ механизъм -тресчотката , имал съм луфт при това лагеруване . Поправимо ли е това лагеруване? Благодаря Ви. :dontknow:
Н Е В Е Ж Е С Т В О Т О Е С И Л А !



[color=#FF0000] !!! ВСЯКО ПЛЕМЕ Е ДОСТОЙНО ЗА ВОЖДА СИ !!!
или по -ясно казано ВСЕКИ НАРОД СИ ЗАСЛУЖАВА УПРАВНИЦИТЕ!
Аватар
Univer welo
 
Мнения: 230
Рейтинг: 1238
Регистриран на: Сря Сеп 03, 2008 11:53 am
Местоположение: СВЕТЪЛ БАЛКАНСКИ СУБЕКТ

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Magicman » Нед Юни 21, 2009 10:09 am

Sasho_snegorina написа:Инструмента за монтаж и демонтаж на всички венци, било то на резба или на шлици е еднакъв, виж и тази статия

:nono: Приличат си, ама инструмента не е еднакъв. :peace: По въпросите просто направете ставнение меду двете статии - http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair012 и http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair002.
Magicman
 
Мнения: 152
Рейтинг: 1400
Регистриран на: Нед Дек 14, 2008 10:39 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Sasho_snegorina » Нед Юни 21, 2009 11:24 am

Magicman написа: Приличат си, ама инструмента не е еднакъв. :peace: По въпросите просто направете ставнение меду двете статии - http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair012 и http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair002.


Моля не обърквай човека допълнително със своето лично незнание, имам ключа от втората статия, с него развивам венци на резба, венци на шлици и Center Lock дискове. За да защитя своето твърдение прилагам няколко снимки, които направих специално за случая -> http://www.snimka.bg/photo.php?photo_id=13044977 . Единствено трябва да се гледа ключа да няма тази ос в центъра, която попринцип влиза в QR-a.
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Magicman » Нед Юни 21, 2009 12:21 pm

А познай кой за какво е. http://www.snimka.bg/album.php?album_id ... d=13045783
Magicman
 
Мнения: 152
Рейтинг: 1400
Регистриран на: Нед Дек 14, 2008 10:39 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Sasho_snegorina » Нед Юни 21, 2009 12:36 pm

Ключа в ляво до колкото виждам е за по-широки канали на шлиците за отвиване. Предполагам той е за венци на резба, но това съвсем не значи, че ключа в дясно не може да отвива венци на резба и на шлици, просто има лек луфт, който по никакъв начин не може да попречи на демонтирането. Могъл си да минеш и само със закупуването на ключа в дясно, но явно първо си закупил този в ляво с по-широките шлици, видял си, че не става на венци с монтаж на шлици и си направил покупката на втория.
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот marsa » Нед Юни 21, 2009 4:26 pm

Sasho_snegorina написа:Могъл си да минеш и само със закупуването на ключа в дясно
Напротив, баце, защото както виждаш каналите са по- къси и захвата не е толкова добър, което ще доведе до по- голямо натоварване на ключа и (!) част от шлица на касетата, когато развиваш касета на резба. То сигурно може да запречиш и някакво парче желязо по средата, или да стегнеш главината на менгеме, но не се прави така. Инструментите си имат предназначене.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Ozzie » Нед Юни 21, 2009 10:08 pm

hitar_potter написа:...ако искаш да минеш от 8 на 9, трябва да сменяш дерайльор...

Глупости!
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот hitar_potter » Нед Юни 21, 2009 10:31 pm

Ozzie написа:
hitar_potter написа:...ако искаш да минеш от 8 на 9, трябва да сменяш дерайльор...

Глупости!

Прав си, техническа грешка :blush: Командите са достатъчни в общия случай :)
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Univer welo » Пон Юни 22, 2009 6:40 am

Момчета , нека да уточня още един път: Става въпрос за следното: Махате зъбния блок от главината * на шлици*и остава основния механизъм. Тук са въпросите ми:
1. Как е точното наименование - тресчотка или нещо друго.
2. Бъркал ли е някой вътре - разлика между различните модели.
3. Специални инструменти за монтаж и демонтаж. - Ей тука ще се радвам на Вашите картинки. Благодаря Ви. :dontknow: :beer:
Н Е В Е Ж Е С Т В О Т О Е С И Л А !



[color=#FF0000] !!! ВСЯКО ПЛЕМЕ Е ДОСТОЙНО ЗА ВОЖДА СИ !!!
или по -ясно казано ВСЕКИ НАРОД СИ ЗАСЛУЖАВА УПРАВНИЦИТЕ!
Аватар
Univer welo
 
Мнения: 230
Рейтинг: 1238
Регистриран на: Сря Сеп 03, 2008 11:53 am
Местоположение: СВЕТЪЛ БАЛКАНСКИ СУБЕКТ

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот PtD » Пон Юни 22, 2009 1:30 pm

Наименованието е свободно движение или храпов механизъм. Повечето си приличат, но има и някои с доста различен принцип на действие. Разглабянето е също различно - например на едната от главините се отваря с шестогран 5мм. За други пък ти трябва специален инструмент. И т.н.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот МИКИ МАУС » Пон Юни 22, 2009 7:01 pm

Искам да го разглобя тоя храпов механизъм, или евентуално да го повредя повече. Има луфт според мен по-голям от допустимия и търся съветите Ви. Благодаря. :bowdown:
GENUG SCHON !
Аватар
МИКИ МАУС
 
Мнения: 221
Рейтинг: 1068
Регистриран на: Съб Юни 20, 2009 8:13 pm
Местоположение: Good bye

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот did » Пон Юни 22, 2009 7:07 pm

МИКИ МАУС написа:Искам да го разглобя тоя храпов механизъм, или евентуално да го повредя повече. Има луфт според мен по-голям от допустимия и търся съветите Ви. Благодаря. :bowdown:


Ако не си 100% наясно какво правиш, там не пипай!

Къде точно ти е луфта, впрочем? Ако имаш ядове с храповия механизъм, те не се усещат като луфт, а по съвсем друг, болезнен начин.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот PtD » Пон Юни 22, 2009 7:14 pm

А, не боли. Аз съм направил няколко на салата. Само е леко изненадващо :eyebrow:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот рс » Вто Юни 23, 2009 8:41 am

МИКИ МАУС написа:Искам да го разглобя тоя храпов механизъм, или евентуално да го повредя повече. Има луфт според мен по-голям от допустимия и търся съветите Ви. Благодаря. :bowdown:


За шимано трябва да извадиш оста, съчмите и прахозащитните пръстени. Когато почистиш от грес, ще видиш и гайката за развиване. Същата е и чашка за лагера на главината и за лагера на храповика. Отвива се в посока на часовниковата стрелка. Инструментът е прорязан цилиндър с една степен. Големият диаметър е колкото е вътрешният на резбата на гайката на венците, а малкият - степента - е колкото е вътрешният на гайката в зоната около двата изреза за отвиване (виж двете каналчета на място) - естествено всичко с минимална хлабина, достатъчна да влиза лесно вътре в храповика. Не трябва да хлопа много, защото това осигурява правилната му позиция и съответно предотвратява повреди по него и по гайката. Въпросният цилиндър (всъщност често е пробит и е тръба с дебели стени) е прорязан в края си на дълбочина примерно 5 мм с канал, широк колкото каналчетата в гайката на храповика - виж ги. В този канал се слага здрава пластина с максимално правилна форма - правоъгълен паралелепипед. Трябва да няма неуспоредни стени и отчупени ръбове. Размерите са следните - споменатия диаметър х дълбочината на канала (5 - 10 мм) х ширината на каналите в гайката.
Пластината е най-добре да се залепи в канала. Ако хлабините са малки, може с леило за осигуряване на резби, ако не - с нещо двукомпонентно и епоксидно. В гаражно-домашни условия може да си направиш пластина от парче механична ножовка или някоя хубава пила (просто достатъчно стара, че да не е турско-китайска низкокачествена). При шлайфането с флекса или шмиргел не е добре да се прегрява. Посиняването на повърхността е признак за нежелано прегряване.
При разглобяване отдели и преброй съчмите от двата лагера. Не ги смесвай, от износване имат различен размер. Може да ги смениш. Луфта се регулира с подложни шайби под гайката. Докато не разглобиш две - три главини да си намериш различни дебелини шайби (през 0,05 мм) може да няма как да стане работата. Ще ти трябва и микрометър, за да знаеш какво става - да сравняваш пластините и да проверяваш съчните да не сложиш някоя по-голяма да се натроши и да замърси смазката.
Слагай много малко грес, само по съчмите. Ползвай синтетична, молибденова или с други противозадирни добавки. Кученцата само намажи с мазен пръст.
Успех, ако си правиш инструмента, и не обърквай посоките на отвиване и завиване - обратно е. Това описание е за шимано главина с кученца в храповика. Ролкови не съм имал и не знам как стават. Има и други като шимано, но с различни размери - трябва друг инструмент.
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Dido_nm » Съб Дек 25, 2010 7:07 pm

