Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Въпроси, коментари и дискусии за ХС велосипеди с ход на окачването до 130 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот nerron » Вто Май 13, 2014 12:10 pm

Говориш за тегло на окачено тяло (велосипедист) = const и тегло на основно тяло (велосипед) = - 100 гр. Цялата система от тела става "-100 гр" което е ясно, че ще доведе до по-леко въртене. Свали 5 кг от теглото си (и го задръж повече от 4 седмици) и ти гарантирам, че ще въртиш като ненормален, с по-голяма издържливост. Математически неизбежно е! Интерционен момент от "-100 гр" на гумите е значително по-малък от инерционен момент на окаченото тяло (- 2 кг). Както и да е, просто споделих мнението си, човека сам да реши какво да прави. Физика (не бабини деветини) :beer:
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
nerron
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Пет Фев 21, 2014 7:05 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот gongor » Вто Май 13, 2014 7:56 pm

:beer: :beer:
Последна промяна gongor на Вто Май 13, 2014 8:27 pm, променена общо 1 път
gongor
 
Мнения: 84
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Мар 29, 2014 10:51 am

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот hook » Вто Май 13, 2014 8:11 pm

nerron написа:Отговор на въпроса е: относително едно и също е! Но, тъй като налягането в гумите е ограничено (по-тежкия ще деформира гумите повече от по-лекия) и това, че по-лекия ще има по-малко инерционни сили върхо основното тяло (велосипед), на което е "окачен", предимство има 95 кг. велосипедист.
Извод: По-добре е, ако си 100 кг, да свалиш 5 кг и да караш колело 15 кг, отколкото да си 100 кг и да търсиш 12.5 кг, 12.1 кг, та дори и 10кг велосипед!


Ако си 95кг и караш колело 15 кг е абсолютно същото, като да си 100кг и да караш колело 10кг, разбира се при някой условия, няма относителност.
Загубата на енергия идва от няколко неща
1. Въздушно въпротивление (ако приемем, че въздухът е флуид то той оказва влияние колкото е по-плътен, и колкото по-бързо се движим толкова повече енергия ще ни трябва за да го преодоляваме, ако приемем, че и двамата карат на еднаква надморска височина, защото нагоре въздухът е по-рядък, и ако сметнем, че 100кг човек и 95кг човек имат една и съща геометрична форма, демек единия не е по-дебел от другия, тогава то е еднакво и за двата случая).
2.Съпротивление на гумите - Гумите трябва да са едни и същи по форма, дебелина и тегло ( заедно с каплата, движението, ниплите, спиците и вътрешната гума, както и налягането в тях трябва да е едно и също. Съпротивлението идва единствено от докосването в една точка на гумата с повърхноста на земята, каквато и да е тя, разбира се гумата се сплесква и става някаква геометрична форма, не е точно точка, но това е без значение. И при двата случая теглото на велосипед+велосипедист е едно и също, а само то има значение за съпротивлението на гумата в земята. Колкото е по-малка геометричната точка на допиране със земята, толкова е по-мако съпротивлението, и затова по-тънките гуми имат по-малко и се кара по-лесно.
2. Загубата на енергия идва още от съпротивлението на предната и задната главина, но при едни добри лагери, то е минимално и не оказва съществено съпротивление.
Общото съпротивленеи е сума от трите и изразходваната енергия също е сума от трите. Няма да пиша формули за да не обърквам хората.
hook
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Май 23, 2009 5:38 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот hook » Вто Май 13, 2014 8:17 pm

PtD написа:Колега nerron, гарантирам ти, че дори едни мижави 100 грама, свалени от гумите, се усещат брутално много. Ако не те мързи, разпиши формулите за инерционните моменти и ще се увериш сам.

Това е много добра констатация!!!

Искам да споделя, че загуба на 100грама свалени от гумите, няма да доведе до съществено по-малък разход на енергия, защото общото тегло не се влияе от това, тъй като разликата е почти несъществена сравнение със 100кг, но разликата се усеща поради друга причина.
Инерциония момент в колелата (гуми, спици, вътрешни гуми, нипли, капла и главина) е доста различен от момента на силата в останалата част и се усеща значително по-сълно, тъй като колелата имат въртящ момент. И колкото ти е по-леко колелото толкова по-силно ускорение имаш и ти е по-леко да набереш скорост, разбира се след това като спираш имаш и по-малка инерция. Затова най-добре да се олекотяват първо колелата, а след това другите части, защото при тях се усеща най-силно 100грама и има разлика дали ще ги свалиш от тях или от колелото.
hook
 
Мнения: 9
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Май 23, 2009 5:38 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот nerron » Вто Май 13, 2014 9:05 pm

