Припрян делничен експериментБлагодарение на нашия любим Admin и косвено на РАМ Байкс вчера сложих ръце и крака (от време на време и стегнат задник [пии-ип - минутки за самореклама]) на един екземпляр HT Three 29.1, M размер. Има разлики от описанието на сайта (вилката e Reba вместо Float, а гумите са IKON 2.2 вместо 2.1.), но като цяло доста лека и лачена окомплектовка:
http://www.ram-bikes.com/bg/view_bikes.php?bikes_id=10 Чудесно сглобен байк, в който аз не видях/усетих функционални дефекти, но жена ми не хареса по цвят

Такъв е животът – и в най-щастливите семейства, цветът е проблем.
С какво сравнявам и къде? С нашия (на жена ми, но аз го карам

) твърдак – HT Two 26, 17“ размер (
http://www.ram-bikes.com/eng/view_bikes.php?bikes_id=8), лична и шарена сглобка. А посоката беше Бояна, Княжево и обратно – шосе, павета и пътеки със и без серпентини, корени и тук-там подвижни камъни, по които карам поне два пъти в седмицата, а после малко бордюри, пъмп трак и... обратно на работа. Да обобщя, един почти досаден, но добре познат на тялото ми маршрут.
Директното сравнение между двете возила е трудно, но най-очевидните неща (освен по-големите колела... очите ми също станаха по-големи като ги видях

), които се усещат веднага при възсядане, са: 1) по-голямото тегло на моето дръвче главно заради по-тежките колела (по-идиотоустойчиви шини и по-големи гуми... е, и някои други работи от накичените по рамката), но и 2) по-различната предавателна система. Аз съм с класическите 3x8 (22-32-44 към 11-32 отзад), докато 29-ката е с модните 2x10 (26-36 към 12-36). На междинните предавки си имах достатъчно избор, но при малък отпред и най-голям отзад се усещаше разлика (HT2.26 = 1.45, а при HT3.29 = 1.38 предавателно число). С 29-ката трябваше да въртя на по-бавен каданс, отколкото съм свикнал, пък и да натискам повече с бедрата на по-стръмните участъци.
Друга осезаема разлика е по-голямото налягане на гумите, с което карах 29-ката. Главно в името на деликатната грижа към леката наплетка EASTON XC WHEELSET 29”. Трябва да сме нежни към скъпите ни же... байкове.

Уточнявам ги тези неща, защото те имат съществено значение за поведението на байка (спускане и катерене) и ще ги имам постоянно предвид, когато се опитам все пак да отлича ефекта от разликата в размера на колелата.
Настроихме с Любчо седалката и газ по бул. България. Трябва да кажа, че размерът на рамката (M размер, припомням) и изобщо целият велосипед ми беше екстра като геометрия. Аз съм 184 см. висок, „нашият“ HT2 ми е малкинко малък (къс, по-скоро), но съм му свикнал и съм доста повратлив с него. Не трябва да се пренебрегва като факт и сравнително късите ми крака... шшшт, това си е между нас. Pascoff, например, е колкото мен висок, ама има кокили вместо ноги... и си кара 20“ рамки... Отплесвам се излишно към някои житейски драми от по-общ характер...

Та, по асфалта имах чувството, че се движа доста бързо и гладко. Нямах скоростомер и няма да съм прецизен, но такова беше впечатлението ми. За това оказваха влияние, както добре напомпаните гуми, така и по-големият им радиус. Чувствах се и много добре изправен на педалите, но това се дължи и на по-издължената кройка на новия байк в сравнение с моя. Баирът към Бояна го изядох както Тъпото Копеле дъвче байкарон. Първото нещо, което ми направи впечатление още на първия светофар и което според мен се дължи на по-големите колела сега, беше по-стабилният баланс на място. Сигурен съм вече, че с 29-ката ми беше по-лесно да пазя баланс. Мога да го сравня донякъде с разликата между твърдака и мекото ми колело. Леките трепвания и колебания се обират по-ефективно и в крайна сметка седенето в баланс е по-меко, удобно и небрежно почти като във фотьойл.
По павираната стръмнина от Боянското ханче нагоре ми беше трудно да усетя някаква разлика спрямо моя велосипед. Може би се изкачих по-бързо, но това е главно заради по-различните предавки (1.38 предавателно число при най-леката), които трябваше да използвам в търсене на моя каданс. Паветата се усещаха доволно главно заради добре издутите гуми. Бедрата ги натоварих повече от обичайното.
По-бързата част от пътеката над Бояна ми вървеше като мед и масло – с плавни завои и добра скорост. Очаквах с нетърпение първите (гледани отдолу-нагоре) серпентини на т.нар. „Крива пътека“ от Копитото. Обикновено се изкачвам по първите четири от тях и после се спускам към шосето от другата страна и не след дълго хващам още една стръмна пътека, която ме извежда над Белята вода. С моя твърдак последната от четирите серпентини понякога я вземам, понякога не успявам – пробугсувам или губя баланс. С 29-ката първите три ги взех без никакви проблеми и като че ли по-гладко и без много чекнения върху велосипеда в сравнение с 26-цата. На четвъртата се пробвах два пъти, но не успях... дори не бях близо. Според мен определящото беше по-голямото налягане на гумите и мокрите корени (снощи валя), а и по-тегавата предавка, която трябваше да използвам. Надали е заради по-големите колела. Като цяло не усетих никакъв проблем при маневрирането с бавна скорост.
След като излязох на превала не се спуснах към шосето, а се обърнах кръгом и спуснах същите серпентини (не че не исках да сурна стълбите на Белята вода, но имам вечерен час

