Дължина на оста на средното движение

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 17, 2020 11:38 am

Здравейте,
махнах най-голямата плоча от предните венци, за да направя колелото от 3х9 на 2х9, но очаквано веригата пада, когато отпред съм на средния венец, а отзад на един от последните два. Реших, че мога да оправя това с по-дълга ос на средното движение и взех средно движение Octalink 73х118 вместо досегашното 73х113, но останах силно изненадан, че тези допълнителни 5мм идват откъм левия курбел, а не както очаквах отдясно откъм венците :boggled: Има ли някакъв начин да удължа оста отдясно откъм венците или да предотвратя по друг начин падането на веригата?
Също ми е интересно защо дясната резба на средното движение е обратна, а лявата е нормална, така при въртене би могло да се отвие? :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 17, 2020 3:24 pm

Всъщност, по-общият въпрос е, има ли нужда да се променя chainline-a при преминаване от 3х9 към 2х9, или един башгард на мястото на 3-тия венец ще свърши работа?
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот Alexi » Вто Ное 17, 2020 5:00 pm

ако пак прегледаш резбите коя е права и коя обратна ще установиш ,че и 2те са срещу въртенето на курбела точно с цел да се избегне саморазвиване :beer: веригата ти не би трябвало да пада ,нещо по настройките на дерайльора не са както трябва
Аватар
Alexi
 
Мнения: 6579
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Вто Ное 17, 2020 10:23 pm

Alexi написа:ако пак прегледаш резбите коя е права и коя обратна ще установиш ,че и 2те са срещу въртенето на курбела точно с цел да се избегне саморазвиване :beer:

Гледах ги поне 50 пъти, но нейсе. И аз бях шокиран, но положението е както съм описал: отдясно (където пише R) и където са венците, резбата е обратна - при въртене по часовника средното движение излиза, а отляво резбрата е права - развива се при въртене обратно на часовника, което съвпада с въртенето на педалите напред. Мислех да не са навили неправилно резбата и да са обърнали оста само на моето колело, но после видях буквите L и R и установих, че не е в моя телевизор проблемът :D В това видео например е по същият начин.

Иначе относно размерите на осите, от Shimano са успели да сътворят абсолютна свинщина :clap: . Само за 4-те оси, до които имах досег, измерих следните размери:
BB-ES70 73x113 - асиметрична - оста стърчи с 19мм отдясно и с 14мм отляво (това беше оригиналната)
BB-ES70 73x118 - това е първата нова, която взех, тук очаквах тези допълнителни 5мм да отидат отдясно или най-малкото да са разпределени поравно от двете страни, но те са изцяло отляво, което води до 19мм отдясно и отляво
BB-ES300 68x118 - премерена в магазина - 22мм отдясно и 17мм отляво
BB-ES300 73x121 - асиметрична - втората нова, която взех и която предстои да монтирам - 23мм отдясно и 18мм отляво
Разбира се, тези размери не са описани никъде в нета, дори и в хартиената инструкция към движението - ходиш на място по магазините и като прасе мериш с шублера, псуваш Shimano, пак псуваш и се надяваш да стане...

Alexi написа:веригата ти не би трябвало да пада ,нещо по настройките на дерайльора не са както трябва

Май не съм описал ясно, че веригата пада от предната голяма плоча (в случая втора и най-дясна) надясно към курбела, когато отзад съм на най-малкия венец (9-ти) или предпоследния (8-ми). Настройките на задния дерайльор са ок, понеже преди с 3 плочи отпред никога не съм имал такива проблеми, но и тогава никога не съм карал на последните 2 отзад и на средната плоча отпред. За предния декланшор - както и да го наглася, не очаквам той да ми задържи веригата да не падне.
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот zeedor4o » Сря Ное 18, 2020 11:22 am

alexmitev написа:За предния декланшор - както и да го наглася, не очаквам той да ми задържи веригата да не падне.


Точно той трябва да я държи. Доколкото разбирам от курбел с 3 плочи си махнал най-голямата и нищо друго не е сменяно? Ако е така пробвай да натегнеш максимално винтчето H на декланшора, като по този начин ще му прибереш тялото навътре. Може да прегледаш тази статия и по-конкретно точка 7: https://mtb-bg.com/2006/11/28/repair007

Проблемът ти не е в средното.
Аз съм принцът на бял Ram
Аватар
zeedor4o
 
Мнения: 154
Рейтинг: 1559
Регистриран на: Сря Дек 02, 2009 10:14 pm
Местоположение: Варна

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Сря Ное 18, 2020 2:01 pm

zeedor4o написа:Точно той трябва да я държи.

Падането на веригата не се случва когато минавам от 1-ва на 2-ра плоча отпред, а когато вече съм минал на 2х8 или 2х9 без проблем и настъпя по-силно на педалите, просто защото задните венци дърпат надясно усуканата верига и тя изпада от предната плоча. Предният декланшор може би ще предотврати падането, но на въпросните предавки ще имам постоянно търкане на веригата в него, което не мисля, че е добър вариант...
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Сря Ное 18, 2020 4:13 pm

Ъпдейт: току-що Сложих новото средно 73x121, настроих дерайльора и проблемът определено изчезна! :beer:
Може би сега има малко напрежение в обратната посока (наляво), когато съм на 2х2, но ще го преживея, 2х8 и 2х9 са ми много по-важни и няма с какво да ги дублирам, за разлика от 2х2 :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот Admin » Пет Ное 20, 2020 12:00 pm

Радвам се, че проблемът е изчезнал, но за мен е изненадващо да е бил в линията на веригата, освен ако не е била грешна още при предишните курбели.
Както споменаха по-горе, ти не си направил друго, освен да махнеш третата (външна) плоча. Но при три венеца отпред и правилна линия на веригата, средният венец е центриран спрямо задната касета, така че при този венец веригата би трябвало да работи коректно с всички венци отзад и махането на третия венец не би трябвало да промени нещата (аз преди години съм го правил това упражнение поне на 1-2 велосипеда и не е имало никакви ядове). Предполагам, че може би старите ти курбели не са били с правилна линия на веригата.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16378
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Дължина на оста на средното движение

Мнениеот alexmitev » Пет Ное 20, 2020 9:40 pm

Admin написа:за мен е изненадващо да е бил в линията на веригата, освен ако не е била грешна още при предишните курбели.

И аз стигам до извода, че вероятно оста фабрично е била по-къса, защото в ревютата на колелото всички се оплакват, че веригата се заклещва м/у предните венци и рамката :) На мен също ми се случваше често, преди да сменя веригата с KMC. От друга страна, и курбелите като гледам не са оригиналните за модела, та не се знае дали са били подходящи за предишната ос. Важното е, че сега проблемът (или поне този проблем по колелото) е решен :)
"Фиксираната (заварена) седалка на ST 530 S остава неподвижна при каране.
Планинският велосипед ST 530 S се продава със звънец, фар и стоп, светлоотразители на каплите и педали."
alexmitev
 
Мнения: 287
Рейтинг: 1298
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2020 4:27 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта