профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Мнениеот Дизел » Чет Яну 15, 2009 2:18 pm

След такива чистофайници, да го е срам да се обади човек, ама да си кажа и аз...
Ако колелото е много кално (ама много!), го минавам с маркуча, после един Brunox на веригата и още тук-там за поизгонване на водата и като изсъхне, смазвам с умерено количество подходяща смазка. Всички компоненти по колелото, ако са достатъчно истински, са предвидени да се мокрят и имат подобаващи уплътнения, стига да не се издевателства върху тях.
Веднъж на няколко месеца или повече, свалям веригата и касетата и ги почиствам щателно с вода и препарат за миене на двигатели (силен детергент), подсушавам напълно и смазвам внимателно със специализирана грес за вериги. Почиствам и дерайльорите и това е. Целта на чистенето е по-скоро оптимизиране на работата и превключването на скоростите, отколкото по естетически или икономичести съображения.
Аватар
Дизел
 
Мнения: 159
Рейтинг: 1970
Регистриран на: Чет Юни 26, 2008 3:21 pm

Мнениеот EAGLE95 » Съб Яну 17, 2009 3:25 pm

Aз процедирам по същия начин. Мия си колелото обаче с мокър парцал , а не с маркуч. Измивам всички части и компоненти старателно и хубаво. После ги подсушавам отнова така добре и смазвам веригата и другите необходими от смазване неща. Това е. ;)
EAGLE95
 
Мнения: 179
Рейтинг: 1203
Регистриран на: Нед Сеп 07, 2008 7:39 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот MacLeod » Вто Май 18, 2010 7:53 pm

Забърсвам рамката с парцал след като мърсотията е засъхнала по нея. Засъхналата кал пада доста лесно от рамката и не се маже по нея. Ако ми се занимава мога и с мокър парцал да я мина, но не го правя винаги. Важното е да се следи състоянието на веригата и венците. Веригата трябва да е смазана там където има движение между отделните звена. Излишната смазка трябва да се забърше с парцал да не събира мърсотия. Задният и предният венец трябва да са чисти. Пробвал съм да ги чистя с четка за зъби, дава сравнително добър ефект. За по - запалените и заможни чистници може би това би било добро средство : http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40762
Друго което почиствам са буталата на предния и задния шок ( ако има такива ). Не е лошо да се сложи смазка върху тях, тя обира мърсотията много добре.

:offtopic: Ако се кара често в мокро и кално време, капсулованите главини и средно движение са за предпочитане.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Сря Май 19, 2010 9:35 pm

..след къпането - като сваля веригата - накисвам в бензин, докато падне всичко, после на котлона в една тавичка с масло. Вадя, цедя и слагам. Мацам и движението малко и ако се налага - грес на вилката и тва е. Жилата ги чистя рутинно всяка седмица - почивните дни.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот kapitanblood » Сря Май 19, 2010 10:18 pm

накисвам в бензин

:offtopic: Така има вероятност да махнеш заводската смазка,която е в звената. :offtopic:
Извинявам се още веднъж за :offtopic:
ИзображениеDЪrty Muddy
Аватар
kapitanblood
 
Мнения: 1953
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Сря Юли 29, 2009 4:09 pm
Местоположение: София-център

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот veskoz » Чет Май 20, 2010 7:54 am

grebo написа:...после на котлона в една тавичка с масло...

Метни я във фритюрника... събира повече. :crazy: :D
Каква е идеята на котлона и маслото?!? :eek3: :erm:
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот X_NRG » Чет Май 20, 2010 9:10 am

veskoz написа:
grebo написа:...после на котлона в една тавичка с масло...

Метни я във фритюрника... събира повече. :crazy: :D
Каква е идеята на котлона и маслото?!? :eek3: :erm:


Не си ли хапвал запържена верига? Страшен деликатес е. :)
Warning! I listen to metal!
This is my bike. There are many like it, but this one is mine. My bike is my best friend. It is my life. I must master it as I master my life...
Какво продавам.
Аватар
X_NRG
 
Мнения: 1171
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 15, 2008 6:43 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 10:02 am

veskoz написа:
grebo написа:...после на котлона в една тавичка с масло...

Метни я във фритюрника... събира повече. :crazy: :D
Каква е идеята на котлона и маслото?!? :eek3: :erm:


