Така, въпроса на деня (днешния), ме мъчи тука с един въпрос, и ме фърли в размисли и страсти. Та:
Лекция по ТА.
Автомобилни гуми, таблични характеристики, примерно- радиална, безкамерна, за 13" джанта, бла, бла.. критична скорост 205 км/ч!!! (бах ма'а му!)
Фактори определящи критичната скорост:
демпфериране - дължи се на дебелината на страниците, колкото по-дебели, толкова по-голямо следователно повече механ. загуби (преминават в топлинни), по-малък КПД и по-голяма склонност към загряване. Друг минус е увеличеното тегло което благоприятства ниски стойности на резонантната честота на гумата. Масата на протектора - също. големия еластичния модул - също. Налягане - колкото по-високо толкова по-къса вълна (по голяма рез. честота) и обратното - малките налягания предразполагат рез. честота - да е с ниски стойности и вълната да е дълга. Височина на страницата (нископрофилни/високопрофилни сеш'се?) ако е по малка - по-голяма честота, и обратното. Ширината на протектора - по-широк е по-добре.
Теория:
А резонантната честота като се изравни с честотата на въртене на гумата, прай една стояща вълна по целия протектор в посока от задната част на контактното петно една обиколка и до предната част на к.петно. А за да направи тая обиколка вълната пътува по път пропорционален на разгъвката на джантата и колкото по-дълъг е той толкова повече тя "затихва". Демек и размера на джантата играе роля - добре е да е по голям, с оглед на по-голяма крит.скорост. Е все пак тая вълна някога достига фронта на контактното петно. И тогава гумата става да мяза на малко "квадратна". Едната "страна" на тоя издупен квадрат "ляга" на пътя и резултата - голяаамо конактно петно което загрява силно гумата. И тя по някое време гърми, (и започва акция "Обезлесяване").
Е тая скорост и викат критична.
Разбираемо защо почнах да сравнявам автомобилната с велосипедната. Е по всички тия параграфи вело-гумата е по-добре от автомобилната. Теоретично: По-високо налягане, по-голяма капла, по-тънка, по-лека, и по-ниска страница, по-лек протектор, единствено ширината е по-малка, но все пак гумата е предразположена към бая висока резонантна (собствена) честота на трептене. Следователно - по-висока критична скорост.
Та днешния тъп въпрос:
Абе, каква аджеба е реалната критична скорост на хубава велосипедна гума от по-висок клас с олекотяваници, кевлари-мевлари-мутки-пайни, 26х2.0 примерно. Щото по мойте сметки излиза че няма проблем да я караш и с 400 км/ч?????
Има ли някой инфо по тоя въпрос?
Я уже не волк. Я аморал, алкоголик, курильщик и педофил. Ну заец, ну Pussy Riot!