) Нямах никакъв проблем с маневрирането надолу. Чувствах се много стабилен и изписвах завоите добре. Връткането на задницата се получаваше без проблем – байкът беше доста лек и податлив на чупки в кръста. Пак имах по-нетипичното за такива стръмни ситуации усещане за плавност и стабилност. Запомнете го това.
След серпентините следваше бързото, в началото с малко подвижни камъни, а после и с много корени спускане към Княжево. Там изпитах май най-голямото удоволствие. Пътеката позволява доста скорост, но корените дебнат да те вхърлят или хлъзнат... в храсталака – не знам – може и други работи да се случват

. Въпреки по-напомпаните гуми, въпреки по-лекото като цяло тегло на велосипеда се чувствах доста стабилен надолу. Нямаше критични подмятания. Веднъж зададена, велосипедът следваше траекторията доста сигурно. Лягането в завоите отново се случваше с някаква нетипична плавност и постепенност, налична само при мекото ми колело. Според мен това се дължи както на по-големия радиус на колелата (инерционния им момент), така и на по-голямото им усукване, а и (да не забравяме) по-дългата ходова част на сглобката като цяло. Те действат като амортизация и усещането е за плавност, за flow и за комфорт. Кефът идваше точно от това скоростно плуване от завой в следващия.
Слизането по стълбите над обръщалото на трамвая в Княжево не ме изненада. Не усетих някаква кардинална разлика в сравнение с моя по-малък твърдак. Големите гуми газят добре, няма съмнение. Както и с баланса на място, при бавна скорост се чувствах малко по-стабилен.
На път за вкъщи взех и редовната си порция каране по бордюра, т.е. следване на тясна линия и баланс. Характерното тук е, че посоката се коригира без много движения на кормилото, а с тежестта на тялото. Направи ми впечатление, че с този велосипед по-трудно излизах от баланс, но ако се случеше, т.е. изгубя точната линия, по-трудно и се връщах към нея.
Преди да се прибера се поврътках по алеите около нас – резки ляв и десен завои. Нещо като конусчетата в Борисовата градина и завоите с непрактични съвети. Усещах се отново доста стабилен и плавен – няма хлъзгания, няма залитания, като желаната и рязка траектория се следваше без грижи. Може би малко повече сила/натиск влагах, но байкът ми отвръщаше с вездесъщата плавност. По подобие на бордюра обаче при грешно зададена с тялото траектория, коригирането ѝ ставаше доста трудно, ако не невъзможно. Нещо като онова „презавиване“, за което веднъж бе споменал taurus13.
Преспах, отпочинах и свеж преди работа наобиколих пъмпа в Западен парк. Противно на очакванията ми не усетих кой знае каква тегавост при изпомпването – сходна с моя твърд байк... Да не забравяме обаче, че 29-ката е по-лека, с по-напомпани гуми. Не знам дали заради вчерашното каране или не добра загрявка, но по-бързо се задъхвах от обикновеното. Регистрирах и нещо неоспоримо според мен: един от виражите не е много точен и те изважда в неправилната посока. С моя твърдак успявам да коригирам посоката, още докато съм във виража, докато с големия твърдак не успявах да го направя. Той неумолимо следваше неточната траектория на виража. Други грижи не ми е създавал.
Накрая още една категорична констатация. На вчерашното и таз-сутрешните карания десетки пъти прескачах различни по размер бордюри, но тласкането с бедрата напред и дърпането с ръце назад, както и скока след това (т.нар. bunny hop), ми се получаваха далеч по-тромаво и ниско отколкото с моето байкче – с вдигната и със свалена седалка. Една от основните причини е по-дългия чейнстей на 29-ката (439 мм) спрямо този на HT 2 (425 мм), а той пък се дължи на по-големите гуми – енциклопедичен случай на яйце и кокошка. За сметка на дървеното усещане от скока, евентуалната среща с ръба на бордюра протичаше доста по-безшумно и безболезнено за каплата отколкото съм свикнал да чувам при моето колелце.
[В добавка на въпроса на Pr3d4t0R бих предположил, че при еднакъв челен ъгъл байкът с 29'' колело би бил по-стабилен на стръмното. Според мен е поради същите причини, поради които се прави по-трудно bunny hop]Ще се напъна да обобщя впечатленията си. Ако гледам на отворената бира като наполовина пълна, ще ви споделя, че 29-ката дава с една идея повече комфорт, стабилност и плавност при карането на твърдак. Страшно удоволствие е гмуркането с байка. Както обсъждахме и в теоретичните напъни, това се дължи не на някакво илюзорно по-голямо сцепление (спомнените си доста твърдите гуми, с които карах), пък в същото време и по-гладкото търкаляне (wtf ??), а на по-големия инерционен момент на колелата. По-големият маховик следва и увлича към зададената траектория по-устойчиво (по-независимо от сцепление и препятствия) цялата система.
Тук идва и печалният момент с наполовина празната бира. Другата страна на стабилността и плавността на 29-ката е неговата по-голяма инертност (като българска реформа по време на Прехода

). Грешките с траекторията се компенсират по-трудно. Нямах възможност да го пробвам на наистина техничен терен (бързо, бавно), но резките движения върху байка с 29-ката се предават към точката колела-земя по-трудно, или, инак казано, резките движения/маневри се по-малко възможни, защото амортизацията им е по-ефективна. А както знаем, импровизацията в секс... в байкаризЪма е от фундаментална важност за любовния трепет.
Това са моите лични усещания и навярно не много прецизни обяснения.
Наслаждавай се на ездата!

