от М » Сря Май 03, 2006 2:48 pm
Позволявам си да цитирам последните неща, които написах в темата в Дир-а, защото смятам, че са важни и точно по същество:
[quote][size=167]Хайде да помислим как може да стане![/size] [re: Alien]
Автор .mitko. (пчела)
Публикувано 03.05.06 13:51
Първо, мисля, че мисията за спечелване на благословията на управата на парка не е обречена кауза!
Все-пак, щом има толкова ски писти, защо да няма и едно велосипедно трасе?
Последното не е изобщо по-лошо от пистите, дори и само заради това, че за него не е нужно да се изсича никаква гора!
Но, също си мисля, че за да я спечелят спускачите, първо трябва да се организират и да въведат дисциплина и ред, с което да покажат, че няма да застрашават нито природата, нито туристите.
Според мен, разумно би било спускачите да се съберат и да определят идеалния за тях маршрут, който да могат да предложат и да защитят. Желателно да са готови с поне два варианта (особено за по-критичните участъци от трасето). За тяхно съжаление, може-би това е необходима жертва - да се откажат от спускането кой-къде-си-иска (говоря конкретно за отсечката Голи връх - бай Кръстю - Драгалевци), ами да си определят едно трасе. Държа да отбележа, че все-пак говоря за трасе с определена разумна ширина (както при ски пистите), която да позволява разнообразие, а и заради ерозията, която ще е неминуема, ако трасето е само метър-два широко. Ако сами направят това и по-голямата част от тях се придържат към трасето, това ще е техен коз, когато въпросът застане на дневен ред пред управата на парка. А той рано или късно ще застане - надявам се по естествен ред, а не поради злополука - и тогава, ако са направили тази жертва по-рано, ще могат да покажат, че наистина има място за тях в планината и да си запазят това място...
Относно маркирането на пътеката мога да дам една идея, която обаче има нужда да придобие по-конкретни очертания, преди да влезе в употреба:
Знаците по дърветата (докато няма официално утвърдено DH трасе) могат да не са "тук се спускаме ние, забранено за пешеходци", а да са нещо в стил "Велосипедисти, пазете гората от ерозия и не газете туристите!". Естествено, не така многословно;) най-добре само с проста и ясна картинка - като пътен знак... Така хем ще покажете, че сте загрижени за природата и за хората, хем реално ще направите нещо много практично и полезно в тази посока.
Може да потърсите спонсор и да организирате конкурс за картинката, с награден фонд според бюджета на спонсора, но примерно - каска, велокомпютър, инструменти (ако е по-богат - може и повече) - нещо такова.
Относно мерките, които биха гарантирали спазването на правилата и спокойствието на туристите и на байкърите:
Маркировката (за която стана дума по-горе) ще гарантира, че пешеходците ще знаем къде да не ходим - и в масовия случай - наистина НЯМА да ходим
За да няма спускачи по пътеките, определени като само пешеходни, може да се вземат прости и ефективни мерки, които обаче изискват определен човешки ресурс (повече, отколкото за маркировката по дърветата, но не безкрайно много)...
Там, където трасето пресича пътека, успоредно на трасето (и напреко на пътеката) се поставят "горски спящи полицаи" - т.е. повалени сухи дървета (за всеки случай - трябва да са обелени и да се боядисат с оранжеви или червени и бели ленти - маркирайки границата на трасето). Дърветата не са особено препятствие за пешеходците, но ще накарат всеки байк за спре, ако по невнимание сбърка посоката и се отклони към пътеката.
Тези раирани спящи полицаи са отлична предупредителна маркировка и за пешеходците - да внимават, когато пресичат трасето.
По принцип, може да се вземат и допълнителни мерки, които да откажат по съвсем естествен път байкърите да минават по пешеходните пътеки.
Например, на един или няколко тесни прави участъка се правят изкуствени препятствия (примерно големи камъни или дънери, но е много важно те да се виждат от далече за в случай че все-пак някой с байк не знае и мине от там), които пешеходната пътека лесно ще заобиколи с малък радиус. Тези извивки и пресекулки на пътеките дори биха могли да се изпълнят така, че да забавят потоците с буйни дъждовни и снежни води, което от своя страна ще допринесе за предпаването на пътеките от ерозия...
