"оторизиран" веломеханик и малко размисли

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

"оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Stafref » Вто Апр 02, 2013 1:55 pm

Здравейте,
включвам се с тая тема след като в серия попадам на:
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=117882&start=0
http://mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=54565
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=135141

....пиша и защото обмислям да правя велосервиз в ски/борд магазина на приятел, за да си финансирам студентстването. В този ред на мисли от известно време разсъждавам за "оторизирането" на този вид дейност. От едната тема (която е заключена,иначе щях да пиша в нея) стигам до извода че майстор ставаш или от уроците на живота, или от чиракуване, или в "Националната занаятчийска камара-респективно - регионална" (срещу 400-450лв.).
За себе си смятам,че доста съм поел от уроците на живота за колелото.Защото сигурно още преди 10-тина години осъзнах,че ми е по-приятно да отида първо да си купя велоинструмента и след това да си оправя сам колелото, вместо да си дам парите на механика. Е с такова мислене ще фалират велосервизите :evil:
Така де, та чудя се заслужава ли да си давам парите на камарата, и какво ще получа срещу тях?! Защото доста ме съмнява представители на Fox/Sram/Rs или друга марка да са "оторизирали" камарата, да са провели обучения или да са запознали подробно някого там с продуктите си( камо ли да го държат в течение). Защото какво точно значи оторизиран веломеханик?! За мен оторизиран (от authorized) означава да си упълномощен от производител на продукт да монтираш/ремонтираш/демонтираш негов продукт. Което означава да имаш актуална информация и сертификация от производителите. Ами аз не мисля,че системата работи така в БГ.
Така че да приемем че създавам велосервиза, там няма да чиракувам, директно се задействам. Съответно аз няма да съм оторизиран и това вероятно ще ограничава и клиентелата ми. Въпреки това се считам за технически ограмотен,способен да прочета и разбера manual за продукт или да намеря инфо за него.Знам езици,занимавам се с техническа наука...От една страна се чувствам "ощетен" от липсата на някакво официално обучение, от друга не съм убеден че е необходимо да плащам за него. Чиракуването разбира се е нещо много полезно :)
Та това са част от размислите ми.Ако имате мнение ще се радвам да прочета,и критиката е добре дошла. В крайна сметка обмислям да си вадя хляба известно време така,което поражда сериозни разсъждения.
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Admin » Вто Апр 02, 2013 2:42 pm

Привет, като цяло размислите са ти правилна насока. Аз, на база на опита и наблюденията си с доста сервизи, вносители и т.н., ще си позволя да ти дам следните съвети:

Относно камарата и обучението там - редно е нищо да не те съветвам, защото от твоята тема разбирам за съществуването на такова нещо. Все пак точно и заради това ще спомена, че за мен не би имало смисъл да си взимаш такава тапия - едва ли някой ще ти я иска, едва ли там ще научиш и занаята, а клиентите в България най-често като че ли избират сервиза на базата на личен и споделен от познати опит, или пък на базата на първото впечатление (поради което е добре сервизът ти да създава впечатление за подредено място, разполагащо с необходимите инструменти), или дори на базата на местонахождението (т.е. логично е за по-лесните и чести ремонти човек да посещава най-близкия до него сервиз). Изобщо, що е то добър велосервиз и има ли почва у нас е един доста комплексен въпрос - ако трябва да обобщя, бих казал, че у нас вече има доста велосервизи, които са на добро общо ниво, а има и няколко механици, които са си спечелили име на добри майстори - респективно хората по-често ползват и препоръчват техните услуги за по-сложни и засукани ремонти. Четейки написаното от теб, за да достигнеш ниво добър велосервиз, ще ти е нужна най-вече инвестицията в инструменти и задължителните вече внимание към клиентите, качество на работата и т.н. Пак тези са нещата, които могат да те направят и предпочитан веломеханик за най-отговорните неща, само че обикновено подобно доказване отнема повече време. Ти винаги можеш чрез един или друг вид реклама да информираш потенциалните си клиенти, че предлагаш еди какви си услуги, но след това вече е необходимо време, за да дойде признанието от страна на клиентите, че наистина си майстор, на когото могат да се доверят.

