Теоретичен въпрос за Ви брейк

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Дек 29, 2009 1:04 pm

Напълно съм съгласен с твоята теза, но моето предложение е отнесено до случай, в който разглеждаме друга отправна точка. Твоята отправна точка е челото, моята - стеншъните. Както ни е известно действат редица сили на вилката. За да бъдем по-конкретни аз изнасям от тази система само ботушите като индивидуална единица, без да ме интересуват останалите неща.
В случая:
Лост - Ботушите са лост от втори род /опорната точка е в края на лоста, лоста се състой само от едно рамо, като при гаечен ключ. Прилагаме сила на натиск само на единственото рамо/
Опорна точка - в случая това са втулките. Те са крайната точка на лоста, те контактуват с отправното тяло.
Отправно тяло - в случая приемаме за такова стеншъните/горните тръби/, понеже при наличие на луфт във втулките движението се извършва спрямо стеншъните.
d1 - разстоянието между т.А/опората/ и т.В/точка на прилагане на сила F1
d2 - разстоянието между т.А/опората/ и т.С/точката на прилагане на сила F2

С просто око може да се види, че d2 е няколко пъти по-голямо от d1, според законите отнасящи се за лост от втори род силата действаща в т.А ще е съответно пъти по-голяма при дейстието на дискова спирачка, от колкото при действие на В-брейк.

Очаквам коментари и критики. Минус 40 рейтинг от една тема => не сте отворени към нови предложения и идеи. :agree:
Изображение
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Вто Дек 29, 2009 1:15 pm

В схемата d2 следва да се намали с около 10.15 см.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Дек 29, 2009 1:20 pm

Поради факта, че силата действа между двете уши за захват на калипера? Напълно адмирирам. Грешката е моя. Идеята беше нагледно да бъде илюстрирана моята теория, без конкретни стойности и подробност.
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот evilzet » Вто Дек 29, 2009 1:22 pm

Аз май разбрах тезата на колегата :).
За мен натоварването на челото, стержена, короната и телескопите е едно и също , тъй като все се прилага сила да спре дадена маса. Разликата между различните спирачки е в начина на предаване на спирачната сила от ботушите към телескопите, стержена....
При В-брейк силата е приложена между горната и долната втулка ( сравнително равномерно), а при дисковите силата е изнесена извън втулките (под или на нивото на долната втулка) и може би оттам по-голямото натоварване на долната втулка.
evilzet
 
Мнения: 1592
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Май 17, 2006 2:19 pm
Местоположение: Варна

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот hitar_potter » Вто Дек 29, 2009 2:03 pm

[quote="EccentricMOTION"][/quote]
Векторите имат само една посока, а не две... Дисковите спирачки се отразяват зле на вилката, защото причиняват усукване на ботушите. И изобщо, ако искаш да разглеждаш влиянието в/у вилката, разглеждай моменти, а не сили.
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Вто Дек 29, 2009 2:43 pm

hitar_potter написа:разглеждай моменти, а не сили.

:idea:
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот EccentricMOTION » Вто Дек 29, 2009 2:56 pm

:offtopic: Отказвам се. Вие сте по-компетентни по всички теми. Разбрах го. С Вас на глава не се излиза. Сега пък векторите не били така. Ако дърпаш колелото назад не действа ли на обратно силата?!

По темата - може ли да направим извод, че независимо от действащите сили на триене, усукване, натиск дисковата спирачка вреди повече на вилката, в отношение поява на луфт, от колкото В-брейк? По-често срещани са откъртени уши за монтаж на дискова спирачка, от колкото пивоти за В-брейк. Практиката показва, че повечето вилки получили луфт са използвани с дискова спирачка.
Аз отивам да смятам далеч по-различни неща от натоварване на вилки ;)
Аватар
EccentricMOTION
 
Мнения: 2364
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Окт 25, 2008 12:24 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот did » Вто Дек 29, 2009 3:02 pm

EccentricMOTION написа: Отказвам се. Вие сте по-компетентни по всички теми. Разбрах го.

Разгеле!

