различна скорост при колелата - защо

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

различна скорост при колелата - защо

Мнениеот magnate » Чет Мар 20, 2014 10:18 am

Здравейте колеги, аз съм бивш собственик на ръчно изработен шосеен бегач danchelli и настоящ на wheeler vintage (CR-Mo).
Двата са оборудвани със старата ultegra ST-6400 с dual-control (shimano 600 tricolor) 28".
Караме си редовно с един приятел той има шосеен Drag (Карбонов изцяло за 7000лв) оборудван с Shimano Dura-Ace.
Въпроса ми е следният:
Каква може да бъде причината неговото колело да върви по- бързо по надолнище по инерция при положение, че аз съм 80кг а той 70кг. Разликата в теглото на колелата е около 1-1.5кг моето е (9.5кг).
Моят приятел е карал с друг човек тежащ 100кг и по надолнище по инерция този човек е по- бърз.
Възможно ли е да е нещо от колелото ми и какво може да бъде ? Би трябвало по надолнище по- тежкият да се движи по- бързо, а по баира по- тежкият да му е по- трудно. При мен и в двата случая съм по- бавен.
magnate
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Мар 19, 2014 6:23 pm

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот Bace_kz » Чет Мар 20, 2014 10:51 am

Силите, които спират велосипеда ти са:
1. Силите на триене в главината.
2. Силите на триене на гумата с асфалта.
3. Силите на триене на спирачката с шината
4. Въздушното съпротивление.
Та, мини една профилактика на главините, смени гумите с по-тесни и по-гладки, провери дали не ти опират спирачките, промени стойката си на велосипеда и поне на долу би трябвало да си по-бърз :)
Аватар
Bace_kz
 
Мнения: 531
Рейтинг: 1511
Регистриран на: Сря Окт 27, 2010 9:42 am
Местоположение: София

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот magnate » Чет Мар 20, 2014 11:18 am

Благодаря колега, точно си мислих и аз да почистя главините и да сменя смазката.
Благодаря ти за отговора.

Аз дори карам с 28" 20C а той с 28" 23C
Гумите ми са добри, michelin pro race 2 и ги помпя на 7атм.
* Забелязах, че километража ми отчита по- голямо разстояние от изминатото когато е настроен на 28" а когато е на 27" е точно с gps-a с разлика от 60м на 35км. Предполагам че 28" 20C са не само по- тесни, но и по ниски. (обмислям смяна на гумите с 23C)
* Другият момент е съпротивлението, аз карам с анцунг и яке, а той с вело екип (тип клин)
* Спирачките ми са отлично регулирани, каплите са почти нови нямат кривини, а спирачките не контактуват без да ги използвам.
magnate
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Мар 19, 2014 6:23 pm

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот unsigner » Чет Мар 20, 2014 11:20 am

magnate написа:Би трябвало по надолнище по- тежкият да се движи по- бързо, а по баира по- тежкият да му е по- трудно.


Няма такова нещо :-) Потърси в YouTube falling in vacuum за много филмчета на перо и нещо друго, които падат едновременно във вакуум.

По-тежкият вероятно е и по-едър, и има по-голям съпротивление на въздуха. Освен това мачка гумите повече, и съпротивлението от сгъването/разгъването им (т.нар. rolling resistance) е по-голямо.
unsigner
 
Мнения: 279
Рейтинг: 1667
Регистриран на: Съб Май 26, 2007 7:09 pm

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот Vorac » Чет Мар 20, 2014 12:00 pm

@unsigner, тук може да спекулираме много. Площтта на предмет е пропорционална на втора степен от "страната" му, а масата - на третата. Т.е. за по-масивен ездач би трябвало отношението (въздушно съпротивление / тегло) да е по-малко.

Дали не е от дрехите и стойката? От разлика в налягането на гумите?
Vorac
 
Мнения: 818
Рейтинг: 1513
Регистриран на: Съб Окт 04, 2008 3:47 pm
Местоположение: София, Дружба

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот marsa » Чет Мар 20, 2014 2:09 pm

magnate написа:* Другият момент е съпротивлението, аз карам с анцунг и яке, а той с вело екип (тип клин)
Това е 99% от причинителя. Въздушното съпротивление оказва огромно влияние! Задължително си вземи екип. Също може да поработиш върху аеро позицията. Освен това съвременният велосипед е по-обтекаем във всяко отношение, за пример - ти вероятно си с по 32 или 36 кръгли спици, а колегата ти с 18-20плоски.

А главините не е излишно да се сервизират и регулират - Shimano позволяват супер фин реглаж, което е един от плюсовете им. Дано конусите им са в ред, защото главини на годините на твоите нищо чудно да са подбити.

