Механична пружина VS въздушна такава +/-

Въпроси, коментари и дискусии за ХС велосипеди с ход на окачването до 130 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот titanium » Нед Юли 29, 2012 5:06 pm

Може ли някой да ми обясни какви са разликите и кое е генерално по- добрия избор, защото си мисля, че е по- безопасно да карам с много по- добра от моята SR вилка, която днес многократно се опиваше да ме хвърли от колелото... Въпросът ми е за 26ца кольольо
titanium
 
Мнения: 2
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Юли 12, 2012 11:50 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот azzmaster » Чет Сеп 13, 2012 10:23 am

Въздушната пружина се настройва много прецизно - до 0,1 атмосфери, чрез което наистина можеш да си нагласиш окачването както ти е кеф,абсолютно. Работи доста по-меко, по- лека е - реално въздушната пружина е 2 уплътнителя и вентил във вилката. Преоръчително е да си вземеш вилка със въздушна пружина, като има и достъпни такива на пазара вече.
Недостатъка на въздушната пружина спрямо механичната е загряването - когато въздуха се свива, енергията се преобразува във топлина,която трябва да се отдаде към околната среда чрез тръбите на вилката. Ако въздухът във пружината загрее много работата на окачването ти се влошава, защото загретият въздух се свива и вилката ти започва да реагиса все едно е напомпена на много по-ниско налягане от реалното. Това обаче не се случва при нормално туристическо или любителско каране, защото няма чак такова свиване. Този проблем го имат предимно професионални DH-лъри,затова и използват предимно механично окачване.
Във всички вилки, които съм виждал въздушните пружини са комбинирани с еластомер или с механична пружина- в единия ботуш на вилката двете работят заедно. Това е бъдещето на окачването и много производители решават проблемите със загряването с изработване на по-големи тела на задните шокове и като цяло увеличаване на обема на въздушната камера - това води до по-голяма контактна повърхност с околната среда и съответно по-голямо топлоотдаване.
Аватар
azzmaster
 
Мнения: 272
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Чет Юни 18, 2009 2:07 pm
Местоположение: София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот Insight » Чет Сеп 13, 2012 11:13 am

azzmaster написа:....загретият въздух се свива и вилката ти започва да реагиса все едно е напомпена на много по-ниско налягане от реалното....


Не е ли обратното?! :dontknow:
To call each thing
by its right name..
Аватар
Insight
 
Мнения: 526
Рейтинг: 1737
Регистриран на: Нед Ное 01, 2009 7:19 pm
Местоположение: София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот azzmaster » Чет Сеп 13, 2012 12:56 pm

А ,да , верно,объркал съм се като съм го писал. Все пак идеята е същата - топлината прецаква окачването..
Аватар
azzmaster
 
Мнения: 272
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Чет Юни 18, 2009 2:07 pm
Местоположение: София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот rodopi_biker » Пон Ное 26, 2012 7:25 pm

Има ли някаква вероятност въздушната вилка да започне да издиша от някъде? Все пак това е голямо налягане и ако разчиташ само на въздух, без пружина ..
Аватар
rodopi_biker
 
Мнения: 216
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Сеп 27, 2011 2:21 pm
Местоположение: Пловдив / София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот Yavkata » Пон Ное 26, 2012 7:47 pm

Има разбира се...и е кофти усещане вилката да ти се спихне като дрът х_й. Общо ззето трябва да си носиш и помпичка за вилката/шока. Здравия студ също се отразява неблагоприятно, и трябва да поприпомпаш.
ИзображениеИзображениеЖивотът не се измерва с броя на вдишванията, а с моментите в които ти спира дъха!
Аватар
Yavkata
 
Мнения: 2386
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Яну 06, 2007 1:33 pm
Местоположение: София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот hitar_potar » Вто Ное 27, 2012 9:40 pm

azzmaster написа:Въздушната пружина се настройва .....

