Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Сря Авг 31, 2011 6:55 pm

Здравейте!
Това лято най-накрая си сложих дискова спирачка отпред: Avid BB7 160mm.
Обаче след като улегна спирачката, забелязах че след нормално бързо спиране, гумата ми опира в арката на вилката (RST Gilla T8 100mm) от страната на диска.

В последствие осъзнах, че това се дължи на изместване на главината(Formula 20лв.) в дропаутите. Като отхлабя QR-ра и главината си идва на мястото. Гадното е и,че като се измести главината, отива центровката на накладките и започват да опират в диска.

Пробвах да си оправя проблема като затегна QR-а повече, но без резултат.

Какво може да ме посъветвате да направя по въпроса? Благодаря.
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот veskoz » Чет Сеп 01, 2011 8:59 am

1. Отхлаби спирачният апарат. Не много, а колкото да мърда. Около оборот и половина.
2. Центрирай колелодо добре и го стегни подобаващо. Не го пренатягай!
*Чрез гайката регулирай силата на стягане докато лоста на QR почне да прибира до 1/3 от крайно затворено положение (ако натегнеш повече апарата ще почне да стяга от "по-отворено положение".
3. Натисни ръкохватката на спирачката при разхлабен автомат. Ако си сам ползвай ластици, ако не си ползвай френд.
4. Стегни внимателно апарата на натиснато лостче. Без тласъци.
5. Отпусни лостчето. И направи разумен тест.

*
qr.JPG
qr.JPG (30.57 KiB) Прегледано 1612 пъти


Не мисли, че при изпълняване на гореописаните процедури има 100% гаранция че ще стане. Може да ти е крива или счупена оста. При крива ос ми е хлабил QR.

Успех!
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Чет Сеп 01, 2011 1:00 pm

Мерси за съветите.

Ще ги пробвам, само да ми пристигне колелото.

Порових се из резултатите от Google и се оказа че моя проблем не е необичаен при дискови спирачки и QR. За тези на които им се чете на английски: http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/ho ... k_release/

Сайта описва точния проблем и дори прави някои изчисления.

Ако номера с QR затягането не стане, има ли възможност да се сменят долните крака на вилката с такива които са с 15/20mm thru-axle захващане?

Как мога да проверя дали оста ми е крива/счупена?
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 01, 2011 4:00 pm

@vivo: За всеки случай да попитам - опита ли да обърнеш QR-а с гайката към спирачката? Ако си опитвал най-вероятно veskoz е прав и имаш проблем в главината.

vivo написа:Как мога да проверя дали оста ми е крива/счупена?

Свали каплата от колелото, погледни през оста и веднага ще видиш дали е крива. Що се отнася до счупена - също би трябвало да го видиш, но може да с подходящ лост (шестогран) да пробваш за луфтове или звуци. Най-сигурно е, разбира се, чрез разглобяване на главината и оглед.

vivo написа:Ако номера с QR затягането не стане, има ли възможност да се сменят долните крака на вилката с такива които са с 15/20mm thru-axle захващане?


Зависи каква е вилката, но в общия случай демонтажа и монтажа не са проблем, по-скоро намирането на ботушите. На старо... трудна история. По-скоро бих ги поръчал като оригинална резервна част. Попитай някой LBS в Лондон, несъмнено могат да доставят, но пак зависи от вилката. Ако е стар модел шанса е малък.

На твое място бих процедирал в подобен ред: обръщане на QR (ако не си), ремонт на главината, нов QR. Друг стандарт дропаути едва ли е нужен за да решиш този проблем.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот Шлек_народен » Чет Сеп 01, 2011 8:41 pm

Сега , съветите които ти дадоха са си добри,искам само да попитам със каква гума караш и какво е нормално разстоянието до арката .Предполагам че е нещо доста широко и сигурно има 1-2 мм когато си е на място.На повечето вилки QR -а влиза във специални легла и едва ли се мести много. Ако е така ,може би малко по-тясна гума!Но това няма да оправи опрането на диска във накладките !Друго което се сещам е, ако е стара главината и зъбите на контра-гайките (тия които опират от вътрешна страна на вилката-има нарези )са загладени и приплъзва заради това. Оправяне - или със финна триъгълна пила или нови.На QR- а има също такива зъби където опира към вилката.Ако и те са заминали - най-добре смяна на QR-a.И стягане на тая машинария - QR -a, а не просто колкото да затвори и да не падне каплата :) Аз съм си тежък и ми е 180 мм диска , и пак не ми мести каплата, ама...
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Пон Сеп 12, 2011 11:32 am

Гумата е Kenda Nevegal 2.35.
Главината е нова от това лято (началото на юли). Проблема го забелязах още от самото начало, след като ми улегна спирачката.
Вилката е на 6-7 месеца, но е карана само градско.
Не писах по темата, защото чаках да ми пристигне колелото от България, и нямаше как да тествам.
Събота карах XC в един парк/гора и пак има малко изместване, но поне не опира в арката.

Още от самото начало гайката на QR-a е от страната на диска,лостчето от дясно.

Ще продължавам да го мъча, докато не стане.

Благодаря на всички за съветите!
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот icko0o » Пон Сеп 19, 2011 10:15 am

Този проблем и аз го имах когато бях на такава ос с QR,оправих го чрез дистанциони втулки които направих по поръчка.Трябва да измериш дебелината на QR-a и диаметъра на ушите на вилката където се захваща QR-a,след това ги слагаш и нямаш никъкви проблеми лично при мен се получи и стана много добре.Ако искаш пробвай и ти.

П.П. Аз имах едни такива втулки защото вече не съм на такава ос,но не мога да ги намеря иначе щях да ти ги дам.

Ако не съм описал нещо както трябва се извинявам.Поздрави :beer:
Аватар
icko0o
 
Мнения: 304
Рейтинг: 1342
Регистриран на: Чет Май 19, 2011 7:34 pm
Местоположение: Нова Загора

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот royalracing » Пон Сеп 19, 2011 11:02 am

Здравей,когато на моя XCM му закупих Tektro Auriga Comp,не след дълго се беше появил същия проблем,но бях с главина Joytech,казаха ми,че няма от какво да е,освен от главината и,че има вероятност да е усукана от спирачната сила(лично аз не виждам много смисъл,но се оказа точно това :agree: )
При мен проблемът изчезна като си смених главината с Formula DC91,ако смяташ да я сменяш,цената в магазин е 37лв :)
I am SPECIALIZED
Аватар
royalracing
 
Мнения: 1161
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Съб Фев 12, 2011 5:15 pm
Местоположение: София

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот Шлек_народен » Пон Сеп 19, 2011 12:16 pm

royalracing написа:При мен проблемът изчезна като си смених главината с Formula DC91

Или може би щото на "Формула"-та QR-а е по-добър от на другата....
Как точно се "усуква" главина??? Нещо си променя формата ли?
Ако нещо е хлабаво се мести,ако е стегнато достатъчно ще си седи на мястото!
Нещо друго се сетих.Ако не са успоредни стените- главината и вилката трябва да са със еднакъв размер.Главината трябва да е широка точно 100 мм(според каталозите), вилката трябва и тя да е за толкова предвидена.Ако по някаква причина р-ра на главината (разстоянието м/у лицата на външните шайби) е друг се получава затягане във една точка и затова се мести.
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот icko0o » Пон Сеп 19, 2011 6:37 pm

royalracing написа:Здравей,когато на моя XCM му закупих Tektro Auriga Comp,не след дълго се беше появил същия проблем,но бях с главина Joytech,казаха ми,че няма от какво да е,освен от главината и,че има вероятност да е усукана от спирачната сила(лично аз не виждам много смисъл,но се оказа точно това :agree: )
При мен проблемът изчезна като си смених главината с Formula DC91,ако смяташ да я сменяш,цената в магазин е 37лв :)

Лично при мен проблема беше точно при тази главина-Formula DC91.Но моята спирачка е Avid Elixir CR с 203 mm ротор и е с доста голяма спирачна сила. :beer:
Аватар
icko0o
 
Мнения: 304
Рейтинг: 1342
Регистриран на: Чет Май 19, 2011 7:34 pm
Местоположение: Нова Загора

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Пон Сеп 26, 2011 12:49 am

Какви негативни ефекти могат да се получат от едно зверско натягане на QR-a?
Един приятел наскоро си взе ново колело и той има същия проблем, но се оправя когато натегне ръчката с помощта на кърпа. Неговата спирачка също е бб7, но с 185мм диск.
Редно ли е да трябва такова здраво натягане, или проблема е другаде?

Някой да знае дали се продават ботуши за RST Gilla 100mm, но със 15/20мм ос?
Или пък по-бюджетно ориентирана вилка с 15/20мм ос? Може и втора ръка...
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот veskoz » Пон Сеп 26, 2011 12:21 pm

vivo написа:Какви негативни ефекти могат да се получат от едно зверско натягане на QR-a?

Скъсване на оста на QR. В добрия случай още по време на натягането.
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
veskoz
 
Мнения: 4508
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 29, 2007 12:30 pm
Местоположение: София

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Пон Сеп 26, 2011 12:43 pm

Значи натягане с кърпа(за да се намали болката в ръката) не е безопасно решение?
Друго решение освен смяна на главина/QR или вилка има ли?

Както вече съм писал в началото на темата, главината е нова, карана е няма и месец в дисциплина "градско крос-кънтри :D ". Проблема го забелязах още от както диска/накладките улегнаха. И това е преди каквито и да било изпълнения и спускания, разбирайте го шосейно каране. След няколко спирания, при спиране гумата започва да опира в арката. Описания ефект може да се чуе на следното видео http://www.youtube.com/watch?v=gc4SrYkzzhg някъде към 0:47.

Мислите ли, че с друг QR проблема може да се оправи? Проблема съм го имал както на RST Capa така и на RST Gilla...

Има ли значение от коя страна е лоста на QR-a? На моя приятел е от страната на диска, а моя е от другата.

В момента съм с ограничен бюджет и нямам пари да ходя по сервизи(в Лондон ще ме одрусат яко). Търся нещо евтино и по възможност DIY (Направи-Си-Сам).

Довечера ще кача някоя друга снимка,пък може да се забележи някой дефект.
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот bikerider » Пон Сеп 26, 2011 2:36 pm

@vivo: В никакъв случай не пренатягай QR-а, защото може да има фатални последствия. Ако проблема "изчезва" след свръхнатягане, значи има несъвпадение между дължината на главината и отстоянието на краката. Премери ги внимателно с шублер - и двете трябва да са 100.0мм. Подозирам, че една тънка шайбичка върху оста на главината ще оправи нещата, само че това не е много DIY вариант, освен ако нямаш подръка струг(ар). Още веднъж - изнасилването на компонентите по такъв начин е противопоказно, опасно и ще доведе (освен всичко друго) до по-бързо износване на втулките на вилката.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот icko0o » Пон Сеп 26, 2011 11:05 pm

Аз имам такива шайби,но моите бяха за 10 ос.Лично моите шайби не се слагаха на самата ос а на QR-a от външната страна на ушите на вилката тези шайби се наричат стационарни,но вече са ми в излишек защото съм с 20 ос и ако QR-а на 9 ос е същия като на 10 не е проблем да ти ги подаря не са направени перфектно но лично на мен ми свършиха страхотна работа и каплата не мръдна и милиметър като ги сложих.Но проблема е че ако ти ги подъря трябва да платиш Еконт което няма много смисъл за две шайби и е по-удачно да ги направиш при стругар или някой който може да направи такива шайби.
Поздрави. :beer:
Аватар
icko0o
 
Мнения: 304
Рейтинг: 1342
Регистриран на: Чет Май 19, 2011 7:34 pm
Местоположение: Нова Загора

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Вто Сеп 27, 2011 9:49 am

icko0o написа:Аз имам такива шайби,но моите бяха за 10 ос.Лично моите шайби не се слагаха на самата ос а на QR-a от външната страна на ушите на вилката тези шайби се наричат стационарни,но вече са ми в излишек защото съм с 20 ос и ако QR-а на 9 ос е същия като на 10 не е проблем да ти ги подаря не са направени перфектно но лично на мен ми свършиха страхотна работа и каплата не мръдна и милиметър като ги сложих.Но проблема е че ако ти ги подъря трябва да платиш Еконт което няма много смисъл за две шайби и е по-удачно да ги направиш при стругар или някой който може да направи такива шайби.
Поздрави. :beer:


Благодаря за предложението, но в момента съм в Лондон и доставката ще дойде много.
Само от любопитство, не може ли шайбите да се пуснат с БГ Пощи? Все пак не вярвам да тежат кой знае колко...