Колкото до сравнението на спускане между по-леки и по-тежки ездачи - разликата е факт, не е мит и Vorac е прав. Ето кратко обяснение:
https://sites.google.com/a/mpstraining. ... hterriders
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот todor_todorov » Чет Мар 20, 2014 3:22 pm

А защо не пробвате да си размените колелетата ;), и ще се разбере причината дали е в колелото или задкормилното устройство :D
Нямам опит с шосейки, но на един приятел му сменихме рамката преди време с Онтарио и ефекта беше намалена енерция - може би се променя стойката на ездача поради различната геометрия на рамката и от там въздушното съпротивление... по друг начин не мога да си го обясня.
Обичаш ли гората, боклука в торбата!
Аватар
todor_todorov
 
Мнения: 268
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Сря Апр 15, 2009 3:54 pm
Местоположение: Търговище

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот magnate » Чет Мар 20, 2014 9:19 pm

Благодаря ви на всички за отговорите и идеите който ми дадохте.
* Така е неговото е с прави спици, а моето с кръстосани и са повече на брой със сигурност.
* Това за клипчето с перото и по- тежък предмет съм запознат. Учил съм доста физика, закона на галилей.
* За размяната на колелата ми дойде на ум, но все пак е 7000лв и не ми се иска да рискувам да го повредя (нали знаете, късмет) :)
* конусите и движенията са наред. на няколко съчми беше паднала циментацията, но ги замених с други от старо движение което имам след измерване, че са еднакви.
Сигурно е от въздушното съпротивление, като караме и има вятър се усеща осезаемо трудното движение и умората :)
- ще си поръчам екип още сега.
Не знам дали има значение големината на гумата 27" или 28" при въртене е ясно .. въртя повече изминавам по- малко, но по надолнище, сигурно е по- добре с 28" (Реално съм с 28" но понеже са 20C са по- ниски от 23C и височината пада на 27") - засечено с измервателен уред :)
magnate
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Мар 19, 2014 6:23 pm

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот magnate » Съб Мар 22, 2014 8:53 am

След като смазах движенията на ново и сложих един прилепнал анцунг по мен от полиестер (почти като екип) нещата изглеждат по- добре. Смених си и предните венци с shimano biopace т.е. тип яйце при който няма мъртва точка и се върти по- лесно по баири и тн.
За трето каране от 15 години насам:
RODE 56,86 KM ON 21.03.2014
DISTANCE
56.86km
DURATION
2:16:10
AVG SPEED
25.0 km/h
KCAL
1710
* имаше и кофти вятър на връщане. сравнително равен терен.
magnate
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Мар 19, 2014 6:23 pm

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот taurus13 » Съб Мар 22, 2014 9:37 pm

Интересно аз съм едричък, около 90 кила тежък, с багажа към 100, гумите ми хич не са за асфалт и така шумят, че на 20- метра пред мен хората по тротоарите се обръщат, профилактика на главини не съм правил откак съм ги сложил и въпреки всички тия фактори, нямам равен на инерцията надолу - търкалям се по-бързо от всички. :lol:
Ама това сигурно означава, че нагоре ми е по-трудно, тъй като байка ми все иска да слиза надолу.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот Rayko » Съб Мар 22, 2014 11:43 pm

Тауруса е джедай. За него специално, числото Же придобива други стойности.
А ти си напомпи гумите на 9 и лягай ниско над горната тръба на рамката ;)
о879 зз 4о з6
Аватар
Rayko
 
Мнения: 462
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Яну 15, 2009 3:11 pm
Местоположение: У центъра на Вселената

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот taurus13 » Нед Мар 23, 2014 12:10 am

Ей Райко, са го разбрах - понеже съм джедай, към силата на гравитацията се добавя и Силата. Кофтито е, че на изпроводяк мастера каза - Нека силата бъде с теб!...само че не уточни нагоре или надолу. Са как да я обърна?
Абе вие като правите тия профилактики на главини, се не сещате че новата грес има по-голям вискозитет от старата. За да се търкаляте добре и без да сте джедай, оставете я тая грес да се разработи малко. :eyebrow:
Има и едни специални лепенки за уши, дето прибират ушите навътре, щото да не запиратъ кат са ветреят.
Еййй тва не било Бла-бла.... :banghead:
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: различна скорост при колелата - защо

Мнениеот marsa » Нед Мар 23, 2014 12:28 am

Баце, шегата настрана, ясно е че в анцуНга и стойката му е проблема на човека, ама какъв е проблема барем веднъж да му се отворят 20 годишните главини... може пък да е порастнало нещо вътре... в другия форум на един му бяха срали някакви буби в чашките. Адекватно е да провериш какво вирее в 20-годишна спаружена грес "от хубавата".
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 386 госта