Предстои ми ранно заминаване утре, но имам дълг - трябва да дам отчет за проявата из Централния Балкан, както и малко снимки.
Петък вечерта групата от СКА се дотътри и опъна палатковия лагер в градината на Мильо, след което запалихме едно романтично огънче, изпекохме разни неща и ги поляхме обилно с бири и вина, че бяха малко горещи нали...
За съботния ден бях планирал уж леко маршрутче, като за загрявка на мускулите, завършващо с една чудна пътечка, която открих преди време скитайки из гората над Иганово. Дали заради очакванията за по-леко каране или от леката злочпотреба(така култово изписана, тая дума се мъдреше на старите Икаруси над вратите) с алкохолно съдържащи напитки, успяхме да тръгнем едва към 11 часа.
Планът беше да се дотътрим по асфалта от Иганово до Хр.Даново, където започва един стар асфалтов път, който отдавна не е асфалтов вече и който път много приятно се изкачва към билото на планината. След това целта ни беше х. Дерменка, и оттам изкачване към вр.Гердек тепе, откъдето започва спускането.
Пътьом посетихме и страхотния водопад Сувчарско пръскало, който може да бъде наречен и Сувчарско духало - така силно духа от падащата от еди колко си и найсе метра вода.
Мотането по маршрута беше задоволително обилно и типично за СКА, така че поокъсняхме здраво и до Дерменка се добрахме май едва към 5 часа. Там разбира се уважихме менюто(както се казва, взехме проби). Особено атрактивно беше овчето кисело мляко със заливка от сиропирани боровинки. Също така се предлагат едни такива малки стъклени юзчета със адски блага троянска сливова. Аз тая хижа много си а харесвам - едно заради гледката, друго заради не съвсем дръпнатия персонал. Сега ако се чудите какво имам предвид, отидете да си поръчате един таратор на Добрила и всичко ще ви стане ясно.
Та докато вземем всички нужни проби от менюто и то стана 6 и кусур. С натежали стомаси се затътрихме към Гердека и скоро бяхме в позиция за спускане, но за съжаление и слънцето беше така. Аз понеже съм го измислил тоя маршрут за спускане и съвсем ми беше ясно, че пак ще палим челници, тъй като спускането включваше и малко превъртане на две дерета през тъмната гора. Та спускането започна с любимия на СКА хвойнинг. Хвойнинга е нещо като рафтинг-а, но се практикува с байкове и не във вода, а в хвойна. Концепцията е следната - изтегляте тялото максимално назад, така че предницата на байка да се олекоти и да заприлича на скутер в морето. След което включвате на някоя по бърза предавка и давате с мръсна газ право през най-дълбокото на хвойната. Не трябва да карате бавно, защото може да спрете на средата на някой хвойнак и после няма тръгване. Все пак ако се наложи натискате здраво на педалите и газите до дупка, все едно отдолу имате лава, а не зелени иглички.
Ако успеете да постигнете ефекта, ще усетите че все едно се носите с дъска по гребена на вълна, тъй като хвойната постоянно ви оттласква. При по-висока скорост, байка "изплава" по-високо към повърхността.
Тая хвойна по принцип е паразит вредител, който бавно обсебва всичко до което полази и едно време са плащали на хората да я разчистват. Сега няма кой да я прочиства и тя завзема всички високопланински територии. Но все ето - открили сме, как да се ползва и тя. Имайте предвид, че е любимо убежище на змиите
Та така - след хвойнинга по Гердека следва участък с скалички, ронляк и търкалящи се камъни - т.нар. Rolling Stones.
Оттам влязохме в гората, където се кара по една особено предизвикателна пътека, оформена предимно от преминаващите стада и където не липсват препятствия от всякакъв вид. След гората излязохме на Игановската поляна, прекосихме я и отново влязохме в гората, за да се доберем до съседната поляна. Някъде там мрака ни полази и скоро обсеби гледката наоколо. За съжаление най-хубавата част от спускането трябваше да я пускаме в "safety mode" на челници. Ние това си го правим редовно в София по кривата пътека от Копитото, но все пак тук целта беше да се усети максимално кефа, но така се получи сега...Аз пък си бях забравил фара и трябваше да карам само с челник, но се оказа, че не е толкова зле. Проблем малко се получи, докато успея да захвана началото на пътеката, тъй като в тунела на челника, много лесно се губи дирята, когато тя е неясна, както е в случая с началото на тази тясна животинска пътека. Все пак нацелихме навреме дирята и захванахме по острите къси серпентини сред ниски южни храсти по песъкливия ронлив скален гръб. Следва горски участък с подобен сценарий, който води до самото дере и реката. Оттам покрай реката, през няколко атрактивни елемента и един улей от бяла глина, който навява мисли за Кресна се изсипахме на пасищата над селото и скоро бяхме отново в базовия лагер, където отново захванахме снощните си занимания.
Тоя път Жоро Кю извади едно шише с уж червено вино на скромните 15 години май...останало от времето когато баща му мераклийски залагал еликсира в дъбови бъчви. Аз обаче съм по-склонен да вярвам че това не беше точно вино, а по скоро нещо като бренди, тъй като имаше особен вкус и доста алкохол. Вино или бренди, след бирата му дойде и на него реда. Разбира се на другия ден, пак не бяхме съвсем свежарки, но планината оправя бързо такива неразположения - две,три бистри поточета и си нов. Междувременно групата се беше редуцирала до скромните 5 човека, поради напусналите поради разни причини Добри и Гената. Та така...
Ден Втори:
Скочихме рано, за да се оправим навреме и да хванем първото завъртане на лифта в Сопот, за да спестим ценни сили за дългия маршрут, който бях замислил за този ден. Идеята беше следната: Хващаме лифта и оттам до х. Добрила. Оттам поемаме към х.Васил Левски, след което нагоре към т.нар. петолъчка, където се събират 5 пътя отнякъде за някъде и където ние щяхме да се насочим през масива Равнец, към едноименната хижа и след това към Карлово. Закарахме се с колите до лифта, натоварихме се и хоп 800м денивелация изядени
От горна станция до Добрила са около 40-50 мин, като в началото се налага да се бута, щото наклона е...лош(за нагоре).
На хижа Добрила се поразмотахме, хапнахме и пийнахме и дори готвача беше в добро настроение, което си беше направо знак отгоре, че сме на прав път. Там заварихме и част от групата тръгнала по известния маршрут вр.Амбарица-с.Черни осъм. Тъй като нас път ни чакаше, нямахме време да изчакаме всички и да пием бири, но това ще стане някой друг път. Захванахме по тясната пътека с хвойнови клонки отстрани и тук таме камък или корен за разкош и така до разклона при вр. Сакарица, където ние завихме остро вляво и започнахме да подсичаме един дълъг масив от върхове и връхчета, които тичащите по Ком-Емине, добре познават. Тази част от пътеката е особено атрактивна заради многото поточета и водопадчета, както и заради стръмнините от дясната ни страна. Нижат се дере след дере, ръб след ръб и така до основата на Купена. Оттам следва кратко но стръмно спускане и скоро се озовахме в началото на гората. Оттук до хижа Левски, пътеката е все през гора, което от една страна е хубаво, защото е сянка, а ние до момента се движехме само по слънце. Пътеката в гората обаче е същинско фитнес изпитание. Предполагам, че тя не е караема за много хора, но за байкър със средни умения и физическа подготовка си е същинско бягане с препятствия. Пътеката криволичи, ту леко нагоре, ту леко надолу, като смените стават все около огромните корени на някой стар дъб и често с атрактивно подмятане на задницата на байка. Между "пилоните" обаче, е пълно с препятствия от всякакъв вид - паднали дървета,камъни, корени и какво ли още не. Започнеш ли ведъж няма спиране - нагоре въртиш като кросов мотор, за да сгазиш всичко, следва обръщане около дърво и хоп спускане, следва ново изкачване и тн. и тн. докато не оплезиш езика до колене. По някое време пращаш поздрави на кардиолога и продължаваш. Та в устремно темпо, скоро бяхме на хижа Левски. Мда...тя тази хижа не блести с нищо - що годе добре изглежда отвън, на добро място е, но персонала е кисел и храна рядко има. В случая, цяло чудо беше да се сдобия с една рядка пилешка супа, която много пиле нямаше, но затова пък щъкащите наоколо кокошки бяха твърде чисти, поради което предположих че тая супа се приготвя, като всяка друга постна супа, след което хващат една кокошка и я накисват в казана малко за аромат, след която я пускат пак да си пасе наоколо.