Хммм, а защо все повече производители залагат на изцяло въздушни пружини в новите си модели вилки и шокове за спускане??? Ако не ме лъже паметта, целия отбор на Minotaur премина на въздушни пружини във вилките си Бос, както и към новия им въздушен шок Void. А Бос 2013 ще се продава главно с въздушна пружина.
новия играч - DVO - също е заложил на въздух. Маниту - отдавна. Рок Шокс също.
Колкото до надеждността - когато 1 вилка е в изправно състояние и е качествено направена и сглобена, опасността от загуба на налягане е сведена до минимум. ;)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот PtD » Сря Ное 28, 2012 2:01 pm

hitar_potar, вероятно по много причини, не на последно място - тегло. Но промяната на работа на въздушния амортисьор при смяна на температурата си е факт.

От моите преживелици с въздушни вилки - имат една насеченост в началото на хода, която не ми допада. На зимни условия не са особено надеждни - тук 4getcredo има какво да сподели :emlaugh:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот 4getcredo » Сря Ное 28, 2012 2:54 pm

PtD написа: На зимни условия не са особено надеждни - тук 4getcredo има какво да сподели :emlaugh:


Ми да, ама на вилката всъщност нищо и няма. :D Все още си върви. :D Бях помпал вилката веднага след като излязох от апартамента (вън беше -10, примерно). Получил си е конденз някъде на винтила, който замръзва и при едно рязко сгъване на вилката целиот въздух избега :) При опитите да върнем малко от него, където му е мястото, не стана, защото винтилът заради конденза си стоеше отворен, а на всичкото отгоре счупихме скапания преходник за специалните винтили на MZ (Не знам дали ги правят още с такива) - в гората беше още по-студено... и скоропостижно си се прибрахме. :wavey:

Въпреки това и в момента на двете колела карам с въздушни вилки (Фокс и Магура) и няма от какво да се оплача. :8D: Поуката е да не се манипулира много-много в студени условия. Правете, каквото правите по вилката и въздуха, преди да излезете на големия студ.
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот hitar_potar » Сря Ное 28, 2012 5:36 pm

PtD написа:hitar_potar, вероятно по много причини, не на последно място - тегло. Но промяната на работа на въздушния амортисьор при смяна на температурата си е факт.

От моите преживелици с въздушни вилки - имат една насеченост в началото на хода, която не ми допада. На зимни условия не са особено надеждни - тук 4getcredo има какво да сподели :emlaugh:

За теглото няма какво да се спори - по-леко е. Но и технологиите вече са доста напреднали и успяват да докарат въздушните пружини до чувствителността на металните такива.
Имах за кратко едно Фоксче 32 Талас RL - страшно отзивчиво. Макар и да съм фен на Маниту и да карам техен модел висок клас (който е префасониран във вилка с метална пружина), не мога да не призная ефективността на лисичката. :) :bowdown:
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот RastaWarrioR » Чет Ное 29, 2012 12:55 pm

Преди бях с пружинен Дарт2 а сега с въздушен Фокс Ф90 най-голямата разлика за мен е в теглото. Разбира се Фокса има някой предимства но на фона на разликата в цените не мисля, че си заслужава ако ще правиш леки разходки из планините та дори и тежки многодневни преходи. Даже бих казал, че Дарта сгъваше по-плавно докато при разгъването Фокса е по-добър а и assmaster-a е прав за настройките, доста по-финни са.
Изобщо +/- колкото искаш главната игра е в цената на продукта т.е. какво можеш да си позволиш а поддръжката струва пари :eyebrow:
Изображение
Аватар
RastaWarrioR
 
Мнения: 669
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 28, 2011 2:02 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот PtD » Чет Ное 29, 2012 2:35 pm

RastaWarrioR написа:Изобщо +/- колкото искаш главната игра е в цената на продукта т.е. какво можеш да си позволиш а поддръжката струва пари :eyebrow:


Не е точно така. Аз мога да си позволя да поддържам въздушни пружини. Просто металните ми допадат повече като характеристика на работа. Надеждността (дори и да изтече всичкото масло, поне ще имаш някаква пружина) и това, че не се налага непрекъснато да я донастройвам и да си нося помпа по време на преходи е допълнителен плюс.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот RastaWarrioR » Чет Ное 29, 2012 3:14 pm

:offtopic:
Явно не съм се изказал правилно (често ми се случва)
Ако искам лека и балансирано работеща вилка ще се оглеждам за въздушна пружина но читавите такива струват скъпичко + една помпичка ;) а и както казваш "дори да изпусне маслото" за това и въздушните искат повече поддръжка.
Та след като си избереш вида пружина ще се сблъскаш с паричния казус :D

:offtopic: @PtD Сега се загледах в подписа ти, точката накрая е :clap: :clap: :bowdown: :bowdown: :bowdown:
Изображение
Аватар
RastaWarrioR
 
Мнения: 669
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 28, 2011 2:02 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот XaCkBuTukC » Чет Ное 29, 2012 9:36 pm

днес си карам аз.. и си мисля.. абе ако въздуха във вилката се смени с азот как ли ще се отрази ? моите размишления стигнаха до там че азота евентуално ще се сгъстява по бързо.
Аватар
XaCkBuTukC
 
Мнения: 468
Рейтинг: 1510
Регистриран на: Чет Май 05, 2005 10:08 am
Местоположение: Варна

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот TENDER » Чет Ное 29, 2012 10:45 pm

Това с изпускането на налягането си е до някъде и късмет. Моята вилка я помпам или изпускам само когато искам да експериментирам с твърдостта, или заради температурни промени. Производителя обаче се е застраховал, като препоръчва преди всяко каране да се проверява налягането. Така дори вилки които не задържат добре атмосферите минават за технически изправни.
TENDER
 
Мнения: 793
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Яну 03, 2005 5:41 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот did » Чет Ное 29, 2012 10:59 pm

XaCkBuTukC написа:днес си карам аз.. и си мисля.. абе ако въздуха във вилката се смени с азот как ли ще се отрази ? моите размишления стигнаха до там че азота евентуално ще се сгъстява по бързо.

Сух въздух и азот е почти едно и също. Лошото е влажен въздух.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот bikerider » Пет Ное 30, 2012 3:53 pm

XaCkBuTukC написа:днес си карам аз.. и си мисля.. абе ако въздуха във вилката се смени с азот как ли ще се отрази ?


Доста по-добре ще бъде на студено, но си помисли като започнеш да регулираш налягането (например караш сутринта нагоре, следобеда - надолу и ти трябват различни настройки)... как се носи контейнер с азот не знам. За цената да не говорим :)

did и 4getcredo са изтъкнали в неявен вид и още един недостатък на въздушните пружини - уязвими са откъм влагата, т.е. най-добре е да се регулират на сухо. За надежност/поддръжка PtD вече спомена - металната пружина не иска редовна смяна на уплътнения, не си променя обема при работа, а и не тежи чак толкова повече - ъпгрейд на сток с титанова пружина е доста добра алтернатива на въздушната камера, сумарната цена е съизмерима с тази на висок клас въздушен амортисьор.

PtD написа:От моите преживелици с въздушни вилки - имат една насеченост в началото на хода, която не ми допада.

Мда, друг основен проблем - въздушните камери са прогресивни по природа и за да бъде една камера с характеристиките на линейна пружина сигурно трябва да е два пъти по-голяма (did, не ми се смята :)). Лично за мен върха на сладоледа би била прогресивна титанова пружина, но такова чудо скоро едва ли да видим по разбираеми причини.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот XaCkBuTukC » Нед Дек 02, 2012 5:57 pm

Мда, друг основен проблем - въздушните камери са прогресивни по природа и за да бъде една камера с характеристиките на линейна пружина сигурно трябва да е два пъти по-голяма (did, не ми се смята :)). Лично за мен върха на сладоледа би била прогресивна титанова пружина, но такова чудо скоро едва ли да видим по разбираеми причини.

Аз си карам с въздушната на едно и също налягане (RS Recon) в най-лошия случай заключвам :) имам подемна сила в излишество и не ми трябват специални настройки за катерене :) Азот съм виждал из разни те му гумаджииници "Помпене с азот" :) как обаче ще го вкарам прецизно във вилката.. един господ знае :D най-вероятно и няма да се пробвам. Разсъждавах по скоро хипотетично ако се смени газът какво би се случило.
Имам въпрос
bikerider написа:did и 4getcredo са изтъкнали в неявен вид и още един недостатък на въздушните пружини - уязвими са откъм влагата,

Това само злополучния кондез ли визира или има още нещо ? Тапичката за винтила си стои здраво завита :) и няма как да се образува конденз в такива количества :)
Аватар
XaCkBuTukC
 
Мнения: 468
Рейтинг: 1510
Регистриран на: Чет Май 05, 2005 10:08 am
Местоположение: Варна

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот did » Нед Дек 02, 2012 6:54 pm

XaCkBuTukC написа:Това само злополучния кондез ли визира или има още нещо ?

Има и още доста. Справка - адиабатен показател.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот milestone » Нед Дек 02, 2012 8:23 pm

bikerider написа:Мда, друг основен проблем - въздушните камери са прогресивни по природа и за да бъде една камера с характеристиките на линейна пружина сигурно трябва да е два пъти по-голяма (did, не ми се смята :)). Лично за мен върха на сладоледа би била прогресивна титанова пружина, но такова чудо скоро едва ли да видим по разбираеми причини.

Това не го разбрах - първо защо ни е необходима прогресивна метална пружина (при положение, че се оплакваме от прогресивността на въздушните) и второ какъв е проблема да се направи такава?
Аватар
milestone
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1771
Регистриран на: Пет Сеп 02, 2005 4:37 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот PtD » Нед Дек 02, 2012 10:27 pm

При металните пружини може да се постигне прогресивност с определена характеристика. А за можене - може... ама отиваме на custom Ti пружина, което ще истинска цифромания...
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот crossenduro2 » Пон Дек 03, 2012 12:03 am

А относно шоковете. Същата работа! Карам Mz Roco WC 2011 Air и в началото има някакъв праг, който трябва да се преодолее, примерно първите 2 - 3мм от хода му. От какво се получава ? :beer:
Изображение
crossenduro2
 
Мнения: 884
Рейтинг: 1225
Регистриран на: Чет Окт 01, 2009 9:15 pm
Местоположение: Добрич

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот PtD » Пон Дек 03, 2012 5:52 am

crossenduro2 написа:А относно шоковете. Същата работа! Карам Mz Roco WC 2011 Air и в началото има някакъв праг, който трябва да се преодолее, примерно първите 2 - 3мм от хода му. От какво се получава ? :beer:

Версията, която аз знам е, че уплътненията за въздух трябва да прилягат по-добре, съответно има повече триене - което най-много се усеща точно при малки движения. Не знам доколко е вярно. Все пак е доста досадно, защото ако настроиш да работи добре при малки неравности, тогава се продънва при големи - и обратно. В крайна сметка теглих една майна на въздушните пружини и сега карам и двете си колела с метални пружини.

П.П. YMMV :wavey:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот outfaced » Пон Дек 03, 2012 10:37 am

Не е само това ... една доста сериозна, но малко дискутирана тема при въздушните вилки и шокове е нагативната камера и как тя влияе. Имаше наскоро една нелоша статия в пинкбайк. Рокшокс имат дуал-камер системата, където наистина можеш да направиш 0-во съпротивление в началото на хода, но при всичко останали системи винаги има някакво съпротивление в началото. При шокове е още по зле.
Всъщност наскоро се замислих как е реализирано при фокса (флоут, талас) и честно казано само им теглих една майна накрая. Ужасно тъпа и неругелурема негативна пружина. И това на вилки за куп пари.

Иначе останалото е ясно ... въздуха е по лек и струва поне 50% отгоре за са сравнимо качество на работа с пружина.
Надеждността си е фактор, но да чукна на дърво досега не ме е предавала нито една вилка, а съм все на въздух. Е, ако са хвана на някое безкрайно пътуване на майна си райна в пустоща никога не бих взел въздушна вилка :D
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот bikerider » Сря Дек 05, 2012 1:11 pm

Негативната камера е хак, съответно и резултатите са като от хак - неконсистентни и зависещи от имплементацията. Почти всичко в устройството на чисто газовите амортисьори е заобикаляне на някой от горните проблеми. Т.е. в самата им природа е заложено да са по-скъпи, да се чупят повече и прецизната им настройка по цялото протежение на хода да е по-трудна.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот bikerider » Сря Дек 05, 2012 1:27 pm

milestone написа:Това не го разбрах - първо защо ни е необходима прогресивна метална пружина


Защото чисто функционално е най-доброто от двата свята. Прогресивността не идва за сметка на налягане, нагряване и други ефекти, т.е. не амортизира амортисьора, а е безплатна. После, като имаш прогресивна пружина, bottom-out реглажите стават доста по-фини (ако изобщо са нужни) и не влияят на вторите две трети от хода, за разлика от класическия дизайн с линейна пружина. Съответно такава пружина, както каза PtD, трябва да се произвежда индивидуално за всекиго и със сигурност ще мине 400 долара, ако не и повече.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот pe60t0 » Сря Дек 05, 2012 2:37 pm

Аз да попитам, чисто на теория, какви са преимуществата и недостатъците на прогресивните и линейните пружини (без значение дали са метални или въздушни) ?
Задавам въпроса си, защото и аз не успях да разбера защо търсим прогресивна метална пружина, ако проблема на въздушните е, че са прогресивни по природа. И ако прогресивността идва за сметка на налягането, какъв е проблема ?
Make the sport fun not the fun a sport...
Аватар
pe60t0
 
Мнения: 1503
Рейтинг: 1390
Регистриран на: Сря Май 25, 2005 8:26 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот PtD » Сря Дек 05, 2012 2:59 pm

Най-чудесно би било да имаме линейна характеристика в 2/3 от хода и прогресивност в последната 1/3 (за да се избегне удара при bottom out). (Цифрите са примерни).

При въздушните прогресивността се наблюдава през целия ход, а не само в края, това е проблем. Допълнително, за да са отзивчиви на малки препятствия, им е необходима негативна камера, която страда от същите недостатъци, както и позитивната, а пък настройката на налягането между двете е жива мъка.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот hitar_potar » Сря Дек 05, 2012 8:13 pm

А как ви се струва решението на DVO в новата вилка Емералд - въздушна основна пружина, а негативната е метална? :)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3702
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Механична пружина VS въздушна такава +/-

Мнениеот outfaced » Сря Дек 05, 2012 8:44 pm

hitar_potar написа:А как ви се струва решението на DVO в новата вилка Емералд - въздушна основна пружина, а негативната е метална? :)


Че така е при фокса ... :dontknow: Кел файда, като не подлежи на настройка - касае определена от производителя част от хода и е с фиксирани либри. При моята при около 50пси получаваш изравняване на негативна с позитивна. Всичко от там нагоре води до допълнително съпротивление в началото на хода. И както споменах - пружината е определена дължина и влияе само на определена част от хода. Ако та кефи - добре, ако не ... сори.
Принципно не чак толкова лоша идея, но доста постно реализирана. Барем да подлежаха на смяна тия пружини и да имаше различни версии.
Може па DVO да са стигнали до някое по интилигентно решение. Но както каза PTD ... тва е само заобикаляне на проблема и прави компромиса по поносим.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Следваща

Назад към Продукти за крос-кънтри

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта