ВНИМАНИЕ: Постът на места е изключително скучен. Бяхте предупредени.
Значи написах в гугъл брейк бустер и ми излезе няква снимка
http://www.proteus.jp/BD-1/image/brake-booster.jpg и започнах да се замислям какво толкова прави. И след известно време разджуркване на инженерните мозъчни клетки заключих следното:
1. За рамката:
http://img218.imageshack.us/img218/2873 ... ooster.jpgкато почнете да стискате силно спирачките, прилагате
сила върху шината на каплата, обаче се получава
реакция, приблизително равна по големина и обратна по посока, приложена върху рамката в мястото на захващане на челюстите на V-brake-a, от което рамката развива
еластични деформации както каза @blizzard. Деформациите са главно напречни и малко усуквателни. По принцип еластичните деформации не са критично опасни, защото изчезват при отсъствие на сила дето да ги поражда и рамката остава здрава. Но не казвам, че е невъзможно и да се счупи както каза някой преди мен. Възможно е, но е малко вероятно, защото би се получило или от дефект на рамката/заварките или не е добре проектирана геометрията на рамката като цяло. Пример за последните предполагам са колелата в Била, Метро, Кауфланд и т.н.
2. За спирането: Лошото на тия напречни деформации е, че те стават за сметка на спирателната сила и ако не сте се отекчили достатъчно ето как става това:
като стискате спирачката с 20-30% спирачна сила например, рамката не се деформира особено и си спирате. Когато, обаче стиснете лостчето на 100% ваши сили, една голяма част, не мога да кажа колко точно може би 10-20-30% предполагам, от цялото това усилие отива да развива деформации във рамката, което се води загуба, защото реално ползвате да речем 70% от тези 100% дето сте вложили с пръст върху лоста. Забравих да кажа за
другите механични загуби, които се пораждат от деформация на жилото на спирачката (когато то се удължава част от силата дето се влага за спиране отива в това удължение), ако са замърсени броните още някакви проценти отиват за преодоляване на долълнителното съпротивление от триене между жилото и бронята, ето ги и тях: докато в правите участъци жилото може почти да не се допира в стените или го прави слабо (и се търка в прахта между жилото и бронята), то на местата където бронята и жилото "завиват", се получава допълнително голямо триене между бронята и жилото, защото последното се опитва да мине на пряко, а бронята "го завива"; още при силно стискане може да не го забелязвате, но лостчето леко се огъва и щом го прави значи поема част от силата дето се влага за спиране, друго от което "губите" са калодките, които са направени от гума. Вече знаете какво ще кажа за деформацията на гумичките и съответната загуба от тези деформации. Като се тегли чертата излиза, че като спирате на ваши 100% реално сте доста ощетени.
Насоки в намаляването на загубите са профилактиране на жилата и броните (почистване, може и смазване с грес или някакво машинно масло за още по голямо намаляване на загубите, но когато се смазват събират боклуци много по-бързо и много по-често трябва да се чистят), също така след известен голям период от време може направо смяна на броните и жилата, калодките може да се сменят с други, нищо повече не може да се направи.
И сега след това лирическо отклонение, като отклонение до Видин по пътя София-Бургас, в крайна сметка за какво е тоя брейк бустр? Ами намалява напречното
деформиране на рамката, защото там има големи загуби.
Мога да разкажа как точно става, както забелязвате брейк бустъра има голяма огъвателна коравина по посока на
силите, които се опитват да разчекнат рамката, която коравина възпрепядства до някаква степен деформирането на рамката и така по-голяма част от
спирателните сили се ползват за спиране вместо за развиване на еластични деформации на рамката.
Това е по-основното, за което мисля, че се ползва брейк бустъра.