Що се отнася до "оторизирането", това е нещо, което засяга най-вече гаранционните продукти. Аз поне, когато съм препоръчвал на някого да се обърне към оторизиран сервиз, това съм имал предвид. Следователно оторизирани би трябвало да са сервизът на вносителя/производителя и сервизите на неговите дилъри по места, като е най-вече въпрос на техни отношения кой какво ще може да прави. Целта на подобна система е когато клиентът има проблем с даден гаранционен продукт или трябва да му направи някаква редовна поддръжка, да го занесе в оторизирания сервиз и да си го вземе поправен - респективно, ако не е поправен, това му дава възможност да търси съдействие и на по-горни нива и т.н. Сам разбираш, че ако в една скъпа гаранционна вилка възникне проблем и я дадеш на някой случаен сервиз, който я развали още повече, гаранцията след това може да ти бъде отказана заради това. Също така, предполага се, че оторизираните сервизи за дадена марка имат или могат да доставят съответните резервни части, а механиците им са били на някакви обучения за конкретните продукти. В български условия това обаче е доста размита тема - първо, части не винаги са налични; второ, аз лично знам за обучения най-вече на персонала на вносителите, т.е. има случаи, когато такива хора биват изпращани на обучение (дори и в чужбина), но те все още са малко.

Логичен въпрос, който възниква, е: ако си самостоятелен сервиз, който не е свързан с магазин, можеш ли да станеш оторизиран за една или друга марка, без да я продаваш, само за сервизирането ѝ, включително и в гаранционния период? Можеш ли, също така, например срещу заплащане, да отидеш на някакво обучение при вносителя/производителя, така че след това да добиеш статут на оторизиран сервиз? Отговорите обаче ще трябва да потърсиш най-вече при съответните фирми, които се явяват производители или дистрибутори за България.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот MIKEY MOUSE » Вто Апр 02, 2013 6:23 pm

...има и една малка ,но съвсем не маловажна подробност-/каквото и да си говорим -става въпрос за пари и бюрокрация,която ги прибира/. Преди да завиеш и една бурма , ти трябва заплатиш мин. 200 лв/месец - пенсионни , здравни осигуровки и патент. През зимата , когато няма да завиеш и една бурма също трябва да ги плащаш, ако си наемник на твоя приятел ,той трябва да ги плаща -верно по-малко ,но мин.120 лв. Можеш да работиш нелегално /сива икономика/ -така правят над 70 % от майсторите, НО: Сърбите имат една поговорка - Който кон хванат ,той оре. /Останалите пасат на воля/. Това мислил ли си го?!Желая ти успех. :wavey:
PRO ARIS ET FOCIS / ЗА ОЛТАРИТЕ И ДОМАШНИТЕ ОГНИЩА/- ЗА ОТЕЧЕСТВОТО!

Ако искаш да разсмееш Господ, разкажи Му за плановете си !
Аватар
MIKEY MOUSE
 
Мнения: 933
Рейтинг: 1637
Регистриран на: Пет Сеп 14, 2012 7:55 pm
Местоположение: В един измислен свят-само за усмихнати и без модератори

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот taurus13 » Вто Апр 02, 2013 9:22 pm

За да отвориш велосервиз ти трябват основно клиенти - как ще ги намираш ти си знаеш. Всичко друго е техническа подбробност. Все пак имай предвид, че ремонтите по велосипеди нито са много масови, нито са много сложни, поради което не се изкарва нешо особено. Съществуващите сервизи правят чудеса от храброст да си вържат сметките и едно 100% от тях не успяват. :D Ако толкова те влече ремонтирането, по-добре ремонтирай коли - там поне се изкарва нещо. От велосипедите може да изкараш некой лев за бира и кафе, но па чак да се издържаш.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Skoinks » Сря Апр 03, 2013 12:13 pm

taurus13 написа:За да отвориш велосервиз ти трябват основно клиенти - как ще ги намираш ти си знаеш. Всичко друго е техническа подбробност. Все пак имай предвид, че ремонтите по велосипеди нито са много масови, нито са много сложни, поради което не се изкарва нешо особено. Съществуващите сервизи правят чудеса от храброст да си вържат сметките и едно 100% от тях не успяват. :D Ако толкова те влече ремонтирането, по-добре ремонтирай коли - там поне се изкарва нещо. От велосипедите може да изкараш некой лев за бира и кафе, но па чак да се издържаш.


Това просто не е вярно.
Scott Voltage FR20 2010; Rockshox Vivid 5.1 240mm; Marzocchi 888 2011;
Аватар
Skoinks
 
Мнения: 335
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Авг 31, 2011 9:58 pm
Местоположение: София

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот PtD » Сря Апр 03, 2013 12:33 pm

Skoinks написа:Това просто не е вярно.

