29ers 2013

Въпроси, коментари и дискусии за ХС велосипеди с ход на окачването до 130 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: 29ers 2013

Мнениеот BobbyAnev » Пет Мар 29, 2013 5:40 pm

PtD написа:
BobbyAnev написа:Просто съм 193 и тежа 110 кила, и не съм особено сигурен, как ще изглеждам на 26 инча и дали ще ме издържи.

Aко става дума за издържането, 26" е много по-вероятно да те издържи. Мислете с главите си бе, хора!

Съвсем сериозно си мисля, че би трябвало да правят за по-големите колела по-сериозни рамки...
jokes on me.
Аватар
BobbyAnev
 
Мнения: 38
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Мар 24, 2013 4:08 pm
Местоположение: София

Re: 29ers 2013

Мнениеот unsigner » Пет Мар 29, 2013 5:50 pm

При еднакво сечение на каплата, би трябвало по-малкото колело да е по-яко (май "кораво" е точния термин?), прав е PtD.
unsigner
 
Мнения: 279
Рейтинг: 1667
Регистриран на: Съб Май 26, 2007 7:09 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Пет Мар 29, 2013 6:42 pm

Не е толкова еднозначно и зависи от вида и посоката на натоварването. Проблема обикновено идва от спиците които са слабото звено в структурата.
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот did » Пет Мар 29, 2013 6:52 pm

autosvet написа:Не е толкова еднозначно

Съвсем еднозначно е.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Пет Мар 29, 2013 7:20 pm

Правил си сметки или изпитания?
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот Plamen_EM » Пет Мар 29, 2013 7:34 pm

Не, внимавал е в училище.
Не е важно какъв велосипед караш, а с кого.
Аватар
Plamen_EM
 
Мнения: 353
Рейтинг: 1762
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 9:19 pm
Местоположение: София

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Пет Мар 29, 2013 8:17 pm

И аз съм внимавал при това по тези дисциплини много повече от него, та ми стана интересно дали е правил дори модел на капла и да симулира някакво натоварване върху нея.
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот PtD » Съб Мар 30, 2013 1:12 am

autosvet написа:И аз съм внимавал при това по тези дисциплини много повече от него, та ми стана интересно дали е правил дори модел на капла и да симулира някакво натоварване върху нея.


Няма как по-дългата спица да се държи по-добре от по-късата, при еднакво сечение и материал. Не знам къде си внимавал, но това е съвсем ясно. Каплата с по-голяма периметър ще е по-зле от тази с по-малък, при равни други условия. Да не говорим, че въртящият момент контактна точка <-> ос се удължава.

Кое тук е нееднозначното... при равни други условия?

П.П. хайде да не съм голословен...
* Спиците работят на опън, нали така? При еднакъв опън, коя ще се удължи повече, по-късата или по-дългата? И дали по-голямото удължение не води до по-малка коравина?
* При еднакъв брой спици, разстоянието на захващане на спиците към каплата ще е по-малко при 26" и ще е по-голямо при 29", нали така? А сега, коя ще е по-коравата конструкция, тази която е захваната през по-малък интервал или тази през по-голям?
* При какъв напречен въртящ момент каплата ще се изкриви повече, при по-малък или при по-голям?

:wavey:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Съб Мар 30, 2013 2:52 am

Е аз за какво говоря. Горното ми твърдение се отнася за ето това мнение.
unsigner написа:При еднакво сечение на каплата, би трябвало по-малкото колело да е по-яко (май "кораво" е точния термин?), прав е PtD.

Под сечението на каплата аз разбирам сечение на шината. От натоварването при нормално каране каплата като цяло няма да се деформира до над максималната товароносимост на гумата независимо дали е 26-ца или 29-тица. А това са доста килограми.

Динамиката при удар не е просто сила по рамо дава момент. Разглеждането на каплата като самостоятелна конструкция е неприложимо, защото караш цялото колело. Сега ти се замисли как се кривят каплите и ще разбереш, че практически за едни и същи капли на 26-ца или 29-так при равни други условия ще ги повредиш почти еднакво.

П.П. Спиците работят на опън-натиск + огъване (макар и малко, което при 29-таците е още по-малко))
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот Plamen_EM » Съб Мар 30, 2013 3:43 am

Язък ти за ученето щом намесваш натиск при работа на спици.
Не е важно какъв велосипед караш, а с кого.
Аватар
Plamen_EM
 
Мнения: 353
Рейтинг: 1762
Регистриран на: Пет Авг 13, 2010 9:19 pm
Местоположение: София

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Съб Мар 30, 2013 12:25 pm

Не е язък и за това съм го написал и така опън-натиск. Не ме разбирайте грешно и не ми се спори за дреболии. Ако някой си е играл да прави изпитания и модели ще ми е интересно да ги видя, но така да казва това е по лабаво, защото такъв е пътя на логиката ми от статиката.
Както казах по-нагоре практически при нормална експлоатация това което ще издържи една 26-инчова капла ще го издържи и една 29 инчова.
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот OXUS » Съб Мар 30, 2013 1:06 pm

Дължината на спиците щеше да е фактор, ако примерно на 29-ката бяха двойно по-дълги. Тогава се отслабва сегашната конструкция, а при такава малка разлика между 26" и 29" не може да се говори за такова нещо, не и така сериозно. Все пак и каплите не са тези локуми които карахме преди 50 години.