В точните науки няма по-компетентни и по-некомпетентни хора. Има верни и неверни твърдения. Твоите твърдения са напълно неверни.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот NovemberCharlie » Вто Дек 29, 2009 3:07 pm

Аз, обаче, дадох един + на Екцентричното движение заради факта, че прави, макар и неуспешни, опити да мисли. ;)
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот Capoeira » Вто Дек 29, 2009 5:03 pm

И аз и аз, хвала на такива индивиди, поне се опитват дето се вика, че напоследък почти всеки индивид в пубертета бях на мнение че трябва да се лиши от възможноста да отнема кислорода от атмосферата.
Bikes Intelligence Life
Proud of Boxxer
Аватар
Capoeira
 
Мнения: 1188
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Дек 10, 2003 9:49 pm
Местоположение: 2025

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот blizzard » Вто Дек 29, 2009 5:40 pm

did написа:В точните науки няма по-компетентни и по-некомпетентни хора. Има верни и неверни твърдения. Твоите твърдения са напълно неверни.


Не че в конкретния случай не е така.. но в общия не съм много съгласен (= Но да не го избиваме на философски offtopic.
Аватар
blizzard
 
Мнения: 385
Рейтинг: 1835
Регистриран на: Чет Фев 23, 2006 12:42 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот hitar_potter » Вто Дек 29, 2009 9:01 pm

EccentricMOTION написа:По темата - може ли да направим извод, че независимо от действащите сили на триене, усукване, натиск дисковата спирачка вреди повече на вилката, в отношение поява на луфт, от колкото В-брейк? По-често срещани са откъртени уши за монтаж на дискова спирачка, от колкото пивоти за В-брейк. Практиката показва, че повечето вилки получили луфт са използвани с дискова спирачка.
За счупването на ушите, вече можем да си говорим за лостове и рамена ;) Но ако искаме да разглеждаме напрежението м/у краката и ботшите на вилката, трябва да погледнем по малко по-различен начин на нещата ;)
Изображение
Аватар
hitar_potter
 
Мнения: 3461
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Фев 01, 2008 9:25 pm
Местоположение: София

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Сря Дек 30, 2009 12:29 am

EccentricMOTION написа:Поради факта, че силата действа между двете уши за захват на калипера? Напълно адмирирам. Грешката е моя. Идеята беше нагледно да бъде илюстрирана моята теория, без конкретни стойности и подробност.


добре де, само за момент да приемем че твоята теория е вярна, тогава според нея ако диска е по-голям, натоварването ще е по-малко! защото калипера се изнася по-близо до втулките и по-далече от оста на главината. нали?
а пък производителите на вилки точно ограничават размера на диска, вместо да поощряват по-големите дискове.

и още нещо, за да се убедиш че ти е грешна идеята- силите които си начертал- Ф1 и Ф2- сочат нагоре. е, ако те наистина са с такава посока, то предницата ти при спиране би трябвало да се опитва да подскочи нагоре, а пък всички отлично знаем че става точно обратното- потъва надолу.
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот PtD » Сря Дек 30, 2009 3:28 am

valsto написа:и още нещо, за да се убедиш че ти е грешна идеята- силите които си начертал- Ф1 и Ф2- сочат нагоре. е, ако те наистина са с такава посока, то предницата ти при спиране би трябвало да се опитва да подскочи нагоре, а пък всички отлично знаем че става точно обратното- потъва надолу.


Потъва надолу, защото инерцията на тялото пренася тежестта върху предното колело. Иначе действително роторът се опитва да изскубне калипера нагоре.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот Antares » Сря Дек 30, 2009 11:22 am

Ексцентричния според мен бърка, понеже разглежда от "неправилната" страна чертежа и силите. Аз като един художник ще се опитам да демонстрирам:
Изображение

И от мен евала, че се опитва да мисли, но не е хубаво, че спори с хора, които са наистина компетентни в областта на физиката. Но има дух, това е хубаво ;)
Карикатурите ми
He who sacrifices freedom for security deserves neither!
Ben Franklin
Аватар
Antares
 
Мнения: 7462
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 18, 2006 9:26 pm
Местоположение: София

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот bikerider » Чет Дек 31, 2009 12:09 am

did написа:@valsto: Дисковите спирачки натоварват несиметрично (дискът винаги е закрепен отдясно и само там "дърпа") и водят до осукване на вилката, докато V-brakes, макар да имат в моменти дори по-голямо рамо и по-голяма спирачна сила, винаги натоварват симетрично и не водят до проблеми.