Движението на велосипед по повърхността, се разглежда от динамиката, не от кинематиката! Кинематиката не касае причината за възникване на силите, а динамиката - да. Реално точно това, с гумите, се опитах да обесня, че от тях идва цялата мъка при въртенето, шарка, контакт с повърхността и накрая тегло! Това е първото, което трябва да гледаш когато караш велозипед. След това е твоето тегло да е относително малко и накрая ... карбоновите винтчета и болтчета!!! Кормило, лапа, колче на седалка ... Колко инерционни моменти ще спестиш? Повече от 2 кг тегло на тялото ли? ЧЕ ако си 75 не можеш да смъкнеш на 72? Или така си си добре. Опитах се да обесня, че реално силата която влагаш в педалите е право пропорционална на теглото ти, но и на ускорението "а", което във всички спортове се приема като коеф. на тренираност!!! Това значи ли, че ако аз съм 150 кг и вложа правопропорционално тези килограми във въртене на педалите, ще изкарам по-голяма сила от някой състезател, 80 кг? Ми естествено, че НЕ.

Пак казвам, всички говорите, че има значение когато свалиш от гумите, рамката, колчетата и т.н. Да, има, но тук говорим тепърва за закупуване на колело, него го няма! Човекът тежи 80 (примерно) кила и иска да купи колело 12, .... кг. Това, което исках да кажа е, че сваля на 78 и купува 14 кг велосипед и всичко е относително същото. Защо да го прави? Ами защото колело 14 кг е 1000 лв, а колело 12 кг е 2000 лв .... (примерно). И най-важното е, че все пак не се знае колко ще се кара. Казах и, че нещата зависят от това дали ще кара по < 50 км на ден .... Както и да е.

П.П. Моля, модератори, направете една тема за физика във велосипедите, механика (кинематика, статика и динамика) и други физични закони, науки и т.н. ... Там може да се спомене и за хранене, добавки, упражнения за развиване на издържливостта на краката, тяхната сила и т.н.
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
nerron
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Пет Фев 21, 2014 7:05 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот nerron » Вто Май 13, 2014 9:05 pm

И ... стига толкова :)
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
nerron
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Пет Фев 21, 2014 7:05 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот gongor » Вто Май 13, 2014 9:48 pm

Прав си колега, имах предвид динамика, но явно съм си мислел нещо друго. Пък и не си ме разбрал, имах друго предвид колелата... ускоренията са много важни, а за тях има значение къде е масата. Но всичко това няма смисъл да се разглежда, затова изтрих поста си :wavey:

П.П. Защо да не се свалят 2 кила от велосипеда и 10 кила от ЗАУ-то... така имаме 12 кила надолу :)))
Също така целта на лекото колело не е да си спестим смъкване на живо тегло... Някои просто нямат накъде повече да отслабват :eyebrow:
gongor
 
Мнения: 84
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Съб Мар 29, 2014 10:51 am

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот nerron » Вто Май 13, 2014 10:01 pm

:D
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
nerron
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Пет Фев 21, 2014 7:05 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот bigchicken » Сря Май 14, 2014 6:54 pm

Малка закачка за физиците. Пробвайте да бутате 10 килограма велосипед и 15 килограма велосипед. Може и на равно, да не се мъчите :) Първо да пробва 60 килограмов младеж, после и 100 килограмов :) Най добре единия велосипед в едната ръка, другия в другата и да си се бутат едновременно, че става най обективно. Не после някой да разправя, че единия го бутал наспан, пък другия на по шише ракия три дни поред :D :beer:
Междувпрочем хорята целят 100 грама тук, 100 там, но не заради стоте грама, а защото по 100 по 100 и ей ти ги 3 кила :)
Аватар
bigchicken
 
Мнения: 105
Рейтинг: 1375
Регистриран на: Пет Апр 19, 2013 2:22 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот nerron » Чет Май 15, 2014 6:53 am

.. и ето ти + 1000 лв :D
When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.
nerron
 
Мнения: 83
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Пет Фев 21, 2014 7:05 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот bigchicken » Пет Май 16, 2014 8:59 pm

Другата седмица ще ми пристигне новата рамка. 29 разбира се, тенекиена, 700 грама по тежка от сегашната :D Другия вариант беше да дам 300 кинта за РАМ. По евтина, по лека, оставам със същите чашки, колче за седалка и скоба... Ми няма пък :nono: :D
Аватар
bigchicken
 
Мнения: 105
Рейтинг: 1375
Регистриран на: Пет Апр 19, 2013 2:22 pm

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот V.Georgiev » Пет Юни 06, 2014 2:13 pm

sambon написа:Алуминиев велосипед 29" - ка под 14-15 кг., едва ли ще намериш. Варианта е да го олекотиш и спечелиш няколко грама като смениш колче , кормило , седалка , педали и т.н. с по-леки. Човекът е написъл , че търси колело до 1000 лв. , а вие му предлагате за 5 - 6000 лв.. Аз също съм с български велосипед ( Драг 29" , въпреки че тук във форума ги недолюбват за сметка на Рам , Крос Спринт и т.н.) . Каквото и да вземете от "нашите" мисля , че ще останете доволни. :D

