Къде се движи шока

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Къде се движи шока

Мнениеот fenoryl » Сря Яну 20, 2010 4:46 pm

Тъй като ще правя втулки за шок ме интресува къде се движи всъщност той.

Триенето (движението) между втулките и шока ли е или между втулките и оста?
Малко съм объркан тъй като на новия ми шок втулките са набити, а на стария движеха свободно и триенето беше именно между шока и втулките.

И няма ли да е по-добре движението да е между втулките и шока, защото в противен случай ще има триене между втулките и рамката?
Powerplant: 1 × General Electric / Volvo Aero RM12 Afterburning turbofan
6× Rb.74 (AIM-9) or Rb 98 (IRIS-T) / 4× Rb.99 (AIM-120) or MICA
4× Rb.71 (Skyflash) or Meteor / 4× Rb.75 / 2× KEPD.350 / 2× Rbs.15F
Аватар
fenoryl
 
Мнения: 381
Рейтинг: 1455
Регистриран на: Нед Апр 20, 2008 2:30 pm
Местоположение: София

Re: Къде се движи шока

Мнениеот Ozzie » Сря Яну 20, 2010 4:56 pm

Триенето е между втулките и оста (болта).
Сглобката "втулка <-> амортисьор" е сглобка на стегнатост.

fenoryl написа:....защото в противен случай ще има триене между втулките и рамката?

За повече от пет години каране на "меки" рамки, не съм видял да има следи от износване където контактуват втулките и ушите на рамката за монтаж на амортисьора.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Re: Къде се движи шока

Мнениеот outfaced » Сря Яну 20, 2010 5:04 pm

Шока не се стяга "до откат" а само колкото е нужно + капка локтайт.
Възможно е (пък и неизбежно) някой хубав ден да се появят луфтове, които или се обират с разни чалъми или се правят нови стоманени втулки, болтове или тефлонови втулки - според зависи на кой какво му е по лесно и къде точно е луфта :)
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Къде се движи шока

Мнениеот bikerider » Сря Яну 20, 2010 5:19 pm

fenoryl написа:Триенето (движението) между втулките и шока ли е или между втулките и оста?


Триенето е между оста и "втулките" (триещите лагери, набити в шока). За целта триещите лагери имат полимер по вътрешната повърхност.
Радиален луфт се появява именно там, или от изхабяване на полимера или от изяждане на оста (при незакалена такава). Аксиален луфт може да се появи от недобре оразмерени аксиални ограничители, т.е. спейсъри на оста.

Не ми стана ясно кое ще правиш, самите триещи лагери или оста. Защото и на двете неща им се вика "втулки" в нашия "речник", и объркването е пълно.

Ако си решил да правиш нова ос (от едно или две парчета) помисли и за един иглен лагер вместо триещ. Струва ~10лв на парче и ще ти спести маса разправии и подръжка, да не говорим за работата на окачването.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Къде се движи шока

Мнениеот fenoryl » Сря Яну 20, 2010 5:25 pm

Оста я имам. Всичко останало, което е необходимо се прави - както го разбирам аз: втулки, които се набиват в шока и 2 спейсърни втулки, но те не са проблем.

А каква е конструкцията с този иглен лагер?

outfaced написа:Шока не се стяга "до откат" а само колкото е нужно + капка локтайт.
Възможно е (пък и неизбежно) някой хубав ден да се появят луфтове, които или се обират с разни чалъми или се правят нови стоманени втулки, болтове или тефлонови втулки - според зависи на кой какво му е по лесно и къде точно е луфта :)


Смятах да са алуминиеви. По добре ли е да са стоманени?
Powerplant: 1 × General Electric / Volvo Aero RM12 Afterburning turbofan
6× Rb.74 (AIM-9) or Rb 98 (IRIS-T) / 4× Rb.99 (AIM-120) or MICA
4× Rb.71 (Skyflash) or Meteor / 4× Rb.75 / 2× KEPD.350 / 2× Rbs.15F
Аватар
fenoryl
 
Мнения: 381
Рейтинг: 1455
Регистриран на: Нед Апр 20, 2008 2:30 pm
Местоположение: София

Re: Къде се движи шока

Мнениеот bikerider » Сря Яну 20, 2010 5:40 pm

fenoryl написа:Оста я имам. Всичко останало, което е необходимо се прави - както го разбирам аз: втулки, които се набиват в шока и 2 спейсърни втулки, но те не са проблем.

А каква е конструкцията с този иглен лагер?


Същата, само външния диаметър на оста е друг. Виж HK1012, HK1015, NK8/12-TN(TV) и подобни лагери.

Смятах да са алуминиеви. По добре ли е да са стоманени?


Дистанционните няма смисъл да са от стомана. Иначе ако разстоянието в рамката е над 30-40мм и/или имаш голям коефициент на окачването ти препоръчвам цяла стоманена ос (полирана и закалена). Ако разстоянието е под 30мм и/или коефициента е малък можеш да направиш две симетрични алуминиеви оси, като спейсърите могат да са част от тях.

Edit: Забравих да кажа, имай предвид, че за триещите лагери на всички марки шокове (освен Маниту, които са с 12мм) оста трябва да има външен диаметър 1/2" (12.7мм).
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Къде се движи шока

Мнениеот fenoryl » Сря Яну 20, 2010 5:54 pm

Шока е D Cannon DH 600.

Външния диаметър на оста е 8мм.
Външния диаметър на втулките е 12мм, съответно вътрешния - също 8мм.

F__Vtulki Model (1).pdf


Смятам, че е безмислено да правя нови оси за сега за поставяенето на иглен лагер. Така че оставам на варианта с втулките.

А за набиването на втулките, 0,1мм много ли ще бъде да отпусна на тези 12мм?
Powerplant: 1 × General Electric / Volvo Aero RM12 Afterburning turbofan
6× Rb.74 (AIM-9) or Rb 98 (IRIS-T) / 4× Rb.99 (AIM-120) or MICA
4× Rb.71 (Skyflash) or Meteor / 4× Rb.75 / 2× KEPD.350 / 2× Rbs.15F
Аватар
fenoryl
 
Мнения: 381
Рейтинг: 1455
Регистриран на: Нед Апр 20, 2008 2:30 pm
Местоположение: София

Re: Къде се движи шока

Мнениеот bikerider » Сря Яну 20, 2010 8:35 pm

fenoryl написа:Шока е D Cannon DH 600.


Нямам опит от първа ръка с този...

fenoryl написа:Външния диаметър на втулките е 12мм

...но с риск да стана досаден - повечето шокове са на 12.7мм, ако не си измерил внимателно виж да не стане гаф, защото триещия лагер ще заминава много бързо.

А за набиването на втулките, 0,1мм много ли ще бъде да отпусна на тези 12мм?


Всичко, което ти трябва е да спазиш диаметъра на оста (12мм или 12.7мм). Всички отклонения скъсяват живота на лагера.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Къде се движи шока

Мнениеот fenoryl » Чет Яну 21, 2010 11:14 am

Благодаря. :)
Powerplant: 1 × General Electric / Volvo Aero RM12 Afterburning turbofan
6× Rb.74 (AIM-9) or Rb 98 (IRIS-T) / 4× Rb.99 (AIM-120) or MICA
4× Rb.71 (Skyflash) or Meteor / 4× Rb.75 / 2× KEPD.350 / 2× Rbs.15F
Аватар
fenoryl
 
Мнения: 381
Рейтинг: 1455
Регистриран на: Нед Апр 20, 2008 2:30 pm
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 21 госта