Обясни, защо?
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот outfaced » Сря Апр 03, 2013 5:04 pm

Ахъм ... при положение, че 95% от колелата, които се карат са на стойност под 300лв (налучквам де, ама такова ми е усещането) и аз се чудя къде ще е килипира.
Оторизиран сервиз на някоя марка пак не спорна работа. Със сигурност ще иска доста инвестиции. А и не мисля, че ти дават части и оборудване ... най вероятно и тях си ги плащаш.

Мен поне не ми е известно да има чист сервиз. Сервизите са "притурка" към магазините. Ако от чист сервиз се изкарваха пари, надали ти ще си първия на който му е хрумнало да го направи.
Това важи не само за БГ май.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Stafref » Сря Апр 03, 2013 6:35 pm

В конкретния случай става въпрос са сервиз/магазин за ски и борд екипировка 2ра ръка. Държат го мои познати, хората имат адски много работа(зимата). Преди са се занимавали и с търговия на велосипеди (нови евтини и 2ра ръка по-качествени), обаче човека си е на години и просто ми каза,че колелата не са му страст. Съответно аз му предложих да възобновим дейноста и той беше навит.Предлага ми прекрасно помещение и връзки с някой велодилъри.Правят и курсове от Австрия/Германия за да внасят екипировка. Инструментариум качествен ще трябва да си накупя,като това ще е основната немалка инвестиция. Какъв ще е "килипира" не мога да определея засега - зависи главно от клиентелата. Обаче имам впечатление от ценовата листа на сервизите в по-големите софийски магазини. Не бих казал,че е точно супер евтино. Пример:за смяна на масло на вилката ми искаха 40лв. за работата,без маслото...таа,за някой ако е нищо,аз си мисля че това си е сума.
Има и друго нещо - в момента съм студент и имам известна заетост.Ясно ми е че няма да забогатея от тая работа, обаче ми е важно да имам възможност да си бутам нещата в унито. Нещо,което в сервиза се надявам да успявам. Иначе веднага мога да стана роб на някой кол център и да взимам хилядарка,но директно си погребвам другите задължения.
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот taurus13 » Чет Апр 04, 2013 12:05 am

Ами ти сега кво...искаш да те мотивираме ли. Явно имаш идея как ще стане, дето се казва бизнес план. Искам да попитам например, колко пари ще поискаш на некой дето дойде в сервиза, щото му се е разхлабило винтчето на калника на колелото за 300 лева, което при това се оказва, че не само се е разхлабило, ми направо си е изяло резбата, обаче освен това е малко нестандартно.... :lol: Питам знаеш ли що - щото това е масов случай в тези велосервизи.
Тук сервизите има няколко правилни за себе си отговора:
а. Ние тук сме сериозен сервиз и обслужваме само скъпи състезателни велосипеди, не се занимаваме с тия винтчета.
б. Трябва да ми оставите велосипеда, ремонта изглежда сериозен, ще звънна на оторизираният сервиз за части. Не е зле да оставите 20 лв капаро.
в. Абе, я не ме занимавай с това винтче бе човек....по цел ден ми се нижете тук с глупости разни.
г. 5лв
д. Знаете ли оня сервиз на улица еди коя си(посочвате сервиза на най-мразения от вас конкурент) - точно там се занимават точно с тия винтчета и са адски добри в това, аз няма да го направя така хубаво като тях.

а - Важния, повервал си; б - евреина; в - нервния; г - практичния; д - интриганта

Е мога и още, но за начало и тва стига.
Като цяло трябва да си направиш сметката към какви клиенти се насочваш и да си ги осигуриш - тук е тайната.
В града ни има не малко добри сервизи и малкото ни МТБ общество в голяма степен гравитира около някои от тях, та няма да е лесно да се вклиниш там. Можеш да покриваш ниския сегмент, но там трябва да си нагъл и да не се връзваш когато кажеш 5 лв за винтчето, а те ти кажат че си гаден скъпчия.
В общи линии когато се стартира бизнес(особено у нас) за да успееш обикновено има някои условия:
- имаш уникална идея(също и визия за бъдещето) или продукт, нов или непознат за пазара, макар да нямаш много пари
- имаш много пари за да стартираш със засилка, да рекламираш яко, да правиш дъмпинг, да изметеш конкуренцията.
- нямаш много пари, обаче си тъп, упорит и амбициозен и ще висиш в тоя сегмент, докато конкуренцията и писне или се спъне сама и твоя час дойде (умряла работа)
- нямаш нито много пари, нито кой знае ква идея, обаче познаваш правилните хора за всичко и си адски контактен - това също е капитал и то много добър.