@ velkoz, ми то това е идеята - да махна заводската смазка, ти да не мислиш че тя е вечна?
Има връзка между визкозитета на маслото и неговата температура, както и между визкозитета и дебелината на масления филм. Като си нацапал отвън веригата не значи че си я смазал - смазал си само триещатата двоица - венци-верига. Маслото с по-голям визкозитет (студено масло) не може да проникне в звената така, както маслото с малък визкозитет, какъвто се постига при нагряване (горещо масло).
Заводската смазка пада след около 1 година каране, + това в нея се отлагат стружките - резултат от износването, които всъщност започват да играят ролята на абразивен елемент - например с оглед на това в маслата на автомобилите се слагат добавки (Приста-ойл ги добавят по механичен път, а при качествените вносни масла - по електрохимичен), чиято роля е да "напластят" фините стружки и да им увеличат размера до толкова голям че да бъдат "уловени" от масления филтър и въпреки това маслото се сменя (понякога.. на 6-7000 км). При велосипеда няма такива системи, затова и веригите имат толкова кратък живот. За да са по-добре защитени звената, използвам масло с по-голяма дебелина на масления филм, иначе мога да я потопя и в "по-тънко" синтетично масло, но то предпазва по-малко, а и не е подходящо за такива големи хлабини на сглобката - т.е. при по-малки хлабини се използва масло с по-тънък филм, а при по-големи - масло с дебел маслен филм. И тая "техника" дава страхотен резултат. :beer:
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот veskoz » Чет Май 20, 2010 10:11 am

Интересно. Какво масло използваш и на каква температура го подгряваш? Питам не за друго, а защото ми е интересно и в какъв температурен диапазон не променя свойствата си. :magnify:
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 10:38 am

veskoz написа:Интересно. Какво масло използваш и на каква температура го подгряваш? Питам не за друго, а защото ми е интересно и в какъв температурен диапазон не променя свойствата си. :magnify:


Ами нещо над 15W40 мойто даже върви към 20W.. (използвам авто-масло, евтино, гъсто, некачествено спрямо нуждите на един ДВГ, но пък чудесно за хладния "синджир" на колелото ми) - температурния диапазон е голям - все пак една от функциите на маслата е да охлаждат буталата ;) - при подгрят мотор температурата на маслото в картера е 100-120 градуса - т.е. това е по принцип работната температура на почти всички автомасла, така че - нагрявай смело ;) .
А темп. диапазон зависи от маслото де - нормалните масови масла нямат проблеми до ~300 гр.С, но има и масла които издържат и 8-900 гр.C без да променят свойствата си.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Чет Май 20, 2010 11:14 am

grebo написа:И тая "техника" дава страхотен резултат. :beer:


За резултатите хубаво, а след това какво правиш с маслото?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 11:29 am

Като изстине - обратно в бутилката.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот Alpina » Чет Май 20, 2010 11:51 am

Мъкааааа... колко мъка има по тоя свят....
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Чет Май 20, 2010 1:23 pm

grebo написа:Като изстине - обратно в бутилката.


А по колко време изкарваш между две такива процедури?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 4:22 pm

bikerider написа:
grebo написа:Като изстине - обратно в бутилката.


А по колко време изкарваш между две такива процедури?


3-4 месеца, зависи и колко карам де.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Чет Май 20, 2010 4:34 pm

Ясно. Последен въпрос - какво правиш с мръсния бензин?

Задавам тия всичките въпроси, защото ми е страшно любопитно не ли си виждал спрей? Всички смазки на спрей проникват дълбоко, особено ако са в комбинация с летливо почистващо вещество. Струват левчета, карат по половин година минимум при мен... и почистването и смазването ми отнемат по точно 5 минути. Не разбирам тая хамалогия с бензини, масла, изпарения, смрад, губене на време, съдове за отработено масло... ти си знаеш.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 5:44 pm

Ами виж сега - тая процедура я правя сравнително рядко - като ми се занимава, иначе няма проблем да се кара така смазана верига и една година. А веригата няма как да я "измиеш" със спрея - като я поплацикаш в бензина нищо не остава по нея. Това е и причината да няма "отработено" масло - 1-литровата туба с маслото ми маже вече 3-то колело - обясних горе че маслата са предвидени да работят при много по-високи температури от 80-100 градуса. Да- по трудно е, но като го съчетая с останалата част от поддръжката по колелото ми отнема много по-малко време, отколкото през 2 дена да се цапам. Друг плюс (тука се смейте колкото искате) - това е възможно най-качествения начин за поддръжка на верига без мазителна система - била тя велосипедна или тракторна.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот Alpina » Чет Май 20, 2010 7:19 pm

Положението е неспасяемо :D
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 8:54 pm

Alpina написа:Положението е неспасяемо :D

Явно виждаш нещо което аз не съм видял/сетил.
Би ли пояснил - не претендирам да съм прав. :beer:
По принцип съм отворен към градивна критика.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот kapitanblood » Чет Май 20, 2010 9:04 pm

grebo написа:
Alpina написа:Положението е неспасяемо :D

Явно виждаш нещо което аз не съм видял/сетил.
Би ли пояснил - не претендирам да съм прав. :beer:
По принцип съм отворен към градивна критика.