Взимате и задълбаването един прост факт - дължина на спици, но пропускате останалото, където има по-значими от това неща. А именно: ъгъл на атака и големина на гумите - двете намаляват вероятността да се изкриви каплата точно при най-рисковите моменти.
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: 29ers 2013

Мнениеот did » Съб Мар 30, 2013 1:35 pm

OXUS написа:Взимате и задълбаването един прост факт - дължина на спици, но пропускате останалото, където има по-значими от това неща. А именно: ъгъл на атака и големина на гумите - двете намаляват вероятността да се изкриви каплата точно при най-рисковите моменти.

Невярно!
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 29ers 2013

Мнениеот OXUS » Съб Мар 30, 2013 1:46 pm

did написа:
OXUS написа:Взимате и задълбаването един прост факт - дължина на спици, но пропускате останалото, където има по-значими от това неща. А именно: ъгъл на атака и големина на гумите - двете намаляват вероятността да се изкриви каплата точно при най-рисковите моменти.

Невярно!


Вярно!







П.П. Само така ли ще обсъждаме общите си интереси? Няма ли да поясниш?
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: 29ers 2013

Мнениеот did » Съб Мар 30, 2013 1:54 pm

"Най-рисковите моменти" са при попадане на препятствие пред колелото при завиване. Тогава стават белите, не при газене напред. При по-голям радиус на каплата, едно и също странично усилие ще я огъне много по-лесно. Отделно, при една и съща оплетка на спиците и еднаква ширина на фланеца на главината, по-голямото колело е по-слабо и в самата оплетка на спиците. Даже и да забравим за цялото колело и да погледнем само каплата, тази с по-големия диаметър е по-податлива на огъване при еднакъв профил (сечение) с по-малката... Колко още?
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 29ers 2013

Мнениеот OXUS » Съб Мар 30, 2013 1:56 pm

Съгласих се с теб. Благодаря, че обясни.
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Съб Мар 30, 2013 2:21 pm

И пак се пропуска цялата механична система (велосипед+велосипедист+препятствие) т.е. при едно и също препятствие силата при удара която ще изпита каплата на 29-так е различна от тази на 26-тица. Отделно че по-голямото колело разпределя енергията от удара върху по-голяма площ.

Радиуса на колелото е с 31,5мм (3,15см) по-голям и на практика чак такава огромна разлика при управлението, пребиването и здравината няма както се опитват да ни убедят някои хора.
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот PtD » Съб Мар 30, 2013 2:28 pm

autosvet написа:Радиуса на колелото е с 31,5мм (3,15см) по-голям и на практика чак такава огромна разлика при управлението, пребиването и здравината няма както се опитват да ни убедят някои хора.


Чак такава огромна разлика при ъгъла на атака също няма... противно на това, което се опитват да ни убедят някои хора.

А за гумите изобщо няма и да го коментирам... на 26-ца сигурно не можеш да сложиш Газалоди 3.0. :smokin:

---

В крайна сметка, стигаме пак до отправната точка: теоретично 26-ците са по-здрави и могат да носят поне толкова, колкото 29-ките. Което беше и моя коментар към съфорумника, който е чудеше дали да не си вземе 29-ка, понеже не бил сигурен дали 26-ца ще го издържи. :wavey:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот autosvet » Съб Мар 30, 2013 2:54 pm

Аз съм сигурен, че него и БМХ ще го издържи само дето ще му е гаден за каране.

Просто много хора се бъркат жестоко явно подведени от реклама. 29-така си има някои плюсове пред 26-таците, но те въобще не са чак толкова силно изразени колкото се описват. В момента карам 29-так и мен си ме кефи, преди имах 26-так и той си ме кефеше. На практика съществена разлика в начина си на каране, във времената, в здравината не откривам. Няколко човека вече са ми писали лични с въпроси каква е разликата - ми каква е върви малко по-различно (лесно се обяснява от по-големия инерционен момент на колелото (капла + гума)), ускорява малко по-бавно, вдига малко повече, малко по-лесно "прескача" не-големи препятствия, маневрира се с цели 3 сантиметра по-трудно. Може би за мен най-голямата разлика е по-изправената стойка, но това по-скоро е от геометрията на самата рамка + лапа и кормило. За това и всички ги съветвам да тестват и да решат за себе си.