Не че нещо може и инфото да лъже!
http://www.sportdelivery.com/bg/product ... 014/5051--

Според мен ако гони килограми на байка си, но в момента може да отдели само тези посочени пари 1000лв. по добре да си вземе колело, което след време си заслужава ъпгрейд.
Те Българските марки колко да са родни половината от тях рамките им идват от чужбина до колкото знам! :)
Изображение
Аватар
V.Georgiev
 
Мнения: 125
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Сеп 11, 2013 9:19 am
Местоположение: София/Димитровград

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот victortrt » Пет Юни 06, 2014 2:52 pm

В интерес на истината и аз съм вдигал за малко този рам и ми се стори необичайно лек за МТБ, но при резервата, че не съм вдигал други 29-ки освен преди време крос грип 921, голям размер, която също ми се стори лека /но тя е с ви-брейк и вилка нищо особено/, а гледам нещо и много ги карат като градски с по-тесни гуми. То и рамката на рама е някак по-компактна от на другите 29-ки, но сигурно има трик и това тегло се отнася за рамката с най-малък размер и без педалите.
А всъщност отворилия тази тема защо иска най-лекета 29 ка, ще я носи ли или ще я кара.
Защото ако ще я кара е по-важно да върви леко, което е нещо малко по-различно от това да тежи малко.
Отделен е въпросът, че размерите не се припокриват един е мерил 48 см рамка, друг 47 или 46 и т.н.
А и най-леката 29-ка за МТБ е 27.5 цола :) , че е с по-леки гуми.
victortrt
 
Мнения: 2130
Рейтинг: 1759
Регистриран на: Пет Май 09, 2014 8:15 am

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот Vorac » Пет Юни 06, 2014 5:25 pm

13 инча = 0,33 метра
Промяна в площен момент = промяна в масата * радиус * радиус = 0,1 килограм * 0,33 метра * 0,33 метра = 0.01089 метра по килограм по килограм
Промяна в необходимата енергия = 1/2 * промяна в площен момент * ъглова скорост * ъглова скорост

И смятаме и смятаме и накрая заключваме, че промяната на необходимата работа, за да се развъртят тежки гуми е пропорционална на относителната промяна на масата на гумите + каплите.

Т.е. от гуми с капли общо 3 кг, разлика от 100 грама ще ни направи 3.3% по-лесно да тръгнем.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moment_of_ ... e_pendulum

Ако съм объркал нещата, казвайте.
Последна промяна Vorac на Пет Юни 06, 2014 5:34 pm, променена общо 1 път
Vorac
 
Мнения: 818
Рейтинг: 1513
Регистриран на: Съб Окт 04, 2008 3:47 pm
Местоположение: София, Дружба

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот Vorac » Пет Юни 06, 2014 5:33 pm

изтрито
Vorac
 
Мнения: 818
Рейтинг: 1513
Регистриран на: Съб Окт 04, 2008 3:47 pm
Местоположение: София, Дружба

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот V.Georgiev » Пет Юни 06, 2014 10:13 pm

Килограмите на колелото са си от значение, все пак си представи една кола как върви с 4 пътника как върви с 1! Ти си двигателя, а колелото ти е купето пример! :agree:
И все пак се носи колело, ако си в блок с малък асансьор по стълбите ще го носиш! :D
Изображение
Аватар
V.Georgiev
 
Мнения: 125
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Сеп 11, 2013 9:19 am
Местоположение: София/Димитровград

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот OXUS » Пет Юни 06, 2014 10:58 pm

За сега най-леките 29-ки са на RAM, но чакам и любимците ми Sprint да пуснат новите модели.

Това с "до колко пари" го задраскваме, за да може наистина да се намерят най-леките и качествени български колелца 29-ки тази година. :)
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот Bace_kz » Пет Юни 06, 2014 11:38 pm

Български, я дефинирай :D
Аватар
Bace_kz
 
Мнения: 531
Рейтинг: 1511
Регистриран на: Сря Окт 27, 2010 9:42 am
Местоположение: София

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот OXUS » Съб Юни 07, 2014 5:20 pm

Bace_kz , наясно сме до колко са български - българските велосипеди, и все пак държим да са БЪЛГАРСКИ. :) Обаче не смятам да се обяснявам ЗАЩО, това е за друга тема, която може и вече да е написана. :)
Изображение
Аватар
OXUS
 
Мнения: 118
Рейтинг: 1230
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 4:30 pm
Местоположение: Перник, България

Re: Коя е най-леката българска 29-ка тази година?

Мнениеот Use.Less » Пет Ное 07, 2014 11:31 am

най-леките 29ки до 2K лв засега са немските :D
I love the dirt.
Аватар
Use.Less
 
Мнения: 158
Рейтинг: 1823
Регистриран на: Пон Юли 30, 2012 9:43 am
Местоположение: София

Предишна

Назад към Продукти за крос-кънтри

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта