Вилка: въздух или масло?

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Вилка: въздух или масло?

Мнениеот evin » Съб Ное 12, 2011 10:18 am

Търсих подобна тема, но не открих. Въпросът ми е какви са плюсовете и минусите на двата типа окачване и коя е за предпочитане като response и износоустойчивост?

Търся мазен и лек ход. Чувам, че маслените се втвърдяват при температури под 15 градуса?

Бюджетът ми е до 500-600€ за 140-150 мм ход.
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот SeSSion » Съб Ное 12, 2011 10:41 am

Вилка само с въздух не знам дали има. Повечето вилка са с въздух И масло, има вилки с въздух и пружина, с и вилки с пружина, масло и въздух едновременно. Трябва да кажеш за какво ще я ползваш. :beer:
SeSSion
 
Мнения: 1051
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Авг 06, 2009 10:27 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот evin » Съб Ное 12, 2011 10:49 am

Значи да доуточня: интересуват ме плюсовете и минусите на комбинациите въздух+пружина и въздух+масло. Ще се ползва за ХС и лек АМ :beer:
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот SeSSion » Съб Ное 12, 2011 10:59 am

Аз това ти казвам, че няма вилка с въздух и без масло. Трябва да има масло за да ти работи ребаунда, компресията и т.н. Може да си вземеш вилка, която е с въздух и масло или пружина и масло. Въздухът не е за "смазване" на вилката, той играе роля на пружина, а при някои вилки(които са с пружина и въздух) на прелоуд.
Сега за избора- ако ти трябва вилка която да обира добре малките неравности по- добре си купи вилка с пружина и масло, защото при вилките с въздух и масло има известен праг в началото, ако ти трябва лека вилка- въздух и масло, това не означава че няма леки вилки с пружина и масло. Въпрос на избор и на вкус.
SeSSion
 
Мнения: 1051
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Авг 06, 2009 10:27 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот GRINDER » Съб Ное 12, 2011 11:29 am

Според мен ако се търси мазен и лек ход с добра чувствителност трябва да е с масло и въздух ... мое лично предпочитание са вилките на Marzocchi. А за промяната на поведението при ниски температури мисля че се усеща при доста по-ниски от 15 градуса, аз лично го усещам може би при под 5-6 .... преполагам зависи много и от самата вилка :beer:
Аватар
GRINDER
 
Мнения: 163
Рейтинг: 1347
Регистриран на: Нед Дек 16, 2007 5:26 pm
Местоположение: София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот evin » Съб Ное 12, 2011 11:53 am

Marzocci 44 и Fox 32 на какъв принцип работят? :beer:
Някой да е ползвал коя да е модификация и от двете серии? Как поемат леките неравности?
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот taurus13 » Съб Ное 12, 2011 12:20 pm

Както каза колегата горе, без масло не може нито една читава вилица - само евтинджосите са само на пружина. Идеята на комбинацията от пружина(каквато и да е) и маслен амортисъор е да се гони една крива известна в електротехниката(нали съм ел.инж) като критичен апериодичен процес(същото става и в автомобилната бобина и кондензатора свързан с нея, при по-старите автомобили). :lol: - при удар, вилката трябва да поеме и след това максимално бързо да се успокои, без клатушкания нагоре-надолу. Това е основната необходимост - вилките могат да имат и допълнителни настройки, като компресия(бавна и бърза) и др. неща свързани с необходимостта да бъде по-универсална към всякакви терени.
В общи линии, избираш тип пружина и количество екстри. Пружините са основно метални спирални, еластомерни(полимер), въздушни. Металната има недостатъка, да не може да и се регулира твърдостта, но пък е линейна. Настройката на твърдостта според килограмите на ездача, става чрез подмяна на пружините. При еластомерите е същото. Въздушните от своя страна позволяват да им регулираш твърдоста, чрез увеличаване или намаляване на налягането във въздшната камера(камери), така че са по универсални, но пък простата въздушна пружина с една камера е доста нелинейна - ако вземеш една спринцовка и я запушиш отпред и натиснеш буталото, ще разбереш за какво говоря.
Италианците от марцоки(докато бяха итализанците де) имат и вилки с комбинация от метална спирална пружина и въздуша камера за ниско налягане, която служи за прецизно регулиране на твърдостта на окачването. Моята е такава и аз съм много доволен. :D
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот PtD » Съб Ное 12, 2011 12:42 pm

evin написа:Значи да доуточня: интересуват ме плюсовете и минусите на комбинациите въздух+пружина и въздух+масло. Ще се ползва за ХС и лек АМ :beer:


Като гледам, за твоя стил ще е най-подходяща въздух+пружина!
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот evin » Съб Ное 12, 2011 7:26 pm

taurus13 написа:Италианците от марцоки(докато бяха итализанците де) имат и вилки с комбинация от метална спирална пружина и въздуша камера за ниско налягане, която служи за прецизно регулиране на твърдостта на окачването. Моята е такава и аз съм много доволен. :D


Благодаря за изчерпателното разяснение. Кой модел е твоята и как се държи при температури 0-10 градуса? Аз лично карам докъм 0 градуса, така че респонса на студено ми е важен. Не искам вилката да се вдървява. По моята логика тези с въздушна камера би трябвало да омекват на студ, поради свиването на въздуха.
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот SeSSion » Съб Ное 12, 2011 7:32 pm

taurus13 написа:Металната има недостатъка, да не може да и се регулира твърдостта, но пък е линейна. Настройката на твърдостта според килограмите на ездача, става чрез подмяна на пружините.Въздушните от своя страна позволяват да им регулираш твърдоста, чрез увеличаване или намаляване на налягането във въздшната камера(камери), така че са по универсални, но пък простата въздушна пружина с една камера е доста нелинейна - ако вземеш една спринцовка и я запушиш отпред и натиснеш буталото, ще разбереш за какво говоря.

Това явно доста зависи от конкретния модел вилка, карал съм Marzocchi 66 ATA, която е доста по- прогресивна от един RS Totem Solo Air примерно. Някои вилки с метални пружини също имат настройка на твърдостта, просто става с въртене, също така пак зависи много от модела дали ще е линейна или прогресивна. :beer:
SeSSion
 
Мнения: 1051
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Авг 06, 2009 10:27 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот stamen » Нед Ное 13, 2011 7:17 pm

Покрай ниските температури днес като карах колелото,не усетих никаква разлика във вилката тя е marzocchi all mountain 2 2007 произведена в Италия.Работи си както си работи винаги,много съм доволен от нея :eyebrow:
Аватар
stamen
 
Мнения: 290
Рейтинг: 1142
Регистриран на: Нед Апр 12, 2009 5:41 pm
Местоположение: Поморие Бургас

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот Morpher » Нед Ное 13, 2011 7:28 pm

evin написа:
taurus13 написа:Италианците от марцоки(докато бяха итализанците де) имат и вилки с комбинация от метална спирална пружина и въздуша камера за ниско налягане, която служи за прецизно регулиране на твърдостта на окачването. Моята е такава и аз съм много доволен. :D


Благодаря за изчерпателното разяснение. Кой модел е твоята и как се държи при температури 0-10 градуса? Аз лично карам докъм 0 градуса, така че респонса на студено ми е важен. Не искам вилката да се вдървява. По моята логика тези с въздушна камера би трябвало да омекват на студ, поради свиването на въздуха.


Можеш, да си купиш помпа за вилката(а притежанието на такава помпа според мен е задължително, ако имаш въздушен шок или вилка) и да я регулираш, според нуждите си по всяко време и при всякакви атмосферни условия :)

При мен(Pike 409 dual air) се получи едно увеличение на sag-а от 15 на около 20 процента от последното настройване (септември) до преди две-три седмици.
Аватар
Morpher
 
Мнения: 988
Рейтинг: 1888
Регистриран на: Вто Яну 04, 2005 7:03 pm
Местоположение: София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот SeSSion » Нед Ное 13, 2011 7:38 pm

Аз съм забелязал, че при студен време само малко ми се забавя ребаунда на вилката, но това не пречи много, един клик и е готов.
SeSSion
 
Мнения: 1051
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Авг 06, 2009 10:27 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот Morpher » Нед Ное 13, 2011 7:42 pm

Нормално, маслото се сгъстява при ниски температури :)
Аватар
Morpher
 
Мнения: 988
Рейтинг: 1888
Регистриран на: Вто Яну 04, 2005 7:03 pm
Местоположение: София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот evin » Пон Ное 14, 2011 6:49 am

Някой пробвал ли е да помпа вилка с азот? Той не се влияе от темп. промяна като обем. Или камерата не е 100% херметична?
Аватар
evin
 
Мнения: 535
Рейтинг: 1542
Регистриран на: Чет Юли 07, 2011 3:12 pm
Местоположение: на село до Божурище, някъде около София

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот prokalnatiq » Пон Ное 14, 2011 12:23 pm

Вилката буквално ще замръзне ако въобще е възможно да се напомпи с азот. Ще стане много чуплива (предполагам) и ... сещаш се. :magnify:
Аватар
prokalnatiq
 
Мнения: 1128
Рейтинг: 1353
Регистриран на: Вто Окт 27, 2009 10:40 am
Местоположение: гр. Сливен

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот taurus13 » Пон Ное 14, 2011 12:29 pm

prokalnatiq написа:Вилката буквално ще замръзне ако въобще е възможно да се напомпи с азот. Ще стане много чуплива (предполагам) и ... сещаш се. :magnify:

Да...да...прочети малко физика за 6-7 клас. :D :roll2:
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот penmark » Пон Ное 14, 2011 12:34 pm

Това да не ти е течен азот за охлаждане на овърклокнато амд на 6 Ghz :lol:
Много от колите да са без гуми тогава. :D
http://www.vilexauto.com/blog/2010/10/% ... %BC%D0%B8/
Аватар
penmark
 
Мнения: 1381
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Май 03, 2011 11:32 pm
Местоположение: Казанлък

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот taurus13 » Пон Ное 14, 2011 12:41 pm

Я кажете сега, кога азота е студен и кога не е....и как така става, че един път е студен, а друг път си седи мирно в гумите на колите и те не стават чупливи. А някой от вас чупил ли е запалка?
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот n3k01 » Пон Ное 14, 2011 12:49 pm

Вече нищо не вдявам от тая тема....все едно чета из този форум :D :
http://nauka.bg/forum/index.php?showforum=16
n3k01
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1252
Регистриран на: Сря Фев 13, 2008 4:43 pm
Местоположение: софия

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот IVO Jordanov » Пон Ное 14, 2011 4:21 pm

PtD написа:
evin написа:Значи да доуточня: интересуват ме плюсовете и минусите на комбинациите въздух+пружина и въздух+масло. Ще се ползва за ХС и лек АМ :beer:


Като гледам, за твоя стил ще е най-подходяща въздух+пружина!


:D

Това ми напомня на:
http://mtb-bg.com/forum/download/file.php?id=552
Подкрепяйте и стимулирайте начинаещите в спорта!
Аватар
IVO Jordanov
 
Мнения: 593
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 7:48 pm

Re: Вилка: въздух или масло?

Мнениеот LongAndYoung » Пон Ное 14, 2011 9:10 pm

А за Dirt или XC вилка с какво е най-добре [въздух+масло ; пружина+масло или ?]
boriss13 написа:То на културния човек не му трябват закони, а за простака законите са за да се нарушават.
Аватар
LongAndYoung
 
Мнения: 146
Рейтинг: 979
Регистриран на: Пон Сеп 19, 2011 6:32 am
Местоположение: София


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 372 госта