Критика няма,само ми е чудно ..колко аджеба изкарваш с тази верига,и колко пари си я купил,че чак толкова глупости извършаш,махане,киснене и варене(или каквото правиш там), хората са го измислили,течна смазка,(шпрей),ти какво да не преоткриваш топлата вода???
П.П. Това не е критика просто ти се чудя на акъла и нервите,които полагаш.... :agree:
ИзображениеDЪrty Muddy
Аватар
kapitanblood
 
Мнения: 1953
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Сря Юли 29, 2009 4:09 pm
Местоположение: София-център

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Чет Май 20, 2010 10:27 pm

Веригата струва 15-тина лева, много ми е зор за нея - имам още 3. Ама венци не ми се сменят.
Пък нали тряа 'си играя с нещо (20 минути)..

ПП:
Не искам да кажа "правете го така", но поради разни там причини НА МЕН ми е по-удобно да го правя така.
Това все пак е още един начин - ако нямаш спрей под ръка, или ако си маниак, или просто ако си нямаш работа и те сърбят пръстите.
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот kapitanblood » Пет Май 21, 2010 10:04 am

grebo написа:Веригата струва 15-тина лева, много ми е зор за нея - имам още 3. Ама венци не ми се сменят.
Пък нали тряа 'си играя с нещо (20 минути)..

ПП:
Не искам да кажа "правете го така", но поради разни там причини НА МЕН ми е по-удобно да го правя така.
Това все пак е още един начин - ако нямаш спрей под ръка, или ако си маниак, или просто ако си нямаш работа и те сърбят пръстите.

Абе човек,кажи,че си търсиш занимание............ :rofl: (да ти дам и майта верига да я изкъпеш).... :agree: :beer: :rofl:
ИзображениеDЪrty Muddy
Аватар
kapitanblood
 
Мнения: 1953
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Сря Юли 29, 2009 4:09 pm
Местоположение: София-център

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Пет Май 21, 2010 11:15 am

grebo написа:А веригата няма как да я "измиеш" със спрея


Точно за това не си прав, защото в спрейовете, които аз ползвам има летливи вещества, които разтварят мръсотията. Писали сме тук много за тези неща, като се повърти веригата назад и всичката мръсотия излиза отвън и бива избърсвана. Повтарям докато нищо вече не излиза и летливия компонент се е изпарил напълно... след което остава само смазка, вън и вътре. Минавам един последен път с парцала веригата и върховете на венците и това е. Точно 5 минути.

Още нещо, казваш, че спокойно караш по една година, само че ми е трудно да преценя това откъм износване за веригата. Можеш ли да го преведеш в километри... любопитно ми е да направя качествено сравнение.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот subritual » Пет Май 21, 2010 1:27 pm

Между дискусията да попитам:
Какъв спрей използваш bikerider, ако е удобно да попитам?
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Пет Май 21, 2010 3:30 pm

bikerider написа:Още нещо, казваш, че спокойно караш по една година, само че ми е трудно да преценя това откъм износване за веригата. Можеш ли да го преведеш в километри... любопитно ми е да направя качествено сравнение.
ами да - уместен въпрос - каква смазка използваш? Щото мене ме притеснява дебелината на масления филм.
а пробега е 6-8000 km
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот sos » Пет Май 21, 2010 3:58 pm

А бе компанията, вие ще векувате ли с тия вериги :D То не са грижи то не е чудо :roll2:
ИзображениеИначе се казвам Добри!
Аватар
sos
 
Мнения: 2032
Рейтинг: 1990
Регистриран на: Съб Окт 31, 2009 6:25 pm
Местоположение: София

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот Alpina » Пет Май 21, 2010 4:04 pm

grebo написа:[/Щото мене ме притеснява дебелината на масления филм.

А каква трябва да е дебелината на масления филм, за да не се притесняваш?
Как я постигаш, измерваш и поддържаш до следващата профилактика?
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Пет Май 21, 2010 5:47 pm

@subritual:
Изображение

Motul написа:PERFORMANCE:
Reduces friction and loss of power.
Increases chain durability.
Water and rust resistant.
No effect on the O-rings.
Contains a solvant to eliminate old residue and to penetrate into the links.

Fluorescent yellow colored for easier application.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот grebo » Съб Май 22, 2010 9:00 am

Alpina написа:
grebo написа:[/Щото мене ме притеснява дебелината на масления филм.

А каква трябва да е дебелината на масления филм, за да не се притесняваш?
Как я постигаш, измерваш и поддържаш до следващата профилактика?


:D Абе да ставаше въпрос за ангренажна верига... иначе си има метод. ;)
Но пък имам д/г предства за заложената конструкционно, гарантирана хлабина, и с по-"дебело" масло, определено на сглобката "ще й е по-добре" (натоварването се разпределя на по-голяма площ, замърсяването влияе по-малко.. стига филма да е с по-малка дебелина от хлабината - демек с грес не става).
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!
grebo
 
Мнения: 249
Рейтинг: 1275
Регистриран на: Нед Сеп 14, 2008 2:54 pm

Re: профилакрика на байк след мокро+ кално каране

Мнениеот bikerider » Съб Май 22, 2010 5:24 pm

Все още не си отговорил какво правиш с мръсния бензин :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

ПредишнаСледваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 20 госта