Тема за тъпи въпроси

Молим всички посетители, когато им се прииска просто да си поговорят глупости, да се помайтапят с дребни простотийки и т.н., да го направят в този форум. Тук е позволен по-груб език, стига да не е насочен към други членове на форума. Можете да пускате всичко, което като съдържание или стил би било неприемливо за останалите форуми. Но ако по наше усмотрение темата има смисъл или идея само за автора си, тя ще бъде изтривана!

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 400 / 400 / 2

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Alexi » Сря Авг 06, 2025 4:27 pm

на черния петък правят ,около Коледа правят ..
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6612
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Rakeem » Чет Авг 07, 2025 9:31 am

Имам следното питане: колко лесно следва да се върти втулката в бушинга на шока?
Rakeem
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Съб Ное 24, 2018 12:27 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Alexi » Чет Авг 07, 2025 12:14 pm

много трудно - на ръка ако се върти е разбит бушинга
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6612
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Rakeem » Чет Авг 07, 2025 4:23 pm

Питането трябваше да е колко трудно, защото и в менгеме стегната, превърта в менгемето.
Шокът има незначително усукване, в порядъка на няколко мм., но все пак го има и не знам дали не се върти в ушите, при толкова стегната връзка.
Rakeem
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Съб Ное 24, 2018 12:27 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот bdz43r » Чет Авг 07, 2025 7:44 pm

Затова болтът трябва да е достатъчно стегнат, за да не се върти в ушите. На ушите отвътре ще има следи от триене, ако се е въртяла там.
Но все пак, с достатъчно яко менгеме, трябва да можеш да я стегнеш достатъчно, за да не се върти, заедно с шока. Може и да е запекла достатъчно, че да блокира напълно.

И усукването е нормално. Двете части на шока могат да се въртят свободно помежду си.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1223
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Rakeem » Чет Авг 07, 2025 9:11 pm

Стягането на болта по спецификация е на 8нм, което не е много, а там няма опции за творчество, все пак в алуминий контактува.
Помня преди време сменях бушинги с някакви полимерни + нови втулки и там беше супер стегнато и ги разширявах, дотолкова, че със здрав хват да мога да я завъртя и никога не е имало хлопане в тази област, дори още се кара това колело и няма луфтове там.
Та се чудя така ли ги правят или има нещо нередно.
В случая окачването е проектирано, така че почти няма движение в тази област, но има рамки, при които има сериозно движение и ако при тях е така, не знам как въобще работят с толкова стегната връзка.
Rakeem
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Съб Ное 24, 2018 12:27 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот bdz43r » Чет Авг 07, 2025 9:14 pm

Връзката е стегната, но когато ползваш целия шок за лост, не е толкова спечена. За по-вманиачените има комплекти с иглени лагери вместо втулките и тогава се върти свободно.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1223
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Alexi » Чет Авг 07, 2025 9:51 pm

при някои рамки няма бушинги .. моята рамка е на лагери фабрично при това доста добре измислено - през айлета минава 15мм болт точно колкото е той ,и тоя болт в страни вече от шока е на лагери но така изпълнено позволява те да са доста големи и здрави
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6612
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот emo_gp » Чет Окт 16, 2025 11:26 pm

Каплите на DT Swiss със стандарт Centerlock идват ли с lock ring-а или той се купува отделно? :dontknow: :beer:
Boardman Fs Pro 27.5
Аватар
emo_gp
 
Мнения: 415
Рейтинг: 1450
Регистриран на: Вто Май 29, 2012 5:58 pm
Местоположение: Гр. Стара Загора

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот motomarzel » Пет Окт 17, 2025 7:25 am

Лок ринг-а идва (но не е задължително) с роторите.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 748
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот emo_gp » Пет Окт 17, 2025 4:29 pm

Благодаря за отговора, предполагам ще е упоменато в описанието на ротора?
Boardman Fs Pro 27.5
Аватар
emo_gp
 
Мнения: 415
Рейтинг: 1450
Регистриран на: Вто Май 29, 2012 5:58 pm
Местоположение: Гр. Стара Загора

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот motomarzel » Пет Окт 17, 2025 5:34 pm

Зависи от търговеца - някои го пишат излишно, други не.
Аватар
motomarzel
 
Мнения: 748
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Мар 14, 2011 11:33 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Rakeem » Съб Окт 18, 2025 9:44 pm

Появи се луфт в задната касета, свалих я да проверя дали не е от фрийхъба(sunringle), оказа се бетон(касетата е имала е нужда от натягане), но така и така го бях разглобил, реших да го обслужа, но май прекалих с греста в областта на кученцата(доста утихна). Сега дерта ми е дали да го оставя така, или да го свалям и да го чистя? Притесненията са ми, че може да 'превърта', а колелото се кара от човек, който може и да не обърне внимание, има ли такава опасност да не захапват правилно кученцата, поради повечето грес?
Rakeem
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Съб Ное 24, 2018 12:27 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Alexi » Нед Окт 19, 2025 6:48 am

да ако е повечко може да прескача
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6612
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот ЕДИН ЗАВЕТ » Нед Окт 19, 2025 8:23 am

"....Притесненията са ми, че може да 'превърта', а колелото се кара от човек, който може и да не обърне внимание, има ли такава опасност да не захапват правилно кученцата, поради повечето грес? "

През зимата, сняг, минусови температура - вече ще имаш грижа... :wavey:
ЕДИН ЗАВЕТ
 