Ще се опитам да скалъпя нещо през уикенда.
Сега да проверя дали съм разбрал правилно: шайба или от вътрешната страна на ушите (главина - шайба - ухо-QR) или от външната (главина - ухо - шайба - QR) или не съм разбрал?
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот bikerider » Вто Сеп 27, 2011 1:54 pm

Опитай най-напред с външна, ако проблема е в самия QR. Ако не помогне, значи иде реч за варианта, който написах по-горе и трябва да се обере разликата.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот icko0o » Вто Сеп 27, 2011 10:24 pm

Щом си в Лондон според мен ще е доста по-лесно да си ги набавиш от там или някой да ти ги направи ще ти излезе прекалено скъпо доставка до Лондон,колкото до тежеста не са изобщото тежки.
А да ти обясня значи моята вилка предишната беше една Тора тя имаше място за такива стационарни шайби,но незнам дали всяка вилка ги има и ако твоята ги няма тези вдлабнатини в ушите на вилката просто няма да има смисъл от тези шайби. :beer:
Аватар
icko0o
 
Мнения: 304
Рейтинг: 1342
Регистриран на: Чет Май 19, 2011 7:34 pm
Местоположение: Нова Загора

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот vivo » Чет Сеп 29, 2011 5:50 pm

2011-09-29 15.00.11.jpg
Главина, ляво
2011-09-29 15.00.11.jpg (109.38 KiB) Прегледано 3734 пъти

2011-09-29 14.59.55.jpg
Главина, дясно
2011-09-29 14.59.55.jpg (118.22 KiB) Прегледано 3737 пъти

2011-09-29 15.02.46.jpg
QR
2011-09-29 15.02.46.jpg (113.72 KiB) Прегледано 3736 пъти

2011-09-29 15.01.13.jpg
Вилка
2011-09-29 15.01.13.jpg (73.34 KiB) Прегледано 3731 пъти

2011-09-29 15.00.51.jpg
Вилка, ухо
2011-09-29 15.00.51.jpg (96.98 KiB) Прегледано 3734 пъти


Пробвах с ето тази шайба, сложена между вилката и главината, от страната на диска:
2011-09-29 16.26.36.jpg
Шайба
2011-09-29 16.26.36.jpg (99.8 KiB) Прегледано 3737 пъти


Шайбата я взех от локалния строителен магазин. За съжаление нямаха шайба с по-малък външен диаметър и нямаше как да пробвам предложението да сложа шайбата от вън. Казаха че другата седмица очакват нова партида шайби и да проверя тогава.
След 10-15 мин. агресивно спиране в парка, мога да кажа, че пак има изместване, но е много по-малко. Изместването на диска пак е посока навън, но много по-малко. С тази шайба дори не съм сигурен дали гумата закача в арката :blush: или е просто шумът от грайфер-асфалт.

Причината да сложа шайбата от вътрешната страна е защото забелязах, че при напълно разхлабен QR има малко разстояние между вилката и главината. За съжаление не разполагам с шублер, а разликите са прекалено малки за моята "Shatter Resistant" линия.
Шайбата е от ляво, че да увеличи разстоянието между гумата и арката от ляво и да намали опирането на първата във втората.

Какво мислите за това "почти-решение" на проблема?
Безопасно ли е и могат ли да възникнат проблеми?
Други съвети за това как може да се премахне проблема напълно? (Да надраскам шайбата с едра шкурка за повече съпротивление?)
" http://www.openstreetmap.org gives us the ability to really create mtb focussed maps – like no other map provider has ever done. Therefore I call on you – to get engaged and start participating like over 100.000 people worldwide already do!"
Аватар
vivo
 
Мнения: 25
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Вто Май 31, 2011 9:28 pm
Местоположение: Лондон/Пловдив

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот Шлек_народен » Чет Сеп 29, 2011 7:11 pm

Това е решението на проблема ,ама малко по-различна схема.Слага се шайба ,даже 2 еднакви за да не се мести чадъра на каплата. Обаче правилното е да се сложи преди онази назъбената-двете снимки "главина ляво" и "главина дясно". Между нея и конуса.Трябва да се разглоби главината. И размера на шайбата -вътре трябва си да има шайби -по тях диаметрите,а дебелината.... и аз няма как да я премеря.
Шлек_народен
 
Мнения: 323
Рейтинг: 1518
Регистриран на: Нед Май 22, 2011 7:44 pm

Re: Проблем с QR 9mm и дискова спирачка

Мнениеот bikerider » Пет Сеп 30, 2011 9:40 am

Аз точно това си помислих като видях снимките - да не би просто да липсват шайбите между гайките и конусите? Не се виждат...

@vivo: Не бих гадал колко шайби и къде да се сложат, за колко си има шублер, а за къде - трябва да се водиш по центровката на диска в апарата. От която и страна да са, обаче, трябва да са зад гайките, което налага да имаш ключ за конус, гаечен ключ и шублер... не зная какви са тарифите на LBS-ите около теб, но неминуемо ще се наложи реглаж на лагерите.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 20 госта