Разбира се повечето успешни бизнеси са няква супа от всичко в различни пропорции - щипка иновация, щипка късмет, щипка пари, щипка познанства, щипка упортост и сериозност, щипка интуиция.
Ако много го мислиш, не става - метай се надолу с главата и ако басейна е пълен ще плуваш, ако не е, ще си понасиниш тиквата леко.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Harka » Чет Апр 04, 2013 12:16 am

@taurus13:

:agree:

@Stafref:

Все пак преди да започнеш си пресметни колко пари трябва да инвестираш в инструменти, направи си една ценова листа за ремонтите, пресметни грубо след колко време евентуално би могъл да си върнеш инвестицията и да започнеш да печелиш и виж дали въобще си струва цялото начинание. Да не се окаже, че инструментите ще ги избиеш някъде след като завършиш... Мястото на сервиза също е важно - има ли наоколо други сервизи, т.е. конкуренция, какви хора живеят в квартала, живеят ли въобще достатъчно или ще трябва да разчиташ на такива, които специално ще идват до твоя сервиз отнякъде си... и т.н., и т.н. Разбира се, може да теглиш една майна на всички тези сметки и да скачаш, но както каза taurus13 - или ще плуваш, или ще си посиниш главата.
Аватар
Harka
 
Мнения: 3078
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Stafref » Чет Апр 04, 2013 2:16 am

@taurus13:
Евала за отделеното време, много си прав.Принципно и аз се бях сетил за част от тези главоблъсканици... Иначе аз мотивация си имам, вие по-скоро демотивиращо ми влизате :) Не писах темата за да получа мотивация реално, а за да получа един brain storming, така да се каже. Аз си имам мнение, чуждото мнение ми е бонус :agree:

@Harka:
сметки добре смятам да си направя, а крайния изход и с тях, и без тях не е ясен.

Общо взето ги задействам нещата, ще видя и с "шефа" на мястото дали ще се разберем относно разпределението на разходи/приходи (което е доста важна сметка). И така.
The man who walks with the crowd is likely to find himself no further than the crowd.
The man who walks alone will reach places that nobody had seen.
Аватар
Stafref
 
Мнения: 444
Рейтинг: 1370
Регистриран на: Пон Май 08, 2006 9:35 am
Местоположение: тук-там

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Skoinks » Чет Апр 04, 2013 7:24 pm

PtD написа:Обясни, защо?


Познавам лично майстори, които най-спокойно живеят благодарение на парите изкарани от ремонт и поддръжка на велосипеди. Следователно твърдението, че е невъзможно да се печели достатъчно... е грешно.
Scott Voltage FR20 2010; Rockshox Vivid 5.1 240mm; Marzocchi 888 2011;
Аватар
Skoinks
 
Мнения: 335
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Авг 31, 2011 9:58 pm
Местоположение: София

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Rayko » Чет Апр 04, 2013 7:51 pm

@Таурусе, за пореден път се убеждавам, че си уникален познавач на човешките природи (породи). Хабиш таланта, когато не го използваш, а той е рядък компонент във вселената.
о879 зз 4о з6
Аватар
Rayko
 
Мнения: 462
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Яну 15, 2009 3:11 pm
Местоположение: У центъра на Вселената

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот shotik » Чет Апр 04, 2013 8:04 pm

Skoinks написа:
PtD написа:Обясни, защо?


Познавам лично майстори, които най-спокойно живеят благодарение на парите изкарани от ремонт и поддръжка на велосипеди. Следователно твърдението, че е невъзможно да се печели достатъчно... е грешно.


Познавам жена на 81 г с 387 лв пенсия,но живее по-добре от мен ,плаща много скъпи неща и удоволствия/екскурзия до Америка/,а аз с 500 лв пенсия ходя да работя и пак ми е трудно.

Загадката я знам ,има няколко имота под наем и доста добър доход от наеми, та така и тези майстори ,ако има някакви скрити доходи ,а ти не ги знаеш ,си мислиш ,че е само от това което виждаш.Или трябва да са толкова специалисти и тарифата да е безбожна.
shotik
 
Мнения: 100
Рейтинг: 1450
Регистриран на: Пет Яну 11, 2013 9:24 pm

Re: "оторизиран" веломеханик и малко размисли

Мнениеот Skoinks » Пет Апр 05, 2013 1:05 am

Не съм питал, защото е некултурно, говоря само от наблюдения. Не изключвам да сте прави, просто от това, което съм видял е възможно.
Scott Voltage FR20 2010; Rockshox Vivid 5.1 240mm; Marzocchi 888 2011;
Аватар
Skoinks
 
Мнения: 335
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Авг 31, 2011 9:58 pm
Местоположение: София


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 362 госта