На хижата бяхме около 5 часа, което пак не предвещаваше дневни спускания. А нас тепърва ни чакаше остро изкачане към петолъчката. Захванахме по стръмната пътека нагоре с колела на гръб - страхотна пътека - и за нагоре и за надолу. Нагоре излиза бързо и чисто, надолу кефа е....идеше ни след първите 200 метра денивелация, да я пуснем обратно до хижата. Та скоро излязохме от гората, но се оказа, че имаме още доста път да извървим до разклона. От тук насетне и за мен това беше непозната земя, така че не беше ясно какво ни чака - за колко време ще сме в позиция за спускане, може ли изобщо да се спуска. От малкото хора които са споменавали тази пътека се знаеше, че е много камениста. Тъй като денят си отиваше ние с бърза крачка се насочихме към билото. По някое време малко преди да излезем на билото групата се беше скъсала с една лабия(СКА речник - гънка в релефа) разстояние във формация 3:2. Краси,Жоро и аз, които движехме отпред решихме че ще изчакаме Кольо и Радо, горе на билото, като се предполагаше, че ще дойдат за не повече от 10 мин. На билото обаче минаха доста повече от 20 мин. и на нас доста ни стана студенко, щото да знаете Ботев се вижда на един хвърлей разстояние и вече цъфтят минзухарите, които народа нарича "кърпи кожух". Та изпозалягахме в дупките по терена, но от двамцата ни колеги и помен няма. Решихме да се върнем назад да помогне нещо, ако се налага и о, чудо....ми тях ги няма. Ама наистина ги няма - върнахме се далче по-назад, от мястото на което бяха за последен пъ,т но все едно никога и не са били там...или все едно са ги отнесли зелените човечета...което пък, не ще да е било лесна работа, като ги знам колко са хилави и какво е общото тегло на планетата Земя на Радо и Кольо, взети заедно. Огледах се из небесата за летаща чиния, неестествено килната на една страна, но и такава не видях. Хм...не ни оставаше нищо друго освен да ги зарежем.
Та това и направихме и си тръгнахме обратно по маршрута. Не щеш ли, по едно време взе че почна да се стъмва, което беше добре дошло, щото можеше да им посветим с фенерчетата за последно сбогом. Решихме и да повикаме за сбогом и не щеш ли, те взеха та са обадиха...ама някъде там отсреща, от ниското откъдето идем. Леле....тия са ни зарязали първи...егати минавката - казали са си - тия ще ни зарежат по тия била, ми дай да ги изпреварим. Е, добре примирихме се и аха да потеглим към Равнец и не щеш ли Краси взема, че ги видя горе баш на Равнец по зимната колова маркировка. Оказа се, че тези двамата скипнали една стръмна пътека от чиста проба мързел и хоп подсекли склона и пред нас. Скоро се разгада и мистерията с виковете - те като викали отгоре надолу към нас, звуковите вълни се отразявали от отсрещните склонове и хоп идат при нас от грешната посока. Стават такива работи в планината...странно място е тя - не ви трябва да ходите там.
Е, отново заедно, можем да запалим всичките лампи и газ ...ама нагоре. Ще попитате защо? - е, и аз това питам. Ами пътеката уж трябва да подсече леко последния връх от масива Равнец, който се казва Кочмара(може би по-скоро Кошмара), но скоро тя изчезва напълно във вездесъщата хвойна. Така че в тъмното, го карахме предимно на ГПС навигация и на принципа, къде хвойната е по-ниска. След около 40 минути издрапахме почти на върха и захванахме да се спускаме. Тук дори се появява пътека, която е маркирана с колове - само да не беше толкова тъмно, че и лека мъгла падна май. Та известно време си играхме на играта "открий кола", а спечелилия я, получаваше прозвището "Зоркото око" или "Окото на Зорко(Зоро)" Та веселбата си беше пълна, наклона взе да става мнооого лош и камъните взеха да ни изненадват измежду тревите. Така скоро се добрахме до хижа Равнец, където групата занимаваща се с изграждането на коловата маркировка, беше наблегнала на картите и ракията. Бира имаха...ама една - е, изпихме я и нея, за да нямат повече и продължихме надолу, по уж най-малко каменистата пътека от трите налични. Да бе да....не знам какви са другите, но подозирам, че и на луната няма повече камъни и скали. Последва едно страхотно, дълго, трудно и тежко спускане. Накрая вече не ми дремеше, през какви ръбове и дупки се провирам - просто следвах лъча на челника. Смея на кажа, че беше уникална пътека. На светло би била много по лесна, поради по-големия избор на линии, но и така много и се радвахме. Така или иначе ще я повторим пак, че има и още поне една за пробване. И така за съжаление, около 1:30 през нощта, нашето спускане завърши в Карлово, където се подкрепихме на една бензиностанция и отпрашихме към Сопотския лифт, където ни чакаха колите.
Ами това е - дадох кратък отчет, сега отивам да си приготвям багажа, щото виждате ли аз отивам на море....кво ли ще правя там, не знам...
Ето и
снимков матрЯл....
и
ГПС матрЯл...
P.S. И простете за евентуални правописни грешки - нямам време да го проверявам...