Между другото... това с препятствията може да послужи при нужда дори и на байкърското трасе... обаче този път в тяхна полза (и наша също) - срещу евентуално нашествие на бъгита по трасето (ако се случи такова - само тогава). По възмоност някъде в началото и в края на трасето, на дълъг прав участък с малък наклон, но тесен такъв, който не може да се заобиколи, се прави "спящ горски полицай", който байкърите (няма как) ще преодоляват със спиране и носене (но бъгитата - с обратен завой и - надолу към полето!)
Мисля, че ако по такъв начин се подходи, дори би могло да се надяваме управата на парка да участва по някакъв начин (с хора, техника, организация) в горните дейности - най-малкото поне в по-трудоемките от тях (като тези, които споменах за пешеходните пътеки).
Да посадиш дръвче...
[/quote]
[quote][size=167]Търсете който печели от колелета... и има сърце![/size]
... той е заинтересован пазарът му да се запази и да расте - затова той активно ще застане зад вас и дори може да поеме инициативата... (което обаче звучи малко стряскащо и пали червената лампичка)...
Разчитам обаче всичко да стане по градивен и природосъобразен начин!
Затова апелирам да не си го коткате прекалино много спонсора - той не го прави заради вас, а заради печалбата си - вие не се му длъжници и той зависи от вас повече отколкото вие от него (спонсори много, но пазарът сте вие), и да го държите сами под око - ей така, за всеки случай.
Пишейки това, си давам сметка, че шансовете на това трасе май в същност са доста големи... и че въпросът сякаш по-скоро не е "Дали?", а "Кога?" и най-вече "Как точно?"...
Затова, момчета и момичета - нека спрем за малко и да си пожелаем с все сила ВСИЧКО да стане само ПО НАЙ- ХУБАВИЯ НАЧИН !
Витоша в естествения си вид струва много повече от някакво DH трасе, и от всичките там писти и каквото има още донесено от хората, независимо колко ни е приятно да караме ски или колело там - нека не забравяме това!
Да посадиш дръвче...[/quote]
[quote]Преди малко едно Слънце ми подсказа, че все-пак едно единствено трасе може и да е малко (и че има и още нещо!)...
И въпросът не е в количеството, а в качеството!
Както има нужда от зелени, сини, червени и черни ски писти - така има нужда и от трасета с различна степен на трудност.
П.П. Хм, ако има едно леко трасе за начинаещи и не-така-екстремно настроени, може-би поне бих се пробвал там - примерно на слизане от Черни връх след дълго драпане нагоре;)
--------------------------------------------
Още-нещо-то е, че има нужда от алеи за велосипеди и в града!
Моля, вело-активистите - запишете си в бележника и тази (по-трудна) задача, която да поставите и обсъдите пред вашия бъдещ спонсор!
Така де - като ще викаме мечката, нека я накараме и поне да опита да отмести още един тежък камък от градината!
Алеи липсват не толкова ВЪТРЕ в парковете (все-пак в града не се кара като на състезание и пешеходци и велосипедисти не си пречат чак толкова, но си е хубаво да има правила и там), колкото МЕЖДУ парковете - в "джунглата" от улици и булеварди, където властват "динозаврите"... (ех... ако можеше някак си... поне да бяха "непушачи"!)
За да дишаме мъничко по-чист въздух (а и за много други неща!), има нужда и от повече дървета в града...
Ако има нормални и безопасни велосипедни алеи в града, ще има повече велосипедисти! Това значи също, че ще има и по-малко коли (нали част от шофьорите ще седнат на байка вместо в джипа!), по-малко пушек, шум, задръствания, катастрофи, дори ако щете по-малко дупки по улиците!
Ех, кога ли ще дойде времето, когато в София ще може да се кара колело както във Виена примерно?
Да посадиш дръвче... [/quote]