:agree:

Това е причината много различни модели като геометрия, но с еднакви ботуши (т.е. диаметър на тръбите) да имат едни и същи изисквания за максимален ротор. Това идва да подскаже, че максималния ротор определя формата на ушите, а не обратното (чувал съм такива твърдения).

Всъщност има и друг момент - при спиране с диск освен всичко друго вилката се стреми да се сгъне в същия момент, в който се стреми да се усуче, което реално прецаква триещите лагери. Такъв стремеж при v-brake няма, защото boss-овете са отпред и горе.

@valsto: Бързам да поясня, преди да си ми скочил - предницата наистина се стреми да "подскочи" при спиране, можеш да го провериш елементарно като обърнеш колелото с главата нагоре. В случая объркването идва оттам, че ти говориш за окачената маса, която няма нищо общо с темата.

Edit: A диска всъщност е отляво на 99% от колелата и Antares - наистина се пише "усуква" :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Съб Яну 02, 2010 1:44 am

PtD написа:Потъва надолу, защото инерцията на тялото пренася тежестта върху предното колело. Иначе действително роторът се опитва да изскубне калипера нагоре.


ами опитай да вдигнеш предницата, завърти много силно колелото в посока на движение напред и натисни спирачката. усеща се ясно дърпане на долу.

така както при ускоряване предницата олеква, а задницата натежава, при спиране се получава обратното. надявам се няма да кажеш, че при тръгване се вдига предница, защото тежестта отива назад :D

естествено че се опитва да изскубне калипера нагоре - ако той седеше отпред на вилката, пък щеше да се опитва да го забие в земята. но това не променя посоката на действие на момента, който всъщност оказва въздействие.
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот valsto » Съб Яну 02, 2010 1:55 am

bikerider написа:@valsto: Бързам да поясня, преди да си ми скочил - предницата наистина се стреми да "подскочи" при спиране, можеш да го провериш елементарно като обърнеш колелото с главата нагоре. В случая объркването идва оттам, че ти говориш за окачената маса, която няма нищо общо с темата.


ами нормално- като е обърнато да се опитва да подскочи! но като е в нормално положение се опитва да се забие надолу!
valsto
 
Мнения: 129
Рейтинг: 1385
Регистриран на: Чет Юни 25, 2009 9:30 am

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот bikerider » Съб Яну 02, 2010 11:53 am

Явно моята вилка е странна, защото точно вчера (трябваше да си смазвам буталата на предната спирачка) се наложи колелото да е обърнато и се сетих за тая тема. При рязко спиране вилката се сгъна 1мм и се върна (с леко колело или по-твърда/натегната пружина, или по-малък ротор може и да не се види изобщо). Говорех за този ефект. Съгласен съм, че по време на спиране е незабележим на фона на инерцията на окачената маса, но го има. Ставаше дума, че при v-brake такъв ефект няма, поне от моя опит.

И накрая - ако неокачената маса се стремеше да отиде надолу при спиране, това щеше да пречи на поемането на дребни препятствия и щеше да се усеща в китките. Аз поне такова нещо не съм усещал никога, а съм имал по-твърди и късоходови вилки от Шивъра.

Edit: Извинявам се за недоразумението, сега видях. В горния пост имам грешка, моля да се чете "с главата надолу".
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот SpoileR » Нед Яну 03, 2010 4:51 pm

bikerider написа:При рязко спиране вилката се сгъна 1мм и се върна

bikerider написа: Ставаше дума, че при v-brake такъв ефект няма, поне от моя опит.


Има го има го :)

Само че при v-brake ушите не се опитват да се отскубнат нагоре (и да подскочи вилката нагоре), ами се опитват да се отскубнат напред, а пък оста на главината се опитва да се оскубне назад... :)
Страх ме е от СТРЪМНОТО...
Аватар
SpoileR
 
Мнения: 4240
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 22, 2006 4:10 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Теоретичен въпрос за Ви брейк

Мнениеот bikerider » Нед Яну 03, 2010 7:21 pm

Съгласен, аз говорех конкретно за стремежа за сгъване "нагоре" при дисковите спирачки, затова казах, че при в-брейк го няма.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Предишна

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 352 госта