Здравейте, съвсем нов съм във форума, затова смятам че ще ме извините че ползвам чужда тема а не пускам нова, защото проблема който имам е абсолютно идентичен с проблема на колегата "Мики Маус". От няколко дни доста се порових във форума и с търсачката естествено, но неоткрих решение на моя проблем. А той също е: ка да си разглобя главината. Веднага уточнявам че не проблема е да извадя оста с конусите и съчмите, това и на тъмно го правя :) Проблема е как да разглобя механизма където са кученцата? Барабанчето със шлиците където се поставя задния зъбчат пакет, според мен има голям луфт. Искам да го обера този луфт, за което трябва да го разглобя. Главината ми за съжаление не е Шимано и горния пост неми върши работа, защото нямам такива прорези в чашкта и вероятно развиването е по друг начин. Главината ми е "Felt"модел 2002г. Велосипеда е "Felt" FS 800. Вижда се някъде в средата на главината някакъв профил като звезда с 12 лъча и предполагам че от там се развива, но незнам какъв е ключът и в каква посока се развива, а и изобщо незнам дали въобще от там се развива? Някой ако е сервизирал такава главина ще съм му много благодарен ако сподели кое как се прави и с какъв инструмент. Ще се опитам да прикача една снимка с поглед срещу главината от страната на шлицевото барабанче.
Прикачени файлове
25122010(001).jpg
Главина Felt, Как се разглобява?
(326.74 KiB) 191 пъти
Dido_nm
 
Мнения: 4
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Дек 25, 2010 12:35 am

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот vpravov » Съб Дек 25, 2010 7:21 pm

Доколкото виждам от снимката, май още не си си махнал капачката, предпазваща съчмите от мръсотията. Съчмите под това което се вижда на снимката ли стоят?
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот Dido_nm » Съб Дек 25, 2010 7:50 pm

Да, съчмите стоят под тази предпазна шайба. Но тази шайба мисля че е набита в шлицевото барабанче, пробвах да я дръпна, но не помръдва. Ако се вади, с какво се избива, предполагам трябва да се дръпне, с нещо като скоби за избиване на лагери /за съжаление нямам такова нещо :( / Дане би под тази предпазна шайба да се крият прорезите за развиване на чашката?
Dido_nm
 
Мнения: 4
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Дек 25, 2010 12:35 am

Re: Въпрос за задните касети

Мнениеот vpravov » Съб Дек 25, 2010 8:00 pm

Dido_nm написа:Дане би под тази предпазна шайба да се крият прорезите за развиване на чашката?

Точно така. :agree: Можеш да я извадиш и с отверка. Просто риска от деформирането и е по-голям. Но това не е фатално. Капачката е от мек метал и после лесно се възстановява в предишния си вид.
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 15 госта