То и при колите разлика огромна между джанти 15-ки и 16-ки трудно ще се усетят при нормално движение. От много по-голямо практичеко значение е какви и колко широки гуми си сложил и с какво налягане са.
Аватар
autosvet
 
Мнения: 258
Рейтинг: 1440
Регистриран на: Съб Апр 04, 2009 10:09 am
Местоположение: Edinburgh

Re: 29ers 2013

Мнениеот PtD » Съб Мар 30, 2013 6:29 pm

В случая не агитирам про-26" и анти-29" - само отбелязвам, че от двете колела по-вероятно е да го удържи 26-цата. Иначе BMX-ът несъмнено е по-здрав и от 26" и от 29" ;)
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот MacLeod » Съб Мар 30, 2013 11:39 pm

Интересна тема се е завихрила тук. Ами ако между 29 и 26 цоловите машини няма кой знае каква разлика, както бе споменато в по - горното мнение и то от човек карал и двата типа колела, какво ще кажете за новите 27.5 цолови колелета ? Тях къде ги слагате в цялата схема ? :popcorn: Мен ми приличат малко на изсмукани от пръстите.
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 882
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот OXUS » Нед Мар 31, 2013 12:22 am

27.5 така ми ухае сериозно на маркетинг! Но пък ми харесва, защото колкото по-богат пазара, толкова по-добре за нас! Хубаво е да има повече и различни неща, обичам разнообразието. :)
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: 29ers 2013

Мнениеот Toy » Нед Мар 31, 2013 8:18 am

Евала, истински фенове щом спорите до 5.30 сутринта за спици кефите ме.Да бяхте излезли да покарате с челници.Оxus иди виж новият БФ пробвай ако може, и ако ти пасне не се колебай.А утре е 1 април, дали кои два велосипеда ще изкарат Крос дано да е BIG FOOT,че ще лудна без байк.
Toy
 
Мнения: 37
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Вто Апр 10, 2012 10:52 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот bb_king » Нед Мар 31, 2013 10:57 am

Консенсус по спора 26" срещу 29" няма да има,затова няма смисъл да се хабите.Явно това е личен избор и всеки решава сам за себе си кое му пасва по-добре.Само с теории не става.Пробвайте,тествайте,вижте на място как изглеждат велосипедите и карайте!Това е най-важното,затова сме тук.Обединява ни великия спорт колоездене,затова няма значение кой с какъв размер на колелата ще го практикува.
Изображение Изображение
bb_king
 
Мнения: 270
Рейтинг: 1345
Регистриран на: Съб Мар 20, 2010 6:57 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот did » Нед Мар 31, 2013 11:14 am

bb_king написа:.Само с теории не става.

Без теории също не става.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: 29ers 2013

Мнениеот Admin » Вто Апр 02, 2013 4:11 pm

Понеже гледам, че намесихте и 27.5, да напомня, че си има отделна тема, в която се разискват и сравняват трите размера. viewtopic.php?f=28&t=122377
Даже най-логично и полезно би било да преместя и мненията за здравината/коравината на 29 срещу 26 колело пак там, но ще помисля още малко дали да го направя. Във всички случаи, нека оставим настоящата тема посветена предимно на 29-цоловите ХС велосипеди. ;)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16380
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: 29ers 2013

Мнениеот Fujitzo » Вто Апр 16, 2013 1:34 am

Да, нека се придържаме към темата - 29ерс 2013. Мен друг въпрос ме тормози - за размера. Пустия размер дето толкова е обсъждан и пак не ми е напълно ясен :magnify: Верни ли са ми схващанията, че дължината на горната тръба е по-важна от дължината на седалковата тръба (според която всъщност се дават размерите) ? Защото къса седалкова с вдигнат кол и дълга седалкова с по-свален кол би трябвало да се усещат еднакво при каране, а това което прави разлика е разстоянието до кормилото, от него зависи колко изправен/приведен ще си. За да ме объркат допълнително някои търговци ми казват , че за 29ки можело да се вземе 1 размер по-малък , защото горната тръба на 17" 29ер отговаря на горната тръба на 19" 26ер и това се обяснява с необходимостта предната гума да не се среща с крака в завой, което има логика да е така... До сега сравнявах геометрии на разни рамки - RAM XC 29 , RAM HT3 29 , BigFoot , grip 927 , и драговете. Направи ми впечатление , че РАМ имат малко по-дълга горна тръба, както и малко по-малък челен ъгъл което намеква за по-състезателна стойка, Крос и Драг са почти еднакви. Не че имам пари за РАМ 29" - 2К :D .. просто си чеша езика. Висок съм 175, но явно имам по-дълги крака, защото според разни калкулатори съм за 19-20" рамка. А на мен ми предлагат 17ка в магазина.. :xx(:
Fujitzo
 
Мнения: 279
Рейтинг: 1303
Регистриран на: Чет Апр 08, 2010 11:11 pm

Re: 29ers 2013

Мнениеот Vanu » Вто Май 14, 2013 9:22 pm

и аз съм пред същата дилема, взех си L, но мога да я сменя за М (става въпрос за Cross Grip 927). 17.3" vs 18.9", не знам каква ще е разликата. Казват, че трябва да има 2-4" от чатала до горната тръба, пък като сляза от седалката чатала ми е баш на горната (така де, без да е некомфортно). 176-177 на 82/83 чатал съм, не съм карал колело от 10 години и се чудя при някакво съвсем не екстремно каране дали ще намеря разлика. Калкулаторите казват от 18" нагоре за MTB, само че не се уточнява дали става въпрос за 26ца или 29ка.
Vanu
 
Мнения: 2
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Май 13, 2013 12:00 pm

Предишна

Назад към Продукти за крос-кънтри

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 12 госта