Нов байк - обслужване?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Нов байк - обслужване?

Мнениеот Vroomfundel » Сря Фев 27, 2013 12:14 am

Здравейте мое ново семейство ;-)

Преди 3 дни си взех първия байк - scott voltage yz-1, мисля от 2006-та. Зарибен съм да си го обслужа старателно и да го поддържам в топ форма - поне до Юни, когато мисля да се пробвам на обиколката на Витоша.
Кажи-речи съм се ориентирал от къде да почна, но може и да пропускам нещо - а допълнителни мнения няма да са излишни.

Колело не съм карал (и ремонтирал) от малък, но пък от години се занимавам с мотори и всичко сам си правя, така че умения и инструменти имам - само трябва да понаваксам с устройството и прецедурите по байка.

Та да си дойден на думата - първоначално обслужване. Набелязъл съм следния план:

- Щателно измиване
- Смазване на веригата
- Спирачки (дискови, с жило - Shimano BR-M465)
До колкото разбирам, въпреки че не са хидравлични, схемата е като на кола или мотор - купувам накладки и сменям. Пулих се доста и не успях да видя колко точно са износени, но скърцат, което предполагам значи, че са за смяна
- Колове (вилката е Manitou Trace Comp, 80mm)
Загледах в нета какво казват. Процедурата гледам е като на мотор - разглабят се, слага се ново масло и се сглабят. На мотор е сложна процедура, но тези са по-малки - може би ще е по-лесно

И до тук общо взето ми стига списъка. Гумите ми изглеждат ОК - няма да ги сменям.
Скоростите се сменят добре - вече му навъртях 50км по разнообразен терен, не съм имал никакви грижи, та не виждам смисъл да пипам (ама кажете ако трябва нещо да погледна)
Друго - по колелата има ли нужда нещо да обслужвам, баланс на джанти, ала бала? Мога примерно да вдигна колелата едно по едно във въздуха, да ги развъртя и да видя дали играят. Ама ако играят какво - лагери ли трябва да сменям?

Мерси за мненията и ще се видим на 23ти юни на Витоша с тези, които ще се пускат - до тогава съм в чужбина.
Vroomfundel
 
Мнения: 6
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Нед Фев 24, 2013 1:17 am

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот damadzhana » Сря Фев 27, 2013 1:44 am

Провери главините дали имат луфт (хващаш за каплата и размърдваш наляво-надясно - ако трака, значи има луфт). Луфт не ми се обяснява точно сега как се оправя.
Също така виж дали средното движение пука (ако не знаеш какво е това - прочети тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... 1-focus001 ). Ако пука е за смяна. Как се проверява - завърташ курбелите с ръка и другото вече е въпрос на усет (предполагам знаеш как пука прее*ан лагер...)
Когато гледаш дали каплите са криви - гледай ръба на самата капла, а не гумата (понякога гумите са криви).
За сега само за това се сещам. Ако имаш въпроси - питай
Надявам се да съм помогнал :beer:
Аватар
damadzhana
 
Мнения: 121
Рейтинг: 1296
Регистриран на: Сря Яну 09, 2013 6:00 pm

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот krach » Сря Фев 27, 2013 9:46 am

За скърцането не е задължително да са изхабени накладките. Аз съм с тектро новела и скърцат нечовешки преди да загреят (това в града не се случва и скърцам като влак). Мислех че ще спре като ги поизнося но вече почти година каране продължават да си скърцат. Предполагам е от вида и качеството на самите накладки. Най - лесно да видиш има ли мегдан още в тях сваляш и гледаш колко феродо имаш. Само исках да кажа че скърцането не е критерии.
krach
 
Мнения: 631
Рейтинг: 1451
Регистриран на: Нед Юли 31, 2011 11:27 am

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот Vroomfundel » Сря Фев 27, 2013 11:35 am

Дамаджана, за луфта ще проверя - а колко е нормално да има, някой-друг милиметър сигурно е позволен дори и при читава главина?
Хубава статия. Разбирам, защо казваш, че е сложно - аз първоначално предположих, че просто се сменят лагерите, но явно практиката е лагерите да са интегрирани в главината.

За средното движение, честно казано не знам как пукат прецакани лагери - но ще прочета повече по въпроса.

За спирачките - това са добри новини, аз се уплаших от скърцането и даже мислех да не карам много-много докато не ги оправя, че на кола или мотор като чуеш скърцане, значи стърже стомана в стомана и ако не ги смениш веднага трябва да готвиш 100-200лв за нов диск. Ще поръчам едни EBC накладки така или иначе, да имам под ръка като разглобя - пък ако онея са като нови ще си пазя новите за резервни. Скърцането само по себе си не ме притеснява - даже е полезно като народа, който ми е запречил пътя, панически се разбяга, мислейки си че идва влак :lol:

А колко феродо трябва да е останало по накладката за да се брои за читава? На моторите като нови обикновено са с 4 милиметра и по спецификация трябва да ги сменяш като останат 2.
Vroomfundel
 
Мнения: 6
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Нед Фев 24, 2013 1:17 am

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот damadzhana » Сря Фев 27, 2013 12:59 pm