Мнения: 193
Рейтинг: 1183
Регистриран на: Пон Окт 07, 2019 2:04 am

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот bdz43r » Нед Окт 19, 2025 2:16 pm

Няма да превърта.
Кученцата щракват "на меко", но веднъж зацепили, усилието ги вкарва в крайно положение и не би трябвало да има никаква разлика, а скоро ще си избутат излишната грес и ще започнят и да цъкат нормално.
Аватар
bdz43r
 
Мнения: 1223
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 20, 2006 9:57 pm
Местоположение: Sofia, Bulgaria

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Rakeem » Сря Окт 22, 2025 7:50 pm

За сега не е имало проблем, така че ако си остане така въобще няма да го пипам.
Rakeem
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1192
Регистриран на: Съб Ное 24, 2018 12:27 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Kkrase » Вто Окт 28, 2025 7:38 am

Нали темата е за тъпи въпроси, та моя и той тъп. Лично на мен си ми е интересно, защо намалят броя на спиците на модерните капли, дори и за ендуро колела, да кажем предна 24 спици, преди 30 години си бяха 36 спици стандарт, а примерно кормилата стават с по добел захват, вилките от 1цол стават 30 и т.н. Уж по здрава рамка и захват, пък по слаби капли?
Аватар
Kkrase
 
Мнения: 200
Рейтинг: 1458
Регистриран на: Пон Мар 08, 2021 11:45 am

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Lucky Loser » Вто Окт 28, 2025 9:24 am

Първият ти въпрос е интересен и за мен, та попитах ChatGPT, да видим какво "мисли" по въпроса". Ето какво каза:
1. По-здрави джанти (капли)

Преди 30 години алуминиевите профили бяха доста по-гъвкави и тънкостенни. За да се разпредели натоварването, се ползваха повече спици (36, дори 40).
Днес:
Джантите са по-високопрофилни и по-твърди благодарение на нови алуминиеви сплави и карбон.
Дори при по-малко спици натоварването се разпределя равномерно.

CNC обработката и по-точното производство гарантират по-малки толеранси и по-добър баланс.

2. По-здрави спици и фланци на главините

Съвременните спици (особено бутнати и от висококачествена неръждаема стомана) са много по-здрави спрямо старите.
Също така:
Главините са оптимизирани за по-голям диаметър на фланците, което намалява напрежението във всяка спица.
Съчетанието позволява да се мине от 36 на 28 или 24 спици без загуба на здравина.

3. По-прецизно оплитане и напрежение

Днес се използват по-добри методи за центровка и напрягане (спици с равномерно напрежение, измерено с тензометър).
Това означава, че дори с по-малко спици, колелото остава стабилно и не се „разцентрова“ бързо.

4. Аеродинамика и тегло

В XC, trail и дори ендуро сегмента се търси намаляване на въртящата маса.
Всяка спица и нипел добавят тегло и съпротивление:
24 вместо 36 спици могат да спестят 100–150 г на колело.
По-малко спици → по-добра аеродинамика, особено при по-високи скорости.

5. Широки главини и Boost стандарт

Новите оси (Boost 110/148 мм) осигуряват по-широк ъгъл на спицовката, което увеличава страничната твърдост — така, че пак няма нужда от толкова спици.

6. Компромиси

По-малко спици = по-малко резерви при счупване (ако строшиш 1 спица от 24, колелото веднага страда повече).
За тежки райдъри или твърд терен все още има смисъл от 32 или 36 спици.
Затова ендуро и DH често остават на 28–32 спици, докато XC и trail слизат към 24.
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
П.С. И аз имам няколко велосипеда, но са тайна !

Komoot профил
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 1960
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Kkrase » Вто Окт 28, 2025 12:07 pm

Това новото "ChatGPT", доста добре обясни нещата, благодарско :D
Аватар
Kkrase
 
Мнения: 200
Рейтинг: 1458
Регистриран на: Пон Мар 08, 2021 11:45 am

Re: Тема за тъпи въпроси

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Окт 28, 2025 1:42 pm

Kkrase написа:Нали темата е за тъпи въпроси, та моя и той тъп. Лично на мен си ми е интересно, защо намалят броя на спиците на модерните капли, дори и за ендуро колела, да кажем предна 24 спици, преди 30 години си бяха 36 спици стандарт, а примерно кормилата стават с по добел захват, вилките от 1цол стават 30 и т.н. Уж по здрава рамка и захват, пък по слаби капли?


С налагането на 29ки каплите са с по-голяма обиколка, спиците по-дълги и неминуемо всичко това прави колелото по-тежко сравнено 1:1 с 26ца. Това принуждава производителите да намерят алтернативни начини да направят една капла здрава - добавяне на повече спици вече не е опция. И аз бях скептичен, че 29ка с 28 спици ще е достатъчно здрава, но Newmen знаят какво правят. Чак на четвъртата година спиците започнаха да се предават - смених ги и е пак като ново (А.30 модел). Шината е перфектна. Спиците са straightpull.

Другият фактор е популярността на световните ендуро серии последното десетилетие, където един сет капли трябва да издържи целият състезателен уикенд, който обикновено е над 5000м спускане тренировки+състезание по почти ДХ трасета. Това помогна значително да се ускори технологичния напредък.
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 4071
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Предишна

Назад към Бла - Бла

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 23 госта