Принципно не трябва да има никакъв луфт. Ако има луфт - лагерите заминават доста бързо, а и когато скочиш, диска се удря в накладките и издава неприятен звънтящ звук.
Как се оправя луфт: От всяка страна на оста на главината има по 2 гайки, взимно законтрящи се. Първо се разхлабват външните (да излязат с по около половин - един милиметър). После се затягат вътрешните (възможно е да трябва само от едната страна), докато луфта изчезне, но не трябва да са презатегнати, за да може да се върти свободно главината. След това се затягат външните гайки и си готов. Възможно е външните гайки да не са гайки, а конуси с фрезовани вдлъбнатини за ключа.
Тази процедура се извършва само ако главината има луфт. Ако след нея (процедурата) главината все още има луфт - тогава трябва да се сменят лагерите - повече инфо. тук:
http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair003
За да завиеш/развиеш гайките, най вероятни ще ти трябва специален ключ. Има едни плоски ключове с много функции които са перфектни за целта - ключове от комплекти за ремонт на балканче, украйна...
Аватар
damadzhana
 
Мнения: 121
Рейтинг: 1296
Регистриран на: Сря Яну 09, 2013 6:00 pm

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот darlik_95 » Сря Фев 27, 2013 1:07 pm

Тук можеш да прочетеш за главините: http://www.mtb-bg.com/index.php/special ... -repair003
А ето тук има информация за основната поддръжка на един велосипед. : http://www.mtb-bg.com/index.php/special/repair
Всичко е в сайта.
Аватар
darlik_95
 
Мнения: 328
Рейтинг: 1201
Регистриран на: Чет Яну 27, 2011 7:56 pm
Местоположение: Добрич/Варна

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот Vroomfundel » Вто Мар 05, 2013 6:12 pm

Лудница, статиите по сайта са бетон! И по западните сайтове не съм попадал на толкова добре систематизирана информация

Зачетох се и си отговорих на голяма част от въпросите. Все пак сигурно ще се намира от време на време нещо да поразпитам и тук - пък и нали трябва да върви лафа ;-)
Vroomfundel
 
Мнения: 6
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Нед Фев 24, 2013 1:17 am

Re: Нов байк - обслужване?

Мнениеот GOA » Сря Мар 06, 2013 6:03 pm

Vroomfundel написа:баланс на джанти, ала бала?

Велосипеди с джанти няма, освен ако приложението на велосипеда е ексцентрично. По-точното наименование е капли.
Както вероятно си се досетил scott voltage yz-1 се кара малко по-бавно от мотор. Не е задължително да са ти идеални каплите. Можеш да обърнеш велосипеда с гумите нагоре за по-лесно и се вижа веднага след завъртане дали са криви. Но е възможно дисбаланса да е заради гумата. Балансирането на каплата става само с изправяне (най-често натягане и отпускане на спици) при демонтирани гуми. Не се слагат оловни тежести. Изправянето на шината е сравнително лесно, но може да се получи изместване на оста (главината) от центъра на шината и тогава ще бие радиално. За това се използват стендове и др. приспособления.
А дали е необходимо изправянето? Караш по гладък асфалт с 40-50 км/ч и ще разбереш.

Вилките на моторите нямам идея какви са, но в тези за велосипедите общо взето няма нищо. Много хора си мислят, че като са дали ХХХ лв. за вилка тя е последна дума на техниката и я оставят в сервиз за профилактика за да не я прецакат. Това обаче може да се случи само на квадратен идиот. За някои модели производителите предоставят безплатно пълно сервизно ръководство, в което са описани и необходимите инструменти, в някои случаи са необходими по-рядко срещани. Хубаво е да са ти под ръка когато започнеш за да не приключиш другата седмица.
Провери вилката и за луфтове.
Може да има в лагерите, два броя - от горната и от долната страна на тръбата на рамката.
Може и да е във втулките - втулков лагер между тръбите на вилката, които влизат една в друга. Проверява се най-лесно като се стисне спирачката и се бута велосипеда леко напред-назад, като се придържа за кормилото. И стоиш ДО него. Възможно е и спирачката да се клати, което за дискова е опасно и трябва да оправи незабавно (хлабав апарат или диск).

Пукането в средното движение дразни ушите, но обикновено не се отразява особено на въртенето. Няма начин да не го чуеш. Луфтовете в средното не са страшни и може дълго да се кара. Ако са прекалено големи може от време на време да пада веригата от предните венци, но това е изключително рядко срещана търпеливост. Ако не са капсуловани лагерите (познава се по двете кръгли гайки една върху друга) наличието на луфт често означава износен/супен лагер. Сепараторите буквално се смилат, сачмите имат неправилна геометрична форма ако останат здрави. Но пък цената на сепаратор със сачми е под левче.

Не е зле да намериш и прочетеш за правилната височина на седалката за да няма охчета след няколко месеца.
За главините са дали някакви линкове... Ако не са с капсуловани лагери е хубаво да се разглобяват и гресират поне веднъж на 2 години дори и да няма по-голям луфт от необходимия. Повече каране = по-редовна профилактика. Или по-евтини велосипеди, караш и хвърляш.
Downhill by car.
Лопа ти прожината на амортесиора.

|-|
Аватар
GOA
 
Мнения: 732
Рейтинг: 1637
Регистриран на: Пет Окт 24, 2003 11:56 am


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 29 госта